RonBoulanger

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kwijtraken inbox e-mails in outlook IMAP en in Ziggo Webmail

Hallo
Eergisteren ontdekte ik dat alle mail ouder dan eind november was verdwenen uit mijn inbox. Dit zowel in outlook (met IMAP instelling) als in de Ziggo webmail.

Volgens de helpdesk van Ziggo ligt dit aan de email instellingen bij de klant, want Ziggo verwijdert nooit uit zichzelf mails. Het euvel zou volgens hen veroorzaakt kunnen worden als er (ook) nog een POP3 account actief is. Op een oude computer, die ik al een klein jaar niet meer gebruik, staat deze zelfde email account inderdaad met POP3 ingesteld in outlook. Uiteraard heb ik daarop nu even gekeken of daar mail uit de inbox verdwenen is. Maar dat is niet het geval. Alle mails, ook die van voor eind november die verdwenen zijn in de webmail en outlook met IMAP staat nog wel in de POP3 omgeving.

De helpdesk adviseerde me om dit voorleggen in de Ziggo community. Dus bij deze. Wat moet er opgelost worden, waar en door wie (mijzelf of Ziggo) om te voorkomen dat er in de toekomst nog mails kunnen verdwijnen uit mijn huidige IMAP account in outlook en uit mijn Ziggo webmail ? Alvast bedankt !
7 Reacties 7
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bij het POP Account staat waarschijnlijk 'Leave mail on server' niet aan.
Dan worden bij elke Mail Check alle berichten van de Server verwijderd & zie je ze niet meer terug via IMAP.
Bekijk dat even en zet het aan, als je het POP Account nog wilt gebruiken. Dan kan het POP Account geen kwaad doen.
Gr Han
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi RonBoulanger, een verveldende ontdekking!

Als je zeker weet dat de PC met het POP3 account niet aan is geweest of de optie "kopie op de server achterlaten" staat aan, dan kan dat de verdwenen mailtjes niet verklaren...

Kun je achterhalen wanneer het precies gebeurd is?

Het moet tussen het oudste mailtje in Outlook en het eerstvolgende mailtje wat alleen in het POP3 account staat zijn gebeurd. Heb je die twee datums & tijdstippen? Wie weet kan ik daarmee iets vinden, een wijziging op het platform o.i.d.
Otjeshaus

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben toevallig voor het eerst hier op het forum vandaag, omdat ik tegen exact hetzelfde probleem ben aangelopen. Ik ben ook ineens een hele lading mail kwijt, heb geen pop-account nog ergens lopen, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Ook niet per ongeluk verwijderd (niet in prullenbak terug te vinden), gewoon verdwenen uit de mailbox. Het om de periode 12 december t/m 1 januari. Heb al overal gezocht of ik een oplossing kan vinden maar helaas... is er iemand die mij uit de brand kan helpen? Alvast bedankt!
RonBoulanger
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Otjeshaus. Betekent dat dat je je mails van voor 12 december nog wel hebt, dus "alleen" mails kwijt bent voor de periode die je noemt in je bericht? Ik ben nl. alles kwijt van voor een bepaalde datum t.w. 26 november '18.
RonBoulanger
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Mark Ziggo . Dank voor je vragen en suggesties om oorzaak te achterhalen en probleem op te lossen. Ik heb even (offline !) gekeken in de instellingen van de account in de POP3 omgeving. De genoemde optie stond daar weliswaar al wel aan, maar vervolgens op de onderliggende optie "van server verwijderen na (schuifknop) 14 dagen. Ik heb deze onderliggende optie nu uitgezet en in plaats daarvan "Van server verwijderen na verwijderen uit Verwijderde items"aangevinkt. Is het probleem dat niet gewiste mails plotseling kunnen verdwijnen uit mijn IMAP account en uit Ziggo Webmail hiermee opgelost ? Of moet in (nog) andere acties ondernemen ? Vriendelijke groet, Ron Boulanger
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
RonBoulanger
Zo kan het ook, als je je POP Account beter gedrag wilt laten hebben.
Het veiligst is: onder geen enkele voorwaarde iets weggooien van de Server.
Dat kun je ook instellen.
Het POP Account werkt dan als een gevaarloos soort van Backup.
Als je regelmatig een Mail Check doet met het POP Account dan heb je bij dit account nog een bericht beschikbaar dat je per ongeluk via IMAP weggooide.
Sterker nog: als de Server te vol loopt kun je oude berichten via IMAP weggooien.
In het POP Account heb je ze nog. Etc, etc.

Gr Han
RonBoulanger
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi hanh Dank voor je snelle reactie en de extra tip en ook voor het op weg helpen naar de oplossing. Groet, Ron

Uitgelicht topic