Beantwoord

Kan Ziggo voor mij uitzoeken of een e-mail naar mij is verzonden?

Besten,

Iemand beweert in december jl. een e-mail naar mij te hebben verzonden.
Deze heb ik echter nooit ontvangen en ik vraag mij af hoe ik kan achterhalen of de e-mail naar mij is verzonden..
Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is en bijvoorbeeld Ziggo door middel van logfiles kan achterhalen of er vanaf een bepaald e-mailadres een bericht naar mij is verstuurd?
Heeft iemand hier ervaring mee?
icon

Best beantwoord door johanneslol 8 februari 2019, 00:05

Nee dit is niet terug te halen, tenzij de persoon de originele email nogmaals verstuurd. Deze komt bij de persoon dan ook in de verzonden items te staan.

Bekijk origineel

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +11
Dit is een moeilijk te achterhalen proces. Als,je weet wat voor mail het is, dan zou je de persoon zelf kunnen vragen vooreen 2e mail.

Je zou in de ongewenste mail kunnen kijken of Spam of de mail er bij staat.

Probeer ook eens email met ander account te sturen naar het account waar het om gaat.
Reputatie 7
Badge +31
Kijk in je webmail in de spam map of je de mail daar ziet staan: https://mail.ziggo.nl/appsuite
Reputatie 4
Badge +4
Wellicht kan die persoon het nog een keer verzenden... maar dan vanuit de verzonden items. Dus met de originele header. Heb ik meegemaakt. Nooit meer wat van gehoord.
Nee dit is niet terug te halen, tenzij de persoon de originele email nogmaals verstuurd. Deze komt bij de persoon dan ook in de verzonden items te staan.
Allen,

Dank voor de reacties/tips.

Ik ga dit verder uitzoeken.
Besten,
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Het lijkt me goed om mijn casus beter toe te lichten.
Een leverancier beweert mij een offerte gemaild te hebben waarin een bedrag genoemd wordt voor een klus. Ik heb de mail nooit gezien en moet nu een bedrag betalen dat hoger is dan hetgeen ik voor ogen had. Cruciaal is nu dat de leverancier mij de bewuste mail - op mijn verzoek - alsnog heeft gestuurd maar ik wil 100% zekerheid dat de mail niet achteraf in elkaar is gezet en dus echt in het verleden al een keer is verstuurd. Wellicht dat ik het toen over het hoofd heb gezien en ook heb gedeleted.
Mij lijkt het dat Ziggo voor mij - op basis van logfiles - kan nagaan of er op een bewuste dag een mail door de leverancier naar mij is verstuurd. Ik zoek dus naar bewijs waar de leverancier helemaal geen rol speelt.
Lang verhaal kort: Ziggo kan dit achterhalen omdat ze wettelijk verplicht zijn om mailverkeer vast te leggen en te bewaren. Echter: deze informatie wordt niet gedeeld met klanten maar alleen met autoriteiten (justitie en opsporingsdiensten) als die daar om vragen.
Deze informatie heb ik onlangs gekregen van Ziggo.
Het antwoord op mijn vraag is dus wel degelijk te geven maar alleen niet op mijn verzoek.
Nogmaals bedankt voor jullie goedbedoelde opmerkingen.
Reputatie 3
Badge +1
@suriman Natuurlijk staan er op mailservers log files waar men terug kan zien wanneer vanaf wie aan wie mails verzonden zijn.
En dat kan men ook terugzien.

Ziggo heeft zelfs een bewaarplicht enz.

Dus ja alles kan.
Wil men is een andere vraag!

Mogelijk kost het geld, en ik weet zo 123 niet uit mijn hoofd hoelang bijv die bewaarplicht is.

Je leverancier indien via een eigen server van deze of maildienst kan dit ook opvragen aan zijn kant.

Wij hebben voor klanten wel vaker aan zo 'n verzoek voldaan, simpel neen zeggen en afwinpelen dat het niet mogelijk zou zijn in incorrect!

Jou gekregen reply van Ziggo zegt al meer.

Echter daar je klant bij hen bent en het ook over jou mails gaat is privacy geen isseu en snap ik dan weer niet.
Ik weet niet of men juridisch bij Ziggo een plicht heeft al dan niet tegen vergoeding zulke info aan hun eigen klanten te verstrekken. ( Algemene voorwaarden kunnen dan zoiets niet uitsluiten)
Als het om veeeel geld gaat en de moeite waard voor jou een jurist een verzoek bij Ziggo in laten dienen. ( ze impliceren zelf op hun site dat er altijd een backup is bij Ziggo mail en imap loze reclame leus dan? )

Eigenlijk zouden backups en archivering van mails ook bij Ziggo zulk soort zaken moeten oplossen neen dus en mede daarom heb ik volgende post eerder geplaatst.

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993

Tenzij je zelf je e-mailberichten verwijdert natuurlijk. daar zijn dan de log files voor
Reputatie 3
Badge +1
@suriman

Indien het om privemail adres gaat kan het zo maar zijn dat je een aanvraag conform nieuwe privacywet in kan dienen, hierin om alle gegevens vragen die Ziggo waar dan ook ergens van jou heeft, duidelijk ook verwijzen naar log files enz. dat je zonder die data geen genoegen neemt vooraf mededelen scheelt een keer heen en weer gedoe

Ben benieuwd of en wat daar uit kan komen?
Reputatie 3
Badge +1
@suriman en andere lezers hier dit kan misschien helpen zowel voor juridische als technisch problemen.
Dus afhankelijk hoever Ziggo wel degelijk wel of niet wil meewerken en over wat voor bedrag het gaat..

Vanuit de privacy wetgeving en recht op inzage:

Volgens mij zeggen wij hetzelfde. U heeft recht op uw persoonsgegevens,
dus ook uw logs. Ziggo moet dit faciliteren als u erom vraagt. Het
lastige is natuurlijk hoe je dat voor elkaar krijgt als ze nee zeggen.
Volgens de AVG kunt u dan naar de rechter. Maar dat is natuurlijk weer
een dure grap voor een logfile.

Dit via https://www.iusmentis.com/ ik hoop dat ik het hier mag quoten heb het niet gevraagd dus vandaar de link naar de site erbij. Indien niet dan sorry

Wanneer ze niet mee willen werken is er nog de https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-indienen-bij-de-ap

Reageer