Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Is de Spamfilter van Ziggo is Lek

Mijn vraag is of de Ziggo Spamfilter lek is.

Sinds enkele maanden staat mijn Spam box vol spam mail die vanuit de Ziggo Server wordt doorgelaten, normaal nooit geen probleem altijd lege Spam box op mijn @ziggo.nl account, maar spant nu echt de kroon, ook veel van hetzelfde bedrijf c.q. mail van dezelfde afzender.

Zijn er tips en truc's om de email server of Imap in te stellen hiervoor, of de mail door te geven.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Met Ziggo WebMail of met een Email Client voor een IMAP Ziggo Account, kun je het SPAM Filter aanleren het voortaan beter te gaan doen.
Dat werkte vroeger niet zo goed, maar dat schijnt tegenwoordig beter te gaan.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/
Al doende zal de boordeling door het SPAM Filter na een tijdje beter moeten gaan lijken op jouw opvattingen over wel/niet SPAM.
Altijd de SPAM Folder in de gaten houden. Er blijft een (kleine) kans dat er per ongeluk iets waardevols in wordt afgeleverd.

Dat je vroeger geen of veel minder SPAM kreeg is ook een kwestie van geluk.
Iedereen kan berichten krijgen die je liever niet ontvangt.
Gr Han

Bekijk in context

34 Reacties 34
bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes
'Aanvallen' van spam gaat altijd met pieken en dalen. Het lijkt mij dat het spamfilter goed zijn werk doet. De spam komt toch in je spam folder terecht? Dan zou ik me daar niet al te druk over maken.
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
70% komt in de spam maar ook heel veel in de gewone map, normaal had ik hier nooit last van, daarom juist. in 4 jaar Ziggo nog nooit geen spam en ongewenste mail, en nu wel.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Met Ziggo WebMail of met een Email Client voor een IMAP Ziggo Account, kun je het SPAM Filter aanleren het voortaan beter te gaan doen.
Dat werkte vroeger niet zo goed, maar dat schijnt tegenwoordig beter te gaan.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/
Al doende zal de boordeling door het SPAM Filter na een tijdje beter moeten gaan lijken op jouw opvattingen over wel/niet SPAM.
Altijd de SPAM Folder in de gaten houden. Er blijft een (kleine) kans dat er per ongeluk iets waardevols in wordt afgeleverd.

Dat je vroeger geen of veel minder SPAM kreeg is ook een kwestie van geluk.
Iedereen kan berichten krijgen die je liever niet ontvangt.
Gr Han
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
hanh wrote:
Met Ziggo WebMail of met een Email Client voor een IMAP Ziggo Account, kun je het SPAM Filter aanleren het voortaan beter te gaan doen.
Dat werkte vroeger niet zo goed, maar dat schijnt tegenwoordig beter te gaan.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/
Al doende zal de boordeling door het SPAM Filter na een tijdje beter moeten gaan lijken op jouw opvattingen over wel/niet SPAM.
Altijd de SPAM Folder in de gaten houden. Er blijft een (kleine) kans dat er per ongeluk iets waardevols in wordt afgeleverd.

Dat je vroeger geen of veel minder SPAM kreeg is ook een kwestie van geluk.
Iedereen kan berichten krijgen die je liever niet ontvangt.
Gr Han

Super dank je, deze info even verwerkt en weer handige tip. Dank je wel ervoor :slight_smile:
Zlobinski

Level 1
  • 80Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes
Wat men schrijf is juist.
Bij navraag aan wat IT mensen is het Spamfilter van Ziggo niet up to date als er zoveel spam binnenkomt.
Ook het Algoritme wat men in het Spamfilter gebruikt is verouderd.
Dof geeft men uiteraard niet toe, want dan geef je toe dat je de zakjes niet op orde hebt.
Er wordt aan gewerkt ga ik van uit.

En ook al komt de Spam in je Spambox dan geeft dit nog overlast.

Veel mensen vragen mij vaker waarom ze zoveel Spammail krijgen.
Tja, dan geef ik aan dat Ziggo het Spamfilter niet op orde heeft.

Ik krijg ongeveer 45 Spammail per dag met uitschieters tot 70 !!
Hierover gecommuniceerd met Ziggo, echter de Medewekser(ster) die men dan aan de lijn krijgt is hiervoor zeer onvoldoende onderlegt.

Deze zijn geen medewerkers die IT gecertificeerd zijn maar wat basis stappen via een schermpje lezen en intern wat basis principes geleerd krijgen en wat wel en niet mag en waarvan 95% niet weet hoe dit juist aan te pakken.

Dit neemt niet weg dat deze mensen hun best doet.

Maar een correct LOG bestand aanmaken met een duidelijk Case is al een kunst op zich.

En als dit niet wordt opgepakt dan blijft en zit men met overvloedige Spammail. Incl. Phissing die er tussen zit met alle gevolgen van dien voor de gebruiker die uit nieuwsgierigheid dan wel onwetendheid daar op klikt met alle gevolgen van dien tot complete drama's die er op volgen. Puur daar Ziggo dan e e.a. laat slepen en dit niet adequaat oppakt.

Kijk alleen al naar je mailbox bij Ziggo.
Die komt nog uit de tijd van een inbelmodem. Slechts 5GB opslag.
Mij lijkt dat dit al minimaal 15 tot 25 gb hoort te zijn.
Mede daar men ook wel eens een filmpje of foto's in de hiervoor betreffende mailmap bewaard.

Ook daar loopt men behoorlijk achter als men kijkt wat voor een behoorlijk maandelijkse kostprijs men betaald.
Voor ons pakket bedraagt dit al maandelijks €.96,-

Ook al loopt men dadelijk weer wat in met de Internet snelheid van 1GB, Zeelandnet heeft dit al in gebruik, en 1 jaar erna de intentie naar 2GB te gaan blijf ik van mening dat men achterloopt, alleen al de Upload is niet afdoende en qua Spamfiltering hier dus nog steeds een sterk verouderd algoritme wordt gebruikt.

Evenzo is ook het gevaarlijke gebruik kunnen maken van de naam in het E-mail adres die willekeurig is. Dus de naam die men ziet als men een E-mail binnen krijgt.

Wat wil zeggen U heet Dief.RU maar noemt U zich zelf dan Ziggo.
Daardoor denken veel gebruikers dat de mail van de betreffende visuele naam afkomstig is, dus afkomstig van Ziggo of ABNAMRO, RABO, ING etc...echter is het mail adres van een .RU Hacker of Chineese, Hacker dan wel een andere misdadiger die uit is op uw gelk of gegevens!

Dit moet uiteraard ook veranderd worden.

Gewoon uw naam zoals deze werkelijk is dan wel het mailadres dat er werkelijk is moet gedisplayed worden.

Ziggo is zeker een mooi bedrijf met goed Internet en nu nog achterlopende TV ( dit is nu nog maximaal 1080i).
Laten we hopen dat ook dit in 2019 wordt opgelost door 1080P en 4K. En dat de overige problemen allemaal getackeld worden.
Ssommige dingen vergen geld en tijd.
Nremt niet weg dat dit een hoge Prio dient te hebben.

Er is nog werk aan de winkel bij Ziggo.
We zien er naar uit.

Wensen we Ziggo en U allen mooie Kerstdagen en een geweldig 2019
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zlobinski
Een wat licht ingesteld SPAM Filter hoeft geen probleem te zijn.
Als er maar in de SPAM Folder wordt afgeleverd.
Met een goed Filter en een goede leerfunctie moet je dat na een tijdje voor elkaar kunnen krijgen.
Ziggo Mail is op dit punt niet bepaald state of the art. Zoals ik die ken uit een lang verleden.

Wat je natuurlijk ook niet wilt, is dat voor jou waardevolle berichten helemaal niet worden afgeleverd.
Dat heb ik in het verleden van het Ziggo SPAM Filter meegemaakt.
Niet afgeleverd bij een Ziggo Email address, wel bij bv een Gmail address.
Komen thans geen klachten meer over binnen.

En zo modderen we voort.
Gebruik zelf Ziggo Mail overigens niet, omdat een Email address bij een ISP onhandig is.
Je moet maar willen overstappen naar bv KPN. Teveel gedoe.

Gr Han
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Advies en belangrijkste TIPs:

Gebruik Ziggo mail gewoon niet of alleen waar het echt nodig is en zinvol.

Waarom:

  • Veiligheid, Ziggo heeft een aantal zaken te zwak staan wat betreft zekere en veilige mail, dit kan soms niet anders omdat diverse oude programma's en devices anders niet goed werken met ziggo mail account. ( of het daarom is weet ik niet)
  • Velen gebruiken Ziggomail adres ook voor MijnZiggo enz, tja dan is dus zodra je dat mailadres ook naar buiten gebruikt al veel bekend voor eventuele hackers voor je Ziggo aansluiting. ( Tip nooit een mailaccount waar je ook verbindingsinstellingen en gegevens over hebt lopen algemeen gebruiken, dit heeft niet met Ziggo te maken maar is algemeen beter niet te doen)
  • Er zijn veel betere en veiligere "gratis" en of betaalde oplossingen, waaronder natuurlijk geen gmail of hotmail/outlook hihi :thumbsdown:maar wel bijv, protonmail en mailbox.org eventueel zoho.eu dan heb je en meer veilige mogelijkheden en ook minder spam en geen meelezen voor reclame doeleinden.
  • Oja maar staat hierboven emailaccount vast aan ISP is ook zeer onhandig bijv. als je gaat verhuizen wisselen enz.
  • Hopelijk overbodig: gebruik overal een lang en moeilijk steeds ander wachtwoord, dus nergens een simpel en al helemaal niet bij verschillende diensten ene zelfde wachtwoord hier is het zeker dat het een keer goed fout gaat.
  • Oja ook nog u Ziggo aansluiting kan door mailabuse herkenning wel of niet juist, indien uw de Ziggo ISP mailadress gebruikt al dan niet hacked ook onbruikbaar worden

Stel wel minstens 1 Ziggo mailaccount in en maak je hoofdemailaccount niet zichtbaar zorg dat de alias anders is dan deze accountnaam waarmee je inlogd!

EN die hacked Ziggo en KPN enz. accounts zien we dan weer voorbij komen bij hackpogingen op servers of derden, zo ook in gebruik bij oplichters dus help uzelf en anderen met een simpele basis bewust veiligheid besef.

Crosslink scrol daar ook naar boven https://community.ziggo.nl/e-mail-103/hoe-kan-je-e-mail-volledig-versleuteld-versturen-31983#post350095
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Bijv. voor de kenners het antwoord / oplossing is dus een minder veilige setting te gebruiken hmm, en dat is waarom veel security mensen zich opwinden over laksheid wat beveiliging betreft enz. ( het kan zijn dat tls enz daar automatisch toch werkt en in gebruik is, zou men kunnen testen door een header van daaraf verzonden mail te bekijken)

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/uitgaande-mail-doet-het-sinds-zondag-ineens-niet-35120#post349396
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
De oplossing, ga zorgvuldig met je email om.
Wij krijgen zo goed als geen spam binnen. 😉
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Gusto klopt als je mailadres niet bekend is bij de partijen die spammen, mailadressen doorverkopen of delen met spammers.

Maar bijv. bij 1 van de partijen waar mailadres bekend is de maillist "gelekt" daar heb je geen invloed op daarna is deze in de algemene maillisten bij spammers.

En een mailadres met makkelijk te raden mailadres of naam gaat overigens automatisch vaak ook op een list komen.

Dus heb je een beperkte controle en zodra je mailadres bekend is daar niet meer, alleen mailadres wissen en nieuw onbekend mailadres helpt dan afdoende mit je die niet weer aan allen doorgeeft.

Filters zijn maar een beperkt technisch hulpmiddel die altijd achter de feiten aanlopen, pas als ergens van bekend is dat het spammers zijn.
Dus eerst spammers staan niet op een spamlist en hun mails komen door spam-algoritme heen zonder dat deze herkend, moeten er genoeg mensen / partijen zijn die deze aanwijzen als spam enz, pas dan gaat het spamfilter ook daar werken.

Ze worden steeds slimmer de filters en de spammers, de echt goede spammers / Phishing enz zorgen voor zuivere mail instellingen en adressen, beter en zuiverder dan @ziggo mailadressen overigens waarmee in eerste instantie alle mails door welk filter dan ook gaan. Gaan pas daarna dit misbruiken voor spam en andere zaken.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Kortom, nog steeds jouw verantwoording.
Gebruik voor onduidelijke akties, tijdelijke email-adressen. 😉

Groet, Gusto
Zlobinski

Level 1
  • 80Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes
hanh wrote:
Zlobinski
Een wat licht ingesteld SPAM Filter hoeft geen probleem te zijn.
Als er maar in de SPAM Folder wordt afgeleverd.
Met een goed Filter en een goede leerfunctie moet je dat na een tijdje voor elkaar kunnen krijgen.
Ziggo Mail is op dit punt niet bepaald state of the art. Zoals ik die ken uit een lang verleden.

Wat je natuurlijk ook niet wilt, is dat voor jou waardevolle berichten helemaal niet worden afgeleverd.
Dat heb ik in het verleden van het Ziggo SPAM Filter meegemaakt.
Niet afgeleverd bij een Ziggo Email address, wel bij bv een Gmail address.
Komen thans geen klachten meer over binnen.

En zo modderen we voort.
Gebruik zelf Ziggo Mail overigens niet, omdat een Email address bij een ISP onhandig is.
Je moet maar willen overstappen naar bv KPN. Teveel gedoe.

Gr Han
Zlobinski

Level 1
  • 80Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes
hanh
Beste,

Het algoritme van Ziggo lijkt niet bijgewerkt.
En let wel. Ik gebruik uiteraard niet alleen Ziggo Mail.
Dit mag gezien de kosten die men betaald wel van Ziggo verwachten dat men Up to Date is en dat is men qua E-mail geheel niet. Daar zit ZIGGO nog ergens rond 2005 !

Als dit nu gratis zou zijn dan kon ik daar nog enigszins begrip voor opbrengen. Ik heb hierover geklaagd aan de telefoon en ook als eens een mail voor aangemaakt.
Blijkbaar wordt Ziggo te weinig hiermee geconfronteerd. 1 vogels jaagt men weg maar een hele zwerm, tja, dan bukt men.

Ik hoop dat Ziggo hier nog vlug wat aan doet, ook Qua grote van de mailbox dat deze z.s.m. 3x zo groot wordt. Dat is toch een minimum.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
OK zie hier:
https://internet.nl/mail/ziggo.nl/179490/

EN discussie over gebruik liever geen email van waar ook je ISP over loopt is een andere maar vind ik persoonlijk nog belangrijker!

Dus heb je kpn als ISP geen kpnmail gebruiken, heb je Ziggo als ISP geen Ziggo voro mail enz.

Om meerdere zeer simpele redenen.

Maakt niet uit hoeveel je ervoor betaald, al is het 1000 euro per maand gewoon niet doen, ben je graag eigenwijs en weet je het beter dat mag natuurlijk. :wink:

Alternatieven zijn er zoveel die veeeeeeeel beter zijn genoemd als protonmail.com en mailbox.org en ga nu niet naar gmail.. en outlook/hotmail dan ben je later nog verder van huis. zoho.eu kan ook nog
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Gusto

Hier kan je veilig checken of je emaildres bijv. door linkedin enz met gegevens gelekt is.

https://sec.hpi.de/ilc/search

Is van / via Hasso-Plattner-Institut für Digital Engineering gGmbH

hebben meer dan 800 grote leks in hun database waar 5,973,309,472 zoveel emailaccounts in voorkomen.

Krijg je daarop een mail lees de info,
hopelijk is het volgende:
""Congratulations: Your e-mail address ....... does not appear in our data base. However, this is not a guarantee that none of your personal information was leaked.""

Ze slaan door jou ingevuld emailadres niet op, bevat de database echter al jou emailadres omdat deze gehackt / gelekt is krijg je een mail met alle info's die ze hebben, wel handig te weten en om maatregelen te nemen als je dat nog niet gedaan had.

Is een doppeltpost , zulke vrije informatiebronnen regelmatig checken dan weet je of jouw account reeds bekend bij een lek ergens zoals Instagram, linkedin enz.

Die lijsten die bij hen in de Database zitten zijn op het WEB te koop en kan je dus als je emailadres hierin bevind spam en erger verwachten enz.

Voorbeeldje dropbox hack / lek van 2012 komt bij 1 van ons volgende info dan zie je welke informatie je kan krijgen indien dit in hun database bekend is: https://sec.hpi.de/ilc/publickeys
Affected Service Date Verified Affected users Password First and last name Date of birth Address Telephone number Credit card Bank account details Social security number IP Address dropbox.com Sep. 2012 ✓ 68,658,165 Affected – – – – – – – –
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Wat ik wel lollig vind, hoe harder ik email in de blacklist zet, hoe meer er van terug komt en door de blacklist heen. Dit is zwaar irritant mail van bijvoorbeeld de site pietjesteltvoor.nl en ook andere website's. En ook email adressen die wel aangemaakt zijn van me ziggo account maar niet actief voor buiten zit de spambox van vol, dus de Ziggo spam server is gewoon niet up to date.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
Wat ik wel lollig vind, hoe harder ik email in de blacklist zet, hoe meer er van terug komt en door de blacklist heen. Dit is zwaar irritant mail van bijvoorbeeld de site pietjesteltvoor.nl en ook andere website's. En ook email adressen die wel aangemaakt zijn van me ziggo account maar niet actief voor buiten zit de spambox van vol, dus de Ziggo spam server is gewoon niet up to date.


Vreemd zou dit echt voorleggen aan Ziggo.

Lijkt wel dat je blacklist een whitelist is geworden :japanese_goblin:

Check ook op hacks en virus zaken binnen je eigen omgeving / netwerk voor alle zekerheid.

Wat zijn kan is dat dit bedrijf juist met hulp van medewerkers van Ziggo Abuse op een whitelist staat overigens.

Weet niet hoe ziggomail met aliassen enz omgaat, ik zou eens goed naar de headers van mails kijken bij die niet actieve adressen van je of ze echt wel aan die verzonden zijn en waarvandaan ze komen.
Ook niet wissen maar juist opslaan enz voor abusemelding en speurwerk
Dave!
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Dank je Zpiep ik ga dit zekers even voorleggen bij Ziggo, zal wel januari worden omdat de Community niet op volledige sterkte is. Ik houd je op de hoogte :wink:
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Misschien fun
pietjesteltvoor.nl is available

Deze door iemand laten vastleggen ?

Dus als echt van dat domein zie headers, zou het als het over Ziggo mailservers binnenkomt natuurlijk omdat het aan niets voldoet wat spamregels betreft compleet geblokt moeten worden, als dit dan van buiten binnenkomt is spamfiltering hmm best ...........

of was dit een fun domain door jou als voorbeeld gegeven maar niet echt?

De com is er wel maar voldoet eigenlijk ook nergens aan en zo anoniem als maar kan zijn

Uitgelicht topic