dmarinus

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

IPv6 ondersteuning smtp.ziggo.nl

Ik zou graag IPv6 willen gebruiken om te verbinden met smtp.ziggo.nl.

Ik maak gebruik van een consumenten verbinding en experimenteer graag met nieuwe technologie zoals IPv6. Ziggo bied voor consumenten echter geen eigen IPv4 adres en om die reden gebruik ik IPv4 NAT over een IPv6 VPN naar digitalocean (waar ik voor een klein bedrag een virtuele server huur).

Nu lijkt het alsof Ziggo door de e-mails die ik verstuur (persoonlijk gebruik!) via het digitalocean IPv4 adres mijn account blokkeert. Waarom is mij een raadsel maar volgens mij is dit een probleem wat er in de eerste plaats niet had mogen zijn, als smtp.ziggo.nl IPv6 zou ondersteunen dan zou er geen probleem zijn.

Heeft Ziggo een goede reden om geen IPv6 ondersteuning te bieden voor smtp.ziggo.nl?
8 Reacties 8
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Een hele terechte vraag. Vrij inconsequent om je klanten op IPv6 te duwen en het op je eigen mail en webserver doodleuk niet te ondersteunen. Daarbij hebben ze jou je eigen IPv4 afgenomen, wat jij weer leuk opgelost hebt bij digitalocean, wat je weer het probleem oplevert dat je een blokkade op de Ziggo mail server oplevert, omdat je vanuit het buitenland connect.
Misschien kun je de smtp van Ziggo buiten je VPN route houden?

Je kan ook vragen om je modem terug naar IPv4 te zetten, maar dan ben je je IPv6 speeltje kwijt. Dus dat wil je misschien niet. Ik ben benieuwd naar de officiële Ziggo reactie.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Dan heb je waarschijnlijk Dual Stack Lite, dat betekent dat je de IPv4 met 20 anderen deelt en geen eigen diensten kan draaien.
Een lastige situatie.

Full Dual Stack is er ook al links en rechts, maar is nog niet overal beschikbaar.
De enige optie die je nu kunt terug kan brengen naar je eigen diensten is je modem terug laten zetten op IPv4 only, zoals efok al schreef.

Misschien kan een Ziggo moderator je nog van meer informatie voorzien.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Vraag ook even na ( voor de zekerheid) of Ziggo al niet ergens op een systeem wel met mailserver van hen en real ipv6 werkt of aan het testen is!

Tja heb het eerder opgemerkt in Forum, deels half ipv6 en krom ipv4 ondersteuning zo noem ik het en zelf niet alles op ipv6 in orde hebben.

Is voor zo en grote onderneming met zoveel klanten echt heel vreemd! ( ALS ISP en mailhoster enz vooral)

Ze moeten een keer als je mazzel hebt wie weet...

Dat ds lite is trouwens overal een pain in the a..s ook in DLD waar men snel op de markt zoveel mogelijk aansluitingen zo goedkoop mogelijk wil schakelen enz.
dmarinus
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
@efok ja, dat is precies wat ik nu doe, ik heb routes gemaakt voor de ip adressen van smtp.ziggo.nl zodat ze via de cgnat gaan van Ziggo. Nu moet ik alleen in de gaten blijven houden of de IP adressen van smtp.ziggo.nl niet wisselen. Niet echt ideaal.

IPv6 uitschakelen is inderdaad ook een optie, maar wel een beetje rigoureus.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Script , VB, Powershell en dan e.a testen op gelijk blijven ip
dmarinus
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Ik heb per e-mail contact opgenomen met Ziggo, daar werd verkondigd dat mijn IP adres op een botnet blacklist staat en dat ik contact moest opnemen met abuse. Die gaven vervolgens aan dat mijn IP adres niet op een blacklist staat.

Nu nogmaals het verzoek gedaan of IPv6 geactiveerd kan worden op smtp.ziggo.nl en de vraag welke blacklist ze nou precies bedoelen.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
E.e.a. kun je hier testen :
https://whatismyipaddress.com/blacklist-check
Een van de meest voorkomende redenen van een blacklisted IP is spam en in sommige situaties (waar de ISP niet voldoende doet) worden hele IP ranges geblocked, dus hoef je zelf niet eens spam verzonden te hebben.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
dmarinus wrote:
Ik heb per e-mail contact opgenomen met Ziggo, daar werd verkondigd dat mijn IP adres op een botnet blacklist staat en dat ik contact moest opnemen met abuse. Die gaven vervolgens aan dat mijn IP adres niet op een blacklist staat.

Nu nogmaals het verzoek gedaan of IPv6 geactiveerd kan worden op smtp.ziggo.nl en de vraag welke blacklist ze nou precies bedoelen.

Het zou me niets verbazen als de hele reeks van Digital Ocean op die lijst staat, juist omdat je er voordelig een VPS kan inrichten, en daarmee eenvoudig een spamrun zou kunnen doen. Wellicht weinig aan te doen.

Uitgelicht topic