welhallo

Level 5
  • 520Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes

IMAP of POP3 en wissen van mails op server

Ik ben de draad kwijt.
Ik kan op mijn tablet (Samsung SM-T520) mails binnenhalen en daarna ook verwijderen ZONDER dat de mails van de server worden gewist. Tablet is ingesteld op POP3 met behoud van mails op server.
Mijn smartphone (Archos 50c Helium) staat exact hetzelfde ingesteld als tablet echter als ik op de smart een mail wis dan is die mail even later ook verdwenen van de server.
Overigens zijn er tegengestelde wijsheden wat betreft wissen van mails op server bij IMAP of POP3 in de volgende pagina's:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/wat-is-imap/
en
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/email-op-de-pc-en-iphone-25091
(Sorry Be rt.)

Help mij.
Groet
11 Reacties 11
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Kijk nog eens goed naar de instellingen van de Archos, staat daar echt geen imap?

Ook na opnieuw opstarten nog eens kijken.
Anders alles verwijderen en opnieuw beginnen .
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bij Microsoft Office 365 en Outlook bestaat voor POP een instelling
'Leave Mail on server' met twee extraatjes, die je erbij kunt kiezen.
Een daarvan is: Remove from Server when deleted from 'Deleted items'.
Zie
https://support.office.com/en-us/article/read-pop3-email-messages-on-multiple-computers-cf375a53-a3df-47c8-b3b6-17f6139bd9d1

Dwz bericht weggooien bij het POP Account leidt ook tot weggooien op de POP Server.

Misschien heeft jouw mail Client 'ergens' ook zo'n extra optie voor een POP Account.
Even rondkijken in de Settings.

Gr Han
welhallo
Topicstarter
Level 5
  • 520Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes
Steefb wrote:
Kijk nog eens goed naar de instellingen van de Archos, staat daar echt geen imap?

Ook na opnieuw opstarten nog eens kijken.
Anders alles verwijderen en opnieuw beginnen .

Nee, geen IMAP. Er staat duidelijk POP3.
Bij het toevoegen van mijn mailaccount in de mailapp (van Archos) na het invoeren van mijn mailadres werd automatisch gezocht naar de inkomende server. Dat is pop3.upcmail.nl.
Bij "E-mail verwijderen van server" staat NOOIT.
Als er geen andere oplossing komt zal ik Opnieuw beginnen.
welhallo
Topicstarter
Level 5
  • 520Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes
hanh wrote:
Bij Microsoft Office 365 en Outlook bestaat voor POP een instelling
'Leave Mail on server' met twee extraatjes, die je erbij kunt kiezen.
Een daarvan is: Remove from Server when deleted from 'Deleted items'.
Zie
https://support.office.com/en-us/article/read-pop3-email-messages-on-multiple-computers-cf375a53-a3df-47c8-b3b6-17f6139bd9d1

Dwz bericht weggooien bij het POP Account leidt ook tot weggooien op de POP Server.

Misschien heeft jouw mail Client 'ergens' ook zo'n extra optie voor een POP Account.
Even rondkijken in de Settings.

Gr Han

Helaas ik krijg alleen de mogelijkheid om voor NOOIT of voor "Als ik verwijder uit Postvak IN" te kiezen. Staat en stond al op NOOIT.
Vreemd toch!?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Heel vreemd. Lijkt Bug.
Zet 'm eens op 'Als ik verwijder uit Postvak IN'.
Wat doet ie dan?
Misschien hebben ze de logica per ongeluk omgedraaid, bij de versie die het niet goed doet.

Etc

Gr Han
welhallo
Topicstarter
Level 5
  • 520Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes
hanh wrote:
Heel vreemd. Lijkt Bug.
Zet 'm eens op 'Als ik verwijder uit Postvak IN'.
Wat doet ie dan?
Misschien hebben ze de logica per ongeluk omgedraaid, bij de versie die het niet goed doet.

Etc

Gr Han

ook voor Steefb .
Helaas, ook dit geeft geen verbetering.
Account verwijderd waarna opnieuw handmatig aangemaakt met de juiste instellingen die Ziggo aanbeveelt. Geen verbetering.
Daarna account verwijderd en opnieuw aangemaakt als IMAP. Dan zouden de berichten ook op de server blijven staan. "Ze" zijn er zelfs zo zeker van dat "ze" waarschuwen voor een volle inbox bij de providerserver.
Nee dus!! Ook IMAP verwijderd de mails op de server. Althans bij mij op de Archos.
Wat ik nog kan doen is om een ander app te gebruiken voor de mail.
Groet
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ook IMAP verwijderd de mails op de server.


Dat is normaal gedrag bij IMAP.

Wat ie bij POP doet bij de instelling NOOIT, hoort niet.

Gr Han
welhallo
Topicstarter
Level 5
  • 520Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes
Diverse mail-apps geprobeerd. Waaronder Outlook maar die ondersteunt geen POP3 meer.
Het is dat ik de gehele administratie en correspondentie uiteindelijk afhandel en bewaar op de PC. Dat is mij nog steeds heilig en meest makkelijke. Daarom mijn verbetenheid in POP3 op de Archos.

De aanhouder wint: BlueMail (BM) is de app naar mijn wens. Heel goed zelfs!!! Zelfs zo goed dat hij mails, die ik al opgehaald heb van de server naar mijn PC-inbox (pop3), toch nog in BM-inbox blijven ondanks dat ik ze niet meer op de server zie staan! Raar toch!?
Ben benieuwd hoelang ze in BM blijven staan.
Groet
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mails vasthouden in Local Storage kan prima icm een IMAP Account,
waaruit je op zeker moment toch berichten wilt weggooien, omdat anders de Server te vol raakt. Of omdat je ze liever zo snel mogelijk bij je wilt houden.
Je moet wel wat meer gaan studeren op het onderwerp 'Email archiving'.
Dat kan allemaal prima met een fatsoenlijke Email Client. Of anders. Makkelijk of moeilijk.
Het is maar net wat je weet over de mogelijkheden.
Een tip.
https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/
Gr Han
welhallo
Topicstarter
Level 5
  • 520Posts
  • 3Oplossingen
  • 3Likes
hanh wrote:
Mails vasthouden in Local Storage kan prima icm met een IMAP Account
waaruit je op zeker moment toch berichten wilt weggooien, omdat anders de Server te vol raakt.
Je moet wel wat meer gaan studeren over Email archiving.
Dat kan allemaal met een fatsoenlijke Email Client. Of anders.
Een Tip.
https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/
Gr Han

Nu spreek je jezelf tegen. Drie items terug schreef je dat het een normaal gedrag is dat IMAP verwijdert van server. Dat wil ik juist niet omdat ik mails bekijk en verwijder van mijn smartphone en van tablet als ik niet op PC zit. UITEINDELIJK haal ik dan later de mails met pop3 (zonder NOOIT) naar de PC. De inbox van de server zal daardoor bij mij nooit vollopen.
Wellicht denken en zitten wij niet op hetzelfde spoor en dat ik het daarom niet begrijp.
In ieder geval tot zover heb ik wat ik wil (zolang het duurt :wink:).
Vooral vriendelijk dank voor de hulp.
Groet,
Jan
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Met IMAP kijk je naar wat er op de IMAP Server staat.
Gooi je op apparaat x iets weg dan zal je op apparaat y dat bericht ook niet meer zien.
Allemaal normaal bij IMAP.

Heb geen geen tegenspraken verkondigd.

Met POP + NOOIT, kun je prima en inzichtelijk een combinatie maken met IMAP Accounts op andere devices.
Op het device waarop je een POP+ NOOIT Account gebruikt heb je dan Local Storage van alle berichten, tenzij je voor een POP Mail Check eerder via IMAP verwijderde.
Dat er iets niet lekker werkt met POP+NOOIT op 1 van je devices, kan ik niet helpen.

Verdiep je in dit soort dingen en succes verder,

Gr Han

Uitgelicht topic