Beantwoord

G-mail adressen accepteren mijn mail niet meer doordat uitgaande server op een blocklist staat.

• 18 oktober 2018
  • 26 Reacties
  • 1354x Bekeken

Sinds deze week kan ik geen mail meer sturen naar g.mail adressen vanaf mijn @home mail adressen. Het gaat om adressen waar ik in het verleden meerdere malen wel naar gemaild heb. Ik verstuur mijn mail voor 95% vanaf mijn SAMSUNG S8 met, net als gmail, het Google product Android daar op.
Ik gebruik ook het standaard mail programma uit de telefoon.
Ik krijg de mail terug met een bericht dat het zou gaan om gedetecteerde spam. Het komt zowel voor bij directe mail, dus bij 1 gmail geadresseerde, als bij een groepsmail waarbij gmail adressen tussen andere providers staan.
Ik krijg dan alleen van de gmail adressen een fout melding.

Iemand een idee?
icon

Best beantwoord door efok 18 oktober 2018, 10:41

@Lotti4708

dat IP adres wat wordt genoemd in het foutbericht van Google: 81.18.160.91 is als ik het vertaal jupiter.caveo.nl. Dat zal de SMTP server van je vriend zijn.

Ziggo heeft recent SPF (en DKIM) aangezet, waardoor Google gaat checken of een mail met @home email-adres wel daadwerkelijk vanaf Ziggo komt. Zoniet, dan triggert dat het spam filter bij Google.
In jouw geval gebeurt dat ook omdat je @home mail via "de verkeerde" server bij Google aankomt.

Oplossing: voor @home mail smtp.ziggo.nl gebruiken als uitgaande server.

Uitgaande serverinstellingen

• server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
Ik heb in het mail-topic van Ziggo zelf al aangegeven dat Ziggo dit moet communiceren naar zijn klanten, maar het antwoord was: "Ziggo staat hier buiten. Wij gebruiken normale standaarden"
Daar had in mijn ogen moeten staan: Ziggo gebruikt sinds enige tijd de standaarden. Dat kan inderdaad gevolgen hebben voor onze klanten. Daar zullen we hen over informeren.
Bekijk origineel

26 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Hier meer informatie over mails die geblokt worden door de Ziggo mailservers en contactmogelijkheden met Ziggo om dit op te lossen:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550-552-foutmelding-waarom-kan-ik-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
Zoals ik dit lees gaat dit over mail die door Ziggo wordt geblokt bij ontvagst. In mijn geval wordt het volgens mij geblokt aan de gmail kant. Ik ben in dit geval de Ziggo verzender.

Maakt dit wat uit qua werkwijze om het op te lossen?
Reputatie 7
Badge +35
Ik heb in een ander topic gelezen dat melding bij abuse er wel weer mail mogelijk was te ontvangen door anderen.
Vraagje.
Welke SMTP Server gebruik je voor verzenden?
Waarschijnlijk is dat smtp.ziggo.nl
Dan kan de blokkade ook daar vandaan komen.

Wat is de afzender van het bericht dat je terugkrijgt bij het mislukken?
Laat evt een screenshot hier zien of een Copy/Paste van de tekst in het bericht

Gr Han

@hanh ik gebruik op mijn telefoon een smtp server van het bedrijf van een vriend. Dus geen standaard Ziggo SMTP
Dank, het is me duidelijk.
De bounce komt van Google.

Hier moet ik even over nadenken.
Kom er op terug,

Han
@hanh alvast vriendelijk bedankt, is een erg vervelend probleem. Ik wacht de reactie(s) af
Reputatie 7
Badge +35
Het kan zijn dat er een blok zit op de smtp server van het bedrijf van een vriend bij Google.

Maar dit is een blinde gok.

@hanh weet meer van dit onderwerp.
@Be rt
Daar zit zeker wat in. Zat daar ook aan te denken.

Heb eerst via PM Lotti gevraagd mij een simpel berichtje te sturen.
Om te kijken of dat ook niet werkt.

Het kan nog aan de inhoud van de Email hebben gelegen die de Bounce oplevert.

Gr Han
@hanh ook die krijg ik per direct terug
Ok het ligt dus niet aan wat er in een Email staat.
Ik veronderstel dat je me een simpel kattebelletje wilde sturen.

Dan vermoed ik, net als Bert, dat Google de smtp server die je gebruikt niet (meer) vertrouwd.
Bel je vriend.

Gr Han
Badge +11
@Lotti4708

dat IP adres wat wordt genoemd in het foutbericht van Google: 81.18.160.91 is als ik het vertaal jupiter.caveo.nl. Dat zal de SMTP server van je vriend zijn.

Ziggo heeft recent SPF (en DKIM) aangezet, waardoor Google gaat checken of een mail met @home email-adres wel daadwerkelijk vanaf Ziggo komt. Zoniet, dan triggert dat het spam filter bij Google.
In jouw geval gebeurt dat ook omdat je @home mail via "de verkeerde" server bij Google aankomt.

Oplossing: voor @home mail smtp.ziggo.nl gebruiken als uitgaande server.

Uitgaande serverinstellingen

• server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
Ik heb in het mail-topic van Ziggo zelf al aangegeven dat Ziggo dit moet communiceren naar zijn klanten, maar het antwoord was: "Ziggo staat hier buiten. Wij gebruiken normale standaarden"
Daar had in mijn ogen moeten staan: Ziggo gebruikt sinds enige tijd de standaarden. Dat kan inderdaad gevolgen hebben voor onze klanten. Daar zullen we hen over informeren.
Dank jullie wel voor de reacties, lijkt mij een heldere reden waardoor het mis gaat.
Vanavond als ik thuis kom eens mijn ziggo gegevens er bij pakken om e.e.a. opnieuw in te stellen. Als dat niet de oplossing is meld ik me hier weer.
Zover bedankt voor het meedenken.
@Lotti4708
Vlgs mij heeft efok het bij het rechte eind.
Gr Han
Reputatie 7
Badge +35
Ik vind @efok hier heel #LekkerBezig.☺ TOP
Die server staat op meerdere blacklists: https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=blacklist%3ajupiter.caveo.nl+&run=toolpage
Badge +11
Die server staat op meerdere blacklists: https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=blacklist%3ajupiter.caveo.nl+&run=toolpage

Ook dat nog. Ook #LekkerBezig😀
@efok
In dat Email topic waar je naar verwijst, deed ik ook een duit in het zakje.
Toch was die SPF kwestie niet het eerste waar ik aan dacht.
Dat gaat me niet meer gebeuren!
Gelukkig zette jij de boel mooi op een rijtje.

Je opinie over het gebrek aan voorlichting rond Email, ihb bij incidenten, deel ik van harte.

Hoe Ziggo pro-aktief aan klanten zou moeten laten weten
dat ze ineens aan SPF gaan doen, is een lastige.
Dat voel je ook wel. Maar een nette Page op de Site waar alles op een rijtje wordt gezet
is natuurlijk het minste wat je moet doen.

Gr Han
Ik zie nu ook dat ziggo dkim checkt. 😎
Badge +11
Ik heb het zelf gisteren nog even getest. Als ik vanaf mijn eigen domein mail via ziggo verstuur, signaleren ze dat op en sturen ze geen DKIM mee. Stuur ik met een @home.nl adres dan sturen ze wel DKIM mee. Zo slim is het wel opgezet.

Stuur je mail vanaf @home.nl via een andere server, zoals in dit topic, dan geeft dat nu een SPF_softfail bij de ontvanger. Het is aan de instellingen bij de ontvanger hoe streng het spam-filter daarmee omgaat, maar ik vermoed dat Gmail redelijk streng is. Het is in elk geval een factor (en hier samen met een blacklist)

Ziggo hoeft van mij niet pro-actief aan alle klanten precies uit te leggen hoe dit allemaal precies werkt, dat heeft geen nut. Maar op hun web-pagina met e-mail instellingen, kunnen ze er gewoon bij zetten dat uitgaande mail van een ander domein beter via de bijbehorende uitgaande mail server van dat domein kan worden verzonden, en voor de ziggo emaildressen juist via smtp.ziggo.nl. Het waarom is verder voor de klant niet zo interessant.
@efok
Vreemd, als ik vanaf mijn domein via Ziggo verstuur, zenden ze wel een dkim mee.

Vanaf Ziggo naar mijn domein, sturen ze ook een dkim mee.

😯
Badge +11
@Gusto We gaan lekker dit topic kapen met techneuten gewauwel 😉

Merkwaardig. Bij mij met een gmail-adres via smtp.ziggo.nl:
code:
X-Virus-Scanned: Debian amavisd-new at *****
X-Spam-Flag: NO
X-Spam-Score: 1.474
X-Spam-Level: *
X-Spam-Status: No, score=1.474 tagged_above=0.8 required=3
tests=undefined_ADSP_CUSTOM_MED=0.001, FREEMAIL_FROM=0.001,
NML_ADSP_CUSTOM_MED=1.2, RCVD_IN_DNSWL_LOW=-0.7, SPF_SOFTFAIL=0.972]
autolearn=no autolearn_force=no
Received: from ****** (127.0.0.1])
by localhost (******* 127.0.0.1]) (amavisd-new, port 10024)
with ESMTP id x0zI6PA2EQIO for ;
Thu, 18 Oct 2018 16:31:14 +0200 (CEST)
Received-SPF: Softfail (domain owner discourages use of this host) identity=mailfrom; client-ip=212.54.42.167; helo=smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net; envelope-from=*******@gmail.com; receiver=****@***.***
Received: from smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net (smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net undefined.54.42.167])
by *****.*** (Postfix) with ESMTPS id 016E1604EB
for ; Thu, 18 Oct 2018 16:31:13 +0200 (CEST)
Received: from undefined.54.42.110] (helo=smtp7.tb.mail.iss.as9143.net)
by smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net with esmtp (Exim 4.86_2)
(envelope-from )
id 1gD9KS-0004nV-Te
for ***.****; Thu, 18 Oct 2018 16:31:12 +0200
Received: from ******.cm-4-2a.dynamic.ziggo.nl ([****.**.**.**] helo=192.168.2.31])
by smtp7.tb.mail.iss.as9143.net with esmtpsa (TLS1.2:ECDHE_RSA_AES_128_GCM_SHA256:128)
(Exim 4.86_2)
(envelope-from )
id 1gD9KS-0000VC-S2
for *********; Thu, 18 Oct 2018 16:31:12 +0200

(Dat undefined ontstaat door het plakken op dit forum)

Bovenstaand is met een gmail adres uitgaand via Ziggo, geen DKIM meegestuurd, wel een SPF_softfail, en daamee al een spam score van 0.972

Hieronder vanaf mijn @home adres, en daar is wel DKIM.
code:
Received: from localhost (localhost undefined7.0.0.1])
by ***.*** (Postfix) with ESMTP id C611860564
for ; Thu, 18 Oct 2018 16:38:23 +0200 (CEST)
X-Virus-Scanned: Debian amavisd-new at ***.***
Authentication-Results: ***.*** (amavisd-new); dkim=pass (2048-bit key)
header.d=home.nl
Received: from ***.*** (127.0.0.1])
by localhost (***.*** 127.0.0.1]) (amavisd-new, port 10024)
with ESMTP id RV3_Yu6LYYXR for ;
Thu, 18 Oct 2018 16:38:21 +0200 (CEST)
Received-SPF: Pass (sender SPF authorized) identity=mailfrom; client-ip=212.54.42.167; helo=smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net; envelope-from=******@home.nl; receiver=***@***
Received: from smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net (smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net undefined.54.42.167])
by ***** (Postfix) with ESMTPS id DF45860547
for ; Thu, 18 Oct 2018 16:38:20 +0200 (CEST)
Received: from undefined.54.42.137] (helo=smtp6.tb.mail.iss.as9143.net)
by smtpq4.tb.mail.iss.as9143.net with esmtp (Exim 4.86_2)
(envelope-from )
id 1gD9RM-0005rv-DW
for ****@***; Thu, 18 Oct 2018 16:38:20 +0200
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; q=dns/txt; c=simple/simple; d=home.nl;
s=201809corplgsmtpnl; h=Subject:MIME-Version:Date:Message-ID:From:To;
bh=Bgj665yT1edjdQqHojG4GLwsRstYxM5b1XQ8QBImCiI=; b=CPlgj7HdOzECahFo01mnqMepHE
tidOH346WeGgSytTaWQFzR2wWE6DCDa5X8OMvGwfZ4LnXUr1o1HyV4NlxmGILQAZC6vfvsHAiDt5i
cjedCq+e2lz0bWppqWzID2IHdVpT2k9nDhDTl5kjTBAH7ApHSffVlYjgB+sc41CR0OCUC0eSpOvc8
l7JoBdCZtS5LBxozErAy3y+CQF/qrJfEO9nUvsqF0B+9nE1WXKpyz3Tx1kvyh3wcPt0L09T56zdKa
r7wbOkKZoEYd5cnZrnOqdkqP0Mx58U6fZVMOqGFwr2XGDp/y8vDFupou66fwEzctbST6ky+iJ/NAP
qkvXnLlQ==;
Received: from ******.cm-4-2a.dynamic.ziggo.nl ([********] helo=192.168.2.31])
by smtp6.tb.mail.iss.as9143.net with esmtpsa (TLS1.2:ECDHE_RSA_AES_128_GCM_SHA256:128)
(Exim 4.86_2)
(envelope-from )
id 1gD9RM-0003gV-Bs
for ***@*****; Thu, 18 Oct 2018 16:38:20 +0200
To: "*****@*****"
From: *****
@efok @Gusto
We gaan lekker dit topic kapen met techneuten gewauwel
Volg het met interesse.
@Lotti4708 weet de schapen wel van de bokken te scheiden. Dat merk je meteen.
Gr Han
@efok ,

hey, we hadden het over een eigen domein, niet over google-geneuzel. 😉

Reageer