Walrenshi

Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Emails van Outlook naar @gmail-adressen worden door Gmail als spam gezien

Inkomende emails van @gmail geen probleem.
Verstuur ik de mail het via webmail (zonnet/versatel) dan gaat het wel.
Dit probleem doet zich voor sinds circa 26-01-2019.
Mijn webmail gebruik ik alleen noodgedwongen tijdens de vakantie, anders nooit.
Versturen vanuit Outlook naar @kpn, @Ziggo, @hotmail gaan allen gewoon goed.

Ik las een topic van 2 mnd geleden, maar deze gebruiker had zelf een @gmail account.

De helpdesk vanochtend gebeld maar we kwamen er niet uit.
Zelf heb ik niets veranderd/gedaan of andere modem etc.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
28 Reacties 28
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Vanaf welk domein (dus wat er achter het @ staat) verstuur je de mail? En via welke smtp server verstuurt je outlook? smtp.ziggo.nl?
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
hallo Efok
Mijn domein is @zonnet.nl en wordt verzonden door smtp.ziggo.nl
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
INdien je mijn text niet begrijpt even op web zoeken.

Probeer ook in Gmail de mails die in spambox komen de email header te lezen en plaats die hier ( even jou persoonlijk gegevens zwart/blanco maken.)
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Zpiep
Ik denk dat je mijn stukje niet goed hebt gelezen. Ik krijg geen Spam, de emails die ik verstuur naar gmail accounts worden door gmail geblocked en krijg melding van de postmaster (Ziggo)
Ik zal er zo een bijlage aan toevoegen
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes

"wordt door gmail als spam gezien"


Dan of de header of de melding die retour komt bij mislukte aflevering , en ja dan heb ik het niet juist begrepen. sorry
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Hallo Zpiep
In de bijlage het bericht wat ik van de postmaster ontvang. Adres en IP (?) heb ik vervangen door xxxxxxxxxx
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Tja, het wordt inderdaad door Gmail duidelijk beschouwd als spam. De reden staat er helaas niet bij, dus dat blijft gissen.
Ziggo levert je mail af bij Gmail, en Gmail zegt nee.

Stuur eens een mail naar een spamchecker, en kijk wat die er van vindt, wellicht wordt je iets wijzer:
https://glockapps.com/spam-testing/
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ja Gmail beschouwt het als spam, maar waarom lukt het dan wel wanneer ik het via webmail van zonnet doe?
(Webmail gebruik ik alleen wanneer ik op vakantie ben)

Zoeven de link gebruikt en een bericht verzonden. Dat wat ik zie aan providers zegt mij verder weinig.
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Walrenshi, wat leuk dat je de Ziggo Community inschakelt voor je probleem met e-mails richting Gmail. Je hebt al behoorlijk wat adviezen gekregen van de andere communityleden, maar we zijn er nog niet begrijp ik.

Mogelijk maakt Gmail er een probleem van wanneer je @zonnet gebruikt in combinatie met de smtp-instellingen van Ziggo. Wil je dit topic eens bekijken en aangeven volgens welke instellingen jij alles hebt ingesteld? Is dat zoals bij optie 1 of bij optie 2? Indien je het hebt ingesteld zoals bij optie 2, wil je dan optie 1 eens proberen?
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Hallo Kim
Die topic had ik gelezen op aanraden van de helpdesk.
Inkomend staat op versatel
Uitgaand op Ziggo
Met de HD uitgaand gewijzigd in versatel, maar dat ging helemaal niet. Alles dus weer als hierboven vermeld.
Vanmiddag 1 uur bezig geweest het de helpdesk van Tele2 waar Versatel & Zonnet ondervallen en diverse senarios uitgevoerd. Dus email van een @gmail versturen zowel vanuit Outlook als Webmail en in beide gevallen nu dat 80% niet lukt en 20% wel. Wie het weet mag het zeggen.... Er is nu een ticket aangemaakt voor de techneuten aldaar.
Zodra ik iets weet dan meld ik het hier !

Zijn er wellicht andere @zonnet gebruikers die van de ene op de andere problemen hebben met het versturen (Inkomend geen problemen) naar @Gmail.com accounts?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Walrenshi het is standaard om als 'Uigaande Server' gebruik te maken van de smtp Server van de Provider van het Email Account waarvoor je wilt verzenden.
https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/internet/tele2-e-mail-instellen-op-laptop-of-pc/
Probeer dat eens uit en laat horen hoe dit gaat.
Zo te zien werken de aangeboden instellingen uitsluitend binnen het Tele2 netwerk.
Dat wordt dan problematisch. tele2 wil kennelijk oudere adressen ontmoedigen.
Zou maar eens overstappen op een ander Email address.
Gr Han
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Han,
Uitgaand instellen (in overleg met HD Ziggo) op versatel was negatief, er ging helemaal niets meer uit
Melding:
Test-e-mailbericht verzenden: Er kan geen verbinding worden gemaakt met de server voor uitgaande e-mail (SMTP). Als u dit bericht blijft ontvangen, neemt u contact op met de serverbeheerder of internetprovider (ISP).

Uitgaand moet op Ziggo.nl staan
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Gaan we weer met raden en gissen:

Wel of niet herkennen als spam zijnde hangt van zo ved.md veel zaken af.

O.a. steeds meer ook gebruikte security en andere als wel juist zijnde mail zaken af.
DKIM, DMARC,SPF tls versie cipher versie, wel of niet op en via juist weg en versie authenticated, ISP waarmee men verzend ( dus bij VPN gebruik problemen te verwachten) enz enz.

Uitsluiten en raden gissen is dan vaak helaas nog steeds de weg te gaan.
Echter meten is weten dus wel testen met verschillende zaken en instellingen is ook een vorm van meten en weten.

Mogelijk kan men ergens ook de log files opvragen waar men meer kan zien, in windows zelf heeft men een eventviewer die bij onjuiste cipher / ssl enz ook meldingen kan geven.
Probleem is bij te oude onjuiste versleuteling en co kan het zijn dat de mail gewoon de deur uitgaat afhankelijk welke mailserver, bij meerdere mailserver die afhandlen voor zelfde mail zitten ook daar soms verschillen in. Soms koppel je ( je mailproggie) aan een up to date server andere keer niet en gaat mail omdat er geen goed of geheel niet authentificatie heeft plaats gevonden alsnog fout.

Testen ook hiermee:
https://dmarcian.com/dmarc-inspector/

https://www.mail-tester.com/

https://mecsa.jrc.ec.europa.eu/en/

https://internet.nl/

daar test je mail of mailprovider enz geven enige inzicht
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik voorspelde je al dat dit niet zou gaan werken. Proberen kan geen kwaad.

Uitgaand moet op Ziggo.nl staan

Ja, maar je komt melden dat dit niet meer werkt naar afzenders met een Gmail address.
Wat nu? Heb je een beter voorstel?

Ik heb nog wel een optie voor je die kan lukken, als je toevallig een Gmail address hebt
Gebruik smtp.gmail.com.
https://www.siteground.com/kb/google_free_smtp_server/

Een klein probleempje daarbij is dat in het Afzendadres je Google adres komt te staan.
Omdat het Reply-To address het adres is van het Account waarvandaan je verzond,
komt het nog wel goed. Testen.

Gr Han
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Zpiep,
Bedankt voor jouw reactie, maar ik ben echt een leek.
Het bizarre is dat gmail versturen 2 van de 10 wel lukt.
Het is nu bij Tele2, waar versatel onderhangt, in behandeling.
Met mijn boerenverstand zou ik denken dat de provider Gmail zelf de boosdoener is.
Ik houd de ontwikkelingen van Tele2 in de gaten
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
hanh laat hem eerst testen met o.a. die links die ik hierboven heb gezet soms komt daar iets uit vanuit principe meten is weten, anders gissen hmmm
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Walrenshi wrote:
Zpiep,
Bedankt voor jouw reactie, maar ik ben echt een leek.
Het bizarre is dat gmail versturen 2 van de 10 wel lukt.
Het is nu bij Tele2, waar versatel onderhangt, in behandeling.
Met mijn boerenverstand zou ik denken dat de provider Gmail zelf de boosdoener is.
Ik houd de ontwikkelingen van Tele2 in de gaten


He je hoeft bij de meeste van die links alleen maar simpele zaken te doen in te typen of mail naar versturen dan komen er resultaten.
Walrenshi
Met die resultaten kan e.a. aan support dan weer helpen, zonder dat dus mail testen vanaf jou locatie en mailprogramma zit iedereen hier met een glazen bol mee te kijken

Verder de inhoud van die mails en opmaak is natuurlijk ook een punt waar men een "spam meter" over heen laat lopen. ( dus testen met verschillende inhoud)

Bij forwarden van mails gaat nog veeeeeeeeeel meer fout en moet je dan maar beter niet gebruiken!

Verder kan een support met:
for more information 1si10378067pls.16 - gsmtp

misschien hier dieper naar kijken welke support dan ook 100e lijns ziggo ...


:wink:Maar echt doe die testjes eerst is zo simpel

een Ziggo aansluitings IP krijgt zoals bijna elke ISP IP al standaard een afwaardering in Gmail spam meter en niet alleen daar, echter als de rest wel klopt ( opwaarderen met positieve score in die meting) ook inhoud zelf dus zou het erdoor moeten kunnen komen

Tevaak en/of tesnel zelfde mail nog eens verzenden is overigens erg negatief voor de spam scores! ( soms gaat die al in de min als men via cc , bcc meerdere "gmail"adressen in 1 keer aanspreekt)

Overigens Mail vanaf een @zonnet.nl zo ook vanaf @versatel.nl hebben al heel veel spam afwaardering in negatieve zin, dan gaat elk ander klein puntje al gauw meetellen om het te blokken enz.
https://internet.nl/mail/versatel.nl/195338/

https://internet.nl/mail/zonnet.nl/195340/


heb ik het werk wat die test al even voor je gedaan mocht het echt via en van zulke mailaccounts komen, dat is door mij nu even geraden! ?
Walrenshi
Topicstarter
Level 5
  • 60Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Zpiep & Han
Bedankt voor jullie terechte aansporingen. Ik wil daar volgende week mee beginnen.
Ik heb het even gehad, loop behoorlijk te stressen de laatste dagen 🙂

hanh
jij schrijft
Ja, maar je komt melden dat dit niet meer werkt naar afzenders met een Gmail address.
Wat nu? Heb je een beter voorstel?

Het gaat echter om email naar een geadresseerde ontvanger met een Gmail.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het gaat echter om email naar een geadresseerde ontvanger met een Gmail.

Ja dat weet ik. Was wellicht wat ongelukkig geformuleerd.
Aan close reading gaan we niet doen.

Uitgelicht topic