1
Vraag
2
Reageer en help mee
GPaulussen

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Eerste keer IMAP ingesteld in Outlook365, is opschonen of archiveren noodzakelijk?

Hallo,

Al jaren gebruik ik outlook in combinatie met mijn @home email account van ziggo. Ik heb altijd gebruik gemaakt van POP3 instellingen en per half jaar maakte ik netjes een archive pst bestand van alle mailhistorie om te voorkomen dat outlook helemaal volloopt met oude mails. Omdat ik mail ook synchroniseer op mijn iphone, heb ik altijd de optie ‘bewaren op server’ aan laten staan. Met gevolg dat op de ziggo webmailserver een mailarchief staat van meer dan 5 jaar ! Dit is absoluut handig als ik snel mail wil terugzoeken dan kan dat via de webmail omgeving.

Nu heb ik een schone installatie van Outlook365 en @home opnieuw ingesteld met IMAP in plaats van pop3. Mijn postvak IN wordt nu ingelezen met alle mails van afgelopen jaren.

Wat is het advies?

1 Moet ik dit (regelmatig) opschonen (is dan het gevolg alle mail historie op webserver weg?)

2 Kan ik alle historie onbeperkt laten groeien? Consequentie performance? Hoe werkt dat?

3 Er staan nu dubbele mappen (prullenbak - trash) (sent - sentmail - verzonden) ( zowel in het engels als in het nederlands? Ik gebruik outlook in NL. Hoe kom ik van die dubbele mappen af?

4 Reacties 4
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hey @GPaulussen! Een warm welkom op de Ziggo Community. 

Een hele terechte vraag! Je wilt natuurlijk niet ineens voor vele verrassingen komen te staan en dat jouw e-mail archief van 5 jaren verdwijnt. Wij raden aan om bij voorkeur de IMAP-instellingen te gebruiken voor het instellen van e-mail op je pc, tablet of smartphone. Hiermee blijft je e-mail beschikbaar op meerdere apparaten. Gebruik de POP-instellingen alleen als je e-mailprogramma geen IMAP ondersteunt en je e-mails maar op één apparaat wilt lezen. In alle andere gevallen raden we je dus aan om IMAP te gebruiken. Gebruik POP en IMAP niet door elkaar op verschillende apparaten. Je e-mails blijven dan alleen op het apparaat met de POP-instellingen zichtbaar. Dit is dus wel van belang om even te controleren. 

Wat betreft de vragen over Outlook 365 zelf. Ik weet zeker dat @Be rt hier wel raad mee weet! 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Dubbele mappen is een logisch gevolg van 2 wijze van werken door elkaar in één Outlook.

Je ziet nu je mappen uit de .pst en je ziet de mappen die je met IMAP ziet.

Imap laat je de mappen zien die op de mailserver bij Ziggo staan.

POP en IMAP kun je wel op verschillende apparaten gebruiken, maar zorg dan dat er een kopie op de mailserver achterblijft.

Backups maken kan het best met POP.

IMAP kan op termijn problemen opleveren, in de voorwaarden van Ziggo staat dat zij op mogen schonen vanaf 12 maanden en verder terug, dus IMAP geeft geen garantie op een heel lange historie van de mails.

Ik haal alles binnen met POP en een kopie van 100 dagen om op andere apparaten toch één en ander te kunnen volgen en heb een .pst historie vanaf 1998, de hele oude staan in een oude .pst die je kunt koppelen en bekijken als persoonlijke mappen in Outlook, omdat vroeger de maximum grote van een .pst 2 GB was.

In Outlook 2007 nu 20 GB en 50GB in Outlook 2010, 2013, 2016, 2019 en Office 365.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @GPaulussen . Heb je zo de informatie/hulp die je zocht? 🙂 

GPaulussen
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp, blijft het verstandig om na verloop van tijd (bv per periode jaar , of half jaar) een backup te maken van de totale mailbox (IN en SENT). Daarvoor dus tijdelijk POP installeren om een archive.PST te maken en locaal op te slaan.  Hiermee voorkom je dat de IMAP server onbeperkt blijft doorgroeien. 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic