machiel.verbrug

Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

E-mail gehackt?

Ik krijg een aantal malen een bericht dat mijn e-mail account zou zijn gehackt op mijn
echte Ziggo e-mail adres.
Volgens die mail kan ik dit ongedaan maken door een bedrag Bitcoins over te maken.
ik heb de mails direct weggeslikt maar toch vind ik dit verontrustend.
wat moet ik doen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Niets doen, dit is waarschijnlijk bangmakerij.

Als je het echt niet vertrouwd is het veranderen van je Ziggo wachtwoorden zeer waarschijnlijk voldoende.

Betalen moet je zeker niet doen.
Het is overigens altijd verstandig om een back up te maken, dan hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken.

Bekijk in context

35 Reacties 35
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Niets doen, dit is waarschijnlijk bangmakerij.

Als je het echt niet vertrouwd is het veranderen van je Ziggo wachtwoorden zeer waarschijnlijk voldoende.

Betalen moet je zeker niet doen.
Het is overigens altijd verstandig om een back up te maken, dan hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken.
machiel.verbrug
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
De zender van de e-mail beweert dat hij mijn router heeft gehackt.
ik geloof dit niet echt maar toch geeft het een onveilig gevoel.
Ik heb de gewone Ziggo Connectbox
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
machiel.verbrugge wrote:
De zender van de e-mail beweert dat hij mijn router heeft gehackt.
ik geloof dit niet echt maar toch geeft het een onveilig gevoel.
Ik heb de gewone Ziggo Connectbox


Niet op ingaan. Is gewoon bangmakerij om te zorgen dat je gaat betalen. Ik krijg zo vaak zulke onzin, dat ik het meteen al in de prullenmand gooi. Moet jij dus ook doen en gewoon lekker rustig gaan slapen straks, want er is echt niets aan de hand.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Niets doen, dit is waarschijnlijk bangmakerij".

Laat dat 'waarschijnlijk' maar weg. Het is gewoon rommel wat je meteen weg moet doen en waar je echt, nogmaals, niet bang voor hoeft te zijn.
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi machiel.verbrugge, welkom op de Ziggo Community! Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over de e-mail die je hebt ontvangen. Dit betreft inderdaad een geval van phishing. Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je phising herkent en hoe je een voorbeeld naar ons doorstuurt, zodat wij daar actie op kunnen ondernemen.

Het is hoe dan ook raadzaam om je wachtwoord aan te passen. Dan weet je zeker dat je goed zit.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Er zijn inmiddels duizenden mensen die diezelfde mail gehad hebben.
Die mail wordt blind aan heel veel mailadressen gestuurd.
josien22

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb ook zo'n mail gekregen, van mijn eigen e-mailadres verzonden en ik kan niet inloggen bij mijn ziggo om mijn password te wijzigen, krijg de melding: 

Your connection is not private

 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Oei, wat naar dat je ook zo'n mail hebt ontvangen @josien22
Je ziet dat in het verleden ook anderen dit dreigement hebben ontvangen, hopelijk stellen de gegeven reactie je wat gerust.

Tegen de melding Your connection is not private'''kun je het volgende doen. 
Hopelijk lukt het hiermee om alsnog in Mijn Ziggo te komen.
Vanuit daar kun je het wachtwoord van de mail aanpassen 🙂

josien22

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Erik P  Dank je wel, maar helaas kom er  niet met deze link: This site can't be reached.

Overigens ben ik wel op de site van kinsta geweest: https://kinsta.com/nl/blog/your-connection-is-not-private/ (denk dat je de : bent vergeten) en heb daar alles doorlopen (behalve 8. de DNS server wijzigen -werk op een mac en hoe dat moet wordt niet beschreven- en 9 en 10 ook niet).

Nog steeds geen succes. Krijg wel dit: zie toegevoegde afbeelding van error certificaat revoked.

Om een of andere reden is het dus certificaat ingetrokken...
Nog een tip?

 

Ik doet dit trouwens allemaal met Chrome voor Mac. Cache is geleegd en ook met een incoginito tab krijg ik deze melding. Even lijkt het of ik er in komt, dus ik krijg wel de voordelen van ziggo te zien, maar als ik dan echt op mijn Ziggo zou moeten komen, krijg ik de foutmelding.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @josien22,

Vervelend dat het ngo niet wil lukken! Kun je eens nagaan of het lukt op het moment dat je een andere internetbrowser test? 
Wis anders ook eens je tijdelijke internetbestanden en cookies en probeer het dan nogmaals. Laat maar weten of het lukt. 

Groeten,

Paul 

josien22

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Paul Ja, ik heb het ook met Safari, Opera en Edge geprobeerd en die geven allemaal dezelfde error melding. Alleen met FireFox bleek het te werken. Ik heb ondertussen dus ook mijn wachtwoorden kunnen aanpassen, dus dat probleem is opgelost.

 

Voor de volledigheid, cookies en cache geleegd en proberen in te loggen met incognito had ook hier geen effect. En ook het updaten van mij MacOS heeft geen verandering voor de bovengenoemde browsers opgeleverd (balen, want ik ben helemaal niet enthousiast over Big Sur en mijn muispen werkt nu niet meer... maar dat terzijde).

 

Geen idee wat er aan de hand is en heel vreemd dat er niet meer gebruikers hier last van hebben. Ik kan proberen een ander certificaat van QuoVadis te downloaden en te installeren, want volgens mijn browsers ligt het probleem aan dat het QuoVadis Global SSL ICA G2 certificaat revoked is. Maar ik moet zeggen dat ik dat wel erg veel gedoe allemaal vind.

 

Dus jammer maar helaas, ik gebruik FireFox zolang die het doet en ik neem eerlijk gezegd aan dat ook de andere browsers het op een dag weer zullen doen. 

josien22

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Bert En kregen die het ook vanaf hun eigen e-mail-account verstuurd? 

Als dat zo is, dan lijkt het mij dat Ziggo hier toch iets tegen zou moeten (kunnen) doen...

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@josien22 Kun je nagaan of de browers waarin je een certicaatfout (QuaVadis Global SSL ICA G2) melding te zien krijgt volledig up to date zijn?
Kijk ook of het besturingssysteem zelf volledig bijgewerkt is en of jouw Apple computer de laatste OS X versie update heeft. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Je hoeft die niet per se van je eigen account gekregen te hebben, spammers kunnen het verzendadres invullen wat ze willen in de servers waarvandaan ze hun mail verzenden.

josien22

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Bert Bedankt voor je antwoord.

Ik vind het toch vreemd dat Ziggo dergelijke mails er niet uit weet te vissen. Er zal toch iets aan die mails te ontdekken moeten zijn dat het een vals ingevuld adres is. Maar goed dat zal in de lijn liggen met dat ze een buitengewoon belabberd (of helemaal geen?) spamfilter hebben. Jammer dat ze die service niet bieden.

josien22

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Paul Nee, het certificaat is niet meer geldig, maar wordt kennelijk ook niet automatisch geupdate.

 

Verder had ik op deze vragen al eerder antwoord gegeven verderop in dit topic, maar zal het er voor het gemak hieronder nog een plakken: 

 

Ja, ik heb het ook met Safari, Opera en Edge geprobeerd en die geven allemaal dezelfde error melding. Alleen met FireFox bleek het te werken. Ik heb ondertussen dus ook mijn wachtwoorden kunnen aanpassen, dus dat probleem is opgelost.

 

Voor de volledigheid, cookies en cache geleegd en proberen in te loggen met incognito had ook hier geen effect. En ook het updaten van mij MacOS heeft geen verandering voor de bovengenoemde browsers opgeleverd (balen, want ik ben helemaal niet enthousiast over Big Sur en mijn muispen werkt nu niet meer... maar dat terzijde).

 

Geen idee wat er aan de hand is en heel vreemd dat er niet meer gebruikers hier last van hebben. Ik kan proberen een ander certificaat van QuoVadis te downloaden en te installeren, want volgens mijn browsers ligt het probleem aan dat het QuoVadis Global SSL ICA G2 certificaat revoked is. Maar ik moet zeggen dat ik dat wel erg veel gedoe allemaal vind.

 

Dus jammer maar helaas, ik gebruik FireFox zolang die het doet en ik neem eerlijk gezegd aan dat ook de andere browsers het op een dag weer zullen doen. 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@josien22 Hartelijk dank voor je bericht. Wat betreft het QuaVadis certificaat is het dus inderdaad wachten totdat deze geüpdatet wordt. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik vind het toch vreemd dat Ziggo dergelijke mails er niet uit weet te vissen."

 

Bedenk dat spammers, met vrijwel compleet geautomatiseerde spamservers, steeds nieuwe spamtechnieken maken om spamfilters van providers te omzeilen.

Op dit moment is 85% van alle mail die het internet overgaat spam, dat zijn 6 van de 7 mails, en die worden er al uitgehaald.

Ook providers maken steeds betere spamfilters, zij lopen alleen altijd achter de nieuw gevonden technieken aan, omdat je niet weet wat de volgende slimme stappen zijn die spammers gebruiken.

Email and Spam Data || Cisco Talos Intelligence Group - Comprehensive Threat Intelligence

 
josien22

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Bert 

Ja, het is inderdaad krankzinnig hoeveel spam er rondgaat. Maar, als je eens zou zien wat ik zelf allemaal blokkeer via de filters regels in de Ziggo mail...

 

Ik denk dat ongeveer 85% van de mail is die ik op mijn Ziggo account ontvang. Wat zou inhouden dat ze bij Ziggo helemaal geen filter ingesteld hebben. Ik bedoel als je de trapliften, de bitcoins en de **bleep** enlargements er niet eens uit kan halen, dan kan je toch moeilijk zeggen dat je echt je best doet. Bovendien worden dergelijke mails waarschijnlijk in batches naar het overgrote deel van de Ziggo-mailaccounts gestuurd, wat ook al een bel in het (spam) systeem zou moeten doen laten rinkelen. 

 

Nou weet ik dat er wel iets gebeurd wat betreft spam-filteren, omdat bijvoorbeeld alle mailtjes die ik ontvang van de school van mijn kinderen rechtstreeks de spambox in verdwijnt. Wat dat betreft zou ik bijna willen aanraden dat ze het filter in zijn geheel opheffen, want de filterregels die ze nu aanhouden lijken zeer beperkt en verouderd, en daarmee meer kwaad dan goed te doen.

 

Tot slot, als het werkelijk zo makkelijk is om als spammer een mailadres van een Ziggo-account als afzender te gebruiken, dan lijkt me dat buitengewoon gevaarlijk en zou het top-prioriteit moeten hebben bij Ziggo om dit onmogelijk te maken.

Uitgelicht topic