VincentGr

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Domein extensie blokkeren (spam)

De laatste weken word ik bedolven door de nodige spam mails. Tientallen per dag. Allemaal met de domein extensie .date en nu .faith.
Ik wil alle emails van deze domein extensies blokkeren, dan wel direct verwijderen (komen nu in spam folder, maar die moet ik van tijd tot tijd alsnog legen). Afzender blokkeren heeft geen zin, omdat elk email van een ander adres afkomstig is.

Ik heb bij Mail Filter Rules diverse regels aangemaakt, maar deze werken niet.
Diverse combinaties met: Matches of contains ".faith" en "*.faith" etc.
"Process subsequent rules" is bij enkele aangevinkt en bij enkele niet, maar ook dat maakt geen verschil.

Je zou verwachten dat het mogelijk en eenvoudig moet zijn om een domein of extensie te blokkeren.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
kzin

Level 3
  • 328Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes
Hoi VincentGr,

De regel "contains .faith" zou moeten werken.
Heb je in een regel maar 1 verzender, of meerdere? Als je meerdere afzenders in dezelfde regel gebruikt moet je er wel om denken, dat je direkt na de naam de keuze "Pas regel toe als aan één voorwaarde is voldaan" instelt.

Een mail zal nooit meerdere afzenders hebben. De optie van "alle voorwaarden" is te gebruiken als je wilt selecteren op naam + email, of email + onderwerp.

Tip: Markeer de verplaatste spam met een vlag.

Zo kun je zien of hij in de spam map terecht is gekomen door jouw filter, of door de leer functie van Ziggo spam detectie. Uiteraard kun je het ook gelijk verplaatsen naar de prullebak.

De Spam folder wordt trouwens vanzelf geleegd. Ik dacht dat een mail na 2 of 3 week verwijderd word.

Als je niet alles van een domein wilt verwijderen, kun je gebruik maken van reguliere expressies (in plaats van 'bevat'). Bijvoorbeeld:



Het leest wat moeilijk, maar deze RegExp verwijderd alle mail, waarbij het mail adres begint met nieu, en eindigt op info. Dus nieuws@xyz.info, nieuwsbrief@xyz.info , maar niet hallo@xyz.info.

Je kunt ook spam blokkeren op basis van IP adressen van de afzender.
Zie het bericht van fikse:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-blokkeren-18664/index3.html

Bekijk in context

7 Reacties 7
Erik-Rik

Level 11
  • 479Posts
  • 11Oplossingen
  • 23Likes
Ik heb hetzelfde in Regio Eindhoven. Heb hier al contact over gehad met Ziggo die kunnen er niets aan doen zeggen ze, we kunnen niet spam zo inschalen dat je er geen meer krijgt want dan krijg je totaal geen mails meer geen enkele en dat wil je toch niet...... . Jaren hier geen last van gehad enkel de laatste weken ja elke dag tientallen verschrikkelijk gewoon en hoe kan dit eigenlijk zo opeens........ .
kzin

Level 3
  • 328Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes
Hoi VincentGr,

De regel "contains .faith" zou moeten werken.
Heb je in een regel maar 1 verzender, of meerdere? Als je meerdere afzenders in dezelfde regel gebruikt moet je er wel om denken, dat je direkt na de naam de keuze "Pas regel toe als aan één voorwaarde is voldaan" instelt.

Een mail zal nooit meerdere afzenders hebben. De optie van "alle voorwaarden" is te gebruiken als je wilt selecteren op naam + email, of email + onderwerp.

Tip: Markeer de verplaatste spam met een vlag.

Zo kun je zien of hij in de spam map terecht is gekomen door jouw filter, of door de leer functie van Ziggo spam detectie. Uiteraard kun je het ook gelijk verplaatsen naar de prullebak.

De Spam folder wordt trouwens vanzelf geleegd. Ik dacht dat een mail na 2 of 3 week verwijderd word.

Als je niet alles van een domein wilt verwijderen, kun je gebruik maken van reguliere expressies (in plaats van 'bevat'). Bijvoorbeeld:



Het leest wat moeilijk, maar deze RegExp verwijderd alle mail, waarbij het mail adres begint met nieu, en eindigt op info. Dus nieuws@xyz.info, nieuwsbrief@xyz.info , maar niet hallo@xyz.info.

Je kunt ook spam blokkeren op basis van IP adressen van de afzender.
Zie het bericht van fikse:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-blokkeren-18664/index3.html
VincentGr
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ga het eens proberen met de reg. expressie:
< [ A - Z a - z 0 - 9 ] + @ [ A - Z a - z 0 - 9 . _ ] + f a i t h > (zonder spaties)
kzin

Level 3
  • 328Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes
Het nadeel van regiiere expressie is wel dat het precies moet kloppen.
De afzender kan bijvoorbeeld zijn: Jan de Spammer - Spambureau < email adres >
Voor het echte mail adres staat dus nog de naam die je normaal ziet.
Voor die naam had ik daarom het eerste stukje [ ]+ er nog voor staan. Hier staan ook een aantal speciale tekens in, de | een spatie en een - . Ik denk dat je dat stukje voor de zichtbare naam er nog voor moet plaatsen.
Je kunt het eerst zonder proberen.

(Even alleen voor de mensen die regexpr kennen: in weet dat ik a-zA-z0-9_ kan vervangen door \w. maar om een of andere reden werkt het niet. Schijnt te maken te hebben met het JSON platform, waar een \ ook een speciaal teken is. \\w zou dan wel moeten werken. Als er iemand is die er meer van weet, dan hoor ik het graag.)
VincentGr
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hmm, mails blijven in m'n spambox komen, maar worden niet verwijderd.
Misschien dat dat niet werkt, omdat ie al als spam gemarkeerd is en daarom niet nogmaals verplaatst kan worden...?
Dan maar af en toe spambox blijven legen. Toch jammer dat ik een domeinextensie blijkbaar niet gewoon hard kan blokkeren, dan was ik gelijk van het probleem af.
kzin

Level 3
  • 328Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes
Het kan zijn dat ze inmiddels al als spam worden aangemerkt. Daarom markeer ik ze ook met een kleur. Dan kan ik zien wat door mijn filter verplaatst wordt.
Ik heb begrepen dat als je niet kiest voor "verplaats naar" maar voor "Blokkeer", dat ze dan helemaal verdwijnen. Voor .info wil ik dat niet doen, maar ik kan me voorstellen dat je het voor bepaalde domeinen wel veilig kunt doen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Ik zie al 8 dagen geleden de spam drastisch verminderen en nu 5 dagen geen spam meer binnenkomen in de inbox en in de spam map.
Dan lijkt de spamfilter goed zijn werk aan het doen.

Uitgelicht topic