RobWa

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Diverse e-mail komt niet binnen op mijn quicknet.nl e-mailadressen

Goedemiddag,

 

het blijkt dat ik sinds afgelopen december (2019) van een aantal afzenders geen mail binnen krijg. Aangezien het meerdere afzenders zijn vermoed ik dat het aan mijn kant (ziggo) ligt.

Ik heb de webcare geraadpleegd, en deze verwezen me naar de experts hier.

 

kan iemand vertellen wat ik moet/kan doen, want het niet ontvangen van mail leid to grote ergernissen en misverstanden.

 

ik hoop graag iets te horen.

alvast veel dank

Rob

17 Reacties 17
RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Misschien ter aanvulling, de mail komt niet in mijn spam terecht.

 

Daarnaast komen aantal mails niet op laptop en smartphone binnen.

dank

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Vanaf welk(e) domein(en) verzenden de afzenders? Dus wat staat er achter het @ van de afzender?

RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Aangezien ik de mails niet heb ontvangen, weet ik het niet zeker. 

Ik vermoed Velsen.nl vd gemeente Velsen en nn.nl van nationale nederlanden

Gr

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Vermoedens zijn lastig in dit geval. Meer zekerheid is beter.
Het is nl interessant te weten wat een afzender te zien krijgt.

Kun je daar een vinger achter krijgen?

RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat zal lastig zijn, maar ik zal het proberen. Wordt wel morgen want ze zijn nu dicht

RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

volgens mij is dat velsen.nl en nn.nl

gr

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Leuk dat je een kijkje neemt op de Ziggo Community @RobWa. Welkom!

Behoorlijk irritant dat je diverse e-mails niet binnenkrijgt @RobWa. Laten we hier snel mee aan de slag gaan, zodat je geen belangrijke e-mails meer mist. Waar ik overigens nog wel benieuwd naar ben is of je de e-mail zowel niet ontvangt in de Ziggo Webmail als in een extern e-mailprogramma zoals bijvoorbeeld Outlook. Heb je de Ziggo Webmail nog niet getest? Je kunt hier inloggen op de Ziggo Webmail.

Daarnaast begrijp ik dat je de betreffende e-mails niet ontvangt op zowel je mobiele telefoon als op jouw laptop. Gebruik je een extern e-mailprogramma? Zo ja, welke en heb je het e-mailprogramma ingesteld met POP3 of IMAP? En weet je toevallig ook of de afzender een foutmelding krijgt te zien wanneer deze e-mail naar jou probeert te versturen? We horen graag van je! Hoe meer informatie je ons kunt geven, des te beter! Mogelijk dat @Be rt dan ook nog wat handige tips voor je heeft. 

RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @Cecilia Ziggo, hoi @Be rt 

ik heb ziggo webmail getest.

Ik ontvang de mails nergens, niet in outlook en niet in webmail. (helaas), ook nergens in spambox terug te vinden.

IK heb zelf niets veranderd aan mijn instellingen de afgelopen maanden dus waarom dit opeens is gebeurd, geen idee.

 

Ik ben alleen wel bang dat ik nu belangrijke mails ga missen.

 

ik hoop dat iemand me kan helpen anders moet ik een gmail of iets dergelijks gaan maken of weg bij ziggo en dat wil ik eigenlijk niet.

 

alvast dank

Rob

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RobWa Het is een lastig probleem, als ze niet binnenkomen en niet in de spam map staan is er geen manier om te zien waar ze blijven.

Het enige waar men dit mogelijk kan zien is bij velsen.nl en nn.nl, zij krijgen misschien een foutmelding of de mail moet ergens door een systeem of een mogelijk spamfilter geblokt worden, maar dat is eigenlijk zomaar niet te zien en te vinden.

Voor dit soort “nood”gevallen heb ik altijd een @gmail.com en een @live.nl reserve email adres.

RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb velsen een mail gestuurd.

 

Ik heb nu dus geen flauw idee welke mails ik mis en zomaar ‘even’ mijn mailadres veranderen is eigenlijk geen optie.

als ik ga veranderen van mail adres, dan vertrek ik ook bij Ziggo met alles, want een van de belangrijkste redenen was betrouwbare mail en het bekende mailadres

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bij een ISP blijven hangen voor het Email address vind ik een nogal opmerkelijke reden, als er kennelijk ook motieven zijn weg te willen.

Zo ingewikkeld is migratie naar een ander Email address toch niet?
Je moet er even de tijd voor nemen, maar het kan in een rustig tempo,

RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dank

Al mijn contacten hebben dit mail adres! banken/ overheid/ werk/ prive / familie etc

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RobWa Kijk bij andere providers dan wel goed in hun forum of het daar niet voorkomt.

Het kan ook nog aan de wijze van de mailverzending liggen van de verzendende partij, als die zich niet houdt aan de huidige gebruikelijke spam protocollen, kan daar ook de oorzaak liggen.

Zie ook de meldingen op het forum van onze groene vrienden over mail die niet binnenkomt zonder spam meldingen aan de verzendende kant:

https://forum.kpn.com/search?q=mail%20komt%20niet%20binnen

RobWa
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank

Goede tips, ik zal het goed bekijken

 

gr

Babbel

Level 6
  • 230Posts
  • 5Oplossingen
  • 141Likes

Zonder in te technische details te treden, ik zie nu in een aantal topics problemen met de quicknet adressen verschijnen, ik zou eens bij ziggo  vragen of het toevallig niets met de spf/dkim/dmarc instellingen te maken heeft die steeds meer en vaker worden gebruikt bij providers. Voor een gedetailleerde uitleg hierover google maar eens op spf/dkim/dmarc en je zult wat problemen herkennen. Zelfs in dit forum kun je hier al wat posts over vinden.

zie ook: https://community.ziggo.nl/e-mail-103/geforwarde-ziggo-email-komt-soms-niet-aan-dmarc-en-dkim-45936

 

Het beste zou zijn als je een fout rapport zou kunnen krijgen van een verzender die je tevergeefs geprobeerd heeft om te mailen, maar ja, dat moet je dat wel weten.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat is een hele scherpe @Babbel , dat soort problemen zie je op dit moment bij alle providers voorkomen.

Voor de liefhebbers, ik had een @home.nl email adres waar alles naar een @ziggo.nl adres doorgestuurd werd.

Mail van de Consumentenbond gericht aan @home.nl kwam ineens consequent in de spam map van @ziggo.nl, samen met Ziggo abuse en de webmaster gekeken waar het foutging, de conclusie na het doorsturen vanuit @home.nl naar @ziggo.nl wordt opnieuw naar spf/dkim/dmarc gekeken en doordat de verzender van de mail dit nog niet geheel op orde had, werd alles in de spam map van @ziggo.nl geplaatst.
Nu haal ik @home.nl rechtstreeks binnen en is er geen probleem.

kb1

Level 7
  • 143Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

Waarom komt een mail niet aan:

  • Configuratie fout in het mail programma. Maar dan komt er geen enkele mail meer aan.
  • Ziggo spam filter. Zowel de ontvanger als de verzender krijgt geen bericht. Onwaarschijnlijk bij mail van grote bedrijven zoals NN. Oplossing zoeken bij abuse@ziggo.nl.
  • DMARC configuratie van de verzender. DMARC controleert of de mail afkomstig is van een mail server van de verzender (SPF) en of de mail onderweg niet is gewijzigd (DKIM). Als zowel SPF als DKIM niet kloppen dan kan DMARC adviseren om de mail door de ontvanger te laten weigeren. De afzender krijgt hiervan altijd bericht met een DMARC foutcode. Ook dit is onwaarschijnlijk bij NN (die DMARC aan heeft staan) en Velsen (die DMARC niet aan heeft staan.) DMARC gaat vaak fout als een bericht onderweg wordt doorgestuurd: (https://community.ziggo.nl/e-mail-103/geforwarde-ziggo-email-komt-soms-niet-aan-dmarc-en-dkim-45936)

Zonder een kopie van een geweigerde email is dit heel lastig te onderzoeken. Als je iemand vindt die meldt dat een mail naar jou niet aankomt, vraag om een kopie van de geweigerde email inclusief headers.

Ik zou proberen of abuse@ziggo.nl je hier verder mee kan helpen. Zij kunnen in hun log files zien of er mails voor jou zijn geweigerd en waarom.

Uitgelicht topic