Vraag

Bewaarde emails van pop3 naar macbook of naar imap overzetten

• 29 januari 2019
  • 19 Reacties
  • 303x Bekeken

Ik wil van af mijn oude windows vista laptop al de bewaarde emails en met onze 2 pop3 accounts overzetten op mijn macbook laptop, hoe moet ik dat doen?
Of kan ik onze bewaarde mappen met emails overzetten naar onze 2 imap accounts op ziggo server, en hoe moet ik dat dan doen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

19 Reacties

Reputatie 7
Hoi @JPRene
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Ziggo.

Dat is een hele goede, want wat heb je hiervoor gebruikt als mail programma? Misschien heb je iets aan deze info, als je Windows Outlook hebt gebruikt: https://computertotaal.nl/artikelen/apple/windows-outlook-berichten-importeren-in-apple-mail-63117

Het vervelende is dat je POP3 alles naar je computer zet, dus die heb je niet meer op je server staan. Je zou dan eventueel je mail programma ook tijdelijk uit kunnen zetten om mail binnen te halen en alles wat je wilt bewaren opnieuw naar jezelf toe mailen. Dan blijft alles op je server staan, zet je macbook aan en maak daar een iMAP account aan en dan zie je alles daar weer binnen komen (iMAP zou ik eerst aanmaken, dan zie je ze al binnen komen als je ze hebt verzonden). Beetje onhandig werken misschien, maar het kan ook 🙂
Het vervelende is dat je POP3 alles naar je computer zet, dus die heb je niet meer op je server staan.

Bij een goede instelling van een POP Account worden berichten niet van de Server verwijderd.

Om wat voor POP Account gaat het hier? Is dat voor een oud Email address, dat niet meer in gebruik is? Of is het voor je Ziggo Email address?
In het laatste geval:
Wat zijn de instellingen bij het POP Account? Staat 'Leave Mail on Server' (of iets vergelijkbaars) aan? Laat evt hier maar zien & maak de username van je email addres onzichtbaar.

Als alles ok is, kun je naast het POP Account een Ziggo IMAP Acccount aanmaken en de berichten daar naartoe gaan verslepen. Wellicht kun je ook hele Folders en/of meer berichten tegelijk verslepen. Dat hangt af van de Email Client die je gebruikt.
Enige behoedzaamheid is gewenst als het om heel veel berichten tegelijk gaat.

Voor een beter advies, zijn meer details van jouw kant nodig!

Gr Han
Reputatie 7
Wat je zegt Hanh, als het maar goed staat ingesteld. En als die Leave on Server aan is vanaf het begin dan heeft die het geluk dat het is blijven staan. Maar vaak staat zoiets uit en moeten mensen deze aanvinken om het te gebruiken.

Daarom hou ik even een slag om de arm want stel dat die nu direct alles wist, dan is die alles kwijt. En slepen van een Windows PC naar een Macbook is een beetje lastig, dat is mij nog nooit gelukt. Of je moet iets anders bedoelen en ik het niet begrijpen, dat kan natuurlijk ook 🙂
Ik begrijp je. Ik probeer het ook omzichtig te doen, want er kan best iets misgaan, als dingen niet helemaal ok ingesteld zijn.
We moeten maar zien, hoe dit bij TS gaat verlopen.........;..
Jouw advies werkt vlgs mij prima. Maar je zegt het zelf al: het is nogal gedoe.
Hangt ook wel af van om hoeveel berichten het gaat.
Bij 10.000 zou ik er niet aan beginnen. Bij 100 misschien wel.
We horen het wel.
Bij nader inzien. Ook als je het advies van EnergieBoy gaat volgen.
Pas dan op als het om een POP Account gaat voor je Ziggo Mail.
Als dat niet goed staat ingesteld en je doet (per ongeluk) een Mail Check op het Account, kunnen er minder leuke dingen gaan gebeuren.
Pfffffffffffffffff Net op tijd, hoop ik
Dank voor al jullie reacties.
We hebben al heel lang voor allebei onze emails een Pop account van Ziggo, juist om zelf email te kunnen bewaren, daar waren we best selectief in.
Onze emails zitten wel in 16mappen in Postvak-in, van windows-mail, dat zit origineel op de Windows laptop met Vista.
Het zijn niet al te veel emails.
Het Pop account is zo in gesteld dat de kopieën van berichten op de server 'zouden' blijven.
Echter, we hebben sinds twee jaar op onze smartphones elk ook ons Imap account en omdat alles toch op de eigen Windows Vista laptop staat hebben we de map Inkomend behoorlijk opgeschoond.
Ook nadien heb ik telkens de echt te bewaren emails op de laptop bewaard en van de smartphones verwijderd.
Er staan dus maar weinig emails meer op de Ziggo server.
Nu wil ik dus de overstap makken naar Apple, maar wel de waardevolle gegevens van oudere emails van mijn oude Windows laptop meenemen.
De Windows-migratie-assistent van Apple doet het niet want Windows Vista is te oud.
Ik heb op de Apple laptop het mail programma geopend en toen kwam direct mijn reeds bestaande Imap account te voorschijn (met de bekende emails van mijn smartphone).
Ik zie niet direct een mogelijkheid om voor ons beide weer Pop3 accounts aan te maken.
Onze oude ontvangen en bewaarde emails opnieuw nu naar ons zelf te zenden lijkt me geen slimme actie want dan kunnen we de originele afzenders niet meer direct zien.
Wie weet er raad?
Reputatie 7
Badge +16
Wat je kunt proberen is dit:

installeer Thunderbird op de laptop en importeer daar alle mails uit windows mail

Daarna kun je vanuit de profielmap de bestanden bv op een usb stick zetten en importeren op de mac.

Wel een omweg, maar wellicht het proberen waard omdat rechtstreeks importeren vanuit Windows mail niet kan.
EnergyBoy bedankt voor de link naar ComputerTotaal, ik heb die nog niet goed kunnen bestuderen, dat ga ik de komende dagen proberen.
Reputatie 6
Badge +12
@JPRene ,

Misschien dat U op: https://support.apple.com/nl-nl/HT204087 ook ietwat wijzer wordt.

Succes.
Reputatie 7
Badge +16
Daar heeft TS al gekeken maar : Migratie-assistent werkt met Windows 7 en hoger.
TS heeft Vista.
verwijderd
Reputatie 1
als jarenlange windows gebruiker ben ik een paar maanden geleden ook overgestapt naar een Macbook.

Het ziggo email adres gebruik ik nooit. Dat heb ik als sinds het begin automatisch doorgeschakeld staan naar mijn gmail account. Op mijn ziggo email adres krijg ik alleen maandelijks het seintje dat de factuur klaar staat, maar dat bericht ontvang ik dus via mijn gmail.
Al het email verkeer gaat dus via mijn google account.
Gmail, ofwel gewoon Google account werkt altijd 2 richtingen op.
Ik kan het overal lezen, synchroniseren met al mijn apparaten ongeacht of het nu windows is, Apple of Android. Het werkt overal en dat is het gemak van IMAP.

Ik zou je niet afhankelijk maken van slechts een ziggo mailadres.

Je kunt een google account aanmaken, vervolgens alle emails daar naar doorsturen.
Zodra je het google account dan op je nieuwe Apple aanmaakt synchroniseert hij al die emails.

Of je doet hetzelfde maar dan via het Apple iCloud account. Is vergelijkbaar.

Het is niet echt een methode die de schoonheidsprijs verdient, maar zo heb je in ieder geval je emails via een omweg toch overgezet.
Reputatie 1
hier nog wat gevonden

https://www.seniorweb.nl/artikel/overstappen-van-pop3-naar-imap

vermoedelijk kun je dus met het volgen van de juiste stappen van het Ziggo pop3 overstappen naar het Ziggo IMAP
Badge +11
als jarenlange windows gebruiker ben ik een paar maanden geleden ook overgestapt naar een Macbook.

Het ziggo email adres gebruik ik nooit. Dat heb ik als sinds het begin automatisch doorgeschakeld staan naar mijn gmail account. Op mijn ziggo email adres krijg ik alleen maandelijks het seintje dat de factuur klaar staat, maar dat bericht ontvang ik dus via mijn gmail.
Al het email verkeer gaat dus via mijn google account.
Gmail, ofwel gewoon Google account werkt altijd 2 richtingen op.
Ik kan het overal lezen, synchroniseren met al mijn apparaten ongeacht of het nu windows is, Apple of Android. Het werkt overal en dat is het gemak van IMAP.

Ik zou je niet afhankelijk maken van slechts een ziggo mailadres.

Je kunt een google account aanmaken, vervolgens alle emails daar naar doorsturen.
Zodra je het google account dan op je nieuwe Apple aanmaakt synchroniseert hij al die emails.

Of je doet hetzelfde maar dan via het Apple iCloud account. Is vergelijkbaar.

Het is niet echt een methode die de schoonheidsprijs verdient, maar zo heb je in ieder geval je emails via een omweg toch overgezet.

Alleen leest Google graag even mee, om wat data te minen. Zou ik niet willen.

Ik zou voor de thunderbird optie gaan, en even deze add on erbij pakken:
https://addons.thunderbird.net/nl/thunderbird/addon/importexporttools/
Reputatie 6
Badge +12
@RoBink,

Kijk eens op : https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/ Kennis van mij heeft daarmee alle emails naar een Mac gekregen van de week. Ga er zelf ook even mee stoeien deze week.

@efok ,

Die add on voor Thunderbird werkt niet meer in de huidige versie, heb hem 2 jaar terug gebruikt voor import uit Live Mail. Om hem nog te gebruiken moet er een oudere versie van Thunderbird draaien, helaas.
@Sparco©️1963 schreef:
Kijk eens op : https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/ Kennis van mij heeft daarmee alle emails naar een Mac gekregen van de week. Ga er zelf ook even mee stoeien deze week.

Kan bevestigen dat dit een uitstekend tool is voor archivering van Email (en meer).
Enige studie is nodig, maar dan heb je ook wat, om met plezier mee verder te kunnen. Dit produkt bestaat, ff schatten, al minstens 10 jaar en het leeft nog steeds met een laatste Update van januari jl.
Dat is een goed teken voor de toekomst.
Duitse grondigheid.😉
Badge +11
1963">@RoBink,

@efok ,

Die add on voor Thunderbird werkt niet meer in de huidige versie, heb hem 2 jaar terug gebruikt voor import uit Live Mail. Om hem nog te gebruiken moet er een oudere versie van Thunderbird draaien, helaas.

Vreemd, Ik heb hem draaien onder thunderbird 60.5.1....
Reputatie 1
@Sparco©️1963 @hanh

bedankt voor de tip. Ik ken mailstore want dat is bij ons op het werk ook ingebakken in Outlook en gebruik het regelmatig om wat op te zoeken.

Maar de free versie voor thuisgebruik is zo te lezen een EXE download voor alleen Windows. Ik heb hier en daar gezocht maar kan het programma niet voor iOS vinden. Dus niet te installeren op een Apple of ik mis een stukje.
Nee je mist niks. Helaas niet voor de MAC.
Tenzij je virtueel Windows gaat draaien op de MAC, maar dat is wel wat vergezocht.
Vond nog:
https://alternativeto.net/software/mailstore-home/?platform=mac
maar kan verder niks zeggen over wat deze produkten voorstellen.
Gr Han