Vraag

Al mijn e-mail spontaan uit mijn Ziggo inbox verdwenen


Ik gebruik al jaren ziggo email. Nooit problemen mee gehad.
Maar afgelopen vrijdag avond rond 19:45 (8 februari 2019) zag ik in mijn inbox (via mijn telefoon) dat alleen de nieuwe email erin stond maar al mijn oude mail was verdwenen.

Ik ben thuis via mijn pc naar mijn mail gaan kijken, maar daar constateerde ik hetzelfde.
Al mijn oude mail was uit de inbox.
Mijn email account was van rond de 800MB terug gegaan naar ongeveer 50MB.

Contact opgenomen met ziggo, maar die konden in het weekend niets voor mij nakijken.
Er was intern een storing aan het systeem waardoor ze niet konden kijken.
Antwoord was dat ik het aankomende maandag moest proberen.

Maandag (11-februari 2019) gelijk gebeld.
Ik kwam niet verder dan het antwoord de mail is verdwenen en oorzaak is op dit moment is onbekend. (zou verschillende oorzaken kunnen zijn geweest).
En terug halen kon niet zomaar.
Van mijn kant is er niets anders gebeurd. Geen instellingen gewijzigd of nieuwe updates.
Op deze manier is gebruik van ziggo email heel erg onbetrouwbaar.
Want door iets wat niet mijn toedoen is geweest zou ik nu al mijn oude bewaarde email kwijt zijn.

Er moet toch een backup zijn om dit terug te zetten binnen een bepaalde tijd na een gebeurtenis?
Of een log waar de commando's in staan die het effect hebben gehad waardoor de emails nu verwijderd zijn?

Wie helpt me uit de brand?
Dit kan je toch niet zomaar accepteren?

Met vriendelijke groet,
R. Jansen

36 Reacties

Reputatie 4
Hi Rubinald, wat raar dat je e-mails zijn verdwenen. Logisch dat je dit niet zo maar wilt accepteren en twijfelt aan de betrouwbaarheid van Ziggo Mail.

Ik kan je helaas niet garanderen dat we de e-mails weer boven tafel krijgen, maar we moeten zeker uitzoeken wat hier mis is gegaan zodat niet nogmaals gebeurd. Kun je allereerst aangeven hoe je je e-mail precies benadert? Doe je dit via een e-mailprogramma zoals Outlook of Windows Mail? Of log je standaard in op Ziggo Mail via de browser (https://mail.ziggo.nl/appsuite/).

En wat gebeurt er met je e-mails sinds 8 februari? Blijven de nieuwe e-mails wel in je mappen staan?
Reputatie 7
Badge +12
800 Mb mailbox vol ?

En je gebruikt geen outlook waar je mee een .pst file kan maken als backup van je mail lokaal op je schijf/pc/laptop/externe schijf ?

Of gebruik je alleen webmail ?
Blijkbaar een serieus probleem want ik bij mij is ook alle mail verdwenen en blijven verdwijnen zowel via webmail of via outlook of ziggo mail app en op dit moment blijft de mail in mijn inbox staan.

Groet,
Edmond
Reputatie 7
Badge +29
@Edmond Wil jij dan de vragen die Kim aan Rubinald heeft gesteld ook beantwoorden? 🙂
Reputatie 7
Badge +23
Ik dacht dat het ook aan mij lag, maar ook hier verdwijnt er mail. Ik gebruik zelf Thunderbird en voor mijn werk ( aan huis ) Ziggo Webmail, maar ook hier verdwijnt mail en ook wordt ik Gestoord van de Spam die Ziggo doorlaat. ( dat is ander topic )
Hi Kim,

Ik log standaard in via de browser (https://mail.ziggo.nl/appsuite/) en via mijn mobiel gmail app.
De mail na 8 februari blijft gewoon in de inbox staan.
Op 8 februari had ik in de middag nog al mijn oude mail. Toen ik rond 19:45 keek waren ze verdwenen.

Wat mij wel is opgevallen (in de webmail) is dat ik een tijdje voor 8 februari wanneer ik een mail had gelezen dat deze als ongelezen bleef staan. Deze werd niet automatisch als gelezen gezet. Dat kon ik op gelezen zetten via het menu bij de inbox "Alle berichten markeren als gelezen".
Na 8 februari worden mijn gelezen mail wel weer gelijk automatisch als gelezen gezet.

@Ronald: Mijn mailbox heeft een grote van 5 GB. Ik kon nog even vooruit.
Reputatie 7
Badge +23
@Rubinald misschien even de app instellingen in Gmail bekijken, of daar niet een vinkje staat met onnodige email na zoveel dagen verwijderen. Is een optie die ik me net bedenk.
@ xGarfieldx-Dave: Ik heb even gekeken maar die optie kan ik niet vinden in de Gmail app.
Ik heb daar 4 accounts in staan. Ze staan alle 4 gelijk ingesteld.
Mijn vermoeden is dat er iets op de mailserver is gebeurd, want mijn webmail reageert anders na 8 februari met de ongelezen mail.
Reputatie 7
Badge +23
Misschien kan je het hier vinden. Ik heb heb de Synchronisatie uit staan, handmatig. Hoop dat je toch iets kan vinden. Is maar een tipje. En hoop dat je probleem snel verholpen wordt.

Reputatie 4
Badge +2
Er moet toch een backup zijn om dit terug te zetten binnen een bepaalde tijd na een gebeurtenis?
Of een log waar de commando's in staan die het effect hebben gehad waardoor de emails nu verwijderd zijn?

Wie helpt me uit de brand?
Dit kan je toch niet zomaar accepteren?


Wat backup betreft zie waarom je daar zelf eindverantwoordelijke in blijft!
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993

Ook @xGarfieldx-Dave
Verder zal hier wel niet veel helpen maar toch wie weet e.a. opvragen met recht op inzage wegens nieuwe AVG privacy wet maar wel gelijk gericht vragen welke gegevens bijv de log file waaruit kan blijken wanneer en hoe enz gewist is. kan helpen probleem in vervolge te voorkomen. ( als men zo de oorzaak wel kan vinden.)

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/kan-ziggo-voor-mij-uitzoeken-of-een-e-mail-naar-mij-is-verzonden-36914#post367801

Natuurlijk beter eerst beginnen bij de settings in je mailprogramma of besturingssysteem die iets met wissen of opschonen na x tijd te maken kunnen hebben. ( soms kan men ook instellen na xtijd verplaatsten naar een andere map of andere vormen van archivering, wat indien die map er niet op de juiste manier aanwezig is onvoorspelbaar gedrag kan geven)

Volgens algemene voorwaarden ( tegenstrijdig met info op website over IMAP maar toch) kan en mag Ziggo mails wissen om e.a. bij niet goed werken van een dienst weer in orde te krijgen, jij hebt het over problemen die er waren voor 8 februari erna opgelost dus kan Ziggo zoiets toegepast hebben maar dat is zonder meer info gissen)
Beste @Rubinald,
Controleer eerst of u op overige apparaten nergens pop3 heeft ingesteld.

Anders geld helaas het zelfde als in dit topic;
verdwenen inhoud adresboek en agenda Ziggomail

MVG
Hi Jonathan-458,

Dank je wel voor de informatie.
Het enige wat ik gebruik is webmail en mijn telefoon.
Ik heb al mijn instellingen doorgelopen. Niets kunnen vinden.

Dus als ik de topic verdwenen inhoud adresboek en agenda Ziggomail goed begrijpt moet mijn mail via google of microsoft laten lopen, omdat ziggo mail onbetrouwbaar is?

Mijn mail is verdwenen en ik heb helemaal geen idee wat de oorzaak is geweest.
Als ik de oorzaak weet dan ben ik geruster. Nu is alles super vaag.
Enige wat duidelijk is, is dat de mail nu weg is.

Groetjes,
Rubinald
Reputatie 7
Badge +12
@Rubinald
Ik durf met 100 % zekerheid te zeggen dat Ziggo mail 99,9 % betrouwbaar is.

Er kan uiteraard wel met hardware een probleem optreden waardoor door overmacht misschien iets mis kan gaan , maar dat is maar 0,01 % kans 😉
Reputatie 4
Badge +2
@Rubinald


Ik durf met 100 % zekerheid te zeggen dat Ziggo mail 99,9 % betrouwbaar is.

Er kan uiteraard wel met hardware een probleem optreden waardoor door overmacht misschien iets mis kan gaan , maar dat is maar 0,01 % kans ;-)


Yep.= mee eens

Het kan alleen dingen doen die je niet verwacht ook volgens hun eigen teksten en voorwaarden, als je die respecteerd ( dus leest en begrijpt) dus wel eigen backup maakt is het hmm ok.😉

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993

Hier staan een paar zaken waarom je mogelijk in algemeen je ISP niet ook wil gebruiken voor mail.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/wat-doet-ziggo-tegen-spam-37198#post369180
Reputatie 4
Badge +2
@Rubinald Mijn mail is verdwenen en ik heb helemaal geen idee wat de oorzaak is geweest.
Als ik de oorzaak weet dan ben ik geruster. Nu is alles super vaag.
Enige wat duidelijk is, is dat de mail nu weg is.

Wil je echt weten ? wat er bij Ziggo heeft plaats gevonden, dan kan je nog bijv vanuit AVG wet recht op inzage persoonsgegevens e.a trachten op te vragen aan log files enz.

Daar kan men meer zien en weet je meer, op forum is hier door mij meer over geschreven ook hierboven alle andere is dus gewoon giswerk
@Rubinald,
ISP email is niet persee onbetrouwbaar, maar minder geschikt als primaire email dienst door het vaak ontbreken van profesionele support en zorgen fussies en overnames ivm migratie vaker voor problemen, ook extra kosten voor aanhouden mail na overstappen is vrij vervelend.

Microsoft, Google etc. en de betere hosting providers hebben hun zaakjes gewoon veel beter op orde.

Ongeacht email host is het natuurlijk handig om altijd een backup te maken van o.a. Email.

@Zpiep,
Betwijfel of Ziggo log files zal delen, contact met abuse afdeling mbt jou eigen mailbox is al een ramp en gooien ze het niet delen van technische info onder privacy issue.

MVG
Reputatie 4
Badge +2
@Zpiep,
Betwijfel of Ziggo log files zal delen, contact met abuse afdeling mbt jou eigen mailbox is al een ramp en gooien ze het niet delen van technische info onder privacy issue.

MVG


Precies en heb dat eerder hier op forum geplaatst en beetje uitgezocht daar kwam antwoord van Jurist daar waar het persoongegevens van jou betreft dus jou ip en /of mailadres ook uit log files men deze zou moeten geven. De maar is als men dat niet doet is en/of Rechtsgang en aangifte autoriteit persoonsgegevens nodig..
meen in dit topic verder naar boven staan in een post van mij enige links.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/kan-ziggo-voor-mij-uitzoeken-of-een-e-mail-naar-mij-is-verzonden-36914#post367801

Ze zijn dus vanaf dat die AVG wet geldig is en nog steeds weigeren in overtreding wat betreft recht op inzage persoonsgegevens volgens de AVG zo lees ik het.

Dus ook jou vraag zouden ze als je inzage via recht op inzage persoonsgegvens en duidlijke specificeerd wat en welke gegevens het waar wanneer enz betreft eigenlijk dienen te geven!?
Hi Jonathan-485 / Zpiep,

Nou, zover zou ik ook niet willen gaan.
Dit is mijn allereerste probleem met ziggo mail. En ik gebruik al jaren heel tevreden ziggo mail. En daarvoor was het wanadoo mail.
Enige wat ik duidelijk wil hebben is:
  • Is er nog misschien een kleine mogelijkheid dat mijn mail nog terug te halen is?
  • Wat kan de oorzaak zijn geweest van de verdwenen mail?
Ik ben een techneut. Als er iets vreemd is gebeurt wil ik graag altijd een oorzaak weten, zodat ik het voor een volgende keer misschien kan voorkomen.
Vandaar dat ik vroeg of ze dat niet zelf even uit een logfile konden halen. Want die moet er gewoon zijn.
Ik hoef niet zelf het logfile in te zien.

Met de antwoorden die ik nu allemaal voorbij hebt zien komen (heel erg bedankt hiervoor) is het nog allemaal gis werk.

Als er een foutje is gemaakt met bv een mail server aanpassing/upgrade waardoor ik mijn mail nu kwijt bent (de 0,01% kans) dan is het zo. Het is dan een reden. Een foutje kan gemaakt worden. Het blijft techniek.

Dus mijn 2 vragen aan ziggo:
  • Is er nog misschien een kleine mogelijkheid dat mijn mail nog terug te halen is?
  • Wat kan de oorzaak zijn geweest van de verdwenen mail? (Want aan mijn kant kan ik niets vreemd vinden)
Ik vraag alleen maar wat duidelijkheid.
Verder ben ik heel tevreden over ziggo.

Groetjes,
Rubinald
@Rubinald,
ik hoop dat @Kim Ziggo duidelijkheid kan & mag verschaffen over verdwijnende emails en misschien zelfs een recovery proces gestart kan worden.

MVG
Reputatie 4
Hi Rubinald,

Op basis van de informatie die we nu hebben, blijft het inderdaad nog echt giswerk. We moeten hierin toch nog wat dieper graven om hopelijk alsnog tot de oorzaak te komen.

Wat betreft de e-mails die niet meer als gelezen gemarkeerd werden, we zijn er inmiddels aan de hand van dit topic achter dat dit een fout in Ziggo Mail is. Wanneer je je inbox sorteert op 'ongelezen' in plaats van op 'datum', blijven je e-mails in eerste instantie op 'ongelezen' staan. Pas als je de e-mail in een apart venster opent, past hij de status aan naar 'gelezen'. Dit zou volgens het topic al door ons worden opgepakt, maar dat is helaas nog niet gebeurd. Daar ga ik nu achteraan.

Je hebt aangegeven dat er op 8 februari een groot deel van je e-mails is verdwenen. Stonden alle verdwenen e-mails in je inbox of in submappen? Ik probeer namelijk ook een verklaring te vinden waarom een deel je e-mails is verdwenen en niet alles.
Na het grote incident op 8 februari, blijven je e-mails wel weer staan. Je hebt aangegeven dat je alle instellingen bent doorgelopen, maar niets hebt kunnen ontdekken. Heb je daarbij geen enkele wijziging doorgevoerd? Je hebt ook niet je e-mailcliënt(s) opnieuw ingesteld?
@Kim Ziggo,

Dank je wel voor de informatie.
Gelijk na het verdwijnen van mijn mail op 8 februari viel me op dat mijn mails na het openen nu wel weer gelijk automatisch aangepast werden naar gelezen.
In de middag van 8 februari bleven de geopende mails nog op ongelezen staan.

Op 8 februari stonden in de middag nog al mijn mail in de inbox. Maar toen ik rond 19:45 keek stonden er wel nieuwe mails in mijn inbox, maar al mijn oude mail was uit de inbox verdwenen.

Alle mail die ik nu na 8 februari binnen krijgt blijven gewoon in de inbox staan.
Ik heb geen enkele wijzigingen in mijn email aanpassingen doorgevoerd. En ook geen emailcliënt(s) opnieuw ingesteld.

Daarom vind ik het heel vreemd.

Groetjes,
Rubinald
Reputatie 4
@Rubinald

Wederom bedankt voor je reactie!

Oke, dus alle mails die verdwenen zijn, stonden in je inbox.
  • Je gaf in een eerdere reactie aan dat de inhoud van je inbox van 800Mb naar 50Mb is gegaan. Is de inhoud van je nieuwe e-mails op 8 februari dan in totaal 50Mb en heb je toevallig grote bestanden ontvangen waardoor je alweer 50Mb in gebruik had? Of heb je nog submappen in gebruik die deze opslagruimte (50Mb) in gebruik heeft en zijn deze mails niet verdwenen?
In de middag van 8 februari bleven de geopende mails nog op ongelezen staan.
Hoe staan de huidige instellingen in Ziggo webmail? Heb je de selectie sorteren op 'ongelezen' of is dit inmiddels ook gewijzigd? Ik kon dit probleem zojuist ook reproduceren en ik denk dat dit niets te maken heeft met het verdwijnen van je e-mails. Pas je instellingen nu nog maar eens aan naar 'sorteren op ongelezen', dan zul je zien dat het probleem weer terug is.

[quote[ En ook geen emailcliënt(s) opnieuw ingesteld. [/quote]
Even voor de duidelijkheid. Je hebt verder ook geen andere e-mailclient dan Gmail op je telefoon ingesteld, toch?
Reputatie 4
Badge +2

In de middag van 8 februari bleven de geopende mails nog op ongelezen staan.Hoe staan de huidige instellingen in Ziggo webmail? Heb je de selectie sorteren op 'ongelezen' of is dit inmiddels ook gewijzigd? Ik kon dit probleem zojuist ook reproduceren en ik denk dat dit niets te maken heeft met het verdwijnen van je e-mails. Pas je instellingen nu nog maar eens aan naar 'sorteren op ongelezen', dan zul je zien dat het probleem weer terug is.


Kim zoiets zou kunnen, alleen ik meende dat TS schrijft alle mails van voor 8 februari of een bepaalde datum zijn weg , of heb ik dat niet juist begrepen?

Ook op meerdere devices.

Maar kan nog steeds wel degelijk een gemaakt keuze zijn in die tussentijd , waardoor mails of weg zijn of niet zichtbaar. ( vandaar mijn waarschuwing zorg zelf altijd voor goed backups!)

Ziggo Support zou toch moeten kunnen zien hoe groot de inbox ( inhoud) op de mailserver is?
Dan weet TS als het deze niet lukt in ieder geval al wat meer in plaats van heen en weer alle settings proberen.
Dus of ze nu werkelijk wel of niet weg zijn @Kim Ziggo ook al op de mailserver?

@Kim Ziggo,

Klopt, alleen de mail in de inbox was verdwenen.
De inhoud van de folder met "verzonden objecten" was niet verdwenen.
Zelfs de "concepten" staan er nog in.
Ik denk dat daar de 50MB vandaan komt.

Standaard staat sorteren altijd op:
  • Datum
  • Aflopend
Voor 8 februari kon ik de geopende mail (die niet automatisch op gelezen werd gezet) alleen via het "Postvak IN" menu -> "Alle berichten markeren als gelezen" op gelezen zetten.
Na 8 februari werden de geopende mails wel weer gelijk vanzelf als "gelezen" gezet.
Het spam folder heeft het probleem van de geopende mails op ongelezen laten staan niet gehad. Daar werd alles gewoon na openen op "gelezen" gezet.

Klopt, ik heb alleen Gmail op mijn telefoon ingesteld.

Groetjes,
Rubinald
Reputatie 4
Het blijft lastig om de specifieke oorzaak naar boven te halen, Rubinald. Wil je me in een privébericht het e-mailadres doorgeven waar het om gaat? We proberen dan vanuit onze kant hier ook wat verder op in te duiken. Dit kan wel enige tijd kosten. Ik kom er dan in ieder geval zo snel mogelijk bij je op terug.

Reageer