Sticky

550/552 foutmelding – Waarom kan ik geen e-mails naar Ziggo klanten sturen?


Reputatie 3
Badge
Hallo iedereen,

De laatste weken zien we veel vragen over de 550 foutmelding bij het versturen van e-mails van een externe mailserver naar onze e-mailadressen. Veel geziene domeinnamen van ons zijn: @a2000.nl, @home.nl, @chello.nl, @quicknet.nl, @upcmail.nl, en natuurlijk @ziggo.nl. In dit topic lichten we graag verder toe wat deze foutmelding precies inhoudt en, nog belangrijker, wat te doen om dit op te lossen.

We nemen nu één specifiek scenario onder de loep: je kan vanaf een willekeurig e-mailadres geen klanten van Ziggo bereiken. Je krijgt dan een zogeheten bouncebericht terug met de 550 of 552 foutmelding. Zie hieronder een voorbeeld.


Hoe en waarom?

Wanneer je last hebt van deze situatie dan wil dit zeggen dat jouw e-mail wordt tegengehouden door onze spamfiltering. Als Internet Service Provider hebben we dagelijks met erg veel e-mailverkeer te maken. Om onze klanten zo goed mogelijk tegen spam en phishing e-mails te beschermen maken we gebruik van zowel interne als externe bronnen voor onze spamfiltering. Denk hierbij aan honeypots/spamtraps en meldingen van eindgebruikers die e-mails als spam markeren. De exacte bronnen kunnen we helaas niet prijsgeven. Omdat we meerdere bronnen raadplegen en elke melding serieus nemen is onze configuratie wat strenger dan je bij reguliere mailaanbieders gewend kan zijn. We beseffen dat dit vervelend kan zijn wanneer je een Ziggo klant wil bereiken maar het waarborgen van de veiligheid van onze klanten staat voorop.

Wat te doen wanneer jouw e-mails worden tegenhouden?

Maak hiervan melding bij onze afdeling Abuse. Zij nemen het in onderzoek en kunnen de blokkade opheffen. Wanneer Abuse de blokkade niet opheft geven zij een toelichting waarom. Voor het onderzoek hebben zij nodig:
  • De mail die je wil versturen maar wordt geblokkeerd.
  • De bouncemelding inclusief de headers. Dit voorbeeld moet zo recent mogelijk zijn. Indien ouder dan een maand is de oorzaak niet te herleiden.

Hieronder zie je stapsgewijs hoe je deze informatie kan verzamelen en aanleveren.

Stap 1. Controle handtekening

Probeer of het verzenden wel lukt zonder je handtekening in de e-mail. We merken namelijk dat ons spamfilter kan reageren op een URL of afbeelding in met name automatische handtekeningen. Dit is belangrijke informatie voor je melding aan Abuse die je verderop gaat maken.

Stap 2. Mail opslaan voor aanlevering naar Abuse

Er wordt natuurlijk gebruikgemaakt van vele e-mailclients, deze kunnen we niet allemaal opsommen. Meest gebruikt is in onze ervaring Outlook, voor andere clients wijken deze stappen niet ver af. Je kan mails in meerdere formaten opslaan. De voorkeur van Abuse gaat naar het .eml of .msg bestandstype. Stapsgewijs:

  • Ga naar Verzonden items
  • Dubbelklik de mail die je niet kan verzenden, deze opent in een nieuw venster
  • Klik linksboven op bestand en kies Opslaan als. Je kan de mail nu in een gewenste map opslaan
  • Ga naar je Inbox en zoek de mail met de bouncemelding op
  • Dubbelklik de mail en volg dezelfde stappen om deze op te slaan. Voor het gemak in dezelfde map.

We zijn er niet nog niet helemaal! Het filter houdt deze opgeslagen berichten ook tegen als je die naar Abuse wil sturen. Daarom gaan we deze inpakken in een .rar of .zip bestand. Gebruik hiervoor je favoriete archivatietool of de ingebouwde functie van Windows. In Windows verkenner kun je beide bestanden selecteren en op de rechtermuisknop klikken. Kies vervolgens voor Kopieren naar en in het submenu de optie Gecomprimeerde (gezipte) map. Er verschijnt op dezelfde locatie een zipfile.

Stap 3. Aanlevering naar Abuse

Stel een nieuwe mail op naar abuse@ziggo.nl. Voeg in de bijlage de ingepakte e-mails toe. Geef aan of het verwijderen van de handtekening heeft geholpen. Zo ja, verwijder dan ook de handtekening bij het verzenden van deze e-mail naar Abuse. Vermeld ook vanaf wanneer je deze problemen ervaart en eventuele andere stappen die je al hebt ondernomen.

Stap 4. En nu?

Je ontvangt binnen 5 werkdagen reactie van Abuse. Mocht je onverhoopt binnen deze periode niets hebben vernomen, laat het dan weten in dit topic. Wij faciliteren dan het contact naar aanleiding van je reactie.

Hoe te voorkomen?

Het is belangrijk dat berichten alleen worden verzonden aan personen die hier expliciet om hebben gevraagd. Dit om te voorkomen dat ontvangers de e-mail gaan markeren als spam. Zorg er daarom voor dat het klantenbestand up-to-date is en is verkregen uit minimaal single opt-in inschrijvingen (met e-mail bevestiging). Meet de activiteit van je lezers en zie je bijvoorbeeld na zes maanden geen lezing meer, schijf dan de ontvanger uit je mailinglist.

Een goede mailinglist hygiëne is vaak het beste middel om toekomstige problemen te voorkomen.

29 Reacties

We gaan het volgen. 'Abuse' beschikt al een paar dagen over post van mij. Ik ben benieuwd wat eruit komt. Ik snap dat jullie spam willen tegengaan, maar waarom kan het niet één tandje losser?

Nog beter zou het zijn wanneer we zelf de regie over spam konden voeren en dus zelf het gewenste 'anti spam level' konden kiezen.
Ik heb 3 weken geleden (en deze week weer) een email gestuurd naar abuse@ziggo.nl maar krijg geen reactie of bevestigingsmail.
Emails die door onze Exchange Server worden verstuurd naar klanten met een Ziggo/UPC/Home emailadres, komen met een foutmelding terug.
We hebben we zelf een Barracuda Email Spam Gateway tussen zitten, die alle mails (inkomend en uitgaand) controleert. Tevens heb ik een scan gedaan op alle grote, bekende blacklists en daar komt ons domain/ip-address niet op voor.

Graag hierbij het verzoek om ons domain van jullie blacklist te halen. Het betreft @vanaken-cae.nl en @vanakenarchitecten.nl


Hierbij de foutmelding:
Diagnostic information for administrators:
Generating server: barracuda.vanakenarch.nl
*****@home.nl
mx.tb.mail.iss.as9143.net
Remote Server returned ''
Original message headers:
Return-Path:
X-ASG-Debug-ID: 1490948867-0d0ed8360bb2280001-bJXbbl
Received: from mail.vanakenarch.nl by
barracuda.vanakenarch.nl with ESMTP id 6425US1YW7ALSDe2 (version=TLSv1
cipher=ECDHE-RSA-AES256-SHA bits=256 verify=NO) for ;
Fri, 31 Mar 2017 10:27:47 +0200 (CEST)
X-Barracuda-Envelope-From: ********@vanaken-cae.nl
Received: from ********.vanakenarch.nl by ********.vanakenarch.nl
with Microsoft SMTP Server (TLS) id 15.0.847.32; Fri, 31 Mar 2017
10:27:46 +0200
Received: from ********.vanakenarch.nl by
********.vanakenarch.nl with mapi id
15.00.0847.040; Fri, 31 Mar 2017 10:27:21 +0200
From: ********
To: "'********@home.nl'"
Subject: test 1027
Thread-Topic: test 1027
X-ASG-Orig-Subj: test 1027
Thread-Index: AdKp+JuHOWF73eFQTQ67qZZ6du3VcQ==
Date: Fri, 31 Mar 2017 08:27:21 +0000
Message-ID:
Accept-Language: en-GB, nl-NL, en-US, ru-RU
Content-Language: en-US
X-MS-Has-Attach: yes
X-MS-TNEF-Correlator:
x-originating-ip: [********]
x-exclaimer-md-config: 41c78f16-ba81-4896-9108-c21bc65f1ea1
Content-Type: multipart/related;
boundary="_007_329a2fd309ca4b6b8b685dbe25f60471vmEXCH01vanakenarchnl_";
type="multipart/alternative"
MIME-Version: 1.0
X-Barracuda-Connect: ********.vanakenarch.nl[********]
X-Barracuda-Start-Time: 1490948867
X-Barracuda-Encrypted: ECDHE-RSA-AES256-SHA
X-Barracuda-URL: ********
X-Barracuda-Scan-Msg-Size: 8185
X-Virus-Scanned: by bsmtpd at vanakenarch.nl
X-Barracuda-BRTS-Status: 1
X-Barracuda-Spam-Score: 0.72
X-Barracuda-Spam-Status: No, SCORE=0.72 using global scores of TAG_LEVEL=1000.0 QUARANTINE_LEVEL=1000.0 KILL_LEVEL=9.0 tests=BSF_SC0_SA090n, EXTRA_MPART_TYPE, HTML_MESSAGE, MIME_BASE64_TEXT
X-Barracuda-Spam-Report: Code version 3.2, rules version 3.2.3.37684
Rule breakdown below
pts rule name description
---- ---------------------- --------------------------------------------------
0.00 EXTRA_MPART_TYPE Header has extraneous Content-type:...type= entry
0.00 HTML_MESSAGE BODY: HTML included in message
0.52 MIME_BASE64_TEXT RAW: Message text disguised using base64 encoding
0.20 BSF_SC0_SA090n Custom Rule SA090n
Ik mis wat zelfreflectie.
Wanneer er zoveel klanten bij ons gaan klagen dat hun mail niet doorkomt is mijn eerste reactie dat ik misschien iets verkeerd heb ingesteld. Achteraf kan ik dan altijd nog de klant de schuld geven. Bij Ziggo is dit precies andersom.

Een gebruiker die zich inschrijft voor een nieuwsbrief heeft niet altijd (meestal niet) de discipline om zich uit te schrijven. Klikken op 'spam' is makkelijker. Precies de reden dat je de (globale) blacklist niet moet laten vullen door gebruikers.
Reputatie 3
Badge
A_driaan schreef:

We gaan het volgen. 'Abuse' beschikt al een paar dagen over post van mij. Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Ben je inmiddels al geholpen, A_driaan? Anders verneem ik het graag om zo spoedig mogelijk een oplossing voor je te verzorgen. Voor de zekerheid heb ik je deze vraag ook via een PM gesteld.

VANAKENCAE schreef:

Ik heb 3 weken geleden (en deze week weer) een email gestuurd naar abuse@ziggo.nl maar krijg geen reactie of bevestigingsmail.

Een reactie had er inmiddels natuurlijk wel moeten zijn! Helaas is enkel het bouncebericht onvoldoende informatie om de oorzaak te kunnen vinden. Zoals onder het kopje 'Wat te doen wanneer jouw e-mails worden tegenhouden?' is toegelicht, hebben we naast een recent bouncebericht ook een opgeslagen versie van de te versturen e-mail nodig in .msg of .eml formaat. Ik neem via een privébericht contact met je op. Dan help ik je verder!
Jesse Ziggo schreef:

Ben je inmiddels al geholpen, A_driaan? Anders verneem ik het graag om zo spoedig mogelijk een oplossing voor je te verzorgen.



Dank voor het vragen Jesse. Inmiddels is er inderdaad een week voorbij. Na mijn mail met een beschrijving van de foutmelding en voorbeelden van mail die door Ziggo geblokkeerd werd heb ik geen reactie meer gekregen. Misschien dat die mail ook is geblokkeerd maar deze kwam in elk geval niet retour.
Het gaat om jullie 'Incident nummer 170324-001503'.
Reputatie 3
Badge
A_driaan schreef:

Dank voor het vragen Jesse. Inmiddels is er inderdaad een week voorbij.

Ik heb je e-mail nu in goede orde ontvangen en het direct onder de aandacht gebracht bij mijn collega's van de afdeling Abuse. Ik verwacht je vandaag nog in een terugkoppeling te voorzien! Bedankt.
Beste Jesse,

Uiteraard heb ik een email gestuurd met in de zip-bijlage een aantal emails. Ik heb net weer wat testmails gestuurd en deze lijken weer aan te komen.
Ik ben het met bovenstaande reactie eens dat het best iets losser mag en dat als een klant aantoonbaar voor overlast zorgt, deze dan aangepakt wordt of in ieder geval op de hoogte gebracht wordt.
Wij hebben bijvoorbeeld begin dit jaar weer voor € 7500,- geïnvesteerd in een nieuwe firewall en spamfilter, maar we kunnen dan geen antwoord sturen op een sollicitatie naar iemand met een ziggo mailadres.
In ieder geval bedankt voor het beantwoorden en het onder de aandacht te brengen bij abuse.

Groet Lars.
Beste Ziggo,

Ik zit met een groot probleem. Ik kan geen emails meer sturen naar @ziggo.nl
Waarom is mij een raadsel. Schijnbaar sta ik op een blacklist. Ik heb een email gestuurd naar abuse@ziggo.nl (zie hieronder) maar nog niets gehoord. Het vervelende is dat ik veel zakelijke klanten niet kan antwoorden met alle gevolgen van dien. WAT TE DOEN dat dit z.s.m. wordt opgelost. Ook andere email accounts van mij worden geweigerd omdat ze van hetzelve ip adres afkomen en krijgen deze melding:

host mx.mnd.mail.iss.as9143.net [212.54.34.8]
SMTP error from remote mail server after end of data:
550-Message refused by spam filter (2017-03-31 14:46:57
550 node=mx12.mnd.mail.iss.as9143.net msg-id=1ctvx1-0002wd-CN)
Reporting-MTA: dns; 02.se.mail-scanner.eu

Action: failed
Final-Recipient: rfc822;
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; mx.mnd.mail.iss.as9143.net
Diagnostic-Code: smtp; 550-Message refused by spam filter (2017-03-31 14:46:57
550 node=mx12.mnd.mail.iss.as9143.net msg-id=1ctvx1-0002wd-CN)

Als ik zoek op blacklists zie ik het volgende:

LISTED Anonmails DNSBL 185.22.143.119 was listed Detail 30 547 Ignore
LISTED BARRACUDA 185.22.143.119 was listed Detail 300 125 Ignore
LISTED CBL 185.22.143.119 was listed Detail 2100 328 Ignore
LISTED SORBS SPAM 185.22.143.119 was listed Detail 3600 78 Ignore
LISTED Spamhaus ZEN

Geachte,

Ik ben er achter gekomen dat ik naar @ziggo.nl email adressen geen mail kan sturen.
Nu zegt mijn provider (Oxilion.nl) dat ik waarschijnlijk op een een blacklist sta omdat misschien 1 van de ontvangers een mail heeft gestuurd met een klacht over spam.
Wij doen niet aan spam, en ik snap daarom ook niet wat er gaande is.
Kunt U als ziggo mij op de hoogte brengen wat er hier aan de hand is. Het is natuurlijk vervelend dat ik naar veel klanten geen email meer kan sturen.

Met vriendelijke groet,

A.Boer
Ziggo

Ongeveer een uur terug een belangrijke mail van mijn werk verzonden, mijn eigen email adres staat in CC vermeld.
met regelmaat ontvang ik geen emails van mijn werk en deze belangrijke mail is ook niet doorgestuurd naar mijn email thuis heel erg vervelend. Wat hieraan te doen...
met vriendelijke groet,
Marleen
Reputatie 3
Badge
@A.Boer,
Ik heb via PM contact met je opgenomen.

Marleenb schreef:

Ziggo

Ongeveer een uur terug een belangrijke mail van mijn werk verzonden, mijn eigen email adres staat in CC vermeld.
met regelmaat ontvang ik geen emails van mijn werk en deze belangrijke mail is ook niet doorgestuurd naar mijn email thuis heel erg vervelend. Wat hieraan te doen...
met vriendelijke groet,
Marleen

Gaat het om de bovenstaande situatie, Marleen? Ontvang je op je e-mailadres van werk dan ook een bouncebericht? (een e-mail met de melding het bericht onbestelbaar is). Doorloop dan de stappen aangegeven in dit topic. Anders is mijn advies om een nieuw topic te starten omdat het om een andere situatie gaat. Dan denken we hier graag met je mee!
Dank u wel voor uw reactie, ik ga de stappen doorlopen, inderdaad een bounce bericht ontvangen .
Na doirlopen stappen zal het probleem ws opgelost zijn. Nogmaals dank en fijne dag. Groet Marleen
Reputatie 3
Badge
Marleenb schreef:

Dank u wel voor uw reactie, ik ga de stappen doorlopen, inderdaad een bounce bericht ontvangen .
Na doirlopen stappen zal het probleem ws opgelost zijn. Nogmaals dank en fijne dag. Groet Marleen

Helemaal goed! Mocht een reactie van onze Abuse afdeling nou lang op zich laten wachten dan hoor ik het graag. Dan pak ik het verder op!
Ja, ook hier heel erg vaak gezeur met de Ziggo mail servers. Word er gek van!
Ik ben ook de systeembeheerder voor een handvol kleine bedrijfjes en ook die worden helemaal gestoord van het Ziggo spam filter. Niet alleen bij het ontvangen van email, ook bij het versturen komt het regelmatig voor dat Ziggo ergens op een spam lijst staat.

Meerdere malen gemeld. Heeft totaal geen nut. De enige oplossing die werkt: Meerdere dagen wachten en ondertussen verzenden via microsoft/google/yahoo en andere mail providers die hun zaken wél goed voor elkaar krijgen.

De prijsverhogingen van de laatste tijd tot daar aan toe, maar dan ook nog de kwaliteit verlagen? Kan niet wachten tot hier een andere provider 100mbit kan leveren.
Beste Jesse,

We zijn weer een week verder en vandaag heb ik zowel van jou als van ‘abuse’ een mailtje gehad. Van 'abuse' kreeg ik (opnieuw) een mailtje waar ik wat triest van werd, met een inmiddels bekend voorkomende tekst:
Helaas bevat uw melding onvoldoende informatie om te achterhalen waardoor uw berichten geweigerd worden door ons spamfilter. Graag zouden wij verder onderzoek doen om de oorzaak te achterhalen.
Hiervoor hebben wij een voorbeeld nodig van het origineel bericht inclusief headerinformatie dat door ons spamfilter geweigerd wordt maar wel afgeleverd is op een ander e-mailadres.
Etc, etc.

Dergelijke mailtjes hebben je collega’s dus al van mij ontvangen. Bijvoorbeeld het superverse mailtje dat ik zowel naar het abuse team heb verstuurd als naar het klant community adres, waarvan er dus één retour kwam. Mooier dan dat kan ik het toch echt niet maken.
Als je collega’s van ‘abuse’ het met de informatie die ze daaruit kunnen halen niet hebben kunnen oplossen gaat het dus helemaal niet opgelost worden. Deze ellende heeft me nu al dagdelen gekost terwijl het toch niet mijn werk is om de fouten van Ziggo eruit te halen. :?

Het enige dat ik verder kan en ga doen is alle betrokken personen erop attenderen dat ze met het gebruik van een Ziggo e-mailadres het risico lopen dat ze bepaalde mailtjes en bestanden niet kunnen ontvangen en dat het de voorkeur geniet om in het vervolg een ander e-mailadres te gebruiken.

Vriendelijk groetend,
A_driaan
Reputatie 3
Badge
Ik kan me best voorstellen dat je handdoek in de ring gooit, A_driaan. :( Het is vervelend om deze communicatie, na een lopende conversatie, weer te moeten ontvangen. Nogmaals heb ik mijn best gedaan, maar er zijn echt meer/andere voorbeelden nodig. Analyses op de reeds doorgestuurde voorbeelden laten de oorzaak niet direct zien. Mocht je hier nog vervolg aan willen geven, dan is mijn advies om toch nieuwe voorbeelden aan te leveren. Maar zoals ik al zei: ik begrijp dat je hier niet de behoefte aan hebt.
Je hebt post Jesse...

Een laatste poging. Ik verstuurde een mailtje naar mijn Ziggo e-mail adres en deze kwam terug.
Op een ander e-mailadres (CC) van me komt deze wel binnen. Het oorspronkelijke mailtje plus de bounce melding heb ik naar je collega Vincent plus 'community' en jou opgestuurd.
Reputatie 3
Badge
A_driaan schreef:

Je hebt post Jesse...

Een laatste poging. Ik verstuurde een mailtje naar mijn Ziggo e-mail adres en deze kwam terug.
Op een ander e-mailadres (CC) van me komt deze wel binnen. Het oorspronkelijke mailtje plus de bounce melding heb ik naar je collega Vincent plus 'community' en jou opgestuurd.

Bedankt, A_driaan! Zojuist heb ik vernomen dat het nu opgelost moet zijn. Wil je dit verifiëren?
Mail met attachments naar twee verschillende accounts gestuurd. In beide gevallen kwam de post aan.
Wat is het probleem geweest – ervan uitgaande dat het is oplost nu?

Vriendelijk groetend,
A_driaan
ZIGGO IS KENNELIJK NIET IN STAAT OM DE PROBLEMEN OP TE LOSSEN EN WILLEN ZE WAARSCHIJNLIJK OOK NIET EENS. HET BUSSINESS MODEL VAN ZIGGO BESTAAT UIT HET LEVEREN VAN TV EN INTERNET. MAIL IS EEN SERVICE ARTIKEL MET VEEL PROBLEMEN.
WIJ BEHEREN EEN TICKET SERVICE EN ONTVANGE VEEL KLACHTEN OMDAT TICKET NIET WORDEN AFGELEVERD. ZELFS MAIL VIA MICROSOFT EXCANGE KOMT NIET AAN.
HOE GAAT ZIGGO DIT OPLOSSEN1
Reputatie 3
Badge
CONXSYS schreef:

ZIGGO IS KENNELIJK NIET IN STAAT OM DE PROBLEMEN OP TE LOSSEN EN WILLEN ZE WAARSCHIJNLIJK OOK NIET EENS. HET BUSSINESS MODEL VAN ZIGGO BESTAAT UIT HET LEVEREN VAN TV EN INTERNET. MAIL IS EEN SERVICE ARTIKEL MET VEEL PROBLEMEN.
WIJ BEHEREN EEN TICKET SERVICE EN ONTVANGE VEEL KLACHTEN OMDAT TICKET NIET WORDEN AFGELEVERD. ZELFS MAIL VIA MICROSOFT EXCANGE KOMT NIET AAN.
HOE GAAT ZIGGO DIT OPLOSSEN1


Heb je de mogelijke oplossingen al gelezen en al een voorbeeld aangeleverd?
Zoals beschreven hierboven in dit topic:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550552-foutmelding-waarom-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
Ik heb net nog een keer getest en als ik geen enkele link mee stuur dan komt de mail aan. Dus met andere worden handtekeking met een link naar een website kan niet. Zodra ik er ook maar de meest sobere handtekening in zet dan gaat het fout.
Hallo het idee van mail is dat je een link of een bijlage mee kunt sturen. Bij ziggo niet dus.

Gaarne uitleg over het beleid wat wel of niet in een mail kan zodat we verder kunnen en een oplossing vinden.
Enkel het sturen van een link vanaf gmail gaat al fout...
Reputatie 4
Badge
CONXSYS schreef:

Gaarne uitleg over het beleid wat wel of niet in een mail kan zodat we verder kunnen en een oplossing vinden.



Ikzelf ben het eens met uw standpunt. Hoe dan ook, het is al meermalig geopperd maar Ziggo houdt vast aan het handmatig whitelisten van blokkades via abuse@ziggo.nl

Stuur dus de mails door die niet doorkomen, en het spamfilter wordt er handmatig op aangepast. Beter (lees: minder gedoe) is om commerciële mails via een eigen / externe mailserver te laten lopen.
Wij hebben hetzelfde probleem. We hebben enkele honderden Ziggo abonnees als eindgebruiker van onze systemen. Al onze mails aan deze personen worden nu geblokkeerd. 1 maand geleden voor het eerst gemaild naar abuse@ziggo.nl, geen reactie gehad, en telefonisch kom ik uiteraard totaal niet verder.

Onze mails zijn legitiem, onze mailservers staan niet op blacklists, dagelijks gaan 100.000 mails goed.

Wie van Ziggo kan mij helpen, onze helpdesk heeft het veel te druk met Ziggo abonnees die vragen waarom ze geen mails van ons ontvangen.
Ik heb het zelfde probleem, ik kan zelfs vanuit een ander email adres geen ziggo mails versturen

graag de oplossing

Wat vind jij?

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)
    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics