Enije

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

503 Valid RCPT command must precede DATA

Goedemorgen,

Sinds een week ontvang ik een foutmelding (503 Valid RCPT command must precede DATA) bij het versturen van email vanuit MS Outlook 2016.

Wat heb ik zoal gecheckt:

  • Via webmail van Ziggo gaat het goed, inlog gegevens zijn dus goed.
  • kijken of er meer mensen zijn met dit probleem, ja, maar geen concrete oplossing gevonden.
  • het Ziggo (bij nog home) account nagelopen op instellingen, imap en smtp. Dit stond zoals Ziggo aangeeft.
  • het account verwijderd en opnieuw proberen in te stellen. Dit lukt niet. Nadat alle instellingen ingevuld zijn om het instellen (via Ziggo stappenplan 'email instellen') af te ronden ontvang ik de volgende melding;
'Er is iets misgegaan en uw account is niet ingesteld in Outlook. probeer het opnieuw. Neem contact op met de
e-mailbeheerder als het probleem zich blijft voordoen'.
Heb dan de keus uit 3 opties:

  • Problemen met het instellen van uw account oplossen, kom je op Microsoft site, engels.
  • Accountinstellingen wijzigen
  • Opnieuw
Echter niets van dit alles lijdt tot een oplossing.

Iemand nog suggesties?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dit heeft niets met POP of IMAP te maken, want het gaat om het verzenden van de mail.Via SMTP dus. Ik vind het een vreemde foutmelding want het SMTP protocol schrijft al sinds jaar en dag voor dat een RCPT TO command (voor wie is de mail bestemd) vooraf moet gaan aan het DATA deel (de inhoud van de mail). Heel merkwaardig als Outlook dit opeens niet meer zou doen. Als dat niet zo is, is de foutmelding van de Ziggo server terecht.

Probeer het eens met thunderbird, of installeer Outlook eens opnieuw.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Hoe gebruik je dit account?
Met POP of IMAP?

Als je IMAP gebruikt, hoef je alleen je mailadres en wachtwoord in te vullen, de rest van de instellingen krijgt Outlook van de Ziggo servers.

Als je POP gebruikt:

Inkomende serverinstellingen
server: pop.ziggo.nl
serverpoort: 995
verificatie vereist: ja
type versleuteling: hier in Outlook STARTTLS (in de gebruiksaanwijzing van Ziggo TLS/SSL)
gebruikersnaam: volledig e-mailadres
wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen
server: smtp.ziggo.nl
serverpoort: 587
type versleuteling: STARTTLS (TLS of SSL)
verificatie vereist: Ja
gebruikersnaam: volledig e-mailadres
wachtwoord: je e-mailwachtwoord
Enije
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dankjewel Bert voor uw reactie.

Ik gebruik imap en heb onderstaand uitgevoerd,
Als je IMAP gebruikt, hoef je alleen je mailadres en wachtwoord in te vullen, de rest van de instellingen krijgt Outlook van de Ziggo servers.

Maar Outlook krijgt geen contact met de servers.

Vervolgens dit geprobeerd via Windows (10 pro) uitgevoerd. Dit werkt prima en de mail komt (weer) binnen.

Dus een lijkt mij dat het probleem in Outlook zit.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Oeps, dat zou zomaar kunnen.

Hier ook Windows 10 Pro met de laatste Outlook.

Bij problemen met Outlook gebruik ik altijd deze stappen.
https://support.office.com/nl-nl/article/een-office-toepassing-herstellen-7821d4b6-7c1d-4205-aa0e-a6...
leocorstjens

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

bij mij was het probleem opgelost toen ik de pc afsloot en opnieuw opstarte.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dit heeft niets met POP of IMAP te maken, want het gaat om het verzenden van de mail.Via SMTP dus. Ik vind het een vreemde foutmelding want het SMTP protocol schrijft al sinds jaar en dag voor dat een RCPT TO command (voor wie is de mail bestemd) vooraf moet gaan aan het DATA deel (de inhoud van de mail). Heel merkwaardig als Outlook dit opeens niet meer zou doen. Als dat niet zo is, is de foutmelding van de Ziggo server terecht.

Probeer het eens met thunderbird, of installeer Outlook eens opnieuw.

leocorstjens

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goede tip. Ik gebruik nu windows 10 en een office programma pro 2016.

Als ik mail verzend via g.mail gaat het wel. Dank je.

Uitgelicht topic