Beantwoord

Ziggo Go add-on voor Kodi

• 25 augustus 2017
  • 149 Reacties
  • 69065x Bekeken

Reputatie 5
Badge
Nu Ziggo een HTML5-player voor ziggogo.tv beschikbaar heeft gemaakt en Kodi bezig is met de implementatie van DRM-ondersteuning, ben ik eens wat gaan knutselen om een Kodi add-on te maken. Idee is dat je rechtstreeks vanuit Kodi de TV-zenders, films en series bekijkt die je ook kunt kijken via de Ziggo Go site. Dat werkt eigenlijk wonderwel. Dus nu vroeg ik mij af of het een idee is als ik dit stukje huisvlijt deel met andere mensen.

Voor de duidelijkheid: je kunt met deze add-on alleen de content zien waarop je recht hebt volgens je abonnement. Heb je geen Movies & Series (X)L, dan kun je dus geen HBO-content kijken. Dit werkt gewoon via je Mijn Ziggo accountnaam en -wachtwoord, op precies dezelfde manier als de ziggogo.tv site en de Ziggo Go app. Eigenlijk vervult Kodi hier precies de rol van browser, niet meer en niet minder.

Vraag aan Ziggo: mag ik, uiteraard zonder enige verantwoordelijkheid of support van Ziggo voor het gebruik, deze add-on publiek beschikbaar maken?

Vraag aan Kodi-gebruikers: is er behoefte aan een Ziggo Go add-on?

Paar schermafdrukjes ter illustratie:

icon

Best beantwoord door Serkan Ziggo 30 augustus 2017, 10:01

@Wilco Vertegaal,
Goed dat je eerst navraag komt goed, dat stellen we zeker op prijs. Het idee is leuk en is ook zeker positief ontvangen bij de rest van de gebruikers als ik zo de reacties terug lees.

Ik had persoonlijk ander nieuws willen brengen, maar de regels en de use policy zijn vrij helder, dit heb ik voor jullie nagelezen en het is niet toegestaan. Zie hier de use policy.

Met name de volgende punten zijn van toepassing:

(j) Het is u niet toegestaan het volgende te doen of derden te helpen het volgende te doen:
i. De Dienst op welke wijze dan ook kopiëren, reproduceren, overbrengen, aanpassen, wijzigen, emuleren, decompileren, demonteren of reverse-engineering op de Dienst toepassen, of afgeleide werken van de Dienst maken;
ii. De Dienst of een deel ervan gebruiken om een tool of softwareproduct te maken dat gebruikt kan worden om softwaretoepassingen van welke aard dan ook te maken;
iii. De Dienst geheel of gedeeltelijk huren, verhuren, lenen, aan het publiek beschikbaar stellen, verkopen of distribueren;
Bekijk origineel

149 Reacties

Reputatie 5
Badge
Ik weet niet hoe vaak ik nog moet uitleggen dat ik helemaal niet aan de software van Ziggo kom.
Reputatie 5
Badge
@Jan F.Dan begint ts weer te zeuren dat hij niks met de app doet, snap jij het nog?
Jij duidelijk niet, dus wel jammer dat je deze discussie steeds een kant op leidt die nergens op slaat.

1. Ik doe niks met de app.
2. Ik heb zelf een stukje software geschreven waarmee mensen via Kodi hun eigen Ziggo Go media op hun eigen televisie zouden kunnen bekijken.
3. Ziggo wil niet dat ik dat stukje software deel.
4. Veel mensen vinden dat jammer en willen dat ik die software toch met hen deel.
5. Ik begin daar niet aan, want Ziggo heeft gezegd dat ze dan een advocaat achter me aan sturen.
6. Ik snap alleen niet op welke grond dat precies is, want IK DOE NIKS MET DE APP VAN ZIGGO.

Denk je wat leuks te doen voor de mensen.
Reputatie 5
Badge
Ik moet alleen ook om jullie veiligheid denken. Wij kunnen niet garanderen dat jullie gegevens op deze manier veilig zijn en kunnen jullie ook niet ondersteunen als er problemen zijn met de app. Daarnaast zijn de algemene voorwaarden ook helder. Vanuit het bedrijfsperspectief, kan ik dit niet goedkeuren. Ik hoop dan ook op jullie begrip hiervoor.

De gebruikersvoorwaarden zijn helder en die respecteer ik. Daarom zal ik de add-on niet beschikbaar maken. Ik accepteer echter niet dat er hier een veiligheidsaspect is dat een rol zou spelen. Als professioneel software-ontwikkelaar die hier open en bloot zijn naam neerzet en om toestemming vraagt, kan ik het niet over mijn kant laten gaan dat er gesuggereerd wordt dat er onzorgvuldig met de gegevens van gebruikers zou worden omgesprongen of op andere manier misbruik zou worden gemaakt. Een eventuele zakelijke opdrachtgever die toevallig tegen dit topic aanloopt kan zomaar op verkeerde gedachten worden gebracht.

Daarbij komt dat alle broncode van Kodi openbaar is en iedereen precies kan zien wat er met welke gegevens gebeurt. Zoals ik al eerder heb aangegeven zou dat ook met deze add-on het geval zijn.

Nogmaals, ik heb er begrip voor als Ziggo niet wil dat ik de add-on uitbreng en ik hou me aan de voorwaarden. Mij ongefundeerd van mogelijke kwade bedoelingen beschuldigen is hier echter volkomen misplaatst. Ik hoop dat je dat zelf ook inziet.
Reputatie 5
Badge
Lieve mensen, bedankt voor alle leuke reacties per e-mail, DM, Facebook en wat nog meer. Ik hoop dat jullie er begrip voor hebben dat ik de app echt met helemaal niemand deel. Vragen heeft dus geen zin. Ziggo heeft het heel duidelijk gemaakt dat ik de juridische afdeling achter me aan krijg zodra de add-on naar buiten komt. En hoewel ik nog steeds niet begrijp welke voorwaarden ik nu precies schend en waarom het een probleem is, ontbreekt het mij gewoon aan tijd, geld en energie om een rechtszaak uit te vechten over iets wat Ziggo eigenlijk gewoon zou moeten willen maar niet wil.

Klagen over dit beleid graag niet naar mij maar richting Ziggo, misschien dat dat helpt - hoewel ik er en hard hoofd in heb dat er naar je geluisterd wordt.

Het alternatief is natuurlijk iemand vinden die niet aan de gebruikersvoorwaarden is gebonden en dus vrolijk zijn gang kan gaan om een app te ontwikkelen. Met de juiste skills is het een fluitje van een cent, ik had het zelf in een weekend voor elkaar.
Reputatie 1
Niks van aantrekken Wilco. Ik vertrouw juist eerder software van bedrijven niet. Tenminste wordt dit open-source en kunnen andere IT'ers de code lezen bij twijfel. Daarvoor hoef je geen ster in programmeren te zijn (als wilco 🙂 ) Ik duim voor je kerel.
Reputatie 5
Badge
Ik had persoonlijk ander nieuws willen brengen, maar de regels en de use policy zijn vrij helder, dit heb ik voor jullie nagelezen en het is niet toegestaan.
Jammer, dan houdt het op.

Weet niet zeker of ik het eens ben met de genoemde punten II en III:

ii. De Dienst of een deel ervan gebruiken om een tool of softwareproduct te maken dat gebruikt kan worden om softwaretoepassingen van welke aard dan ook te maken;

De add-on (zijnde "een tool of softwareproduct") die ik heb ontwikkeld kan niet gebruikt worden om "softwaretoepassingen van welke aard dan ook te maken" voor zover ik de tekst begrijp.

iii. De Dienst geheel of gedeeltelijk huren, verhuren, lenen, aan het publiek beschikbaar stellen, verkopen of distribueren;

Dit is allemaal niet van toepassing denk ik. Alleen wie toegang heeft tot de dienst via de Ziggo Go site en/of de mobiele app zou ook toegang kunnen hebben via mijn add-on. En uiteraard zonder kosten.

Doet niets af aan het feit dat het niet mag volgens artikel I ("het mag niet omdat het niet mag"):
i. De Dienst op welke wijze dan ook kopiëren, reproduceren, overbrengen, aanpassen, wijzigen, emuleren, decompileren, demonteren of reverse-engineering op de Dienst toepassen, of afgeleide werken van de Dienst maken;

Dat laat weinig speelruimte: het idee van de add-on is juist de dienst te reproduceren, en daarbij ontkom ik niet aan reverse engineering.

Aan iedereen verder, aangezien mijn persoonlijke berichtenbox nu een beetje overloopt: bedankt voor de steun, maar het is helaas niet mogelijk om een kopie van de add-on te krijgen. Het laatste waar ik zin in heb is de juridische afdeling van Ziggo achter me aan. Ik ga ervan uit dat jullie daar begrip voor hebben.
Reputatie 6
Badge +10
Je moet gebruik maken van je klantgegevens dus "illegaal" kijken is niet mogelijk.
Kan Ziggo dit verbieden? Lijkt mij niet.
Lijkt mij wel een erg leuke toevoeging in Kodi.
Gebruik Kodi al jaren en het werkt prima.
Reputatie 5
Badge
Leuk om te zien dat hier mensen warm voor lopen. Even een paar dingen duidelijk: ik ga niets publiceren voordat ik van Ziggo duidelijk heb dat zij geen bezwaar hebben, en voorlopig publiceer ik überhaupt niets omdat de add-on daar nog niet klaar voor is. En tenslotte: ook Kodi zelf is nog niet zo ver, pas bij de release van versie 18 is er ondersteuning voor DRM.

Verder reageer ik even op EnergieBoy om te voorkomen dat deze discussie de verkeerde kant op loopt:

Begrijp dat je je inlog-gegevens moet invoeren voor je aan de slag kan. Anders weet jij niet of iemand het juiste abonnement heeft. En daar ligt het gevaar! Wie zegt me dat deze gegevens niet worden opgeslagen? Wie krijgen deze allemaal te zien? Vind dat toch iets om over na te denken.

Daar kan ik helder over zijn. De login-gegevens worden op dit moment (dwz in de huidige staat van mijn knutselwerk) inderdaad opgeslagen. Dat gebeurt lokaal op je eigen computer. Dit om te voorkomen dat je de logingegevens bij elke kijkbeurt opnieuw moet invoeren. Ik heb echter het vermoeden dat het ook mogelijk is om zonder opslaan van het wachtwoord te voorkomen dat dit iedere keer moet worden ingetikt, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk uit het data-verkeer zoals ik dat vanaf de Ziggo Go website heb geanalyseerd. Het alternatief is natuurlijk dat je gebruikersnaam en wachtwoord helemaal niet opslaat en wel iedere keer opnieuw intikt. Mijn idee zou zijn om de gebruiker zelf die keuze te geven in de settings van de add-on: wil je je gebruikersgegevens opslaan of niet?

Verder krijgt niemand die gegevens te zien. Alle communicatie met de Ziggo Go site gaat versleuteld via HTTPS. Dat betekent kort door de bocht dat tussen jouw computer en dievan Ziggo niemand kan zien wat voor gegevens er worden uitgewisseld.

Van iemand met 25 jaar ervaring als software-ontwikkelaar mag je inderdaad verwachten dat hij over zulke dingen heeft nagedacht 😉

Daarom gaan wij liever voor de apps van bedrijven zelf.

Dit roept bij mij dan wel weer een paar vragen op. Ten eerste ben ik benieuwd wie die wij dan zijn, maar belangrijker: waar die Ziggo Go add-on van Ziggo zelf dan te vinden is. Natuurlijk zou ik niet zelf zijn gaan knutselen als Ziggo een Kodi add-on beschikbaar zou stellen. Ik kan mij goed voorstellen dat Ziggo zelf andere prioriteiten legt, nl bij de mobiele apps, de website en de Windows app, vanwege de relatief kleine doelgroep van Kodi-gebruikers, dus ik snap ook dat Ziggo daar niet mee bezig is. Voor mij persoonlijk is het een behoefte, daarom ben ik aan de slag gegaan, en mijn vraag hier is dus of er meer mensen zijn die dit zouden willen gebruiken.

Maar verder: ook de mobiele Ziggo Go app slaat inloggegevens op. Ik *denk* dat het wachtwoord zelf niet wordt opgeslagen op je telefoon, vanwege wat ik hierboven zei over het data-verkeer dat ik zelf voorbij heb zien komen, maar zeker weten doe ik het niet, en wat er tussen de app en de Ziggo site (en eventuele derden) wordt uitgewisseld, daar heb ik geen idee van. Ook browsers slaan inloggegevens op voor de Ziggo Go site, tenzij je aangeeft dit niet te willen.

Initiatief is leuk 🙂
Wil wel vragen aan Ziggo om een Apple TV app te maken!

Dat is een leuk initiatief! Voor veel mensen met een Apple TV zou dat een uitkomst zijn denk ik. Aangezien ik zelf een Kodi-gebruiker ben, die het leuk vindt om software te maken en te delen, en gegeven de snelheid waarmee Ziggo de HTML5-speler beschikbaar heeft gesteld nadat Silverlight al jaren niet meer door moderne browsers werd ondersteund, kies ik er voor om zelf de handen uit de mouwen te steken. ☺
Merkwaardig topic om terug te lezen dit. Even voor de duidelijkheid, als Ziggo in haar voorwaarden zet dat ze iemand mogen neerschieten als ze abbonnee zijn dan is dat natuurlijk ook niet rechtsgeldig.
Het mag dan ook duidelijk zijn dat Ziggo hier niet in haar recht staat. De beweringen staan gelijk aan zeggen dat je hun streams enkel met internet explorer en niet met chrome zou mogen afspelen.
Ik begrijp waarom de user niet in conflict wil komen, maar het gezever vanuit ziggo is schokkend. Het is OF total onkunde, of (en dit lijkt er meer op) niets meer dan FUD om net te doen alsof de addon ook maar iets anders doet dan willekeurig welke browser.

De ware aard van de monopolist komt steeds weer boven. Zij zullen wel even aan jou vertellen hoe je het liefst TV (en nu dus ook live streams) kijkt.

Een typisch voorbeeld dat in je recht staan niet hetzelfde is als gelijk krijgen...

Het ALLERmooiste is nog wel dat UPC illegaal XBMC (de vorige naam van kodi) heeft gebruikt voor 1 van de eerste setup boxen. De licensing van kodi is duidelijk, deze code moet openbaar zijn (en dit is wel rechtsgeldig) en dat heeft UPC destijds verzuimt.
Maar ja, da's alweer 5 jaar geleden en het geheugen is kort...
Het media landschap is keihard aan het veranderen. Netflix is al in gesprek met de formule 1 federatie over de uitzendingen. Iedereen kan straks online kijken, ook via Kodi. Ziggo en KPN blijven wanhopig vasthouden aan de oude (lineaire) manier van TV kijken.
Met een app voor Kodi zou Ziggo juist meegaan met de tijd.
Reputatie 3
Badge +1
Je mag gewoon een ziggo go addon maken, en aangezien je alleen data ophaalt en het voor de rest niet aangepast word zie ik het probleem niet.

immers laat je alles intakt en dus ook het drm gedeelte, wat je doet in zegmaar het zelfde als Netflix plugin van kodi, die scrapt gewoon de data en vervolgens speel je drmed de media af en is dus net zo veilig als de app en of website van ziggogo.
Reputatie 7
Wow, geweldig initiatief, mijn browser op mijn smart tv is verouderd dus werkt ziggo go bij mij niet. Handig voor replay tv en series Wat mij betreft meteen publiek beschikbaar maken.

En anders mag je me wel een privé bericht sturen 🙂
Reputatie 5
Badge
@Wilco Vertegaal met wij bedoel ik NIET Ziggo of zo, ik bedoel ons gezin! Wij, ons gezin dus, zien liever een app van een bedrijf zelf omdat wij, ja... nu weet je het wel 😉 😊, al eens eerder een app hebben gehad die onze gegevens hadden bewaard en daar ging het dus goed mis mee. Het is maar 1x gebeurd maar daardoor kijk je wel eerst goed uit en zijn het vragen die er gelijk opkomen.
Dank voor je duidelijke toelichting. Privacy is hoe dan ook een belangrijk aandachtspunt tegenwoordig, en ik snap dat je daar als ervaringsdeskundige extra voorzichtig mee bent. Het fijne van Kodi is dat alle broncode gepubliceerd moet worden, en - zoals @Alexand3r aangeeft - er dus volledige duidelijkheid is over welke gegevens waar naartoe gaan.

Dus Wilco, alle succes en wie weet is het straks een geweldig succes 😂 😉
Dank je wel! We gaan het zien 😄
De Dienst blijft ongewijzigd, enkel de browser is anders. :)
Voor ziggosport is er ook een addon zag ik.
Heel erg jammer dat dit niet mag, ik heb al jaren een abonnement, maar geen coax kabel naar mijn televisie en de mediabox staat dan ook al jaren ongebruikt in de meterkast. Op deze manier had ik eindelijk eens gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van Ziggo Go.
Overigens heb ik destijds Ziggo genomen ivm internet, TV kijken we via nog via de satteliet.

@Wilco Vertegaal Is het ook mogelijk om soort een tutorial te maken over hoe je een in zijn algemeenheid een plugin kunt maken? Daarmee schend je dan niet de algemene voorwaarden en ben ik misschien wel in staat om zelf iets te fabriceren...
Reputatie 2
Zou natuurlijk mooi zijn als ziggo contact op zou nemen met @Wilco Vertegaal!
Vanwege alle positieve reacties die ik heb gekregen, heb ik contact opgenomen met Ziggo om toestemming/ontheffing te krijgen om mijn add-on te mogen delen. Ondanks een aantal prettige gesprekken met vriendelijke mensen is mij vandaag het volgende meegedeeld:

Als ik mijn add-on openbaar maak, dan komt het bij de juridische afdeling van Ziggo terecht en die gaan daar zeker stappen op ondernemen.

Jullie begrijpen dat ik wel wat beters te doen heb dan een juridische strijd met Ziggo over iets wat ze in mijn ogen zelf zouden moeten willen, dus bij deze gooi ik mijn add-on in de kliko.

Goedemorgen Wilco,

Jammer dat het zo moet aflopen.
Ik had dit echt heel goed kunnen gebruiken, maar het is niet anders. Ik zou ook geen juridische strijd aangaan met een miljoenenbedrijf.

Maar als U de code toch met mij zou wil delen via een persoonlijke bericht zou ik dat zeer op prijs stellen en belonen met geheimhouding 😉
Reputatie 7
@Wilco Vertegaal,

Ik weet niet hoe vaak ik nog moet uitleggen dat ik helemaal niet aan de software van Ziggo kom. Ik heb zelf een stukje software geschreven waarmee mensen via Kodi hun eigen Ziggo Go media op hun eigen televisie zouden kunnen bekijken.
De Dienst op welke wijze dan ook kopiëren, reproduceren, overbrengen, aanpassen, wijzigen, emuleren, decompileren, demonteren of reverse-engineering op de Dienst toepassen, of afgeleide werken van de Dienst maken;

Naar mijn inzicht is het bovenstaande wel van toepassing bij het programma dat je hebt ontwikkeld.

Volgens mij is ons standpunt inmiddels wel duidelijk. De topicstarter heeft ons netjes gevraagd of hij deze software mag delen met de rest van de Community. (waarvoor dank) Daarop heeft hij het antwoord gekregen dat het tegen ons beleid is en dat het niet is toegestaan om deze software te delen met derden. Het heeft dan ook geen zin om hier verder op in te gaan, het standpunt blijft hetzelfde.
Hoi,
Spijtig om te lezen dat Ziggo op voorhand al is begonnen met dwarsliggen door deze clausule op te nemen in de voorwaarden.

Net als Wilco Vertegaal ontwerp/programmeer ik al aardig wat jaartjes interactieve diensten sinds ongeveer 1992 en weet dus voldoende af van verschillende protocollen die gebruikt worden voor het streamen van TV signalen of dit nu IPTV / DVB-C / DVB-T is dat is allemaal bekende koek.

Ze spenderen bakken geld aan beveiliging van de streams omdat de commerciële zenders dit eisen. Deels begrijpelijk want er rust immer auteursrechten op de uitzendingen.

Een maand of 6 voor de HTML5 versie uit kwam had ik op FaceBook al een discussie waarom ze niet van dat mega irritante silverlicht af stapten en net zoals de NetFlix en VideoLand gewoon een goeie HTML5 player gingen maken.

Dit om de reden dat Linux absoluut niet goed met silverlight overweg kan en als het al werkt enorm veel CPU capaciteit vergt.

Toen kreeg ik te horen dat Ziggo het om auteursrechtelijke bescherming verplicht was en nog een deel wat ik vaag vond maar goed.

Ik heb daarop geantwoord dat het DVB-C signaal nog steeds actief is op de kabel voor de TV's die nu nog massaal verkocht worden ( Afgelopen week nog voor een vriend een TV gekocht die helemaal afgesteld was voor Ziggo op het DVB-C systeem )

Nu zijn ze gebonden aan het DRM (Digital Rights Management.) Dit is een opname beveiliging. En hier breekt mijn klomp. Het DVB-C signaal is volkomen LEGAAL openbaar voor de SD zenders. En wanneer je een smartcard in je TV of Ontvanger hebt (HUMAX) kun je ook de zenders in HD kijken. ( perfecte kwaliteit )

Met alle PVR - Ontvangers die Ziggo geleverd hebben en die nu nog verkocht worden met het Ziggo gecertificeerd logo kun je alle zenders opnemen. En eventueel naar USB stick verplaatsen.
( staat zelfs in de handleiding die Ziggo bij de apparatuur geleverd heeft hoe dit moet )

In de discussie op FaceBook heb ik destijds aangehaald dat wanneer ik tv wil kijken ik daarvoor apart een server aan moet hebben staan waar ik het DVB-C signaal op ontvang en bekijken op mijn pc waar ik dan achter zit. Dat dit best veel stroom kost en dat voor een beetje TV kijken.

In reactie daarop vertelde verschillende medewerkers van Ziggo mij dat ik het daar voorlopig helaas maar mee moest doen er werd toen niet eens vermeld dat ze met een HTML5 versie bezig waren daar kwam ik per toeval achter bij een vriend in huis die storing had met één zender en dacht o laat ik even kijken op ziggogo.

Met andere woorden wij mogen wel stroom vretende PC in een hoek van de kamer zetten met een DVB-C TV kaart / stick(usb/pci) er in. Waarmee ook gewoon mogelijk is om je favoriete programma's op te nemen. Zoals het ook kan met de PVR Humax en Cisco van Ziggo. En zelfs de nieuwste TV's van Philips hebben de mogelijkheid om DVB-C TV programma's op te nemen op een externe USB HDD ( op de zelfde wijze zoals de HUMAX dit doet)

Dit is enorm scheef. Want ze doen angstvallig hun best om de content te beveiligen en beschermen in de nieuwe HTML5 omgeving. Maar in de ouderwetse DVB-C omgeving staat de content gewoon voor het oprapen.

Maar om de HTML5 player te customizen zodat het prettiger tv kijken is mag niet. En dit is wat Wilco Vertegaal in mijn ogen doet of van plan is. En hij heeft ook al beschreven dat dit alleen werkt wanneer je een geldig Ziggo account hebt.

Ik zelf mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om een afstandsbediening te gebruiken op de computer om Ziggogo te gebruiken. Nu kijk ik zelden TV alleen bij evenementen zoals The Passion maar om nu lekker TV te kijken en een popup HTML menu te moeten gebruiken om van zender te wisselen in plaats van "504 ENTER" om naar RTL4HD te gaan vind ik onhandig.

En het is prettiger wanneer ik beetje zit te programmeren om op de achtergrond in een window de TV aan te hebben staan dan stroom te verspillen aan een TV en de HUMAX ontvanger waar je dan niet naar kijkt omdat je toch achter de computer zit.

Het probleem reverse-engineering is eenvoudig op te lossen:

Zoals bij vele on demand diensten zoals internet radio etc. Worden de overzichten van de streams aangeboden in XML of JSON formaat daar hoef je de browser niet eens voor om te draaien om dit te weten.

Ziggo zal hiervoor vast en zeker zelf een API hebben laten bouwen. Dus Ziggo hoeft alleen Wilco Vertegaal alleen maar te vertellen waar deze streams staan en hoe de handshake autorisatie gewenst is. (wat hij vermoedelijk al weet)

Dan is het probleem opgelost want dan is er geen enkele vorm van herschrijven of reverse-engineering nodig.

En dit heeft ook nog voordelen, want op deze manier krijgt Ziggo misschien nog wat meer klanten die blijven. Ik heb op de valreep ontdekt dat Ziggo een HTML5 oplossing had want ik wou overstappen naar een andere provider die dit wel al had.

Wees reëel de ZiggoGo ap werkt op alle vormen van de moderne Android, Dus het kan niet zo wezen dat Ziggo dit tegenwerkt om de verkoop / verhuur van de Ziggo Mediabox te beschermen of te bevorderen.

Ook een voordeel is wanneer Ziggo dit in een Technisch forum vrij geeft er geen geknoei plaatsvind in een werkend systeem wat wellicht een bugg boven water kan halen waardoor de dienst helemaal plat komt te liggen. Geef geïnteresseerden een eigen API key waarmee je ze kunt herkennen dus mochten ze "rare dingen doen" dat je ze kunt aanspreken of kunt blokkeren.

Uiteindelijk blijft de content toch door een geldig gebruikers account en DRM beveiligd / beschermd.

Dus Ziggo klamp je niet vast met oogkleppen op aan regels. Maar bied een alternatief ! aan die wel in de regels past (zoals mijn voorstel). Zodat het handje vol mensen die Ziggo gaan kijken op hun Raspberry / Orange Pi of op de pc.

Voor de automatiserings-afdeling van Ziggo is dit een simpele ingreep (wanneer er gebruik gemaakt zal worden van een extra API-Key ) en nog minder werk om even de url's te geven waar de zenderlijsten te vinden zijn.

Groetjes,
René
Kodi 18 ondersteunt wel DRM content, dus ik verwacht wel een omweggetje binnenkort voor betreffende addons.

Toch nog steeds jammer dat er geen groen licht wordt gegeven vanuit Ziggo.
Hah, kijk eens wat ik nu lees!
https://webwereld.nl/software/105582-kodi-krijgt-officiele-drm-ondersteuning?hash=6e478b15200ac8c2038e9cefdbfb670e

Ziggo, waar wachten jullie nu nog op? help ons en laat ons ook van de ziggo diensten gebruikmaken op Kodi en zo alles op een plek kunnen kijken zonder moeite.

Das pas klantvriendelijk!
Reputatie 7
@Wilco Vertegaal,
Goed dat je eerst navraag komt goed, dat stellen we zeker op prijs. Het idee is leuk en is ook zeker positief ontvangen bij de rest van de gebruikers als ik zo de reacties terug lees.

Ik had persoonlijk ander nieuws willen brengen, maar de regels en de use policy zijn vrij helder, dit heb ik voor jullie nagelezen en het is niet toegestaan. Zie hier de use policy.

Met name de volgende punten zijn van toepassing:

(j) Het is u niet toegestaan het volgende te doen of derden te helpen het volgende te doen:
Reputatie 7
Badge +16
Ik had persoonlijk ander nieuws willen brengen, maar de regels en de use policy zijn vrij helder, dit heb ik voor jullie nagelezen en het is niet toegestaan.
Jammer, dan houdt het op.

Weet niet zeker of ik het eens ben met de genoemde punten II en III:

De add-on (zijnde "een tool of softwareproduct") die ik heb ontwikkeld kan niet gebruikt worden om "softwaretoepassingen van welke aard dan ook te maken" voor zover ik de tekst begrijp.

Dit is allemaal niet van toepassing denk ik. Alleen wie toegang heeft tot de dienst via de Ziggo Go site en/of de mobiele app zou ook toegang kunnen hebben via mijn add-on. En uiteraard zonder kosten.

Doet niets af aan het feit dat het niet mag volgens artikel I ("het mag niet omdat het niet mag"):

Dat laat weinig speelruimte: het idee van de add-on is juist de dienst te reproduceren, en daarbij ontkom ik niet aan reverse engineering.

Aan iedereen verder, aangezien mijn persoonlijke berichtenbox nu een beetje overloopt: bedankt voor de steun, maar het is helaas niet mogelijk om een kopie van de add-on te krijgen. Het laatste waar ik zin in heb is de juridische afdeling van Ziggo achter me aan. Ik ga ervan uit dat jullie daar begrip voor hebben.

Volgende keer de addon laten ontwikkelen door iemand die géén Ziggo abonnee is. Die valt nl ook niet onder de policy... 😉
Reputatie 5
Badge
Volgende keer de addon laten ontwikkelen door iemand die géén Ziggo abonnee is. Die valt nl ook niet onder de policy... 😉

Haha, misschien moet ik gewoon mijn Ziggo abonnement opzeggen, dan kan ik het wel zelf doen 🙂
Reputatie 5
Badge
@Wilco Vertegaal Is het ook mogelijk om soort een tutorial te maken over hoe je een in zijn algemeenheid een plugin kunt maken? Daarmee schend je dan niet de algemene voorwaarden en ben ik misschien wel in staat om zelf iets te fabriceren...

Die tutorials zijn er. Wat ik zelf gedaan heb is gewoon de demo video plugin van Kodi (te vinden op hun Wiki) aanpassen door goed te kijken naar de data die heen en weer gaat voor de Ziggo Go website. Iedereen met een beetje verstand van programmeren en van HTTP-verkeer kan het zelf. Ik heb wel contact gehad met de ontwikkelaar van de DRM-implementatie van Kodi, want daar is nog geen goede documentatie van.

Maar goed, als ik de voorwaarden lees mag je dit dus ook voor eigen gebruik niet doen.

Reageer