Wijkkast staat regelmatig scheef

  • 25 juli 2019
  • 30 Reacties
  • 1493x Bekeken

Lezers, de wijkkast staat op een wat ongelukkig punt bij mij huis naast de oprit/
Het komt dan ook regelmatig voor dat de kast scheef staat omdat er weer eens iemand tegenaan heeft gezeten. Gelukkig blijft alles het doen maar het is wachten op een "klapper" zeg maar waarbij de kast volledig van zijn voetstuk wordt gereden.
De situatie: een smalle éénrichtingstraat, krappe oprit 3.60m en de wijkkast die 45cm naast de oprit staat. Dan de buren aan de overkant, rijden wat minder overzichtelijk achteruit hun oprit af om vervolgens regelmatig tegen de wijkkast tot stilstand te komen.

Wanneer de kast 5 meter wordt verplaatst zijn al deze problemen voorbij, wordt de kast niet meer aangereden en hoeft er dus ook geen monteur langs te komen om alles te repareren.
mijnaansluiting.nl is mij bekend, aanvraag is gedaan en wordt onderzocht.

Nu is mijn vraag: wie gaat de kosten betalen voor het verplaatsen?
Wat mij betreft blijft dat kastje staan echter lijkt het me niet gewenst dat ik telkens dat kastje weer op zijn plek moet zetten en zoals eerder omschreven is het wachten wanneer iemand dat kastje uit de grond rijdt. Ik zie het meer als preventief verplaatsen voordat het eerder genoemde daadwerkelijk van toepassing is (uit de grond rijden)

30 Reacties

Reputatie 7
Ja, daar komt het wel op neer, of indien hij toch eerder verplaatst wordt volgens de planning.

Gr,
Ah die had ik niet gezien....
Nou dan wacht ik af wanneer dat kastje eruit wordt gereden
Reputatie 7
Hallo Max,

Ik volg je niet helemaal?
Dat nagezochte antwoord heb ik hierboven al geplaatst, 11 dagen geleden.

Gr,
@Ronald Ziggo

We hebben even geleden gesproken over het verplaatsen van de kast.
Ik heb daaruit begrepen dat jij dit nog verder zou onderzoeken en er contact met mij wordt opgenomen. Kun je mij laten weten of dit nog actueel is?
Reputatie 7
Ik heb inmiddels antwoord terug,

Ze waren wel net als mij blij met je betrokkenheid.
Ze hebben de zaak genoteerd maar gaven aan dat gezien de omstandigheden hier nog geen reden is voor verplaatsen.
Hij is daarmee wel op de radar voor mogelijke verplaatsing in de toekomst, maar dat is geen garantie.

Meer kunnen we op dit moment dus niet doen.

Gr,
Reputatie 7
Badge +35
@Max the Bulldog schreef: "Wanneer Ziggo de betaalde dienst niet levert blijf men in gebreken. "

Misschien dit bericht ten overvloede, maar voor de meelezers:

Dat klopt helemaal en daar heeft Ziggo ook een goede compensatieregeling voor heb ik onlangs mogen ervaren.
Inmiddels persoonlijk contact gehad en wordt vervolgd.
Voortgang wordt in dit topic vermeld.
@Max the Bulldog
Mij ging het erom dat er helderheid moest komen over je verzoek.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/wijkkast-staat-regelmatig-scheef-43211#post436160
Dat kreeg naar mijn smaak een wat slechte start bij de Helpdesk.

Daarom heb ik de aandacht van een Mod gevraagd.
Hoe je straat er precies uitziet of andere details vond ik niet zo interessant bij het voorgelegde probleem. Je gaf voor mij voldoende info. Bv ook over dat het kastje niet op jouw grond staat. Kan best nog schelen, nl.

Die Mod is Ronald geworden en ik zie veel begrip bij hem. Ijzer met handen breken kan hij ook niet. Ook al werkt hij bij Ziggo. Je zit nu via hem wel dicht bij het vuur.

Voorbarige conclusies trekken over je contact met Ronald is zinloos.
We horen het wel van je. Toch?
Reputatie 7
Ja het vervelende van het verhaal is dat je probeert iets goeds te doen maar dat de bedrijfsprocessen daar niks mee kunnen als het een kwestie van gebruik van de weg is. Ik heb persoonlijk alleen maar lof voor het feit dat je dit zo kenbaar maakt.

Ik wil ook best met je bellen over dit probleem, wie weet dat het wel wat meer info oplevert. Zal zo even proberen.

Gr,
Ziggo is verantwoordelijk voor het leveren van een betaalde dienst in de vorm van een abonnement. Met deze verantwoordelijkheid wordt ook het transport van deze dienst bedoelt. Dat transport vindt onder andere plaats in zo'n kastje wat maakt dat Ziggo de verantwoordelijke partij is. Wanneer Ziggo de betaalde dienst niet levert blijf men in gebreken.
Dat je als bestuurder van een voertuig zelf verantwoordelijk bent en niet tegen deze kastjes aan moet rijden lijkt me wel logisch en duidelijk.
Maar hoe is te controleren wie er op welk moment tegenaan rijdt? is niet te controleren

Men snapt mijn punt lees ik maar ik denk dat men vergeet wat de meest logische oplossing is, 5 mtr verplaatsen probleem opgelost. Ik snap de "weerstand" (zo noem ik het even) eigenlijk niet zo van sommige reageerders....? de oplossing is toch niet zo vreemd. En waarom zouden de kosten niet voor Ziggo zijn maar voor gemeente of aanvrager (ik dus), gemeente heeft geen belang bij verplaatsen, aanvrager ook niet
Enige die belang zou hebben bij verplaatsen is Ziggo.
Overigens bijzonder dat conclusies worden gebasseerd op een paar plaatjes op streetview zonder eerst de situatie met eigen ogen te aanschouwen. In de aanloop naar een uiteindelijke beslissing is streetview een handig gegeven maar deze beslissing zou zelf geschouwd moeten worden.

Dat is precies waarom ik de voorkeur heb voor persoonlijk contact met de juiste afdeling.
Wat ik daar mee wil bereiken is een beeld schetsen (en mogelijk samen te bekijken voordat er een beslissing wordt genomen) die blijkbaar lastig in te schatten is hier in community en allerlei discussies opwekt wat niet ter zake is.
Reputatie 7
Badge +14
Gemeente geeft aan dat het verplaatsen van de kast niet voor hun rekening is maar voor degene die gebruik maakt van de kast en dat is Ziggo
Maar blijkbaar moet de kast eerst de grond uit worden gereden voordat actie wordt ondernomen althans dat is nu mijn gedachten..
Beter voorkomen dan genezen gaat hier dan niet op.

Zoals eerder al aangegeven leg ik graag het een en ander uit middels een persoonlijk contact waar wat dieper op de materie kan worden ingegaan



Ik snap je punt hoor ! maar persoonlijk contact met wie ? en ga je daar wat mee opschieten ? @Ronald Ziggo geeft al aan dat de verantwoordelijkheid elders ligt en niet bij Ziggo.

Stel als de kast omver word gereden dan komt er een aannemer van Ziggo en die herstelt de boel , nieuwe kast en zo maar wel op dezelfde plek !

Verplaatsen kan maar de offerte heb je al gehad en het klopt prima wat @Nick999 hier schrijft wat betreft er gedaan moet worden.

En degene die je aan de telefoon wil hebben die doen geen klant contacten dus daar kan je niet mee worden doorverbonden.

Wel zeker met @hanh eens dat de informatie beter kan en de klantenservice medewerkers beter opgeleid moeten worden betreft dit stuk.

Kosten kunnen best tegenvallen want het is niet alleen het kastje, maar ook nog eens 12-20 groene kabels die óf verlengd moeten worden, of helemaal opnieuw getrokken. De kans is groot dat het scheef staan minder storingen en risico's gaat opleveren dan het verplaatsen van kast en kabels, waarbij ook iedereen die op dat kastje is aangesloten, tijdelijk van het signaal afgesloten wordt.

Kunnen er ook 4 x 12 = 48 zijn hoor 😉 c12/c9 en een 6 of een 3
Gemeente geeft aan dat het verplaatsen van de kast niet voor hun rekening is maar voor degene die gebruik maakt van de kast en dat is Ziggo
Maar blijkbaar moet de kast eerst de grond uit worden gereden voordat actie wordt ondernomen althans dat is nu mijn gedachten..
Beter voorkomen dan genezen gaat hier dan niet op.

Zoals eerder al aangegeven leg ik graag het een en ander uit middels een persoonlijk contact waar wat dieper op de materie kan worden ingegaan
Goede punten Ron.

Wat je als klant zou verwachten is duidelijkheid over wat er wel of niet gaat gebeuren, als je een melding als deze over een probleem doet.
Zelf een offerte vragen bij mijnaansluiting, zoals de Helpdesk suggereerde, past niet zo bij deze situatie. Die is nog behoorlijk ingewikkeld ook, kennelijk. Elkaar het balletje toespelen. Daar moet je als klant niks mee te maken willen hebben en ook niet horen te hebben. Tenzij je invloed wilt houden, natuurlijk.

Hoe zo'n kastje heet? Nou ja, dat weet jij beter dan ik.
Ik ging rustig mee met 'Wijkkastje', hoewel ik best wist dat 'Wijkkast' wel iets anders/groters zal zijn dan al die eindkastjes, die hier natuurlijk ook in de straat staan.
Ik weet niet hoe lang al & verbaas me wel over dat dit vlgs mij meestal prima blijft werken....... Goede materialen gebruikt. Dat moet het wel zijn.
Reputatie 7
Badge +14
Je moet je hier ook in afvragen of @Max the Bulldog wel de partij is die het verplaatsen moet aanvragen ? de kast staat niet op of tegen zijn terrein.

Misschien een paar duidelijke foto"s plaatsen ?

Ik snap wel een beetje zijn punt maar als je de kast gaat verplaatsen wie gaat dan betalen... ?.en ik denk dat Ziggo hier niks aan kan doen en niet de kosten voor zijn rekening hoeft te nemen, dit voorbeeld vind zeker weten een paar duizend maal meer voor.

Ik denk dat uiteindelijk de gemeente het verzoek tot verplaatsen moet doen en dan ook de rekening moet betalen , destijds tijdens het plaatsen van kasten heeft er in samenwerking met de gemeente en kabelexploitant een schouw plaatsgevonden en is door de gemeente goedkeuring voor de plek gegeven.

Resumerend als het echt een punt is laat dan de gemeente het verzoek tot verplaatsen doen en ook betalen 😉
Overigens denk ik dat het om een eindversterker kast gaat .
Geen probleem, daar zijn we voor :)

Maar, ja pakket/bezorgers zijn wel vaker boosdoeners vanwege het stoep/weg ge-parkeer. Ik heb intern even overlegd en we hebben een afdeling voor speciale gevallen zoals deze.

Nu moet ik helaas wel melden dat ze de foto (en die van de andere kant) bekeken hebben en op basis daarvan toch echt de bestuurders zelf verantwoordelijk achten. Dat ben ik gezien de foto helaas ook wel met ze eens.

Bij verplaatsen van deze neem je het probleem dan misschien in deze straat weg, maar de vraag is voor hoelang? en we kunnen natuurlijk niet overal rekening houden met 'speciaal' gedrag van weggebruikers. Eigenlijk zouden we die de rekening moeten sturen....

Gr,


Het gaat er niet om of de bestuurders zelf verantwoordelijk zijn, het gaat er om of de kast preventief kan worden verplaatst gezien de ervaringen in het verleden. De reden die hier wordt gegeven om niet te verplaatsen is niet relevant.
Het verplaatsen zou inhouden dat de kast geen mikpunt meer is van aanrijdingen omdat deze dan op een andere veilige plaats staat.

Laat die speciale afdeling maar contact opnemen, kan ik duidelijk uitleggen wat ik bedoel.
Die kast staat in mijn ogen daar ook prima. Wie rijdt er nu zo ver de stoep op?

Kast staat gewoon op een niet handige plaats, wie er zo ver te stoep op rijdt tja....
Daar gaat de discussie niet over. Wordt de kast verplaatst ja of nee
Reputatie 5
Badge +3
Die kast staat in mijn ogen daar ook prima. Wie rijdt er nu zo ver de stoep op?
Reputatie 7
Geen probleem, daar zijn we voor :)

Maar, ja pakket/bezorgers zijn wel vaker boosdoeners vanwege het stoep/weg ge-parkeer. Ik heb intern even overlegd en we hebben een afdeling voor speciale gevallen zoals deze.

Nu moet ik helaas wel melden dat ze de foto (en die van de andere kant) bekeken hebben en op basis daarvan toch echt de bestuurders zelf verantwoordelijk achten. Dat ben ik gezien de foto helaas ook wel met ze eens.

Bij verplaatsen van deze neem je het probleem dan misschien in deze straat weg, maar de vraag is voor hoelang? en we kunnen natuurlijk niet overal rekening houden met 'speciaal' gedrag van weggebruikers. Eigenlijk zouden we die de rekening moeten sturen....

Gr,
Deze foto is van 3 jaar geleden dacht ik zo te zien aan de stoep, is toen opnieuw gelegd maar de situatie is niet veranderd. Kastje is destijds ook recht gezet.

Je ziet aan de andere kant 2 uitritten daar wordt achteruit gereden om de weg op te draaien. Pakketdiensten zijn ook grote boosdoeners, zetten die bussen er ook zo tegen aan, dat komt omdat er aan de rechterkant van de weg auto's staan geparkeerd en de bestelbussen op de stoep worden gereden om pakketten te bezorgen verder op in de straat. Het zijn dus niet alleen de buren zoals in een eerder bericht werd gesuggereerd, ik zie het ook nooit gebeuren zeg maar....

Kastje staat niet op eigen grond, waar de tegels beginnen is gemeente grond.

Fijn trouwens dat er een moderator reageert, dank daarvoor Ronald, hoop dat er meer duidelijkheid komt.
Mijn telefoonnummer is bekend bij Ziggo, naast deze community is telefonisch contact wellicht ook wel handig.
Reputatie 7
Hallo Max,

Dan probeer je dus mee te denken met een bedrijf, maar kom je vervolgens alle kastjes en muurtjes tegen. Ik vind het erg tof dat je zo probeert om dit bij ons duidelijk te maken, dank daarvoor.

Nu weet ik wel dat de kasten ooit geplaatst zijn op een toen handige/logische manier, maar de situatie om de kasten heen wil nog wel eens veranderen door de jaren. Het verplaatsen van de kasten valt daarbij normaal wel voor rekening van diegene wie hem op zijn/haar grond heeft en hem wil verplaatsen. Nu is het dan ook de vraag of deze kast echt op gemeente grond of eigen erf staat.

Ik heb natuurlijk wel even gekeken of ik deze situatie kon vinden :)
Maar klopt deze Google Street view nog?
Want je moet behoorlijk over de stoep gaan om deze te raken. Heb je, indien de situatie nu ander is, ook een foto van de huidige situatie?


In ieder geval zal ik even duidelijkheid gaan halen over de situatie. Ik meld het zodra ik meer weet!

Gr,
@Nick999
Aan de andere kant, als Ziggo iedere kast waar regelmatig tegenaan wordt gereden, moet verplaatsen, dan kunnen ze in Amsterdam de eerste 20 jaar vooruit qua werkzaamheden.


Dat zal best echter laat men het waarschijnlijk wel zo ver komen dat zo'n kast uit de grond wordt gereden. Maar daar gaat het hier niet om, ik ben daar niet woonachtig.

Het hele technische verhaal eromheen is voor mij niet zo interessant, enige wat interessant is; wat gebeurt er als er storing optreedt wanneer het kastje weer scheef wordt gereden?
Dan zal er een monteur moeten langs komen om het te repareren als repareren nog mogelijk is. Anders zou er ook andere kabels of iets dergelijks moeten worden geplaatst.
Dat verleggen van kabels maak ik me dus niet zo druk over, dat is iets wat veel vaker aan de orde is en dat dit incidenteel storingen geeft tja...

Kiezen tussen twee kwaden vind ik nogal negatief uitgedrukt, het lijkt mij de beste optie maar voor de rest is het aan Ziggo, gaat men het kastje verplaatsen of niet.

En het plaatsen van betonnen paaltjes, op een parkeerterrein snap ik dat nog maar in een eenrichting straat met een smalle stoep is dat geen optie want dan kan er niemand meer langs.

Evengoed bedankt voor je technische uitleg
Reputatie 7
Badge +17
Aan de andere kant, als Ziggo iedere kast waar regelmatig tegenaan wordt gereden, moet verplaatsen, dan kunnen ze in Amsterdam de eerste 20 jaar vooruit qua werkzaamheden. 😎Gelukkig kunnen de kasten tegen een stootje.

En zoals ik al schreef is het niet (zoals veel mensen denken) even kastje oppakken en elders neerzetten. je zit met de volgende zaken :

Allereerst zijn de lengtes van de groene kabel tussen EV en woningen een bepaalde lengte en zitten ze ook op een bepaalde tap van de EV (multitap)
In sommige gevallen ligt er nog een klein stukje "reserve" in de grond bij de EV wat kan worden gebruikt, maar niet altijd. Dan moeten kabels verlengd worden met later risico op vocht in de kabel (en heel veel storingen/wachttijd om dat te fixen), óf er moet in uitzonderlijke gevallen, een compleet nieuwe groene kabel de grond in van EV naar klant AOP en dus een groot deel van de straat open.

Hetzelfde geldt voor de C3/C6 aanvoerkabel, want ook die moet verplaatst en verlengd worden, waarbij altijd een risicospot blijft bestaan voor wat betreft binnendringen van vocht. En een verzopen grondkabel gaan mensen niet vrolijk van worden want dan kan het zijn dat de hele straat (in ieder geval voor die EV) problemen krijgt met tv/telefoon/internet. En als je de enkele topics hier wel eens leest waar grondkabelproblemen waren, dan lees je ook dat die storingen soms weken kunnen duren.

Het blijft dus kiezen uit twee kwaden waarbij ook kosten meespelen. Want als je door alle kabel-lassen een probleemwijk gaat creëren waar wekelijks een monteur naartoe moet, wordt het ook een dure aangelegenheid.

en dan even advokaat van de duivel spelen : Ziggo kan er natuurlijk niets aan doen dat mensen niet kunnen autorijden...😁 😁 😁

(uiteraard kan men in principe ook een betonnen paaltje voor de EV laten zetten als mensen allemaal zo slecht rijden dat ze er tegenaan blijven rijden) 😁 Dat is in Purmerend ook uiteindelijk een keer gebeurd. Betonnen paaltje ervoor ipv kast verplaatsen van een parkeerterrein.
Ik heb de Mods extra gewezen op dit Topic. Dan komt er eerder iemand langs, maar, let op, het is vakantietijd & bovendien nu weekend.

Mijn opinie.
Je gemotiveerde verzoek voor preventieve verplaatsing van de kast is hier in het belang van Ziggo & alle klanten die aan de wijkkast hangen.
Ziggo moet de kast wel of niet gaan verplaatsen en voor evt kosten opdraaien.
@Max the Bulldog: je hebt m.i. nu al meer dan genoeg gedaan in het algemeen belang.
Dat je, als het probleem meldende klant, in dit geval een offerte zou moeten gaan aanvragen bij mijnaansluiting, vind ik al een wat opmerkelijke procedure.
Misschien heeft de Helpdesk niet goed begrepen hoe de vork hier precies in de steel zit. Verplaatsing van een kast kan immers ook uitsluitend eigen belang betreffen. Dat is een andere kwestie, die je inderdaad zelf moet regelen en de kosten zijn dan voor de klant.

Het eind van het lied kan worden, dat Ziggo niet laat verplaatsen en dus het risico op ergere gevolgen neemt. Dat moet dan maar zo zijn.
Dat je dan zelf zo nu en dan de kast weer recht moet gaan zetten, of Ziggo erover moet bellen, vind ik een pijnlijke situatie.
Gratis abo, misschien?

Reputatie 5
Badge +3
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de situatie. Eens kijken wat voor dramatische chauffeurs je buren zijn😀.
@Nick999

Dat scheef staan is nu nog geen probleem echter is er weinig voor nodig om dat kastje uit de grond te rijden, ding zit ook al vol deuken en beschadigingen. Het risico is groter aanwezig dat dit eerdaags gebeurt zodat er helemaal geen tv/internet/telefoon etc. meer is. Verplaatsen van deze wijkkast beperkt alle risico's en is dan ook preventief van aard. De huizen die aangesloten zijn op deze kast hebben liever een tijdelijke vooraf aangekondigde signaal afsluiting dan geheel onverwacht (volgens Murphy's Law zou dat in het weekend zijn) wat het tijdelijke zou kunnen veranderen in langere tijd..

Volgens de offerte van Ziggo kost dit verplaatsen € 1117,84

Misschien dat een moderator mij hier wat meer duidelijkheid over kan geven en verder kan helpen in het verplaatsen van deze "kwetsbare" wijkkast

Reageer