Max the Bulldog

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wijkkast staat regelmatig scheef

Lezers, de wijkkast staat op een wat ongelukkig punt bij mij huis naast de oprit/
Het komt dan ook regelmatig voor dat de kast scheef staat omdat er weer eens iemand tegenaan heeft gezeten. Gelukkig blijft alles het doen maar het is wachten op een "klapper" zeg maar waarbij de kast volledig van zijn voetstuk wordt gereden.
De situatie: een smalle éénrichtingstraat, krappe oprit 3.60m en de wijkkast die 45cm naast de oprit staat. Dan de buren aan de overkant, rijden wat minder overzichtelijk achteruit hun oprit af om vervolgens regelmatig tegen de wijkkast tot stilstand te komen.

Wanneer de kast 5 meter wordt verplaatst zijn al deze problemen voorbij, wordt de kast niet meer aangereden en hoeft er dus ook geen monteur langs te komen om alles te repareren.
mijnaansluiting.nl is mij bekend, aanvraag is gedaan en wordt onderzocht.

Nu is mijn vraag: wie gaat de kosten betalen voor het verplaatsen?
Wat mij betreft blijft dat kastje staan echter lijkt het me niet gewenst dat ik telkens dat kastje weer op zijn plek moet zetten en zoals eerder omschreven is het wachten wanneer iemand dat kastje uit de grond rijdt. Ik zie het meer als preventief verplaatsen voordat het eerder genoemde daadwerkelijk van toepassing is (uit de grond rijden)
30 Reacties 30
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de wijkkasten om ver worden gereden en dat wil je zelf ook niet. Beste is even Contact opnemen en doorgeven aan Ziggo zodat zij hier monteurs en medewerkers op af kunnen sturen om het probleem op te lossen, want als straks ook TV en Internet uitvalt is het niet te overzien.

Morgen komen er vanzelf Moderators langs en deze zullen dit topic zekers meenemen, dan kunnen ze dit doorzetten.
Max the Bulldog
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb al contact gehad met Ziggo klantenservice, deze verwezen me door naar mijnaansluiting.nl, daar ook de aanvraag gedaan echter moet ik eerst duidelijkheid hebben over de kosten.
Heb de gemeente geraadpleegd van wie de kasten zijn; provider aldus medewerker infrastructuur gemeente en dat is ziggo.
Gemeente geeft aan natuurlijk mee te werken om vergunning te verlenen tot verplaatsing, dat is mooi.
Belangrijk voor mij nu is wie de kosten gaat betalen van de verplaatsing. Het lijkt mij niet wenselijk dat er eerst tal van incidenten moeten plaatsvinden voordat ziggo actie onderneemt. De kast staat ook op een knullige plek en de verplaatsing zou ook alleen preventief bedoeld zijn gezien de eerdere ervaringen de afgelopen jaren..
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Ziggo is verantwoordelijk voor de Aansluitingen, kabels en de kasten, de Gemeente moet de vergunningen regelen. Maar dit wordt een kastje naar de muur, lijkt me handig als een moderator dit topic morgen oppakt, deze komen vanzelf langs en zullen je zekers kunnen vertellen welke stappen je beste kan doen, of die Ziggo kan doen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
De weg van een aanvraag is duidelijk, dit gaat altijd via mijnaansluiting.nl en kan niet via de helpdesk van Ziggo.

Je krijgt van de aannemer een offerte waar de kosten in staan, dat gaat volgens bepaalde regels die mij niet bekend zijn.
Omdat de kast op gemeentegrond staat, zou het zomaar kunnen zijn dat dit gratis is, omdat je zelf geen belang hebt bij de verplaatsing, alleen Ziggo heeft er belang bij dat de boel heel blijft.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Kosten kunnen best tegenvallen want het is niet alleen het kastje, maar ook nog eens 12-20 groene kabels die óf verlengd moeten worden, of helemaal opnieuw getrokken. De kans is groot dat het scheef staan minder storingen en risico's gaat opleveren dan het verplaatsen van kast en kabels, waarbij ook iedereen die op dat kastje is aangesloten, tijdelijk van het signaal afgesloten wordt.
Max the Bulldog
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nick999

Dat scheef staan is nu nog geen probleem echter is er weinig voor nodig om dat kastje uit de grond te rijden, ding zit ook al vol deuken en beschadigingen. Het risico is groter aanwezig dat dit eerdaags gebeurt zodat er helemaal geen tv/internet/telefoon etc. meer is. Verplaatsen van deze wijkkast beperkt alle risico's en is dan ook preventief van aard. De huizen die aangesloten zijn op deze kast hebben liever een tijdelijke vooraf aangekondigde signaal afsluiting dan geheel onverwacht (volgens Murphy's Law zou dat in het weekend zijn) wat het tijdelijke zou kunnen veranderen in langere tijd..

Volgens de offerte van Ziggo kost dit verplaatsen € 1117,84

Misschien dat een moderator mij hier wat meer duidelijkheid over kan geven en verder kan helpen in het verplaatsen van deze "kwetsbare" wijkkast
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de situatie. Eens kijken wat voor dramatische chauffeurs je buren zijn:grinning:.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik heb de Mods extra gewezen op dit Topic. Dan komt er eerder iemand langs, maar, let op, het is vakantietijd & bovendien nu weekend.

Mijn opinie.
Je gemotiveerde verzoek voor preventieve verplaatsing van de kast is hier in het belang van Ziggo & alle klanten die aan de wijkkast hangen.
Ziggo moet de kast wel of niet gaan verplaatsen en voor evt kosten opdraaien.
Max the Bulldog: je hebt m.i. nu al meer dan genoeg gedaan in het algemeen belang.
Dat je, als het probleem meldende klant, in dit geval een offerte zou moeten gaan aanvragen bij mijnaansluiting, vind ik al een wat opmerkelijke procedure.
Misschien heeft de Helpdesk niet goed begrepen hoe de vork hier precies in de steel zit. Verplaatsing van een kast kan immers ook uitsluitend eigen belang betreffen. Dat is een andere kwestie, die je inderdaad zelf moet regelen en de kosten zijn dan voor de klant.

Het eind van het lied kan worden, dat Ziggo niet laat verplaatsen en dus het risico op ergere gevolgen neemt. Dat moet dan maar zo zijn.
Dat je dan zelf zo nu en dan de kast weer recht moet gaan zetten, of Ziggo erover moet bellen, vind ik een pijnlijke situatie.
Gratis abo, misschien?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Aan de andere kant, als Ziggo iedere kast waar regelmatig tegenaan wordt gereden, moet verplaatsen, dan kunnen ze in Amsterdam de eerste 20 jaar vooruit qua werkzaamheden. :sunglasses:Gelukkig kunnen de kasten tegen een stootje.

En zoals ik al schreef is het niet (zoals veel mensen denken) even kastje oppakken en elders neerzetten. je zit met de volgende zaken :

Allereerst zijn de lengtes van de groene kabel tussen EV en woningen een bepaalde lengte en zitten ze ook op een bepaalde tap van de EV (multitap)
In sommige gevallen ligt er nog een klein stukje "reserve" in de grond bij de EV wat kan worden gebruikt, maar niet altijd. Dan moeten kabels verlengd worden met later risico op vocht in de kabel (en heel veel storingen/wachttijd om dat te fixen), óf er moet in uitzonderlijke gevallen, een compleet nieuwe groene kabel de grond in van EV naar klant AOP en dus een groot deel van de straat open.

Hetzelfde geldt voor de C3/C6 aanvoerkabel, want ook die moet verplaatst en verlengd worden, waarbij altijd een risicospot blijft bestaan voor wat betreft binnendringen van vocht. En een verzopen grondkabel gaan mensen niet vrolijk van worden want dan kan het zijn dat de hele straat (in ieder geval voor die EV) problemen krijgt met tv/telefoon/internet. En als je de enkele topics hier wel eens leest waar grondkabelproblemen waren, dan lees je ook dat die storingen soms weken kunnen duren.

Het blijft dus kiezen uit twee kwaden waarbij ook kosten meespelen. Want als je door alle kabel-lassen een probleemwijk gaat creëren waar wekelijks een monteur naartoe moet, wordt het ook een dure aangelegenheid.

en dan even advokaat van de duivel spelen : Ziggo kan er natuurlijk niets aan doen dat mensen niet kunnen autorijden...:grin: :grin: :grin:

(uiteraard kan men in principe ook een betonnen paaltje voor de EV laten zetten als mensen allemaal zo slecht rijden dat ze er tegenaan blijven rijden) :grin: Dat is in Purmerend ook uiteindelijk een keer gebeurd. Betonnen paaltje ervoor ipv kast verplaatsen van een parkeerterrein.
Max the Bulldog
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nick999
Nick999 wrote:
Aan de andere kant, als Ziggo iedere kast waar regelmatig tegenaan wordt gereden, moet verplaatsen, dan kunnen ze in Amsterdam de eerste 20 jaar vooruit qua werkzaamheden.



Dat zal best echter laat men het waarschijnlijk wel zo ver komen dat zo'n kast uit de grond wordt gereden. Maar daar gaat het hier niet om, ik ben daar niet woonachtig.

Het hele technische verhaal eromheen is voor mij niet zo interessant, enige wat interessant is; wat gebeurt er als er storing optreedt wanneer het kastje weer scheef wordt gereden?
Dan zal er een monteur moeten langs komen om het te repareren als repareren nog mogelijk is. Anders zou er ook andere kabels of iets dergelijks moeten worden geplaatst.
Dat verleggen van kabels maak ik me dus niet zo druk over, dat is iets wat veel vaker aan de orde is en dat dit incidenteel storingen geeft tja...

Kiezen tussen twee kwaden vind ik nogal negatief uitgedrukt, het lijkt mij de beste optie maar voor de rest is het aan Ziggo, gaat men het kastje verplaatsen of niet.

En het plaatsen van betonnen paaltjes, op een parkeerterrein snap ik dat nog maar in een eenrichting straat met een smalle stoep is dat geen optie want dan kan er niemand meer langs.

Evengoed bedankt voor je technische uitleg
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Max,

Dan probeer je dus mee te denken met een bedrijf, maar kom je vervolgens alle kastjes en muurtjes tegen. Ik vind het erg tof dat je zo probeert om dit bij ons duidelijk te maken, dank daarvoor.

Nu weet ik wel dat de kasten ooit geplaatst zijn op een toen handige/logische manier, maar de situatie om de kasten heen wil nog wel eens veranderen door de jaren. Het verplaatsen van de kasten valt daarbij normaal wel voor rekening van diegene wie hem op zijn/haar grond heeft en hem wil verplaatsen. Nu is het dan ook de vraag of deze kast echt op gemeente grond of eigen erf staat.

Ik heb natuurlijk wel even gekeken of ik deze situatie kon vinden 🙂
Maar klopt deze Google Street view nog?
Want je moet behoorlijk over de stoep gaan om deze te raken. Heb je, indien de situatie nu ander is, ook een foto van de huidige situatie?


In ieder geval zal ik even duidelijkheid gaan halen over de situatie. Ik meld het zodra ik meer weet!

Gr,
Max the Bulldog
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Deze foto is van 3 jaar geleden dacht ik zo te zien aan de stoep, is toen opnieuw gelegd maar de situatie is niet veranderd. Kastje is destijds ook recht gezet.

Je ziet aan de andere kant 2 uitritten daar wordt achteruit gereden om de weg op te draaien. Pakketdiensten zijn ook grote boosdoeners, zetten die bussen er ook zo tegen aan, dat komt omdat er aan de rechterkant van de weg auto's staan geparkeerd en de bestelbussen op de stoep worden gereden om pakketten te bezorgen verder op in de straat. Het zijn dus niet alleen de buren zoals in een eerder bericht werd gesuggereerd, ik zie het ook nooit gebeuren zeg maar....

Kastje staat niet op eigen grond, waar de tegels beginnen is gemeente grond.

Fijn trouwens dat er een moderator reageert, dank daarvoor Ronald, hoop dat er meer duidelijkheid komt.
Mijn telefoonnummer is bekend bij Ziggo, naast deze community is telefonisch contact wellicht ook wel handig.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Geen probleem, daar zijn we voor 🙂

Maar, ja pakket/bezorgers zijn wel vaker boosdoeners vanwege het stoep/weg ge-parkeer. Ik heb intern even overlegd en we hebben een afdeling voor speciale gevallen zoals deze.

Nu moet ik helaas wel melden dat ze de foto (en die van de andere kant) bekeken hebben en op basis daarvan toch echt de bestuurders zelf verantwoordelijk achten. Dat ben ik gezien de foto helaas ook wel met ze eens.

Bij verplaatsen van deze neem je het probleem dan misschien in deze straat weg, maar de vraag is voor hoelang? en we kunnen natuurlijk niet overal rekening houden met 'speciaal' gedrag van weggebruikers. Eigenlijk zouden we die de rekening moeten sturen....

Gr,
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Die kast staat in mijn ogen daar ook prima. Wie rijdt er nu zo ver de stoep op?
Max the Bulldog
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Conforto wrote:
Die kast staat in mijn ogen daar ook prima. Wie rijdt er nu zo ver de stoep op?


Kast staat gewoon op een niet handige plaats, wie er zo ver te stoep op rijdt tja....
Daar gaat de discussie niet over. Wordt de kast verplaatst ja of nee
Max the Bulldog
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ronald Ziggo wrote:
Geen probleem, daar zijn we voor 🙂

Maar, ja pakket/bezorgers zijn wel vaker boosdoeners vanwege het stoep/weg ge-parkeer. Ik heb intern even overlegd en we hebben een afdeling voor speciale gevallen zoals deze.

Nu moet ik helaas wel melden dat ze de foto (en die van de andere kant) bekeken hebben en op basis daarvan toch echt de bestuurders zelf verantwoordelijk achten. Dat ben ik gezien de foto helaas ook wel met ze eens.

Bij verplaatsen van deze neem je het probleem dan misschien in deze straat weg, maar de vraag is voor hoelang? en we kunnen natuurlijk niet overal rekening houden met 'speciaal' gedrag van weggebruikers. Eigenlijk zouden we die de rekening moeten sturen....

Gr,


Het gaat er niet om of de bestuurders zelf verantwoordelijk zijn, het gaat er om of de kast preventief kan worden verplaatst gezien de ervaringen in het verleden. De reden die hier wordt gegeven om niet te verplaatsen is niet relevant.
Het verplaatsen zou inhouden dat de kast geen mikpunt meer is van aanrijdingen omdat deze dan op een andere veilige plaats staat.

Laat die speciale afdeling maar contact opnemen, kan ik duidelijk uitleggen wat ik bedoel.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Je moet je hier ook in afvragen of Max the Bulldog wel de partij is die het verplaatsen moet aanvragen ? de kast staat niet op of tegen zijn terrein.

Misschien een paar duidelijke foto"s plaatsen ?

Ik snap wel een beetje zijn punt maar als je de kast gaat verplaatsen wie gaat dan betalen... ?.en ik denk dat Ziggo hier niks aan kan doen en niet de kosten voor zijn rekening hoeft te nemen, dit voorbeeld vind zeker weten een paar duizend maal meer voor.

Ik denk dat uiteindelijk de gemeente het verzoek tot verplaatsen moet doen en dan ook de rekening moet betalen , destijds tijdens het plaatsen van kasten heeft er in samenwerking met de gemeente en kabelexploitant een schouw plaatsgevonden en is door de gemeente goedkeuring voor de plek gegeven.

Resumerend als het echt een punt is laat dan de gemeente het verzoek tot verplaatsen doen en ook betalen 😉
Overigens denk ik dat het om een eindversterker kast gaat .
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Goede punten Ron.

Wat je als klant zou verwachten is duidelijkheid over wat er wel of niet gaat gebeuren, als je een melding als deze over een probleem doet.
Zelf een offerte vragen bij mijnaansluiting, zoals de Helpdesk suggereerde, past niet zo bij deze situatie. Die is nog behoorlijk ingewikkeld ook, kennelijk. Elkaar het balletje toespelen. Daar moet je als klant niks mee te maken willen hebben en ook niet horen te hebben. Tenzij je invloed wilt houden, natuurlijk.

Hoe zo'n kastje heet? Nou ja, dat weet jij beter dan ik.
Ik ging rustig mee met 'Wijkkastje', hoewel ik best wist dat 'Wijkkast' wel iets anders/groters zal zijn dan al die eindkastjes, die hier natuurlijk ook in de straat staan.
Ik weet niet hoe lang al & verbaas me wel over dat dit vlgs mij meestal prima blijft werken....... Goede materialen gebruikt. Dat moet het wel zijn.
Max the Bulldog
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Gemeente geeft aan dat het verplaatsen van de kast niet voor hun rekening is maar voor degene die gebruik maakt van de kast en dat is Ziggo
Maar blijkbaar moet de kast eerst de grond uit worden gereden voordat actie wordt ondernomen althans dat is nu mijn gedachten..
Beter voorkomen dan genezen gaat hier dan niet op.

Zoals eerder al aangegeven leg ik graag het een en ander uit middels een persoonlijk contact waar wat dieper op de materie kan worden ingegaan

Uitgelicht topic