Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Wifi verbindingsproblemen met Android - mogelijke oplossingen.

Sinds kort hier een aantal Android toestellen.

Oorspronkelijk alle 3 de Wifipunten 2,4 en 5 GHz één naam en beveiligingssleutel.
1 modem / 1 Wifibooster via een netwerkkabel / 1 Wifibooster via de stroom.
Alle toen in gebruik zijnde apparaten maakten vlot verbinding en stapten vlot over van het ene naar het andere Wifipunt.

Sommige Android toestellen maken maar heel moeilijk verbinding en springen lastig tot vrijwel niet over naar een ander Wifipunt waardoor er geen goede constante internetverbinding is.

Na veel experimenteren en allerlei oplossingsvarianten, volgens de vele tips op dit forum de volgende werkzame oplossing gevonden:

Geen namen of beveiligingssleutels gebruiken met een spatie of vreemde tekens.
Hier zijn alleen SSID namen en beveiligingssleutels met Hoofdletters, kleine letters en cijfers in gebruik.

Als je modem ook een IPv6 adres heeft, in de DHCP pagina de DHCPv6-server van je modem op Stateful zetten.

De 2,4 Wifipunten alle drie een andere SSID naam geven b.v. WLAN1 / WLAN2 / WLAN3
De telefoon/tablet met alle drie de 2,4 verbinding laten maken, de inlog gegevens blijven onthouden worden door de telefoon/tablet.


Nu springen de 2,4 Android toestellen hier zeer snel over van het ene naar het andere 2,4 Wifipunt.

De 5 GHZ hebben alle drie nog dezelfde SSID naam b.v. WLAN5 omdat de 5 HGz toestellen en laptops heel makkelijk en snel overspringen van Wifipunt naar Wifipunt.

Kijk ook met Wifi Analyzer uit de app stores of je wifi op een kanaal zit wat ook door je buren of een eigen wifizender zit.
Stel je kanalen handmatig in, je eigen een stuk uit elkaar kanaal 1 of 6 of 9 b.v. zodat ze elkaar al niet gaan storen en op de plek kijken waar een wifipunt staat voor een rustiger kanaal voor die wifizender.
7 Reacties 7
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi Be rt ,

Waar zet jij de kanaalbandbreedte op bij 2,4 Ghz: 20/40 of 20 of 40
Waar zet jij de kanaalbandbreedte op bij 5 Ghz: 20 of 40 of 80

Welke kanalen geef jij de 5 Ghz: automatisch, handmatig, wel of geen DFS.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Goeie vraag Beeblebrox :relaxed:

2,4 zet ik op 20 MHz

5 GHz op zo hoog mogelijk 80, maar ik zit er dan ook vlakbij, hoe minder hoe verder weg het signaal komt, maar wel iets langzamer.

5 GHz werkt hier op van 36 tot tm met 136 zonder problemen, maar zie je de foutcode DSF in je modem in de Netwerk historie of log of je 5 GHz valt regelmatig uit, dan zou ik van 36 tot 48 gaan.
Er zijn best wel wat plekken in Nederland waar dit voorkomt als ik zo de reacties zie op dit forum.

Voor de meelezers die hier nog meer informatie over willen klik op -> Wat is DFS?

Concreet betekent DFS dat uw systeem zelf een kanaalplanning gaat maken en dus zelf de kanalen per AP kiest. Voor een kanaal gekozen kan worden, dient er eerst minimaal 60 seconden op een kanaal geluisterd te worden alvorens er kan besloten worden dat dit een geschikt kanaal is. Wanneer dit kanaal reeds in gebruik is of er is radardetectie, gaat men naar het volgende kanaal. Indien er radardetectie is, wordt het kanaal voor minimaal 30 minuten geblacklist. Op sommige kanalen moet men geen 60 seconden maar 10 minuten scannen alvorens ze geschikt verklaard kunnen worden.

marco2152

Level 6
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 24Likes
Ik heb een drietal wifiboosters via internet in huis staan, 1 op elke verdieping. Ook in deze wifiboosters raad je aan om verschil te maken tussen 2.4 en 5ghz netwerken?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
marco2152 Bij mij werkt dat het beste met bepaalde apparaten.
Alles uit elkaar, maar het is een kwestie van uitproberen wat je apparatuur, die een Wifiverbinding moeten maken, aankan.

De telefoon die hier slecht tot niet oversprong met 2,4 GHZ en 5 GHz dezelfde SSID namen,
later gesplitst in 2,4 en 5 met gescheiden namen en nog geen goed resultaat,
springt nu heel snel over op de aparte 2,4 GHz alle 3 Wifipunten apart genaamd WLAN1 - WLAN2 - WLAN3

Het is een kwestie van uitproberen wat het beste werkt bij je.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Uit elkaar halen en verschillende banden werkt voor de meesten inderdaad het beste...

Zelf heb ik gekozen voor een 'fast roaming' oplossing met spullen van Unifi (Ubiquiti). Daarnaast is ook 'seamless roaming' een goede optie.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Marco1861 Iets dergelijks was ik vergeten te vermelden, dank voor je update.
Hier heb ik in de laptop "Agressiviteit bij roamen" op Hoogste staan in de eigenschappen van de adapter van de laptop.
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Beeblebrox wrote:

...Waar zet jij de kanaalbandbreedte op bij 2,4 Ghz: 20/40 of 20 of 40...


@Be rtschreef: 2,4 zet ik op 20 MHz
 

Let wel: met het vergroten ( > 20 MHz ) van de bandbreedte van het 2,4 GHz wifi signaal, wordt het aantal mogelijke kanalen beperkt, wat op zich weer verbindingsproblemen kan veroorzaken. Misschien verbetert het lokaal uw wifi, maar de kans is, dat het de algehele wifi situatie ( in uw omgeving ) verslechterd.


Tijdens het ontwerpen van de 2,4 GHz wifi standaard ( eind vorig eeuw ), had men nooit bedacht/verwacht dat er zo veel apparaten gebruik van zouden maken. Want in een druk bewoonde omgeving, zijn er tegenwoordig vaak veel meer 2,4GHz wifipunten, dan er beschikbare kanalen voor zijn. Als eerste denk je dan aan routers, wifi boosters, wifi acces points. Maar vergeet ook niet tv’s, radio’s, smartphones, koelkasten, Cv's en steeds meer IoT (https://thuiscomfort.nl/nieuws/internet-of-things-doet-haar-intrede-thuis.html ).

De gevolgen daarvan kent bijna iedereen wel: ‘slechte wifi’. Dit is eigenlijk een verzamelnaam van de gevolgen van o.a.: ’massieve’ obstakels ( muren, plafonds, bomen, … ), het vele (beton)-ijzer in woningen, de te overbruggen afstand, maar ook omdat het wifi signaal van de buren sterker wordt dan je eigen signaal en vooral de hoeveelheid aan signalen.

Om te zenden en te ontvangen kan/moet een wifipunt kiezen uit een handvol beschikbare kanalen ( = frequenties ). Continue wordt naar het rustigste kanaal gezocht ( en daar naar overgeschakeld ), om zo de meest optimale verbinding te kunnen maken. Van dit overschakelen merkt de gebruiker trouwens helemaal niets.
Maar ook de wifipunten van de buren zoeken continue naar het beste kanaal en aangezien er maar een handvol kanalen mogelijk zijn, wordt het een soort stoelendans, wie welke kanaal ( even ) mag gebruiken.

Het resultaat is te verwachten, zodra je wat verder van je eigen wifipunt af bent ( de signaal sterkte neemt af ), ontstaan er problemen. Dit wordt over het algemeen opgelost, door het plaatsen van een extra wifipunt, waardoor je eigen wifi signaal weer sterker is dan die van de buren. Echter, dit nieuwe wifipunt zorgt natuurlijk ook voor meer wifi verkeer en daarmee wordt de stoelendans weer iets groter.


Als nu iemand de bandbreedte van een kanaal op zijn wifipunt verbreedt ( dan wordt het signaal lokaal misschien wel beter ), maar dit verminderd direct het aantal beschikbare/vrije kanalen voor iedereen, wat nu juist de achillespees is van het 2,4GHz systeem.


Het bovenstaande geldt alleen maar voor het 2,4GHz wifi systeem. In medio 2007 heeft men het 5GHz wifi systeem ontworpen en daarin zijn véél meer kanalen ( = frequenties ) mogelijk.

Natuurlijk is het bovenstaande een zeer versimpelde weergave, maar zo kan iedereen het ( hopelijk ) begrijpen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic