hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Wat is mijn externe IP-adres en hoe vind ik deze?

Bij wat lastigere problemen komt het regelmatig voor dat het belangrijk is de externe IP adressen van een klant te weten te komen. Voor de klant zelf en voor iemand die probeert te helpen.

Dat kan op verschillende manieren, maar een simpele methode is daar een publieke 'What is my Ip' Web Page bij te gebruiken. Er zijn er vele, maar de meeste zijn niet ok genoeg.

Gebruik: https://www.whatismyip.com/
 

IPv4 en IPv6

Waarom? Deze site laat zowel een extern Ipv4 address zien, als een IPv6 address, als dat er is. Bezitters van een ConnectBox hebben vaak beide. Het is belangrijk dit precies te weten. Alleen bij IPv4 Firmware op de ConnectBox ontbreekt een IPv6 address.
Bij IPv6 Firmware is dat er er wel. Er zijn twee varianten van IPv6 Firmware in omloop. Zie straks.

Veel andere 'What is my Ip' test Sites laten ten onrechte alleen een Ipv4 address zien, of juist alleen een IPv6 address. Terwijl ze er beide zijn. Dat is dus te weinig info.
 

Extra verdieping

Een finesse voor kenners is nog dit. Technische details laat ik zoveel mogelijk weg.

Als op een ConnectBox IPv6 DS-Lite firmware werkzaam is, dan krijg je bij https://www.whatismyip.com/ een IPv6 en IPv4 adress te zien.
Dat Ipv4 address is dan geen address van van de ConnectBox, maar een address van het externe Ziggo/Liberty Global CGNAT waar de ConnectBox over IPv6 mee communiceert. Je deelt het met andere gebruikers van het CGNAT via DS-Lite. Het wordt bij DS-Lite gebruikt om IPv4 data-verkeer tussen het lokale netwerk en de buitenwereld mee voor elkaar te krijgen.
Bij IPv6 Dual Stack Firmware op de ConnectBox is dat IPv4 address wel van de ConnectBox.
Deze Dual Stack Firmware tref je alleen aan in voormalig Ziggo gebied.

Je kunt eenvoudig bekijken wat er aan de hand is op de ConnectBox, qua IPv6.
Bekijk het menu Geavanceerde instellingen>Beveiliging op de ConnectBox.
Daaronder staat niet of wel Port Forwarding in het lijstje.
niet: dan is het DS-Lite Firmware
wel: dan is het Dual Stack Firmware; Of IPv4 Firmware, maar dan is er geen extern IPv6 address.

NOOT. Als er een plaatje van een test wordt gepubliceerd dan is het van belang externe Ip's deels onleesbaar te maken. Dit ivm de privacy op dit publieke Forum.

11 Reacties 11
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Even om misverstanden te voorkomen (en wellicht iets off topic):
Genoemde website geeft (bij mij) inderdaad aan dat er IPv6 connectivity is, echter het getoonde IPv6-adres is niet het externe adres van de Ziggo-modem-router (zelf); ik krijg het (voorlopige) IPv6-adres te zien dat de Windows-PC heeft, waarmee ik via de internetbrowser naar de website kijk.

Elke ander PC binnen mijn netwerk heeft weer een iets afwijkend (2001) IPv6-adres, waarvan, in ieder geval (ten minste), de eerste 56-bits overeenkomen.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DennyW
Dat technische detail klopt. Hoezo is dit off-topic? Als IPv6 addres krijg je het (potentieel globale, maar voor externe toegang afgeschermde) IPv6 address te zien van het systeem in kwestie en niet het extern daadwerkelijk al te bereiken globale IPv6 address van je Router. Dat Router IPv6 address kan op een andere manier worden bekeken in de Router, als je dit wilt weten.
De IPv6 prefixen stemmen inderdaad overeen.

Deze subtilitiet liet ik voor het gemak weg. Het is al ingewikkeld genoeg zo. dacht ik.
Het potentieel globale IPV6 address van een systeem in je netwerk kan uitsluitend van buiten worden bereikt als je IPv6 Firewall regels daarvoor instelt in de Router. Etc, etc.

Ziedaar het grote verschil tussen IPv6 en IPv4.

Het ligt voor het vertoonde IPv4 adres immers ietse anders: dan zie je het externe address van van je Router.
Een systeem in je netwerk heeft immers geen (potentieel) extern IPv4 address, zoals bij IPv6 wel het geval is. De IPv4 NAT van de Router zorgt ervoor dat alles in orde komt bij IPv4 data-verkeer. Dat is oude kost. Die ken jij, maar niet iedereen. Dank voor je expert-bijdrage.
Han
OttoV

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hee, ik las deze post en ik vroeg me af of er dan een mogelijkheid is om de ipv6 van de Ziggo ConnectBox te achterhalen. Dit omdat de traditionele manier `whatsmyip.com` niet werkt...
Gr. Otto
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
OttoV wrote:
Hee, ik las deze post en ik vroeg me af of er dan een mogelijkheid is om de ipv6 van de Ziggo ConnectBox te achterhalen. Dit omdat de traditionele manier `whatsmyip.com` niet werkt...
Gr. Otto


OttoV

Het door Ziggo toebedeelde IPv6-IP-adres van de Connectbox zelf kan je inzien als je inlogt in de web-interface van de modem-router zelf. Maar...…...aan dat IPv6-adres heb je niet zo veel, want je draait geen server op de modem-router zelf! Je sluit hooguit een server aan op de modem-router. Het IPv6-adres van de server kan je inzien / opvragen bij de door jou geïnstalleerde server bij elk ander, op de modem-router aangesloten, device.

N.B.:
IPv6 gebruikt geen NAT; elk Ipv6 device heeft / gebruikt een "eigen" extern IPv6-adres.
De web-interface van de Connectbos is van buitenaf (extern dus) niet te benaderen. Ook niet op diens externe IPv6-IP-adres. Van binnenuit aanroep van de web-interface met een IPv6-IPadres zou je moeten doen met een intern IPv6-IP-adres. (Link Local Address. Dat begint met fe80:: en als je dat adres invoert op de adresregel van je internet-browser zet het dan tussen vierkante haakjes ( "[" " ]" ).
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Hij geeft bij mij wel beide adressen. Maar wel een verkeerd IPv4 adres.
Probeer anders deze eens.
http://ipv6-test.com/
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Steefb wrote:
Hij geeft bij mij wel beide adressen. Maar wel een verkeerd IPv4 adres.
Probeer anders deze eens.
http://ipv6-test.com/


Ook dan krijg je toch het (externe) IPv6-adres te zien van de PC waarmee je het internet bezoekt en niet van de router zelf?
OttoV

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Inderdaad; ik krijg alleen het externe IPv6 adres van mijn eigen PC. Zoals je zei heb ik die van de router ook niet nodig, maar... als ik van buiten het netwerk met mijn http-server (poort 80) probeer verbinding te maken met behulp van dit IPv6 adres, dan mislukt dat. Ik heb de Firewall uitgezet en een poortfilter ingezet, maar het werkt nog niet. Wat kan ik meer doen? (Via lokaal netwerk werkt het wel.)
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
OttoV wrote:
, maar... als ik van buiten het netwerk met mijn http-server (poort 80) probeer verbinding te maken met behulp van dit IPv6 adres, dan mislukt dat.


En zet je dan ook dit IPv6-IP-adres van de web-server tussen vierkante haken?
OttoV

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zeker weten: http://[2a02:a212:2101:1500:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx]/

En zoals gezegd werkt het wel binnen het lokale netwerk.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Zie ook dit topic. Lees niet alleen "het beste antwoord" maar ook het commentaar / de reacties hierop.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja die info kende ik. Het is nogal mysterieus die IPv6 Port Filtering op de Connectbox.
Simpel een port openzetten voor een IPv6 adres in je netwerk is er niet bij.
Je moet ook nog in gaten blijven houden of de host niet een ander IPv6 adres toegewezen heeft gekegen.
Had een Technicolor 7210 met Dual Stack en daarop kon je Filteren tbv het MAC address van een destination host ......
Je mag je gelukkig prijzen dat het toestaan van toegang via IPv6 voor de buitenwereld nog weinig praktische waarde heeft. Het merendeel van de connecties verloopt nog via IPv4 wegens gebrek aan IPv6 bij de Client host.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic