Vragenlijstjes kunnen helpen alleen betwijfel ik het nut hiervan op een forum waar mensen met en zonder technische kennis komen. Als mijn vader (even een voorbeeld) een probleem heeft dan is hij over het algemeen niet in staat om dit goed te beschrijven. Dus ik vraag hem zelf uit.
Zijn antwoord op het lijstje zou er ongeveer zo uitzien:
-> Omschrijf het probleem?
Het internet doet het niet
-> Wat heb je er zelf aan gedaan
Computer uit en aangezet
-> Wat zijn de details van het probleem
Kan facebook niet openen
-> Welke versie gebruik je?
Weet ik niet
Dit heb ik al eens meegemaakt en toen bleek de adapter van het modem niet goed in het stopcontact te zitten waardoor het modem dus uit stond. Dat vragenlijstje werpt in zijn geval een extra drempel op omdat hij het zelf al niet weet, laat staan dat hij het verder beschrijft.
Zelf ben ik iemand die liever zelf een gerichte vraag stelt dan iemand een lijstje te laten invullen, wat tijd kost, en waarschijnlijk het antwoord toch niet naderbij brengt. Dergelijke lijstjes zijn wel handig wanneer mensen die het invullen zelf al enige kennis hebben maar in deze community komen zoveel verschillende mensen dat het zelfs een negatief effect met zich mee kan brengen.
🙂