Vraagstelling bij problemen

  • 26 september 2017
  • 3 Reacties
  • 104x Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Nu lees ik nog vaak:

-> Hoe meer je vertelt hoe beter.

Maar zou het niet zo kunnen?

-> Omschrijf het probleem?
-> Wat heb je er zelf aan gedaan
-> Wat zijn de details van het probleem
-> Welke versie gebruik je?
-> etc...

Waarom moet ik dit invullen?

-> Simpel, mensen hoeven dan niet meer om die gegevens te vragen en het is overzichtelijk.
-> het scheelt onwijs veel tijd in het vast stellen van een probleem.
-> het scheelt ook veel tijd om een oplossing te bedenken.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Mijn wijze van vragen:
Zonder de gedetailleerde informatie helaas geen oplossing.
Er kunnen tientallen oorzaken zijn voor hetzelfde probleem, dus je vraagt details waar je aan denkt en met het antwoord kun je dan veel uitsluiten en ga je verder vragen in de richting van het probleem.
Badge +1
Vragenlijstjes kunnen helpen alleen betwijfel ik het nut hiervan op een forum waar mensen met en zonder technische kennis komen. Als mijn vader (even een voorbeeld) een probleem heeft dan is hij over het algemeen niet in staat om dit goed te beschrijven. Dus ik vraag hem zelf uit.

Zijn antwoord op het lijstje zou er ongeveer zo uitzien:

-> Omschrijf het probleem?
Het internet doet het niet

-> Wat heb je er zelf aan gedaan
Computer uit en aangezet

-> Wat zijn de details van het probleem
Kan facebook niet openen

-> Welke versie gebruik je?
Weet ik niet


Dit heb ik al eens meegemaakt en toen bleek de adapter van het modem niet goed in het stopcontact te zitten waardoor het modem dus uit stond. Dat vragenlijstje werpt in zijn geval een extra drempel op omdat hij het zelf al niet weet, laat staan dat hij het verder beschrijft.

Zelf ben ik iemand die liever zelf een gerichte vraag stelt dan iemand een lijstje te laten invullen, wat tijd kost, en waarschijnlijk het antwoord toch niet naderbij brengt. Dergelijke lijstjes zijn wel handig wanneer mensen die het invullen zelf al enige kennis hebben maar in deze community komen zoveel verschillende mensen dat het zelfs een negatief effect met zich mee kan brengen. 🙂
Reputatie 7
Badge +35
Een kennis, nog onlangs:
-> Omschrijf het probleem? TV doet het niet.
-> Wat heb je er zelf aan gedaan. Ikke niks.
-> Wat zijn de details van het probleem. TV doet het niet.
-> Welke versie gebruik je? Philips.

Oplossing, waar ik altijd mee begin: zit de stekker goed?
Nee dus, stop de stekker in het stopcontact.
Oeps, vergeten na het stofzuigen.