Limoncello

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uitrol 4k in 2019

Ik heb nu nog een beeldbuis-TV en wil graag een 4k TV kopen, maar begrijp dat dit vandaag nog geen zin heeft, na het lezen van enkele oude posts hier over 4k.

Wat zijn de plannen voor uitrol van 4k in 2019?
43 Reacties 43
Verwijderd account
Niet van toepassing
Onderstaande link bevat wel interessante info:

https://www.bright.nl/tips/artikel/3917446/4k-gids-dit-kijk-je-ultra-hd-nederland

Conclusie


Als je niet het duurste Netflix-abonnement hebt, kan je net zo goed nog even wachten met een 4K-tv. Als je geen satellietkijker bent, is er nog weinig in Nederland in de hogere beeldkwaliteit te ontvangen.

Los huren of kopen van films en series kan wel, maar het is duur en het afspelen van de film of serie is vaak omslachtig. Zo is het aanbod via iTunes redelijk groot, maar dan moet je wel een Apple TV 4K hebben en alle films nog los kopen.
Limoncello
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn huidige TV was 25 jaar geleden de eerste HD-TV met 100Hz breedbeeld. Ik had de eerste 10 jaar voortdurend beeld met zwarte balken links en rechts, of verbreed beeld dat wel beeldvullend was maar dan leek het of iedereen heel dik en kort was.

Die frustrerende beginperiode wil ik deze keer overslaan, dus komt er pas een nieuwe TV als ik ook echt 4k kan kijken.

Als Ziggo ons helpt, helpen wij de economie.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Een 4K tv kan ook gewoon HD uitzendingen weergeven.
Daar heb je nu toch ook al profijt van.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Als je het nu nog plezierig TV kijkt met je oude TV, dan zou ik nog even wachten, de 4K TV's worden steeds goedkoper en beter.

Mijn TV was een paar maanden geleden vrijwel geheel aan zijn einde met allerlei zwarte vlekken in beeld en toen heb ik wel direct een 4K gekocht, anders moet ik volgend jaar weer een nieuwe kopen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Die frustrerende beginperiode wil ik deze keer overslaan, dus komt er pas een nieuwe TV als ik ook echt 4k kan kijken.


Ziggo zal niet snel 4k gaan aanbieden voor Live TV kijken. Opnames en Replay idem.
Er zijn nog veel teveel HD TV's en HD Decoder kastjes in omloop die daar niks mee kunnen.
Een 'klassieke' decoder zou op zijn minst 4k moeten kunnen downscalen voor een aangesloten HD-TV. Dat is niet zo.

Je zwarte balken probleem, zal zich in veel opzichten gaan herhalen.
In de marge zijn er mogelijkheden via Apps als Netflix en YouTube of via On-demand om 4k Content te kunnen consumeren op een 4k TV. Maar dat is voorlopig nog de marge.

Als je TV nu aan vervanging toe is, kun je m.i best volstaan met de aanschaf van Full HD TV. Die zijn nog goedkoper.
Een 4k TV is toekomstgericht, maar je zit voorlopig meestal nog te kijken naar opschaalde beelden van Content die niet 4k is.

Het is niet verkeerd de ontwikkelingen goed in de gaten te houden, voor je eigen oordeelsvorming. Het kan wellicht sneller gaan, dan ik nu vermoed.

Gr Han
morris99

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Niet eens. Ziggo komt begin 2019 met een 4k decoder en met een 4k TV zijn er zat mogelijkheden om 4k/HDR te kijken. Netflix biedt veel content aan in 4k/HDR en dat wordt alleen maar meer. De huidige ontwikkelingen zijn totaal niet vergelijkbaar met de zwarte balken problematieken van begin deze eeuw en Netflix/Amazon content zijn absoluut geen marge mogelijkheden. Vroeger gingen we toch ook naar de videotheek om daar de nieuwste dvd's te huren? Mij houdt het in ieder geval niet tegen om een netflix account af te sluiten voor 13 per maand (amazon is goedkoper maar heeft nu nog minder 4k) , want de content en kwaliteit van NF is fantastisch, mits TV goed ingesteld/gekalibreerd. En met de huidige techniek (upscaling) heeft een 4k. tv wel degelijk nut, ook met SDR/1080p content via je CI+, oude BR (of zelfs DVD) speler. Maar ja, hier gaat het over iemand die van beeldbuis af komt, en dat zal sowieso een schokkende kijkervaring worden 😉
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok, Ik kan je best volgen. Wanneer de 4k UHD Box uitkomt weet ik niet.
Volg dit:
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/de-nieuwe-mediabox-discussieer-er-hier-op-los-31402
Han
RGS

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Houd er wel rekening mee dat het uitbrengen van een mediabox die 4K ondersteund niet meteen betekent dat alles in 4K te bekijken is. Het is totaal afhankelijk van de televisiezenders om de programma's op den duur in 4K aan te leveren.
En dat gebeurt op dit moment in de praktijk nog veel te weinig. :thinking:

Dus om anno 2019, een 4K tv aan te schaffen, alleen om 'echt 4K televisie te kijken' is, om teleurstelling te voorkomen, misschien niet zo handig. Tenzij je het natuurlijk ziet als een toekomstinvestering en ook als je natuurlijk frequent gebruikt maakt van Netflix, Videoland, Youtube, en alle andere applicaties en snufjes die wel merendeels in 'echt' 4K bieden.:wink:
(Maar dat was natuurlijk al voor een groot deel eerder aangegeven)
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Als toevoeging op:

De Apple TV 4 k heeft de mogelijkheid om er apps op te installeren.

En als je beetje de weg weet op het grote internet en ook thuis bent op usenet kan je films "legaal " downloaden in 4 K resolutie van 3840 x 2160 pixels.

Een fantastische app die onwijs goed werkt en je 5 euro per jaar kost is Infuse
https://firecore.com/infuse

Je zet je film of andere 4 K content op je lokale harde schijf of NAS en kijken maar.

https://4k-uhd.nl/
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Limoncello wrote:
Die frustrerende beginperiode wil ik deze keer overslaan, dus komt er pas een nieuwe TV als ik ook echt 4k kan kijken.


Helaas werkt het niet zo, maar eerder omgekeerd. Want hoe minder mensen er (nu al) een 4K tv kopen, des te minder noodzaak is er voor omroepen om (dure) aanpassingen te gaan doen om 4k uit te gaan zenden.
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Als je van plan bent om een grote TV te kopen, 46inch of groter, kan ik je alleen maar adviseren om te kijken naar een 4k model. Ook al zijn er nog geen uitzendingen in 4k, bij een goede TV vindt zgn. upscaling plaats. Het TV beeld is hierbij duidelijk scherper.
Tevens heeft zowel Netflix als Youtube al heel veel 4k content. Werkelijk schitterend om naar te kijken.
REINER08

Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik hoop wel dat ziggo enkele zenders in 4k aanbiedt en meer zenders in hd met dolby 5.1 zoals bij de Duitse zenders mis ik Arte Ndr wdr RTL en Sat 1 in hd en dolby.De Belgische zenders wel hd maar nog steeds in stero niet van deze tijd.Hbbtv werkt via mijn uhd ontvanger wel op de NPO zenders prima niet op de rest Duitse en SBS6 nie erg jammer.Mijn Samsung ks 7500 kan er niet meer mee overweg voor de rest erg tevreden met klant van ziggo en nog beste wensen voor 2019 groetjes van Reiner
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mijn Samsung ks 7500 kan er niet meer mee overweg

Dat klink niet goed. Zelf heb ik niet zo'n TV en kan je dus niet helpen.
Maar anderen misschien wel, als ze beter weten wat er aan de hand is.
Nu weten we nog niks.
Gr Han
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Een veelgemaakte fout is enkel het roepen met de term "4K". "4K" op zichzelf zegt heel weinig. Het zegt alleen hoeveel pixels het uiteindelijk weer te geven plaatje herbergen. Van belang is bijvoorbeeld de bitrate en gebruikte videocompressie. Zo haalt de bitrate van een gemiddelde bluray film makkelijk pieken van 20-40+ mbit. Als je vervolgens kijkt naar netflix 4k, dan heb je het over een bitrate van 16mbit bij 4k. Inderdaad, dus de bitrate van een 4K film ligt LAGER dan die van een bluray film in fullhd. Dit is precies waarom netflix 4k weinig voorstelt. Dit geld ook voor andere streaming "4k" diensten als bijv. youtube.

Vervolgens is van belang op welke manier de videostream is gecomprimeerd. Bij bluray of ziggo hdtv wordt gebruik gemaakt van h.264 om de videostream te comprimeren. "echt" 4k gaat doorgaans gepaard met h.264 (ofwel hevc) compressie, wat een nog betere compressie ratio zou moeten geven. Hier is voor gekozen om de enorme hoeveelheid gegevens bij 4k video enigszins in de hand te houden.

Dus ondanks de term "4k" zijn veel 4k diensten, zoals netflix 4k, ondanks hevc compressie, niet echt uhd waardig. Wil je nou echt genieten van echt ultra hd 4k materiaal, dan is tot op heden je enige keuze een UHD Bluray speler. Hier kijk je naar 4k materiaal, veelal in 10bit kleurdiepte (in tegenstelling tot 8bit bluray), gecomprimeerd met h.264, en nu komt het: met een bitrate van 82 tot 128mbit! Dus meer dan de dubbele bitrate dan die van bluray en ook nog eens gecomprimeerd met het veel efficientere h.264. Het ligt voor de hand dat de 16mbit netflix 4k tegeonver de 128mbit uhd bluray geen kans maakt. Zo groot is het verschil dus.

Dus laat je niet voor de gek houden. Niet alles waar "4k" op staat is daadwerkelijk ultra hd, er zijn meer factoren die de uiteindelijke beeldkwaliteit bepalen dan enkel het aantal pixels.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
broekhua wrote:
Als je van plan bent om een grote TV te kopen, 46inch of groter, kan ik je alleen maar adviseren om te kijken naar een 4k model. Ook al zijn er nog geen uitzendingen in 4k, bij een goede TV vindt zgn. upscaling plaats. Het TV beeld is hierbij duidelijk scherper.
Tevens heeft zowel Netflix als Youtube al heel veel 4k content. Werkelijk schitterend om naar te kijken.


Bij elke Tv vind er upscaling plaats als dat nodig is. Alleen ons beeldbuisje deed dat niet.
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
dipswitch
Dankjewel voor je uitvoerige uitleg over het 4k fenomeen.
Ik kan alleen maar oordelen over hetgeen ik zelf ervaar op mijn 55 Inch Sony Bravia 4k TV.
Ik kan niet anders zeggen dat ik regelmatig zit te genieten van die schitterende plaatjes welke mij regelmatig worden aangeboden via Netflix en soms ook door youtube. Niet te vergelijken met mijn vroegere beeldbuis TV. Natuurlijk heeft youtube nog veel oudere opnamen in hun verzameling. Echter dat heeft weer op een andere manier zijn aantrekkingskracht. (nostalgie).
De deur uit met die oude bakbeesten. Verwen jezelf eens. (indien financieel haalbaar natuurlijk) en geniet volop hetgeen nu al in goede kwaliteit wordt geboden.
Gr, Arie
.
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
broekhua wrote:
dipswitch
Dankjewel voor je uitvoerige uitleg over het 4k fenomeen.
Ik kan alleen maar oordelen over hetgeen ik zelf ervaar op mijn 55 Inch Sony Bravia 4k TV.
Ik kan niet anders zeggen dat ik regelmatig zit te genieten van die schitterende plaatjes welke mij regelmatig worden aangeboden via Netflix en soms ook door youtube. Niet te vergelijken met mijn vroegere beeldbuis TV. Natuurlijk heeft youtube nog veel oudere opnamen in hun verzameling. Echter dat heeft weer op een andere manier zijn aantrekkingskracht. (nostalgie).
De deur uit met die oude bakbeesten. Verwen jezelf eens. (indien financieel haalbaar natuurlijk) en geniet volop hetgeen nu al in goede kwaliteit wordt geboden.
Gr, Arie
.

Arie, met alle respect, maar er zijn niet veel mensen die uberhaupt nog een crt tv hadden. De stap die je maakt is zo groot, dat het bijna niet te doen is om te oordelen over 4k. Ik heb zelf jaren geleden een Panasonic IPS fullhd tv neergezet. Op de juiste manier ingesteld (alle filtering en andere rommel uitgezet, ook heel belangrijk), en aangestuurd met oa. een htpc. Wanneer ik daar high bitrate materiaal op afspeel is het resultaat verbluffend.

Zoals gezegd: op dit moment is de enige manier om écht uhd 4k te kunnen beoordelen is door een uhd bluray speler aan te schaffen en daar films op af te spelen.

Wat overigens nog een ding is: het soort paneel in de gekozen 4k tv. Een 4k tv betekend niet automatisch dat je een tv met een hoog kwaliteit scherm te pakken hebt. Nogmaals, het zegt enkel iets over het aantal pixels. Zo zijn de LG oled schermen prachtig; dit zijn daadwerkelijk led panelen met een enorm contrast. De samsung q-led schermen zijn in mijn optiek een vorm van misleiding; dit zijn namelijk helemaal geen led schermen. Het zijn lcd panelen met quantum dots. LG heeft op dit moment redelijk alleenrecht op het gebied van grote oled panelen (heeft met patenten en productietechnieken te maken). De lg oled panelen worden bijv wel weer door andere merken in hun tv's gebruikt, zoals panasonic dat doet. Dan zijn er nog de ips 4k schermen. Die ook een mooi plaatje kunnen opleveren, maar daar is het oppassen voor bijv. fenomenen als backlight bleeding.

Dan wbt upscaling: dit is niets meer dan een frame interpoleren, eventueel een beetje sharpening er overheen, verder niets. Het is niet mogelijk om details toe te voegen aan bronmateriaal, die data is er simpelweg niet. Dus het geupscaled materiaal "lijkt" er leuk uit te zien, het is niets meer dan een kunstmatig truukje om nog "iets" van het bronmateriaal te maken. Bedenk je ook dan omdat het hier om consumenten electronica gaat de gebruikte upscaling algoritmes redelijk matig zijn en, omdat we over realtime processing praten, het resultaat redelijk matig is. Dit soort scaling praktijken kunnen bijv. mooi "analoog uitziend" fullhd materiaal behoorlijk de nek omdraaien, iets wat je niet wilt.
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
dipswitch
Met alle respect voor je opnieuw uitvoerige uitleg.
Deze topic is gestart door Limoncello
Hij geeft aan nu nog over een beeldbuis toestel te beschikken en vraagt advies.
Ter vervanging een FullHD of direct een 4k toestel aan te schaffen.
Als je momenteel een mooie FullHD hebt staan, houden zo.
Moet je toch naar nieuw blijft mijn advies, neem direct een 4k uitvoering. Zoveel duurder zijn deze niet meer.
Gr, Arie
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
broekhua wrote:
dipswitch
Met alle respect voor je opnieuw uitvoerige uitleg.
Deze topic is gestart door Limoncello
Hij geeft aan nu nog over een beeldbuis toestel te beschikken en vraagt advies.
Ter vervanging een FullHD of direct een 4k toestel aan te schaffen.
Als je momenteel een mooie FullHD hebt staan, houden zo.
Moet je toch naar nieuw blijft mijn advies, neem direct een 4k uitvoering. Zoveel duurder zijn deze niet meer.
Gr, Arie


Heb je mijn reactie niet gelezen of begrepen? Ik geef duidelijk aan dat 4k niets meer is dan een term die enkel iets zegt over resolutie, dus het aantal pixels. Het zegt niets over beeldkwaliteit, kwaliteit van het gebruikte televisiepaneel ed.

Dus om te stellen dat je "net zo goed een 4k tv kan nemen" is onjuist. Je kunt een heel erg goede fullhd ips/plasma kopen kopen, of bijv. een vreselijk beroerde 4k lcd tv. Nogmaals, 4k zegt alleen iets over resolutie en geeft geen enkele garantie op een mooie weergave.

Dus Arie, als je voor een goede prijs bijv een high end panasonic viera fullhd tv met ips paneel kunt kopen, doen!! Sta je bij de aldi naar een 4k lcd tv te kijken: snel doorlopen!

Als je dit niet zoveel zegt, lees jezelf eerst in over paneeltypes: ips, tn, pva, oled, mva, va, amoled, q-led, plasma en de diverse "mengvormen". Want zomaar "4k" roepen zegt, nogmaals, helemaal niets.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic