ZiMarc

Level 5
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Toevoeging van uncompressed audiostream in de toekomst?

Beste techneuten. Ik heb een vraag over de meegestuurde live audiostreams van het tv signaal. Ik heb tot het laatste moment nog gebruik gemaakt van het analoge tv signaal, met name omdat ik de audio daarvan beter vond klinken. Ik vermoed dat die ongecomprimeerd werd aangeleverd aan de headend en zo dus ongecomprimeerd de rf modulatoren inging. Ondanks gebruik hier van externe high-end dac's aan mijn humax en next blijft eea klinken als een matige mp3 file, wat ook niet zo vreemd is gezien de beperkte bitrate van de meegeleverde audiostreams. 

Mijn vraag is of er plannen zijn om bv een DolbyTrueHD uncompressed stereo stream toe te gaan voegen aan de livestreams in de toekomst. Er is namelijk recent de nodige bandbreedte bijgekomen door het afschakelen van het analoge signaal. De audio is, digitaal gezien, altijd ondergeschikt gebleven in kwaliteit van het digitale signaal. En ik neem aan dat de Next middels een firmware update ook geschikt kan worden gemaakt om een betere audionorm te kunnen verwerken.

Ik lees graag of hier over wordt nagedacht bij Ziggo. Groet, Marc

 

4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

@ZiMarcschreef: “Er is namelijk recent de nodige bandbreedte bijgekomen door het afschakelen van het analoge signaal.”

Die bandbreedte van de analoge TV en analoge radio kan niet gebruikt worden voor een betere digitale stream, daar zit namelijk bij Docsis 3.1 de ruimte voor een veel hogere upload van het internet, maar in de hogere frequenties zit straks nog veel meer ruimte om dit te kunnen realiseren.

Ik gebruik nu een Humax 5300C via optische kabel aan de versterker Onkyo A-9150 voor de radio.
Ik heb de Next nog niet geprobeerd, die zit optical naar een soundbar.

Hoor je verschil tussen de Humax en de Next?

ZiMarc
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Be rt  

"Hoor je verschil tussen de Humax en de Next?"

Hoi Bert, dan zou ik de beste dac moeten aansluiten op de Nextbox. Die heb ik hangen aan de 5200c omdat de humax met lineaire tv gedetaileerder beeld geeft dan de Next doet. Op de analoge uitgangen is de audiodynamiek van de humax in ieder geval beter. Er staat me bij dat de Next, met dezelfde externe dac bij een luistertest, ook wat dynamiekverlies had net als op z'n analoge uitgang...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik heb de muziek audio en het TV geluid gescheiden, vanwege de bedrading die door het hele huis loopt, van voor tot achter speakerkabels en speakers om overal en behoorlijk geluid te hebben de hele dag door.

Bij een verbouwing lag het hele plafond open en dat was de kans om vrijwel overal coax, UTP en speakerkabel te leggen.

Voor de meelezers / liefhebbers, wel even goed opletten dat je de speakers in serie of parallel goed aansluit in verband met de impendantie/weerstand/Ohm, anders zijn je speakers of je versterker snel geschikt om bij de milieu straat af te leveren.

https://www.popschoolmaastricht.nl/college_luidsprekers_parallel_serie.php

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
ZiMarc wrote:

Mijn vraag is of er plannen zijn om bv een DolbyTrueHD uncompressed stereo stream toe te gaan voegen aan de livestreams in de toekomst. Er is namelijk recent de nodige bandbreedte bijgekomen door het afschakelen van het analoge signaal. De audio is, digitaal gezien, altijd ondergeschikt gebleven in kwaliteit van het digitale signaal. En ik neem aan dat de Next middels een firmware update ook geschikt kan worden gemaakt om een betere audionorm te kunnen verwerken.

Hi ZiMarc, ik heb je topic verplaatst naar de afdeling tips en suggesties. Hier zijn op dit moment geen concrete plannen voor.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic