Beste techneuten. Ik heb een vraag over de meegestuurde live audiostreams van het tv signaal. Ik heb tot het laatste moment nog gebruik gemaakt van het analoge tv signaal, met name omdat ik de audio daarvan beter vond klinken. Ik vermoed dat die ongecomprimeerd werd aangeleverd aan de headend en zo dus ongecomprimeerd de rf modulatoren inging. Ondanks gebruik hier van externe high-end dac's aan mijn humax en next blijft eea klinken als een matige mp3 file, wat ook niet zo vreemd is gezien de beperkte bitrate van de meegeleverde audiostreams.
Mijn vraag is of er plannen zijn om bv een DolbyTrueHD uncompressed stereo stream toe te gaan voegen aan de livestreams in de toekomst. Er is namelijk recent de nodige bandbreedte bijgekomen door het afschakelen van het analoge signaal. De audio is, digitaal gezien, altijd ondergeschikt gebleven in kwaliteit van het digitale signaal. En ik neem aan dat de Next middels een firmware update ook geschikt kan worden gemaakt om een betere audionorm te kunnen verwerken.
Ik lees graag of hier over wordt nagedacht bij Ziggo. Groet, Marc