TIP voor verouderde TV's (of domme beeldschermen) met HDMI, de Chromecast met Google TV!

• 23 oktober 2020
  • 9 reacties
  • 351 keer bekeken

Reputatie 3

Voor iedereen met een verouderde TV met HDMI (of die zijn Smart-TV wil upgraden omdat hij Ziggo GO niet ondersteund). Wij hebben recent die nieuwe Chromecast met Google-TV (versie 10 van voorheen Android TV) aangeschaft, deze is in Nederland nog niet verkrijgbaar maar wel thuis te bestellen vanuit Frankrijk of bij de Mediamarkt in Duitsland te halen. (Wij hebben hem bij FNAC aangeschaft: https://www.fnac.com/GOOGLE-Chromecast-avec-Google-TV/a15115582/w-4?Origin=fnac_google) Hij werd binnen 2 dagen geleverd door FedEx voor slechts 5 euro aan verzendkosten. (daar kon ik niet voor naar Duitsland rijden). 

Bij installatie wordt zoals gewend gevraagd om je taal, waar je keurig Nederlands kunt kiezen. Je kan kiezen om de installatie via je smartphone uit te voeren of volledig op het scherm. Via je bestaande Android smartphone is verreweg het makkelijkst omdat dan direct al je instellingen van het Google account e.d. worden overgenomen. Er is een keurige afstandsbediening bijgeleverd, licht en klein maar degelijk! Na de installatie en updates vraagt hij vanzelf of je de afstandsbediening ook wil instellen om je TV te kunnen bedienen (volume, aan/uit en bron). Recentere toestellen worden vanzelf herkend! De oudere moest ik met de hand instellen via het hoofdmenu. Tevens werkt hij ook gewoon met de afstandsbediening van je eigen toestel via HDMI-CEC. Je kunt eenvoudig de Ziggo GO TV app installeren via de Google Playstore, inloggen en klaar is Kees. Tevens is het geen enkel probleem om meerdere TV's te koppelen en de Dongle af en toe te verhuizen van de ene naar de andere ‘oudere’ TV.

Het apparaat werkt vlot (zelfs sneller dan onze hoofd TV, Sony AG9 55” met Android TV 9). Standaard staan er natuurlijk al enige Google apps op zoals Youtube maar ook Netflix. Tijdens de installatie wordt ook gevraagd of je apps als Disney+, Amazon Prime en nog wat anderen wil installeren, lekker handig. Al met al hadden we binnen 5 minuten (inclusief het updaten van de Chromecast) al van onze oude TV een Smart-TV met Google TV en Ziggo GO gemaakt!

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Heb je vragen stel ze gerust!

Groet,
Peter

9 Reacties

@Xvisormooi verslag.

Je moet neem ik aan wel met de afstandsbediening van de TV zelf de juiste bron kiezen. Daarna de bijgeleverde afstandsbediening gebruiken? Dat lijkt mij namelijk het grootste minpunt.

Het voordeel is uiteraard geen toestel nodig om mee te casten zoals met de voorgangers.

kan je bevestigen dat je een algemene kijklijst kan maken buiten de streamdiensten om?

Reputatie 3

@RoWi. Dat ligt voor zover ik heb kunnen constateren een beetje aan de TV. Mijn Sony (moderne TV schakelt automatisch naar die juiste HDMI, maar bijvoorbeeld onze oudste Loewe niet. Maar dan kun je het knopje voor input op de remote van de Google TV gebruiken en dat werkt prima!

Ja je kan algemene kijklijsten maken maar heb wel gezien dat wat je bijvoorbeeld in je bestaande netflix kijklijst hebt staan niet naar voren komt. Dus hier moet ik nog even wat meer mee experimenteren. Maar vind het heerlijk dat als ik iets gekeken heb beneden op de Android TV en we beslissen naar bed te gaan, we zo in het hoofdmenu dat laatste wat we keken (of het nu een opname was of een youtube stream of wat dan ook je direct vanuit het hoofdmenu verder kan kijken!

Reputatie 6
Badge +12

Voor iedereen met een verouderde TV met HDMI (of die zijn Smart-TV wil upgraden omdat hij Ziggo GO niet ondersteund). Wij hebben recent die nieuwe Chromecast met Google-TV (versie 10 van voorheen Android TV) aangeschaft, deze is in Nederland nog niet verkrijgbaar maar wel thuis te bestellen vanuit Frankrijk of bij de Mediamarkt in Duitsland te halen. (Wij hebben hem bij FNAC aangeschaft: https://www.fnac.com/GOOGLE-Chromecast-avec-Google-TV/a15115582/w-4?Origin=fnac_google) Hij werd binnen 2 dagen geleverd door FedEx voor slechts 5 euro aan verzendkosten. (daar kon ik niet voor naar Duitsland rijden). 

Bij installatie wordt zoals gewend gevraagd om je taal, waar je keurig Nederlands kunt kiezen. Je kan kiezen om de installatie via je smartphone uit te voeren of volledig op het scherm. Via je bestaande Android smartphone is verreweg het makkelijkst omdat dan direct al je instellingen van het Google account e.d. worden overgenomen. Er is een keurige afstandsbediening bijgeleverd, licht en klein maar degelijk! Na de installatie en updates vraagt hij vanzelf of je de afstandsbediening ook wil instellen om je TV te kunnen bedienen (volume, aan/uit en bron). Recentere toestellen worden vanzelf herkend! De oudere moest ik met de hand instellen via het hoofdmenu. Tevens werkt hij ook gewoon met de afstandsbediening van je eigen toestel via HDMI-CEC. Je kunt eenvoudig de Ziggo GO TV app installeren via de Google Playstore, inloggen en klaar is Kees. Tevens is het geen enkel probleem om meerdere TV's te koppelen en de Dongle af en toe te verhuizen van de ene naar de andere ‘oudere’ TV.

Het apparaat werkt vlot (zelfs sneller dan onze hoofd TV, Sony AG9 55” met Android TV 9). Standaard staan er natuurlijk al enige Google apps op zoals Youtube maar ook Netflix. Tijdens de installatie wordt ook gevraagd of je apps als Disney+, Amazon Prime en nog wat anderen wil installeren, lekker handig. Al met al hadden we binnen 5 minuten (inclusief het updaten van de Chromecast) al van onze oude TV een Smart-TV met Google TV en Ziggo GO gemaakt!

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Heb je vragen stel ze gerust!

Groet,
Peter

wel effe er bij vermelden de ziggo go tv app werkt alleen als je een internet verbinding van ziggo hebt

Reputatie 3

wel effe er bij vermelden de ziggo go tv app werkt alleen als je een internet verbinding van ziggo hebt

@anoniemforum dat is vrij logisch en overal vermeld maar goed er zijn altijd mensen die het niet weten/niet hebben gelezen! Dus dank voor de tip! 

Reputatie 6
Badge +12

@anoniemforum dat is vrij logisch en overal vermeld maar goed er zijn altijd mensen die het niet weten/niet hebben gelezen! Dus dank voor de tip! 

je heb er idd altijd bij die denken dat het op elke internet verbinding werkt of die wel weten dat het niet op een kpn verbinding werkt maar gewoon hopen dat als ze net doen of ze dat niet wisten ziggo er voor zorgt dat het wel werkt met hun ip adres

Reputatie 7
Badge +12

Als aanvulling op @Xvisor ,

https://www.homecinemamagazine.nl/2020/10/review-google-chromecast-2020-maak-je-tv-scherm-slimmer-met-google-tv/

Ziet er inderdaad goed uit:hugging:

@Xvisor De chromecast with google tv works like a charm. Bij de apps kan ik wel de Ziggo Go app vinden. Ik heb alleen een abonnement op Ziggo Sport Totaal. Is daar een aparte app voor ? 

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb een dag geleden ook zo'n Chromecast opgehaald uit Duitsland (dan gaan we daar ook even naar de supermarkt voor allerlei dingen die je hier niet kunt kopen of daar goedkoper zijn). Ik had een probleempje bij het installeren, omdat ik een heel simpel toetsenbord op het display van mijn mobieltje te zien kreeg, waarmee ik geen letters en geen vreemde tekens in kon voeren voor mijn gmail password. Heel vreemd. Maar je kunt ook via het TV scherm installeren, en dan gebruik je de afstandsbediening van de Chromecast voor het password.

Het ding werkt inderdaad heel leuk, ik heb er meteen NPO Start opgezet, en de Videolan speler, zodat ik hem ook kan gebruiken voor het afspelen van films van mijn NAS.

De Ziggo Go app staat er natuurlijk ook op. Nu wil echter het geval dat ik een echte router heb geïnstalleerd achter zo'n braindead Ziggo routertje in bridge mode.  Dan krijg je natuurlijk geen IPv6 van Ziggo, stel je voor. Dus heb ik een IPv6 over IPv4 tunnel naar Hurricane Electric voor mijn IPv6. Natuurlijk werkt de Chromecast ook met IPv6, al die streamingdiensten hebben een grote voorkeur voor IPv6. Dat werkt veel efficiënter. Zelfs Ziggo Go werkt met IPv6, maar ja, ik heb een IPv6 tunnel. Dus werkt de app als Ziggo No Go, want dat IPv6 netwerk is niet van Ziggo, en dus mag Ziggo geen programma's aan mij leveren. Ik heb begrepen dat die problemen met IPv6 waarschijnlijk voor 2121 opgelost zijn, want het gaat hard bij Ziggo. Zucht …..

Er komt nog een andere voedingsadapter uit die een ethernet  aansluiting heeft. Als je WiFi niet zo geweldig werkt kan dat een oplossing zijn. Echter, dat is een 100 Mb aansluiting.

Er is echter ook nog een andere oplossing. De Belkin INC001BTBK (€25 incl. verzendkosten) doet hetzelfde, maar die moet je met een kort kabeltje direct op de Chromecast aansluiten. Ik plak hem met dubbelzijdig plakband achter op de TV. Hij krijgt zijn voeding dan van de adapter die je al hebt. Die Belkin levert een 1 Gb aansluiting, dat is dus veel sneller. Ik zag ook witte uitvoeringen van de zwarte Belkin van andere ‘fabrikanten’. Eentje vroeg er zelfs € 75 voor, tja…

Reputatie 3

@Xvisor De chromecast with google tv works like a charm. Bij de apps kan ik wel de Ziggo Go app vinden. Ik heb alleen een abonnement op Ziggo Sport Totaal. Is daar een aparte app voor ? 

@jvdepol Er is inderdaad een Ziggo Sport App maar voor zover ik weet is die niet voor Android/Google TV! Ik durf je niet te zeggen of dat via de Ziggo GO TV App kan dan, waarschijnlijk niet omdat je geen Ziggo verbinding hebt… Kan iemand dit verduidelijken?

Reageer