Hans-vdL

Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Sony TV en last van Blokjes/strepen/stilstaan beeld en geluid bij sterk signaal en “Low Noise Amplifier” aan?

Apparatuur:
- Sony TV KD49X8309C
- Signaal levering via Ziggo, CI+ module, Sterk en kwalitatief goed signaal.
- Alle bekabeling en connectoren (KOKA 9TS, KOKWI-5 / KOSWI-5) is nieuw en "state of the art".

Na een lange tijd van afwezigheid waren de blokjes, strepen en stilstaande beelden en geluid opeens weer terug gekomen.
Uiteindelijk herstelde deze beeld en geluids problemen zich na 3-4 seconden maar de frequentie waarin het voorkwam was absoluut zeer storend.

In het verleden waren al deze beeld & geluids klachten ook met de On-demand TV (iTV130 en iTV180 fouten) opgelost door een combinatie van Ziggo en Sony-TV instellingen aan te passen.
Met de speciale hulp van Ronald Ziggo die veel verder gaat dan de standaard helpdesk is na een lange periode ontdekt dat het IP v6 protocol in het Ziggo modem de boosdoener was en deze is uit gezet door Ziggo zelf. (Moet je zelf om vragen bij de Ziggo Helpdesk indien je deze problemen ervaart)
De resterende beeld problemen van blokjes is getracht d.m.v. een sperfilter (vergelijkend type: M-HPF-85 Hoogdoorlaatfilter / spert tussen 5-65 MHz; doorlaat tussen 85-1000 MHz (2441)) tussen de DOI-01 (hoofdaansluiting waar de Ziggo coaxkabel op binnenkomt) en de coaxkabel naar de TV weg te filteren. Dit lukte hiermee ook niet.

Uiteindelijk heb ik de volgende opmerking / oplossing in de Sony Community aangetroffen:

Zie link: https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/sony-bravia-tv-s-ci-en-storingen-tegelijk-met-internet-gebruik-schakel-lna-uit-14330

Sony Comunity (Melder van de oplossing: Mijndert)
Onderwerp: Sony Bravia TV's, CI+ en storingen tegelijk met internet gebruik? Schakel LNA uit
Oplossing : “Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing in de instellingen van de tv zelf en kwam op den duur op "LNA" of "Low Noise Amplifier". Dat leek mij helemaal geen goed idee, om een signaal met kleine storingen op te blazen naar meer signaal. Mijn vermoeden werd inderdaad bevestigt via de Wikipedia pagina voor LNA. LNA is namelijk helemaal niet handig met DVB-C; het is meer uitgevonden voor DVB-T.”

Instelling : LNA is te vinden in de Sony Bravia in het menu waar je zoekt naar nieuwe zenders:
Zie link : http://www.sony-asia.com/support/attachments/445365/1.jpg

Na het uitzetten van de Low Noise Amplifier LNA die bij ons met zo’n sterk signaal totaal overbodig is was het probleem van de blokje en hapringen in het beeld voorbij.

LET OP:
Een kleine maand geleden heeft de Sony TV een “onduidelijke” update gehad, anders dan anders.
Naar nu bleek is door deze update de LNA functie weer aangezet en kregen we onverwachts weer de bekende beeld problemen.
Het heeft toch nog weer even geduurd voordat we (Ronald Ziggo en ik) er achter kwamen dat de LNA weer aanstond. Na “simpelweg” uit te hebben geprogrammeerd was het beeld probleem over.
DUS denk er aan dat na een update deze meer kan doen met je TV instellingen.

Met vriendelijke groet,
Hans
5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Hans-vdL #LekkerBezig met deze TOP TIP.
Hier kunnen veel mensen plezier van hebben.:relaxed:
Verwijderd account
Niet van toepassing
de LNA-functie is echter niet standaard op iedere Sony-tv aanwezig.
Mijn Sony-tv (model 2018) heeft geen LNA-functie en heb met het filter moeten werken.
Hans-vdL
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Beste Bert en N.N.,

Bedankt voor jullie feedback en aanvulling.
Ik hoop ook namens Ronald van Ziggo dat veel Ziggo klanten met een Sony TV hier in iedergeval mee uit de voeten kunnen, zie ook een eerder topic wat zeer uitgebreid een deel van deze problematiek heeft behandeld na de overstap van een basis abo bij Ziggo (alleen.TV en Radio signalen) naar een all in one abo (+internet en telefonie) en een firmware update waardoor er problemen op meerdere vlakken waren ontstaan.

Voor N.N. is het jammer dat de LNA als functie niet aanwezig is om zelf te kunnen instellen. Mogelijk is in deze nieuwere Sony TV de LNA als automatische feature wel aanwezig om bij vooraf gedefinieerde zwakke signalen te worden geactiveerd of is het als AGC (Automatic Gain Control) continu het signaal aan het bijregelen.
Gelukkig kan bij u het hoogdoorlaat-filter deze problemen kan oplossen.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie bijdrage,

Met vriendelijke groeten,
Hans
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Hans-vdL,
graag gedaan.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hallo Hans,

Je schreef:
"In het verleden waren al deze beeld & geluids klachten ook met de On-demand TV (iTV130 en iTV180 fouten) opgelost door een combinatie van Ziggo en Sony-TV instellingen aan te passen.
Met de speciale hulp van Ronald Ziggo die veel verder gaat dan de standaard helpdesk is na een lange periode ontdekt dat het IP v6 protocol in het Ziggo modem de boosdoener was en deze is uit gezet door Ziggo zelf. (Moet je zelf om vragen bij de Ziggo Helpdesk indien je deze problemen ervaart)"

Dat moet dan een Humax Decoder zijn. Daarbj verloopt Interactieve TV via een verbinding met het computernetwerk/Internet.

Bij andere Decoders gaat interaktie via het Retoursignaal van de Coax-kabel.
Daar zou wel/niet IPv6, geen invloed op hebben gehad,

Gr Han
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic