Sony Bravia TV's, CI+ en storingen tegelijk met internet gebruik? Schakel LNA uit

  • 20 november 2016
  • 129 Reacties
  • 25556x Bekeken

Reputatie 2
Recent hebben wij een nieuwe TV gekocht, een 49 inch Sony Bravia met 4k, Android TV, alles erop en eraan. Het installeren van de CI+ module was wederom makkelijk en we konden tv kijken.

Al snel bleek dat we storing op het tv signaal kregen zodra het internet ook gebruikt werd.

Even onze situatie schetsen: oud appartement met een woonkamersplitter naar de tv en het modem.

Dit probleem hebben we al eerder gehad waarna de wandcontactdoos is vervangen; die was veel te oud om HD zenders te kunnen bekijken. Ik verdacht daarom of de kabels of de splitter. Na alles vervangen te hebben was het probleem nog steeds aanwezig. Het moest dus iets in de tv zijn. Nu las ik wel op internet dat Sony Bravia's een wat gevoelige tuner hebben. Gevoelig voor storingen in het signaal dus blijkbaar.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing in de instellingen van de tv zelf en kwam op den duur op "LNA" of "Low Noise Amplifier". Dat leek mij helemaal geen goed idee, om een signaal met kleine storingen op te blazen naar meer signaal. Mijn vermoeden werd inderdaad bevestigt via de Wikipedia pagina voor LNA. LNA is namelijk helemaal niet handig met DVB-C; het is meer uitgevonden voor DVB-T.

LNA is te vinden in de Sony Bravia in het menu waar je zoekt naar nieuwe zenders: http://www.sony-asia.com/support/attachments/445365/1.jpg

Na LNA uitgeschakeld te hebben is het tv beeld kristalhelder. De storingen zijn weg!

Wellicht is dit nuttig voor anderen die ook storingen ondervinden met hun Sony Bravia en dit wellicht oplossen via versterkers en andere troep tussen het signaal.

129 Reacties

Reputatie 1
Bij deze dan de update. Ik was er gisteren pan klaar mee en ben met de tv naar de MediaMarkt gegaan. Daar gingen ze hem testen. En wat gebeurde er? Een en al blokken. Omdat ik iets teveel signaal binnen krijg waren de blokken bij mij niet continu aanwezig. Bij de MediaMarkt is het signaal precies goed. En een en al blokken niet normaal meer. Ik heb mijn geld terug gekregen en heb gelijk de nieuwste Samsung tv mee genomen. Ik kan nu eindelijk weer genieten van een mooi strak beeld zonder blokken.
Wat wel geinig is om te weten is dat ik zonet een email kreeg van CE Repair dat ze tijdens het huisbezoek hebben vast gesteld dat er niks mankeert aan de tv maar dat het ligt aan Ziggo.
Die heb ik gelijk duidelijk gemaakt dat ze even de tv moeten bekijken die bij de MediaMarkt ligt en dan weer een oordeel moeten geven. En dat noemt zich een reparatie bedrijf. Het is gewoon idioot dat zulke bedrijven stug blijven volhouden dat het niet aan de tv ligt ook al is er genoeg bewijs dat het daar wel aan ligt. Gewoon te idioot voor woorden.
Reputatie 7
Badge +26
Heel nuttig. Ik hoop dat deze tip makkelijk te vinden blijft in de toekomst. Is LNA een feature dat alleen in de Sony TV's voorkomt?
Ook ik had dit probleem met mijn sony kd-43XF8599. En ik heb het niet als ik tv kijk op het pace ziggo kastje via de hdmi aansluiting en ook niet met een andere tv, maar alleen als ik op de tv met de ci+ module keek. Omdat ik ook problemen met mijn internet verbinding had is de ziggo monteur meerdere keren langs geweest. Die had een te weinig/zwak signaal gemeten. En als het probleem met het signaal opgelost is dan zou het probleem met de tv met blokjes bij internetgebruik ook opgelost zijn. maar ik had de info hier op het forum al gelezen en wist dat het ziggo kastje geen probleem gaf dus mijn verdenking ging richting de tv. Uiteindelijk is de kabel vervangen en zijn de problemen van het internet wat telkens uitviel en te langzaam was opgelost. Maar dit loste het probleem met de storingen op de TV niet op. Ook LNA uitschakelen wat sony zelf ook aanbeveel loste het niet op (https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00198413). Wat het wel oploste is een sper/HPF filter. Dit loste het probleem ook al op voordat de kabel in de straat vervangen was. En wat ook voor vrijwel 100% het probleem oplost is de recentste update van de tv: https://www.sony.nl/electronics/support/lcd-tvs-android-xf85xx_x85xxf_xf87xx-series/kd-43xf8599/downloads/00015794. Ik hoop dat iemand wat heeft aan dit bericht.
Reputatie 7
Badge +12
@Jan F.

nee komt ook bij andere merken voor.

@N.N.

mijn 2010 model Sony heeft die optie wel.

@mijndert,

Dat uitschakelen van LNA gaat niet op voor alle zenders. Als je het uitschakelt voordat je zenders gaat zoeken dan wordt alle zenders niet meegenomen. Indien LNA aanstond ten tijde van het zender zoeken dan kun je het later per kanaal uitzetten. Voor meer informatie zie: https://sony-paa-pa-en-web--paa.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/20402/~/what-is-the-purpose-of-lna-(ch---)-at-digital-set-up%3F

Jos
Ik had ook storing op alle Digitale netten met Cl+ kaart in mijn Sony Bravia KD-49XE8099 terwijl het kabelmodem aan staat. Maar deze tv heeft de LNA functie niet beschikbaar bij de CL+ kanalen. Ik heb bij www.antennenland.net een M-HPF-85 sperfilter gekocht met extra connectoren om hem makkelijk tussen de tv en de rest van het coax circuit te plaatsen.


Het had best zo kunnen zijn dat een Ziggo monteur met een nieuwe wandaansluiting het probleem had opgelost maar ik heb zoveel "kastje naar de muur" verhalen gelezen dat ik mezelf de moeite en verlof nemen voor een monteur heb bespaard. Mijn oude en andere tv's in huis zijn niet gevoelig voor deze (upload) signalen op de lage frequenties.
Cabelcon IECF-FF HQ Adapter F-Buchse - IEC-Buchse (Kupplung , Antennenbuchse) (1963)
Cabelcon FM-IECM - Adapter F-Stecker auf IEC-Stecker / TV-Anschlussadapter (2770)
M-HPF-85 Hochpassfilter / Rückwegsperre 5-65 MHz; Durchlass 85-1000 MHz (2441)
Ik kreeg een kerstmansnoepje cadeau bij de levering 😁 . Ik moest wel even wat Duits vertalen en de bezorgkosten waren hoger dan de bestelling maar het geheel stukken voordeliger dan een paar uur verlof nemen en kosten voor een monteur. Het verlies aan tijd en frustratie was ik snel vergeten na verhelpen van het probleem. Dit is een oud topic, maar mijn oplossing is recent december 2017.
Reputatie 1
Tv op meerdere mogelijke manieren aan het testen geweest. Op de Horizon box komen af toe wel flikkeringen voor maar ik denk dat dat komt omdat hij teveel signaal krijgt. Volgens de Ziggo monteurs zat het binnen de normen maar dat lijkt er niet echt op.
Testen gedaan met meerdere CI+ modules. En bij alle merken kwamen zeer veer blokken voor. En dan was er geen verschil tussen HD zenders en SD zenders want de blokken kwamen gewoon.
Sony is op de hoogte van alle storingen en ze zeggen het op te pakken. Dus dat is afwachten. Paar dagen terug had ik er weer iets nieuws bij en dat is dat de Youtube app rare storingen aan het spuiten was. Dat is direct opgelost door Sony. De blokken nog niet. Ze hebben alle informatie van mij ontvangen en ze gaan er mee bezig. Als er toch nog mensen zijn die tips hebben dan sta ik er natuurlijk voor open want ik wil niks liever dan van dit probleem af en dan liever vandaag nog dan morgen.

Ik hoop ook dat je de oplossing die Sony biedt c.q. gaat bieden met ons deelt.


Dit laat ik zeker weten. Ik hoop alleen niet dat ze het probleem weer naar Ziggo gaan schuiven. Aldoor dat afschuiven naar elkaar is heel irritant en de klant heeft er alleen maar last van
Reputatie 1
Kleine update. Sony blijft de hele tijd de boot afhouden. Mediamarkt zegt het probleem op te pakken maar heeft tot nu toe niks gedaan. Uitspraak van de geschillencommissie laat nog 2 weken op zich wachten.
De blokken zijn er nog steeds (zoals ze al sinds augustus vorig jaar aanwezig zijn). Er zal vast wel een oplossing komen. Alleen een snelle oplossing zie ik niet snel gebeuren want na zoveel maanden kunnen we niet meer spreken over snel.
Reputatie 1
Ja en nee @Be rt Ik heb wel korting gekregen op de nieuwe tv. Maar dat staat totaal niet evenredig met het gezeik van 10 maanden lang.

Kijk plezier gaat nu zeker lukken.
Goedemiddag,
Ik heb een nieuwe Sony KD49Xf9005
Ci+ geïnstalleerd en het beeld was met de blokken en vast .
Vandaag een filter M-HPF-85 vanaf splitter naar tv gemonteerd . En de beeld is perfect ! internet werkt goed . Wat zware video bestanden gedownload en geupload . Helemaal geen probleem .
Ik kan bevestigen wat @Wesley123 zegt en dat het updaten van mijn Sony Bravia TV naar de nieuwste firmware het probleem met de blokjes (vooralsnog) heeft opgelost!

Mijn TV gaf aan dat ik de meest recente software update geinstalleerd had, maar de firmware bleek al ruim een half jaar verouderd. Van https://www.sony.nl/electronics/support/televisions-projectors/downloads heb ik de laatste firmware update gedownload en de stappen gevolgd om deze op mijn TV te installeren via een USB stick. Deze update bevat tevens de update naar Android 8.

Sinds het updaten van de firmware ondervind ik geen enkel probleem meer met een storend TV-signaal. Of ik nu internet via Wifi of bekabeld. Ook grote downloads leveren geen problemen op. Blij!

PS. Bij mij staat de LNA-optie gewoon aan en dit levert me een verbetering van het signaal-level op van 71 naar 84-86. Signaalkwaliteit blijft op 100. Het kan dus sowieso geen kwaad om met deze optie te experimenteren.
Reputatie 7
Badge +25
Heel nuttig. Ik hoop dat deze tip makkelijk te vinden blijft in de toekomst. Is LNA een feature dat alleen in de Sony TV's voorkomt?
Alleen de nieuwere, in mijn type komt die keuze niet voor, model 2010, heb ik net gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +19
Fijn dat mensen dit delen en meedenken. Ik ben hier wel content mee:D
Beste mijndert,

+1 voor jou!

Je wilt niet geloven wat ik de afgelopen 4 uur (klinkt niet lang, maar de frustratie begon al behoorlijk op te lopen) allemaal geprobeerd heb!

Vervangen van aansluitingen, kabels, fabrieksinstellingen, updates uitvoeren...

Wat kan de oplossing toch simpel zijn!

Zeer bedankt!

Mvg Danny
Reputatie 7
True, maar wie leest er nog (echt) een handleiding tegenwoordig.... Met alle technologie die elke dag verschijnt snappen alleen wij techies nog het verschil. En dan wil ik mijzelf nog niet eens tot de echte techies rekenen.

Gr,
Reputatie 7
Badge +25
True, maar wie leest er nog (echt) een handleiding tegenwoordig.... Met alle technologie die elke dag verschijnt snappen alleen wij techies nog het verschil. En dan wil ik mijzelf nog niet eens tot de echte techies rekenen.

Gr,

Bescheidenheid siert je.
Ik heb nu versterker van Hirschmann Multimedia HMV - Multimedia HMV-41
Er tussen gezet en alle problemen met lna opgelost.
Alle storingen van beeld weg.
Wat een super post. Dank je wel Mijndert.😍
Ben een week aan het klooien geweest met mijn nieuwe KD-65A1, toen maandag Ziggo gebeld.
Vandaag (woensdag, lekker snel dus) 2 monteurs die de 27 jaar oude ingangskast hebben vervangen en ook nog wat bekabeling. Eindelijk mooi beeld op alle zenders maar de blokjes bleven, heel duidelijk t.g.v. wifi (doe maar eens een stresstest met 4 devices op wifi tegelijk, bv. met een speedtest).
De service van Ziggo is goed maar ze weten niet alles, ze hadden voor morgen een monteur geregeld die externe invloeden zou gaat nameten om de storing te achterhalen. Maar ik heb hem afgezegd na het lezen van dit topic. Probleem opgelost, al een uur geen blokjes meer gezien.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo

wij hebben veel contact met de monteurs in onze regio (Emmen) en de filter moet op de ingang. Je zou het eens kunnen proberen.
Als je versterker retour geschikt is blijft de horizon het prima doen. bv technetix fra752

Teun
Reputatie 1
Weer een nieuwe update. MediaMarkt zou een monteur sturen maar die kwam niet opdagen. Toen ik er achteraan belde bleek dit een witgoed monteur te zijn en die zou niet komen om het probleem op te lossen maar om het probleem vast te stellen. Beetje onnodig lijkt mij zo. Ik heb daarna Sony weer gebeld en die hebben Selectro ingeschakeld. Gisteren met hun gebeld en er wordt een nieuw mainboard in de tv gezet. Hiermee wordt dan uitgesloten dat de blokken komen door de tv. Maar Sony acht de kans groot dat het daar wel aan ligt en dat het probleem zit in de CI interface van de tv. Als de monteur geweest is zal ik weer een update plaatsen.
Reputatie 1
Vandaag is de monteur geweest. Tv heeft een volledig nieuw mainboard gekregen. Ook heeft de monteur een kabel test gedaan. En wat kwam eruit???? Signaal problemen in de verbinding van ZIGGO!!! Blokken zijn er nog steeds. En meer als anders. Monteur zei ook al dat er zoveel fouten in het signaal zijn dat je dan blokken krijgt. Dit zijn correctie blokken van het signaal.


Misschien is er nu een persoon van Ziggo die hierop kan reageren??
Reputatie 7
Badge +11
Ja, dat ziet er niet goed uit. Nu maar even afwachten wat ziggo gaat doen?????

Toch wel fijn dat er een oorzaak gevonden is. Zo zie je maar: de MM heb je ook niet veel aan.

gr Teun (expert)
Recent hebben wij een nieuwe TV gekocht, een 49 inch Sony Bravia met 4k, Android TV, alles erop en eraan. Het installeren van de CI+ module was wederom makkelijk en we konden tv kijken.

Al snel bleek dat we storing op het tv signaal kregen zodra het internet ook gebruikt werd.

Even onze situatie schetsen: oud appartement met een woonkamersplitter naar de tv en het modem.

Dit probleem hebben we al eerder gehad waarna de wandcontactdoos is vervangen; die was veel te oud om HD zenders te kunnen bekijken. Ik verdacht daarom of de kabels of de splitter. Na alles vervangen te hebben was het probleem nog steeds aanwezig. Het moest dus iets in de tv zijn. Nu las ik wel op internet dat Sony Bravia's een wat gevoelige tuner hebben. Gevoelig voor storingen in het signaal dus blijkbaar.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing in de instellingen van de tv zelf en kwam op den duur op "LNA" of "Low Noise Amplifier". Dat leek mij helemaal geen goed idee, om een signaal met kleine storingen op te blazen naar meer signaal. Mijn vermoeden werd inderdaad bevestigt via de Wikipedia pagina voor LNA. LNA is namelijk helemaal niet handig met DVB-C; het is meer uitgevonden voor DVB-T.

LNA is te vinden in de Sony Bravia in het menu waar je zoekt naar nieuwe zenders: http://www.sony-asia.com/support/attachments/445365/1.jpg

Na LNA uitgeschakeld te hebben is het tv beeld kristalhelder. De storingen zijn weg!

Wellicht is dit nuttig voor anderen die ook storingen ondervinden met hun Sony Bravia en dit wellicht oplossen via versterkers en andere troep tussen het signaal.
Reputatie 7
Badge +35
@grizzler schreef: "Misschien is er nu een persoon van Ziggo die hierop kan reageren?? "

In de basis is dit een klant helpt klant forum en komen Ziggo moderators eens in de paar werkdagen langs in ieder topic.

Heb je al contact gehad met Ziggo hierover?

Misschien kan @Lycke Ziggo even meekijken als ze vandaag nog tijd heeft.
Reputatie 7
Badge +25
Het filter M-HPF-85 werkt goed om blokjes van Sony tv's te laten verdwijnen, echter zo gauw als je van interactieve diensten via dezelfde tv gebruik wilt maken moet je het filter er tussenuit halen, want het filter houdt dan wel de blokjes tegen maar ook het retour-signaal en dat is jammer.
Reputatie 7
Badge +35
@grizzler Is er nog voortgang in de oplossing van je problemen?

Reageer