SKC

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Next - Verzoek voor extra optie video output: gelijk aan bronmateriaal

In het instellingen menu van de Next kan ik nu kiezen tussen verschillende vaste uitvoer resoluties voor de video, bv. 1080p, 576p, of voor de resolutie die de TV aan kan, vermoedelijk gedetecteerd via HDMI-CEC. Dat betekent dat de video uitvoer altijd een vaste resolutie betreft, waarbij de Next eventueel upscaling doet.

Als ik de video uitvoer wil in de oorspronkelijke bron resolutie, bv de standaard 576i, 1080i of 4K (2160p), en de eventuele upscaling wil laten gebeuren in mijn AV versterker of in mijn TV (beide mogelijk inferieur maar mogelijk ook superieur aan de upscaling in de Next), dan is dat nu niet mogelijk.

Mijn vraag: Zou er een optie toegevoegd kunnen worden aan de Next voor de video uitvoer: "gelijk aan bronmateriaal"?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi allemaal, om eerst maar een kort antwoord te geven: video passthrough staat niet op de agenda.

Stel dat passthrough wel beschikbaar was en je zapt van een HD naar een SD kanaal (of elke andere resolutie/framerate wijziging) dan moet de HDMI connectie opnieuw gemaakt worden waardoor je enkele seconden zwart beeld zult zien. Als je de tv zo veel mogelijk zelf de upscaling wilt laten doen kun je de mediabox inderdaad het beste instellen op 1080i (HD).
Voor Netflix komt wel een aparte modus, vanwege het framerate probleem wat @hanh bovenstaand heeft uitgelegd.

De mediabox onthoudt nu de voorkeursresolutie inderdaad niet, zoals Jruys al opmerkte. Deze bug wordt in een toekomstige update opgelost.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik vrees dat dit niet gaat lukken. Maar Tv resolutie aanhouden loopt niet via CEC. Ook zonder die optie werkt dat. Maar inderdaad verzorgd nu de Next de upscaling, of de Tv als je gebruik maakt van een 4K toestel. Maar je kan natuurlijk wel je receiver de upscaling laten verzorgen. Maar toch zou ik er dan niet voor kiezen SD zenders geheel te laten upscalen door de receiver, maar de Next op 1080P instellen en de receiver verder het werk te laten doen als deze kan upscalen naar 4K.

Doorgaans is er in een 4K Tv wel een goede scaler aan boord en zal Full-HD materiaal er daarop ook netjes uitzien, al is het natuurlijk wel zo dat een Tv het best presteert als deze de resolutie krijgt aangeboden waarvoor deze is gemaakt.

Maar er zit nog en andere kant aan de situatie: niet elk programma is echt in HD opgenomen. Men denkt vaak dat alles echt in HD is omdat het HD logo overal word vermeld, maar dat is echt niet het geval. Bij bepaalde programma's vind elders al upscaling plaats. Dus wat je wilt gaat ook niet helemaal op.
SKC
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes
Beste Willem-A,

Dank voor je reactie.

Mijn vergissing idd, De video capabilities detectie verloopt via HDMI-DDC (E-EDID data).

Overigens met 'bronmateriaal' bedoel ik dan de resolutie van het materiaal zoals het binnenkomt in de Next. Op het voortraject heb ik geen invloed. Bij selecteren van een SD zender zal dat 576i zijn, bij selectie van een HD stream waarschijnlijk 1080i, en bij Netflix mogelijk 2160p. De Next zou de video dan na encoding in het HDMI formaat door moeten geven met ongewijzigde resolutie. En deze optie is nu niet beschikbaar.

Alhoewel mijn receiver een goede kwaliteit upscaler heeft, wil ik het idd door de TV laten doen. Ik verwacht dat deze beter is dan die in de Next. Mocht er informatie beschikbaar zijn over de chipset die gebruikt is in de Next, houd ik mij aanbevolen.

Overigens zijn er genoeg media-spelers en digitale ontvangers op de markt die deze optie gewoon hebben.
Jruys

Level 2
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes
Ik zoek dit ook: geeft de optie om upscalen over te laten aan het weergevend apparaat. Ik snap dat huidig gedrag ideaal is voor de plug and play gebruiker, maar ik heb mijn TV expliciet uitgekozen omdat de upscaler zo goed uit de tests kwam. Ik had ook al bedacht om de Next dan maar vast te zetten op 1080 maar (zie ander topic) dat houdt de Next niet vast, hij springt terug naar 4K.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik had ook al bedacht om de Next dan maar vast te zetten op 1080 maar (zie ander topic) dat houdt de Next niet vast, hij springt terug naar 4K.

Dat terugspringen is een issue.
En voor de nu nog weinige 4k bronnen die er zijn is 1080 natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Vervelend is, dat de Next 4k bronnen bij ingestelde resolutie 4k ook niet onaangetast doorstuurt. Bv Netflix 24p Content wordt geconverteerd naar 50p met schokjes en bewegingsonscherpte in het beeld, als gevolg. Veel mensen zien dat overigens niet.
Niettemin: Er is hard een passthrough optie nodig.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Het zou inderdaad zeer fijn zijn als throughput mogelijkheden ondersteund worden.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi allemaal, om eerst maar een kort antwoord te geven: video passthrough staat niet op de agenda.

Stel dat passthrough wel beschikbaar was en je zapt van een HD naar een SD kanaal (of elke andere resolutie/framerate wijziging) dan moet de HDMI connectie opnieuw gemaakt worden waardoor je enkele seconden zwart beeld zult zien. Als je de tv zo veel mogelijk zelf de upscaling wilt laten doen kun je de mediabox inderdaad het beste instellen op 1080i (HD).
Voor Netflix komt wel een aparte modus, vanwege het framerate probleem wat @hanh bovenstaand heeft uitgelegd.

De mediabox onthoudt nu de voorkeursresolutie inderdaad niet, zoals Jruys al opmerkte. Deze bug wordt in een toekomstige update opgelost.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha Mark Ziggo .
Ik ken het probleem van passthrough.
Het punt is dat je niet zelf het gedrag kunt kiezen, als je dat zou willen.
Het is dus vooral een kwestie van democratie.

Een vervelend probleem is dat 1080 op de Next niet adequaat is voor 4k bronnen.
Dat zijn er weliswaar nog niet zoveel, maar puristen onder de klanten willen dat wel op z'n best kunnen bekijken. Puristen zijn er ook weer niet zo veel. Veel kanten weten niet zoveel over dit soort dingen, als het er maar 'goed' uitziet. En dat is prima, maar mag m.i niet de maat der dingen zijn, vanuit een technisch perspektief.

Je moet bij een 4K bron de Next in 4k zetten of 'Van de TV', als je normaal 1080 gebruikt.
Niet echt fijn. Daar komt bovenop dat de 4k instelling van de Next geen passthrough is van 4k bronnen! 4k Upscaling van andere bronnen, kan in deze stand ook niet worden overgelaten aan de TV.

Etc. Er is een Model te bedenken (lastig!) dat je bij elke instelling best of all worlds te zien kan krijgen.
Passthrough als te kiezen optie is daar een eenvoudig voorbeeld van.

Han
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Mark Ziggo

ik vraag me af of ze het verschil gaan zien. Tegenwoordig worden over het algemeen zeer goede chipsets (scalers) gebruikt, dus het verschil zal minimaal zijn.
SKC
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes
Willem-A : Je reactie komt mij niet zo vriendelijk over. "ze"? Je bedoelt iedereen behalve jezelf?

Mark Ziggo : Dank voor je reactie. Jammer dat het niet op de backlog staat. Voor mij zou een korte tijd zwart beeld bij overschakelen van bv 1080i naar 576i of andersom, acceptabel zijn. In ieder geval heb ik dan zoals hanh zegt een keuze ipv dat de Next mij iets opdringt, en eigenlijk zegt dat andere scalers niet de moeite waard zijn. Ook al heb ik naast de Next nog andere mogelijkheden om SD materiaal af te spelen en om Netflix te gebruiken, toch houd ik me aanbevolen voor de video passthrough optie op de Next.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
SKC

dat heeft nies met onvriendelijkheid van doen hoor. Maar de kwaliteit van de scalers is tegenwoordig vaak zo goed, en ligt vaak ook zo dichtbij elkaar, dat ik me dus afvraag of men gaat opmerken welk apparaat het best is in de bewerking/upscaling. Maar mij valt juist in het algemeen op dat men juist de bron meestal de upscaling laat verzorgen als deze die mogelijkheid heeft, omdat dit 'het beste' zou zijn. Dat viel me al op bij DVD speler en recorder, toen deze voorzien werden van een HDMI uitgang. Ik zag dan vaak dat men deze dan standaard instelde op, eerst, 720P, later 1080I, en weer later 1080P, terwijl ook hier de Tv het wellicht een stuk beter kon doen.
SKC
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes
Beste Willem-A ,

Dank voor je reactie. Ik zou het prettig vinden als een mening ook verkondigd wordt als mening. Op mij kwam het over als het proberen te starten van een onderonsje waarbij je jezelf boven 'ze' probeerde te verheffen, en daarbij een gewoon normaal verzoek probeerde te bagatelliseren. Hoe onbedoeld ook.

Mijn mening: Uit ervaring als productontwikkelaar heb ik geleerd dat je het beste zo lang mogelijk van het bronmateriaal af kunt blijven, en bewerkingen, zoals scaling, vaak het beste kunt doen in het apparaat wat de meeste kennis heeft over het resultaat van de bewerking en wat tevens voldoende power heeft om de bewerkingen ook idd real-time te bewerkstelligen. Scaling algorithmes kunnen verder gaan dan enkel pixels verdubbelen of dmv interpolatie pixels toevoegen. Bv. eigenschappen van het display kunnen in het algoritme meegenomen worden. Volgens mij bevestig jij dit pattern in je reactie.

Ik heb geen marktonderzoek gedaan over wat de gemiddelde gebruiker instelt. Kijkende in mijn omgeving heb ik daar natuurlijk wel een idee over. Als ik dit als referentie neem, ben ik helaas geen gemiddelde gebruiker, en wens ik gewoon de best mogelijke kwaliteit in audio en video, binnen de mogelijkheden die er zijn. Mijn verzoek staat.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
SKC wrote:
Voor mij zou een korte tijd zwart beeld bij overschakelen van bv 1080i naar 576i of andersom, acceptabel zijn.

Op sommige TVs duurt dit 8 seconden(!).

Wellicht staat dit in de toekomst wel op de kaart, ik heb de feedback doorgegeven.
SKC
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes
Mark Ziggo ,

Het wel of niet implementeren van een feature zou eigenlijk niet afhankelijk moeten zijn van effecten op sommige TV's toch? Ik begrijp je opmerking, met mogelijke vragen van gebruikers in gedachten, maar uiteindelijk heeft de gebruiker altijd een keuze, en de default setting zou kunnen blijven zoals deze nu is.

Dank voor het doorgeven.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
SKC schreef:

"Beste @Willem-A ,

Dank voor je reactie. Ik zou het prettig vinden als een mening ook verkondigd wordt als mening. Op mij kwam het over als het proberen te starten van een onderonsje waarbij je jezelf boven 'ze' probeerde te verheffen, en daarbij een gewoon normaal verzoek probeerde te bagatelliseren. Hoe onbedoeld ook".

Sorry, maar dit vind ik echt een wat vreemde reactie. Ik heb veel ervaring opgedaan in de jaren en let ook zeker op het feit welk apparaat de beste scalers aan boord heeft, maar dat betekent ook dat ik doorgaans zag en zie dat men daar in de praktijk weinig mee heeft. Let er maar eens op. Als een bron is aangesloten op een Full-HD Tv, en ingesteld kan worden op 1080P zal men dat doorgaans klakkeloos doen en niet gaan experimenteren of controleren welke van de 2 nu eigenlijk de beste chipset aan boord heeft.

En ik vertel het allemaal wat simpeler als gemiddeld, om het voor iedereen begrijpelijk te houden, maar uiteraard houd upscaling veel meer in dan er simpelweg wat beeldlijnen bij maken. De kwaliteit valt of staat met hoé dat word gedaan. Ik heb ook een aantal jaren ondersteuning verleend aan Panasonic, daar ik erg enthousiast was, en ben over de Plasma, welke helaas uit beeld is, en ik weet dat deze over het algemeen niet waren voorzien van al te beste chipsets en je zag echt dat deze moeite hadden met de upscaling, maar ook vaak met de deinterlacing. Dat is later een stuk beter geworden, maar pas toen de wat latere series 4K toestellen uitkwamen, lees: de betere, werd ook aan de chipsets meer aandacht besteed.

Maar ik denk dat ik er goed aan doe me uit deze topic te onttrekken, want ik ben bang dat mijn schrijven anders toch weer verkeerd op je zal overkomen. Ik heb echter nergens ook maar de intentie gehad me anderen te verheffen en snap ook niet goed hoe dat in de wereld is gekomen. Ik schreef het zoals ik het doorgaans in de praktijk zie. Men let er vaak niet eens op. Kijk eens hoe veel Tv's zijn ingesteld en hoe de weergave ervan is. Dat is de praktijk. Het zijn (overigens uitstekende!) uitzonderingen dat men let op de details die voor een perfect plaatje kunnen zorgen. Dat is ook nu aan de orde, en begrijp me niet verkeerd, maar dat zijn echt uitzonderingen.

Ik laat dit verder aan Mark Ziggo en anderen over, daar ik niet wil dat het om niets uit de hand gaat lopen op dit onderwerp.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic