K.Vaak

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kwaliteit spreektaal bij callcenter Ziggo

Ik wil niet gaan namen en shamen dus daarom geen details (mocht dit account al ergens aan gelinkt zijn, het is niet gebeurd met dit account dus het heeft geen zin om die medewerkers na te gaan en op mijn huidige IP ook niet). Maar in het algemeen vind ik de kwaliteit van Ziggo medewerkers aan de telefoon maar matig. Dit met name qua spreektaal en fatsoenlijk verstaan en uitspreken van ABN of zonder de B mag ook.

Een enorm accent uit het zuiden van het land (Limburgs) bijvoorbeeld of wat wat vaker voorkomt; half Nederlandssprekenden. Enorm buitenlands accent en je moet 2 tot 3 keer je verhaal doen voordat ze het begrijpen en dan ook niet te moeilijke woorden gebruiken.

Ik verwacht geen afgestudeerden aan de telefoon maar normaal A(B)N verstaan en spreken mag je toch wel verwachten? Het zou zo moeten zijn dat IK maar een halve uitleg van mijn probleem moet vertellen en dat de medewerker dan al gelijk begrijpt waar het over gaat en hoe het opgelost moet worden bij wijze van?

Waarom ik dit toch publiekelijk wil doen en wat ik verwacht?
Publiekelijk omdat ik vind dat de rest van de klanten en toekomstige klanten mogen weten dat dit gaande is en dat kwaliteit van een klantenservice steeds vaker van belang is omdat qua prijs er toch geen concurrentie is in de telecom wereld.

Wat ik verwacht. Nogmaals ik wil niet gaan namen en shamen, de mensen waar het over zal gaan zullen ongetwijfeld hun best doen en zullen het vast ook wel kunnen maar zet ze dan op de chat of mail ofzo zodat ze in alle rust kunnen helpen. Of ontsla ze gewoon, ja het is hard maar je mag toch een bepaalde kwaliteit verwachten als klant en als bedrijf zijnde? Dat dit intern aangekaart gaat worden en dat Ziggo een reactie geeft wat ze er aan gaan doen zodat het niet weer voor gaat komen.

edit: ow: tikfout in de titel haha **Aangepast door moderator (Mark)** Gefixt, kan de beste overkomen.
9 Reacties 9
Verwijderd account
Niet van toepassing
Wees blij dat mensen nog willen werken in een call center in deze boreale wereld hahaha, je wilt niet weten hoe vaak ze worden uitgekafferd, ja ook medewerkers die wel fatsoenlijk ABN spreken dus ontspan en stel je vraag indien nodig inderdaad 3x Klaasie!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wie spreekt er echt ABN? K.Vaak

Ik heb liever een Fries of Groninger of Limburger die weet waar hij het over heeft, dan een keurig sprekend figuur die geen idee heeft waar het over gaat, als ik bel met een storing.

Ik heb meer dan 8 jarenlang voor veel particulieren en kleine bedrijven met verschillende providers alle ICT aangesloten en/of storingen gerepareerd en heb daarbij heel vaak de helpdesk moeten bellen, omdat één en ander toch niet goed stond ingesteld en de meesten die mij juist goed geholpen hebben waren bij Ziggo Groningers en Friezen.

De keurig "Nederlands" sprekende, leken vaak werkstudenten die zich keurig aan het protocol hielden en aan het script, maar geen idee hadden waar ze het over hadden.
Mijn reactie: vriendelijk bedankt tot nu toe en veel succes verder.
Ik weet en ervaar dat het inmiddels een stuk beter gaat, dat moet ook gezegd worden.

Dan belde ik opnieuw en kreeg dan meestal wel iemand aan de telefoon die wist waarover zij/hij het had en die hadden verdacht vaak een Fries of Gronings accent bij Ziggo.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Nog een vervolg op mijn bericht hier boven K.Vaak

Maar zoals het uzelf ook al opviel, de schrijftaal met schrijffouten en schrijfstijl laten ook regelmatig en consequent te wensen over op dit forum, zoals komma's die regelmatig vergeten worden ten bate van een goed leesbare zin en een correct Nederlandse zinsbouw, maar deze mensen mogen gelukkig wel op dit forum blijven en abonnee bij Ziggo en worden niet per direct eraf gegooid of geblokt.

Leven en laten leven, je moet het toch met z'n allen doen.
Helemaal alleen gaat het echt niet lukken, het ga u goed.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Persoonlijk heb ik liever iemand die in wat voor dialect ook direct zaken kan uitleggen dan iemand die meer tijd besteed heeft aan het leren van Nederlands dan aan de materie waarvoor hij aan de helpdesk zit.
K.Vaak
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou ja geef mij dan maar een Groninger of een Fries inderdaad, dat versta ik wel. Maar ja selecteer dan op regio waar de klant vandaan belt bijvoorbeeld.

Het gaat ook niet alleen om het verstaan maar ook om het begrijpen door de medewerker. Met name bij de buitenlandse accenten waar ik het idee heb dat Nederlands niet de eerste taal is. De "Nederlanders" die het normaal spreken en begrijpen heb ik verder geen problemen mee en wordt gewoon vlot en goed geholpen.
K.Vaak
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
mguzz wrote:
Wees blij dat mensen nog willen werken in een call center in deze boreale wereld hahaha, je wilt niet weten hoe vaak ze worden uitgekafferd, ja ook medewerkers die wel fatsoenlijk ABN spreken dus ontspan en stel je vraag indien nodig inderdaad 3x Klaasie!


Ik weet het, ik ken de klappen van de zweep wel van de andere kant gezien 😉 Maar dat is een discussie apart.
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
K.Vaak wrote:
Nou ja geef mij dan maar een Groninger of een Fries inderdaad, dat versta ik wel. Maar ja selecteer dan op regio waar de klant vandaan belt bijvoorbeeld.


Vrees dan wel dat elke Ziggo klant een paar euro per maand extra moet betalen, als jij verwacht dat er voor elke regio een aparte helpdesk komt.

Heel soms, tref ik ook weleens iemand waarmee het niet echt wil vlotten tijdens een gesprek, ik probeer hoe dan ook ten alle tijden respectvol en vriendelijk te blijven en mijn frustratie niet te uiten op die persoon. Mocht het ons niet lukken om er samen uit te komen rond ik het gesprek af en bel ik meestal nog een keer.
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
K.Vaak wrote:
Nou ja geef mij dan maar een Groninger of een Fries inderdaad, dat versta ik wel. Maar ja selecteer dan op regio waar de klant vandaan belt bijvoorbeeld.

Wat een onzin. Wanneer ik als Fries naar Limburg verhuis en de helpdesk bel word ik in het Limburgs te woord gestaan en vise versa:thinking:.... Of wil je een keuzemenu; toets 1 voor Fries, 2 voor Limburgs ect.?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Toets #1 voor ABN
Toets #2 als u écht een oplossing voor uw probleem wilt.

Uitgelicht topic