Kabel internet capaciteit - een zeer uitgebreide uitleg

• 21 oktober 2018
  • 27 Reacties
  • 8115x Bekeken

Toon eerste bericht

27 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@ArChie.DVB Oeps, ik gooi nu het één en ander door elkaar ben ik bang.🤔
Dank voor je duidelijkheid.
Reputatie 7
Het valt me op dat er de laatste tijd bij signaalproblemen geen modem downstream kanalen overzichten meer worden geplaatst waarin frequenties gebruikt worden die mogelijk last kunnen hebben van 4G interferentie. Dat was bij de eerste uitschakelingen van de analoge TV kanalen en de gelijktijdig uitgevoerde frequentieplan aanpassingen in die gebieden wel anders. Zou Ziggo geleerd hebben?

De recente schermprints van downstream kanalen uit gebieden waar analoge TV is afgeschakeld laten zien dat de 24 downstream kanalen zich op een 8 MHz raster van 602 MHz tot en met 768 MHz op de frequentieband bevinden. In april heb ik met hulp van een Ziggo klant uit de gemeente Delft, waar het frequentieplan van de regio Den Haag van toepassing is, het volgende frequentieplan opgesteld na de afschakeling van analoge TV:

Dit lijkt het nieuwe frequentieplan te zijn waar Ziggo in het gehele Ziggo kabel gebied naar toe werkt. In mijn regio (Alkmaar) zijn de analoge TV kanalen nog niet afgeschakeld, dus wordt het interessant om te zien of Ziggo hier ook hetzelfde frequentieplan zal toepassen aangezien bijvoorbeeld het huidige frequentieraster voor de digitale RTV transport streams nogal afwijkt.

Duidelijk zichtbaar is dat Ziggo besloten heeft om de verschillende soorten kanalen te groeperen. De 35 digitale RTV transport streams zijn op een 8 MHz raster gezet van 266 MHz tot en met 538 MHz. De 7 VOD transport streams voor de Mediaboxen en de oude voormalig Ziggo digitale ontvangers op een 8 MHz raster van 546 MHz tot en met 594 MHz. En de 24 EuroDOCSIS 3.0 downstreams op een 8 MHz raster van 602 MHz tot en met 786 MHz. De verdwaalde extra downstream op 810 MHz lijkt een configuratie fout te zijn van Ziggo aangezien die downstream niet gedefinieerd is in de DOCSIS management berichten en als zodanig dus ook niet gebruikt wordt (lege downstream). Op de 826 MHz bleek Ziggo ook nog een dubbele RTV transport stream 2049 door te geven die niet in de DVB-SI configuratie was opgenomen, dus wordt/werd er weer lekker aan gerommeld.

Het voor 4G interferentie gevoelige frequentiegebied van 790 MHz tot en met 862 MHz lijkt nu dus vermeden te worden voor het gebruik van EuroDOCSIS 3.0 downstreams. Zoals in diverse topics over deze interferentie problematiek aangegeven had Ziggo ook de oplossing kunnen toepassen van hun Duitse kabel provider collega's door i.p.v. 256-QAM modulatie in dat frequentiegebied de 64-QAM modulatie toe te passen. Dat zorgt voor wat minder capaciteit, maar zorgt er wel voor dat het frequentiegebied inzetbaar wordt. Het zal nu interessant zijn om te zien of Ziggo dat gebied in de toekomst wel gaat inzetten voor DOCSIS 3.1 OFDM downstream kanalen.

In principe zou Ziggo het vrijgemaakte frequentiegebied van 108 MHz tot en met 204 MHz in kunnen gaan zetten voor een 96 MHz DOCSIS 3.1 OFDMA kanaal. Daarvoor zal Ziggo dan echter wel allerlei infrastructuur componenten zoals versterkers in de wijken moeten gaan aanpassen aangezien in de oude infrastructuur geen rekening is gehouden met het gebruik van het frequentie gebied van 65 MHz tot 204 MHz voor retour signalen.

Reageer