computer1up

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

[HowTo] Ziggo Go op Raspberry Pi (we zijn er bijna!)

Nee, dit is niet de zoveelste vraag over hoe je dit voor elkaar krijgt, maar eindelijk eens een antwoord!

 

Wat ik heb gedaan om Ziggo GO op een Raspberry Pi 4 te laten werken is niet heel ingewikkeld, maar het houd in dat je een bestand van 2GB moet downloaden en je moet hier en daar wat in de terminal van de RPi doen. 

 

Stap 1: 

Download Raspbian van de raspberry pi website. https://downloads.raspberrypi.org/raspbian_latest (downloadt het bestand direct). 

Schrijf deze naar een micro-sd-kaart doormiddel van een tool als Etcher of Win32DiskImager. 

Stap 2: 

Start de Raspberry op met deze sd-kaart. Je komt nu op de desktop van Raspbian uit, waarbij je een korte setup moet doorlopen. Deze spreekt eigenlijk voor zich. 

Stap 3: 

Open de terminal (CTRL+ALT+T) en typ de volgende commando's:

  • sudo apt update
    Voer hier je wachtwoord in. Dit is standaard “raspberry” zonder aanhalingstekens. 
  • Ga in Chromium naar de volgende link: https://gist.github.com/ruario/19a28d98d29d34ec9b184c42e5f8bf29#file-widevine-flash_armhf-sh
  • Klik op de knop “Download zip”. 
  • Pak het zipbestand uit. 
  • In de uitgepakte map, sleep het bestand “widevine-flash_armhf.sh” naar de terminal. Ga naar het begin van de regel en voeg “sudo” toe en druk op enter. Het ziet er dus ongeveer zo uit: ‘sudo “/home/pi/Downloads/19a…./widevine-flash_armhf.sh”’
  • Als dit commando klaar is met uitvoeren, komt er de opdracht om het gedownloade bestand uit te pakken. het commando hiervoor staat weergegeven in de terminal, en lijkt op: “sudo tar -C/ -xf $ARCHIVE_NAME”. Kopiëer het commando uit de terminal, plak het en voer het uit. Dit pakt de specifieke bestanden uit die we nodig hebben om Ziggo GO draaiend te krijgen. 
  • typ: “sudo cp /opt/google/chrome/libwidevinecdm.so /usr/lib/chromium-browser/libwidevinecdm.so” zonder aanhalingstekens. 
  • start nu chromium opnieuw op en log in op Ziggo GO. 

Nu zou je een werkende Ziggo GO player moeten hebben in Chromium (een variant van Google Chrome). 

Houd er rekening mee dat dit zelfs op een Raspberry Pi 4 niet zonder haperingen draait. Een Raspberry Pi 3 speelt dit nog slechter af, en het is in beide gevallen eigenlijk niet fijn om te kijken. Maar, het is nu in ieder geval mogelijk! Deze tutorial zou zelfs moeten werken tegen de tijd dat de Raspberry Pi 5 uitkomt, en ik verwacht dat die wel voldoende prestaties zou moeten kunnen leveren om Ziggo GO vloeiend te draaien. 

15 Reacties 15
Fozzyfur

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hoi

 

als ik het sudo commando geef voor het widevine bestand krijg ik de melding dat het pad niet gevonden kan worden

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@Fozzyfur Ziggo go werkt niet meer onder Linux. En dit lijkt me een Linux distro.

DemonEyezNL

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zelfde verhaal eigenlijk als de Netflix app voor Kodi. Die draait soepel als je de resolutie op 720p instelt en niet hoger. Er wordt namelijk softwarematige decoding gebruikt en dan loop je tegen het probleem van te weinig CPU rekenkracht aan 

Bij hardware decoding was het geen probleem geweest, maar ja dat mag niet van want het is geen L1 device maar L3 (apparaat wordt begrensd door fabrikant van de video app dmv DRM)

 

HDR, UHD, DV kan je zoiezo vergeten. ik draai Netflix icm Kodi 18.5  op een Vero 4K (AM Logic S905X ) en dan is 1080p eigenlijk al niet te doen.

Op mn Odroid N2 gaat 1080p vloeiend afspelen daarentegen prima (maar das dan ook een AM Logic S922X.) HDR forceren werkt helaas niet vlekkeloos.

Alle apps die Widevine vereisen voor actief DRM vertonen zelfde gedrag (Amazon Prime Video, HULU, Netflix)

 

Tof dat het je gelukt is om Ziggo Go te laten draaien op die Rasberry Pi 

Jammer dan weer dat Ziggo het Linux platform niet meer ondersteunt

woestric

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Fozzyfur wrote:

hoi

 

als ik het sudo commando geef voor het widevine bestand krijg ik de melding dat het pad niet gevonden kan worden

Je moet eerst rechten geven om het echt te kunnen voeren.

In de console na het uitpakken in de map gaan staan waar het script staat.

Dan chmod +x widevine-flash_armhf.sh

Daarna kan je het uitvoeren met ./widevine-flash_armhf.sh

 

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

@computer1up Heb je dit ook echt getest? Het zou me inderdaad hogelijk verbazen als je niet tegen de linux beperking van Ziggogo aan loopt. Daar hebben al veel mensen naar gekeken, en het komt erop neer, dat Ziggo een bepaalde override voor linux in zijn Widevine DRM Platform niet wil aanzetten. 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hier draait alles prima zonder haperingen.

computer1up
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hee mensen, sorry voor de late reacties. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig tijd had om hier nog naar te kijken, aangezien werk weer druk druk druk was. In de tussentijd heb ik wel weer wat meer vrije tijd 😉 

Dit topic komt eigenlijk voort uit een experimentje dat ik voor een klant moest uitvoeren, sindsdien heb ik er ook niet meer naar gekeken. @efok ja, ik heb het zelf zo uitgevoerd om te testen hoe de performance was. De eerste keer heb ik dit op een Pi 3 gedaan, maar dat was toch veel te langzaam, en een Pi 4 komt al erg in de buurt. 

 

Overigens zullen sommige dingen in die instructies nu wel outdated zijn, maar ik heb even geen RPi's bij de hand om het verder te kunnen testen. 

 

@DemonEyezNL Dat nieuws over Ziggo en Linux had ik nog niet meegekregen, maar er zal vast wel een manier omheen zijn 😛 Moet ik binnenkort sowieso mee gaan experimenteren, de laptop van mijn ouders gaat op Linux draaien om op de camping Ziggo Go te kunnen kijken. Linksom of rechtsom zal ik wel weer een of andere workaround vinden. 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

@computer1up Sinds begin deze maand werkt het toch weer op Linux. We hebben er maanden op moeten wachten, maar uiteindelijk is LG/Ziggo door de bocht gegaan.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

reactie op verkeerde user.. sorry.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Er is nu officiële ondersteuning van widevine in het Raspberry Pi OS.

Te installeren door:

 

sudo apt update

sudo apt full-upgrade

sudo apt install libwidevinecdm0

Bron:https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/m6fq07/netflix_disney_spotify_and_more_official_widev...

 

Alleen op mijn Pi 4 4 Gb onder Buster 32 bits met HD monitor is het net niet om aan te zien. De CPU staat aan 100% en toch stottert het beeld. Iemand daar een oplossing voor?

smits.smit

Level 5
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Het zou moeten kunnen, gisteren nog met een pi400 ziggo, netflix en amazon 1080p resolutie gekeken zonder stotteringen. De pi400 is ietsje overgeklokt tov de pi4 maar, kan me niet voorstellen dat dat volledig het verschil maakt. Ik run de pi wel van een snelle usbssd leessnelheid rond 400mbps mogelijk ivm caching dat dat verschil maakt. 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Ik heb een "gewone" Raspberry Pi 4 (4 Gb) en geen Pi400. De Pi heeft een USB SSD als opstartschijf en bekabeld ethernet.

 

De Pi400 is op stock iets sneller en bij jou ook nog iets overgeklokt.

 

Ik denk dat dat het verschil maakt tussen goed kijkbaar en net niet, want stutters. Ik heb wel alleen op Ziggo Go kunnen testen. Het is best mogelijk dat bijvoorbeeld Netflix wel zal werken.

smits.smit

Level 5
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Pi400 is inderdaad zoals gezegd iets hoger geklokt maar dit kan met een Pi4 ook (let wel op je koeling). Daarnaast is de ene usb-interface voor SSD’s de andere niet, je zou even de snelheid kunnen testen of die > 300Mbps is. Netflix en Amazon lijken inderdaad wat lichter dan ZiggoGo.

smits.smit

Level 5
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Voor de zekerheid nog even gecheckt, ik wil geen onzin verkopen 😁 De eerste (halve) minuut zitten er wel stotteringen in maar daarna (is de buffer waarschijnlijk gevuld en) loopt het verder soepel. Mijn verbinding is over WiFi, moet het ook nog eens bekabeld proberen. 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Net nog even getest:

 - in een browserwindow = stotterend beeld en geluid

 - full screen = na een paar stotters redelijk vloeiend beeld en geluid, synchronisatie is niet 100%, wel springt bij mij om de minuut de fan aan om toe koelen. Daar gaat je kijkervaring 😉

 

Dit alles met Ziggo Go. Browser is Chromium (default browser). Alle updates geinstalleerd.

USB SSD is nel genoeg en LAN is ook snel genoeg. Het is de CPU die het net niet aankan.

Met Netflix en Prime zal het waarschijnlijk net wel gaan, maar dat heb ik niet, kan dus ook niet testen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic