Hoe benader je shares van je NAS via IPv6?

• 20 december 2019
  • 6 Reacties
  • 534x Bekeken

Reputatie 6
Badge +7

Eigenlijk dien je alle apparaten op je LAN te benaderen via een DNS naam, net zo als je dat op het internet doet. Wil ik dus de share video op mijn nas aan mijn PC koppelen, dan zou dat moeten gebeuren met \\mijn-nas\video.

Dat gaat met mijn Fritz!box router ook prima, want die heeft een DNS server die voor alle apparatuur op mijn LAN de naam en de IPv4 en IPv6 adressen registreert, en ook als caching DNS server voor het internet dienst doet. Als mijn-nas ook een IPv6 adres heeft, dan zal de share \\mijn-nas\video automatisch via IPv6 benaderd worden, want IPv6 heeft voorrang boven IPv4.

Ziggo routers hebben echter geen DNS server, dus dan werkt dit niet. In dat geval zie je meestal dat shares gekoppeld worden met hun IPv4 adres, dus zoiets als \\192.168.10.10\video.

Maar wat nu als je als moderne internet gebruiker je shares wil koppelen met IPv6? Je kunt geen kaal IPv6 adres gebruiken, dus zoiets als \\2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7348\video gaat niet werken. De dubbele punten “:” zijn niet toegestaan in de namen, om mee te beginnen.

Maar gelukkig heeft Microsoft daar een humoristische oplossing voor bedacht. Je vervangt alle dubbele punten door streepjes, en je plakt er “.ipv6-literal.net” aan vast. Dus dan wordt dit de naam van de share:

\\2001-db8-85a3-8d3-1319-8a2e-370-7348.ipv6-literal.net\video

Windows snapt dat dit direct omgezet moet worden in een IPv6 adres, en gaat niet proberen deze DNS naam (want dat is het natuurlijk) via DNS op te zoeken.

Probeer het eens zou ik zeggen!

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb het geprobeerd (met Windows Verkenner binnen het thuisnetwerk) en inderdaad het werkt. Maar ik zie nog niet wat het voordeel is boven het omsluiten met vierkanten haken van een (niet omgewerkt) IPv6-adres.

Reputatie 6
Badge +7

Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat werkt niet. Probeer het maar. Het is een Microsoft probleem met een Microsoft oplossing.

Reputatie 7

Hallo @caesar gaaf topic! :punch:

Eigenlijk dien je alle apparaten op je LAN te benaderen via een DNS naam, net zo als je dat op het internet doet.

Dat is wel heel erg mooi, maar is niet incluis in de diensten die wij leveren. Je kan dit volgens mij wel doen met een eigen geavanceerde router achter de modem. Als iemand er bekend mee is hoe je dat met een eigen router en IPv6 voor elkaar krijgt dan zou dat een mooie aanvulling op dit topic zijn.

Ik heb het geprobeerd (met Windows Verkenner binnen het thuisnetwerk) en inderdaad het werkt. Maar ik zie nog niet wat het voordeel is boven het omsluiten met vierkanten haken van een (niet omgewerkt) IPv6-adres.

@DennyW Kun je een voorbeeld van dat ‘omsluiten met vierkante haken’ geven? Dat klinkt ook als een goede tip namelijk.

Reputatie 6
Badge +7

Beste Anne,

Het is heel eenvoudig. Een goede router geeft via DHCPv4 en SLAAC + DHCPv6 adressen uit aan alle apparatuur op je LAN, en registreert automatisch de default namen van die apparatuur in zijn DNS. Je kunt echter ook die namen wijzigen in de DHCP/DNS tabellen op je router, en dan worden die gewijzigde namen ook via DHCP doorgegeven aan de apparatuur.

Iedere fatsoenlijke Customer Edge router behoort dit soort van functionaliteit te hebben. Je hebt gelijk dat je als consument nu bijna gedwongen bent om een eigen router achter een Ziggo router te hangen om dit soort van vanzelfsprekende functionaliteit te krijgen. Ik heb in de afgelopen decennia al de nodige routers versleten, en heb nog nooit een Ziggo router als router gebruikt, ik heb ze alleen als bridge ingezet Ik ben er wel bij anderen mee geconfronteerd, en werd er alleen maar erg moedeloos van. Sorry dat ik het zeggen moet, maar het zijn altijd prutsgevallen geweest.

Dit zijn bijvoorbeeld de gegevens van jullie mediabox op mijn router:

Je ziet, dat is heel wat informatie, en er zijn veel dingen in te stellen.

Dat IPv6 adres binnen vierkante haken kun je gebruiken bij browsers. Dus als je in de adresbalk [2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7348] invult , dan gaat de browser naar dat IPv6 adres toe.

@caesar  ik zou eens naar een Mikrotik router kijken.

Reputatie 6
Badge +7

@GustoIk ken de Mikrotik wel. Ik heb wel eens overwogen om er zelf één te bouwen, maar ik ben eigenlijk nog niets tegengekomen wat ik mis op de Fritz!box.

En mijn Fritz!box is ook een telefooncentrale voor DECT , analoge en ISDN telefoons, en kan gebruikt worden voor IP telefonie. En er kunnen meerdere antwoordapparaten in geconfigureerd worden, en het telefoonboek wordt gesynchroniseerd met mijn Google telefoonboek. Ik voer in mijn email adresboek op de PC de gegevens van iemand in, en even later staan die in mijn mobieltje en mijn vaste telefoon.

Ik hoop dat het ooit nog eens zover komt dat ik zelf een Fritz!box kabelrouter aan de Ziggo coax kan hangen.

Reageer