Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

  • 27 augustus 2017
  • 69 Reacties
  • 77426x Bekeken


Toon eerste bericht

69 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@headhunter46 Dat bericht is van 19 september 2018.

Inmiddels zijn er een paar stappen gezet, lees en kijk en praat mee.

De nieuwe Mediabox - discussieer er hier op los!



Er bestaat de mogelijkheid om de Mediabox XL op te nemen in een thuisnetwerk.

Helaas kan dit nu storingen opleveren of zelfs geheel niet werken door een bug in de software.

Mogelijke storingen:

* In het geheel niet kunnen installeren.
* Haperende verbindingen en uitvallend thuisnetwerk.
* Niet kunnen bereiken van andere apparaten in het thuisnetwerk.
* Haperingen van replay en apps zoals Netflix en Videoland.
* Haperend geluid.

Hoe deze storingen weer kwijt te raken:

* Haal de kabel tussen de Mediabox XL en het modem of andere apparaten af.

* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

Het is aan te bevelen om de box na de verwijdering van de UTP kabel 30 seconden van de stroom te halen voor een verse netwerk startup van zijn eigen systeem en verbinding via de coax kabel. De box heeft een eigen IP adres via de coax kabel voor replay, on-demand, apps en de gids.

En ja, dat werkt! Bibliotheek eraf halen.
Streamen van content, ook van synology NAS trouwens, kan prima via de TV (LG) of chromecast. Wel treurig dat Ziggo dit soort problemen met de mediabox niet oplost, omdat zo eigenlijk niet de gehele functionaliteit kan worden gebruikt. Triest.
Reputatie 7
Badge +16
Het trieste is dat deze bug al gemeld is (o.a. door mij) bij het development team, nog voor de publieke betatest begon en dus ook ver voor de uitrol.
Helaas heeft men toen in alle "wijsheid" besloten om de uitrol door te zetten omdat er al teveel vertraging was geweest en de gebruikers bleven roepen/zeuren om de box (eigenlijk wat ze nu ook weer met de 4k box doen)

Dus een bug die al vanaf dag 1 bekend is en nog steeds niet is verholpen, gaat ook zeker niet verholpen worden. Grappig genoeg zijn een deel van de problemen met de extra XL box gerelateerd aan deze bug en dus ook niet 100% te verhelpen. Wellicht dat daardoor ook niet verdergegaan is met de levering.
Hallo allemaal,

Ben sinds kort in het bezit van een Mediabox XL en een Arris Connectbox.
Het is me (na talloze pogingen) niet gelukt om de MB op te nemen in een thuisnetwerk.

Wat me wel is gelukt is het volgende:
  1. Mediabox via UTP naar de Connectbox. Het netwerk via de MB instellen op de Mediabox. De PC met Plexserver met UTP aan de MB koppelen. Ik heb dan mogelijkheden om data te streamen vanaf de PC naar de MB. Echter heb ik dan geen internet.
  2. Het netwerk via de MB instellen op de Connectbox. PC en MB via UTP aangesloten op de Connectbox. Op het modem krijgt de MB keurig een IP range toegewezen via DHCP van de Connectbox. Ook op de MB zie ik dan dat de MB de PC en Plexserver ziet. Het zwaait naar elkaar. Echter als ik bijv. een foto probeer te kijken dan krijg ik een leeg zwart vlakje. Ofwel dan heb ik geen steamingsfunctionaliteit.
Voordat ik begin met handmatig IP en DHCP te configureren heb ik een paar vagen:
  1. Wat is de status van dit probleem?
  2. Zit er echt een bug in de MB of is het een routeringsprobleem in de Connectbox? (want de MB lijkt wel data van een DLNA server af te kunnen halen).
  3. Is dit probleem op te lossen door een eigen router achter de Connectbox te plaatsen en daar het thuisnetwerk op te configureren?
P.S. Op de Connectbox vind ik een beperkte routerfunctionaliteit, o.a. portfowarwarding en porttriggering.
Worden hier berichten verwijderd?
Reputatie 7
Badge +16
@sebe3835 Het kan zijn dat je bericht op een of andere manier gemodereerd moet worden van het spamfilter. Ik kreeg ook een mail dat je iets gepost had maar er staat nog niks. Maar dat kan nog komen.
@Nick999

Okay, thanks. Had een uitvoerig bericht getypt die er gewoon stond (want ik kon hem nog aanpassen). Kom ik even later terug is het hele verhaal weg ☹️
Okay... Nu staat het er wel weer.
Nog een aanvulling:

Op de Mediabox XL
Tijdens het instellen van het netwerk op de MB via het modem en dus via de netwerkkabel, krijg ik een verontrustende melding dat er geen netwerkkabel is gevonden.
Check ik later de THUISNETWERKMODUS, dan staat er echter dat hij VERBONDEN is.
Onder STATUS THUISNETWERK (LAN) zie ik 2 IPv4-nummers.
  1. IPv4 192.168.178.15
  2. IPv4 Standaard Gateway 192.186.178.10
Op de Connectbox
De MB krijgt een hele trits IP-nummers van de Connectbox allemaal poort 24.
Het staat dus allemaal vrolijk naar elkaar te zwaaien. :-)
Pingen vanaf de Connectbox naar de .10 en .15 werkt echter niet (100% packet loss).
Hmmmmmm okay. Dit gaat allemaal niet meer relevant zijn denk ik aangezien ik nu (pas) artikelen en topics lees over de Mediabox Next die er aan zit te komen.
Reputatie 7
Badge +35
De Mediabox XL werkt niet in het thuisnwetwerk, zoals je kunt lezen in het eerste bericht van dit topic.

Je hebt nu ook 2 DHCP servers in je netwerk in 2 verschillende IP ranges wat problemen op kan leveren met de internetverbinding.

Voor het kwijtraken van je problemen lees het eerste bericht: https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580?postid=198524

Wil je de Mediabox XL als Acces Point gebruiken, volg de volgende stappen, Ziggo ondersteund dit niet en er is geen garantie of help bij het instellen van de Mediabox XL als Acces Point: De Mediabox XL gebruiken als Access Point.
Zou de opvolger van de xl de Next dus dit probleem niet hebben anders ga ik weer gewoon over op de Zgemma box of de VU. Want dit is zwaar Klo... enz.
Reputatie 7
Badge +35
De Next heeft dit probleem niet, deze heeft geen eigen modem / router aan boord en krijg je geleverd met een nieuw modem wat speciaal hiervoor wordt geconfigureerd in de toekomst.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-moet-ik-een-connectbox-bij-de-mediabox-next-mijn-modem-staat-immers-in-bridge-40040?postid=400759
Ik heb nu de Mediabox Next in huis.
mijn vragen hierboven zijn dus niet meer relevant.
Reputatie 7
Badge +35
@sebe3835 Veel kijkplezier gewenst.☺
@Be rt

Dankjewel! 🙂
Ik zag net dat je nog gereageerd hebt op mijn vragen. Dank. Dat topic had ik ook al gelezen inderdaad. Maar heb de Next sinds vanochtend aan de praat, dus de ontdekkingstocht beginteerst weer opnieuw. 👍🙂
Reputatie 7
Badge +35
@sebe3835 Mocht je vragen hebben over de Next, stel ze gerust, er zijn een aantal mensen die hebben de Next al een flinke tijd thuis staan en zij weten er al flink wat van af.
Hallo, mijn thuisnetwerk geeft ook weer storingen. Ik meen dat het een tijd goed gewerkt heeft. Begrijp ik goed dat eigenlijk firmware updates ed maken dat je het opnieuw moet in stellen, of zorgt het sowieso voor storingen?
Heb nu de kabel eruit gehaald en dan is de storing lijkt het idd weg.
Eigenlijk mijn echte vraag: ik had het ingesteld omdat ik in de Ziggo app anders de mediabox niet kan vinden. Heb nu de stappen weer gevolgd en de box staat in gateway modus. Zie echter nog steeds de ip-adressen zoals ik ze eerst had ingesteld, én belangrijker: kan nog steed de box niet vinden in de Ziggo-Go app... En dan mis ik toch wel belangrijke functionaliteit als opnemen instellen op afstand ed...

Kan iemand dit nog eens voor mij verduidelijken?

Edit: helaas heb ik nu nog storingen iig met netflix, dus kabel eruit is niet voldoende, en de gateway modus ook niet...
Reputatie 7
Badge +35
@lburg Het thuisnetwerk kan een tijdje goed draaien, maar het gaat geheid een keer mis.

Heb je alle stappen gevolgd zoals beschreven in het eerste bericht van dit topic?

Opnamen instellen op afstand kan in de Ziggo Go app, als het goed is, de app heeft het thuisnetwerk daar niet voor nodig.

Reageer