Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Programma's wissen met de Humax? Hier wat tips om problemen te voorkomen.

Dag lezers,

ik kom nogal eens berichten en vragen tegen waarin men aangeeft problemen te hebben met het wissen van programma's bij de PVR's (decoders met harde schijf, zowel intern als extern) van Humax.

Daarom hier wat tips:

-Het is raadzaam van tijd tot tijd de schijf eens te formatteren. Breng dan wel vooraf de opnames welke je wilt bewaren in veiligheid, daar deze hiermee verloren gaan. Let op: de gehele schijf wordt hierbij gewist. Heb je daar dus ook nog wat anders op staan, zoals foto's e.d. houdt daar dan rekening mee. Dit kan dus ook helpen issues te voorkomen bij het pauzeren/gebruik van time shift. Ook hiervoor is een deel van de schijf gereserveerd.

-Voorts heb ik gemerkt dat je het best één programma tegelijk kan wissen en dat zo lang moet afwachten tot deze geheel is gewist, alvorens je een volgende wist. Bij kleine bestanden kun je er wel wat meer tegelijk wissen.

-Wat ik zelf ook heb ervaren is, dat het beter gaat als je bij het wissen Media nog niet verlaat, en dat pas doet als het/de gewenste programma(s) is/zijn gewist. Waar dit aan ligt ben ik nog aan het uitzoeken, maar ik werk altijd zo, en heb zelden tot nooit dat er iets misgaat bij het wissen.

-Kun je de opname(s) niet wissen? Speel dan een stukje van de opname(s) af voordat je gaat wissen, of wis eerst een andere bestand dat je wilt verwijderen.

-In sommige gevallen is de optie 'wissen' niet beschikbaar. Dit komt b.v. voor als de opname nog loopt.

-Blijft het wissen voortduren, verlaat dan gewoon Media en keer daar later naar terug. Blijft de decoder ook dan wissen, dan kun je het apparaat na het stand-by zetten eventueel even geheel spanningsloos zetten, of een fabrieksreset uitvoeren zonder de harde schijf te formatteren.

-Soms wil het niet lukken een bestand te wissen. Laat dit dan in eerste instantie staan, en wis een ander bestand dat je kwijt wilt, en probeer daarna het andere bestand te wissen. Wil het wissen daarna ook niet, en ook niet nadat er een stukje is afgespeeld, of andere stappen zijn genomen, schakel dan het apparaat in stand-by, en haal enige tijd de spanning er geheel af. Keert dit regelmatig terug, voer dan een fabrieksreset uit, al dan niet met het samengaan van het formatteren van de harde schijf.

Ik hoor ook regelmatig dat men vind dat het wissen vrij lang duurt, maar dit komt omdat alles wordt geheel wordt gewist, dus ook de ondersteunende bestanden. De opname is dan dus echt geheel van de schijf verdwenen en dat vergt wat meer tijd.

Wellicht plaats ik binnenkort nog wat tips en trucs.

Mvg. Willem.
0 Reacties 0

Uitgelicht topic