Sticky

Opgelet: minstens 1 op de 5 webwinkels is nep.


Reputatie 7
Badge +31
  • Super Expert
  • 18281 reacties
De Consumentenbond waarschuwt in deze feestmaanden, met Sinterklaas en Kerst op komst, voor nepwebshops. Oplichters spelen in op de jacht van consumenten op aanbiedingen met dagen als Single's day, Black Friday, en Cyber Monday. Het zijn vooral websites met aanbiedingen vol populaire spullen als tv's, elektronica en speelgoed.

Maar hoe weet je of een webwinkel betrouwbaar is en of je er veilig online kunt shoppen? Met deze checklist helpen we je op weg.

Checklist nepwebwinkel herkennen

Hoe gaan fraudeurs te werk, hoe herken je een nepwebwinkel en is er wat tegen te doen? Vraag gratis het artikel over nepwebshops aan.

Als je de webwinkel niet kent of vertrouwt, betaal dan nooit vooraf via een overschrijving of iDEAL.
Als je te maken hebt met een nep-webwinkel krijg je het geld niet terug.
Met een creditcard of als je betaalt met Paypal heb je aankoopbescherming. Je krijgt bijvoorbeeld je geld terug als je de aankoop niet ontvangt. En als je voor Afterpay of een andere manier van achteraf betalen kiest, betaal je pas als je de bestelling ontvangen hebt.

5 Reacties

Reputatie 7
Wow @Be rt - Weer zo'n goede en slimme topic!
Goed dat je dit met ons allemaal deelt, want dit is echt een groot probleem aan het worden.

Net zoals je iets 2e hands (zo goed als nieuw) gaat kopen via MarktPlaats. Want heel veel mensen gaan nu hun cadeau's online te koop zetten omdat ze het niet willen hebben. Criminelen maken hier ook gebruik van en zetten zelf producten online die ze nooit versturen en/of kopen erop los en betalen niet. Misschien ook goed om daarop te letten de komende dagen!

Fake app's die doen alsof ze hebben voldaan via de bank. Let daar ook maar op de komende dagen!! Fijn dat we straks in 2019 binnen 5 seconden van bank naar bank kunnen overmaken. Dan kunnen ze dit soort dingen niet meer uithalen!
Reputatie 4
Badge +1
Vaak is hoelang bestaat het bedrijf achter de Webshop een goede indicatie, kan dan zowel klein als groot zijn, bij klein heb je eerder een vast contactpersoon en vind ik persoonlijk prettiger!

Natuurlijk kan alles een keer ergens fout gaan of zelfs failliet.
Bij grote gaat dit harder is mijn ervaring en de grote keurmerkzegels en ook prijszoekmachine's portalen doen als men deze met voldoende kennis en voorbeelden hiervoor waarschuwd eerder vaak helemaal niets.

Heb dit een aantal keren gedaan wegens contacten en/of gewoon al bekende zaken zowel trusted shops, tweakers ebay enz, de reactie bij ons niets bekend keiharde voorbeelden waren er maar niet reeds wettelijk meer dan een verdacht. Daar ging men de vingers niet aan branden claims enz.

Insiders in een branche weten vaak ruimer van tevoren waar de rotte appels wat failliet gaan betreft zolang mogelijk nog doorgaan enz. ( Met die kennis mag men blijkbaar omdat dan zgn. gerucht niemand maatregelen nemen)

Taalfouten

""Teksten op nepwebshops zijn vertaald met Google Translate of met spelfouten Wanneer je struikelt over kromme zinnen, moet je dus alert zijn.""


Vind ik veel tever gaan om daarvoor te waarschuwen goed bedoelende webshops al dan niet buitenland die moeite doen een bezoeker informatie te geven al dan niet met hulp vertaal programma of iemand die de moederstaal niet beheerst of bijv een vorm dyslexie heeft moet naar mijn mening ook een kans krijgen gewoon 100% mee te kunnen doen. 😉

Echter maakt een site / shop / "marktplaats add" veelvuldig gebruik van copy pasted texts dan is er iets niet goed, ze stelen namelijk al content, dus zal de rest ook wel minder betrouwbaar zijn!



Oja dit is wel krom van de consumentenbond zelf namelijk verplicht naar een naam vragen is met de nieuwe privacyregels teveel van het goede, dit mag eigenlijk alleen op vrijwillige basis, hier is emailadres voldoende voor het contact en aanvraag!
https://www.consumentenbond.nl/acties/gratis-artikel-nepwebshops " Achternaam * ""
Reputatie 7
Badge +31
"Oja dit is wel krom van de consumentenbond zelf namelijk verplicht naar een naam vragen is met de nieuwe privacyregels teveel van het goede, dit mag eigenlijk alleen op vrijwillige basis, hier is emailadres voldoende voor het contact en aanvraag!"

Als je daar je naam invult doe je dat op vrijwillige basis, je moet het gratis artikel niet aanvragen. je mag dat.

In de privacyverklaring. staat:

Je gegevens, zoals je naam en e-mailadres, worden opgeslagen in ons bestand. Deze gegevens worden geregistreerd om je gericht informatie en aanbiedingen van de Consumentenbond toe te sturen. Enkel voor dit doel zullen je gegevens gebruikt worden.

En dan je achternaam gebruiken als aanspreektitel, netjes toch?
Reputatie 4
Badge +1
Van onze jurist advocaat (Duits) komt ( IS een EU wet).
Je mag het vragen ( en dan is de uitleg waarom maar vooral wat men ermee doet weer verplicht te geven) maar niet als verplicht invulveld hebben.
Hier met sterretje leek / lijkt mij het verplicht om in te vullen.

Alle contact formulieren zijn vrijwillig, ;) echter om een contact / doel te kunnen bewerkstelligen is in dit geval verplicht niet meer nodig dan e-mail-adres.

Het is gewoon niet een noodzaak voor het doel, en dan zou men het als verplicht invulveld moeten laten die gegevens op te vragen.

Natuurlijk is het leuk en netjes als je persoonlijk door een automaatje aangesproken gaat worden. 🤗
Reputatie 4
Badge +1
Ach en marktplaats 2ehands enz dat was 20 jaar terug ook al het geval, bij de duurdere zaken voor beide partijen een "betalen bij afhalen" en natuurlijk goed kijken of de laptop /phone het nog doet, zo ook een kort contractje waar de naam typenr en serie nr instaan met gecontroleerd naam adres verkoper. ( ja privacywet hihi)

Anders is het risico op voor heling wel heel erg groot bij die platformen, en heb je geen poot om op te staan als een verzekering of politie of vorige eigenaar hier ooit achterkomt. ( sterker je bent dan verdachte)

Als ieder dit doet is gestolen goederen verkopen ook gelijk minder makkelijk en zal diefstal / oplichting hiervoor hopelijk minder voor gaan komen.

Reageer