De Mediabox XL gebruiken als Access Point.



Toon eerste bericht

43 Reacties

Reputatie 7
Badge +31
Als je de box weer in de oude staat wilt hebben, als eerste het modem deel naar fabrieksinstellingen brengen, dit moet door in te loggen op het modem deel, dit lukt niet door de fabrieksinstellingen van het TV deel en UTP kabel los van de Mediabox XL.
Inloggen op het modem deel kan via het netwerk, of een laptop een handmatig IP adres geven in de ranche van de Mediabox XL, inloggen op het ingestelde IP adres en fabrieksinstellingen kiezen.

Hierna het TV deel fabrieksinstellingen en in Gateway zetten, als die daar nog niet in staat.

Hierna zou de Mediabox XL weer normaal moeten werken.
Reputatie 7
Badge +25
@Be rt @RX-Men-8, Als er offline op het display staat, kun je beter geen fabrieksinstellingen herstellen op het TV deel (het modem deel kan wel gewoon). Grote kans dat de box daarna namelijk niet door de installatie heen komt en dan kun je helemaal geen tv kijken.

Heb je nog iets aan de bekabeling verandert voordat je offline op het display kreeg?
Zo niet, haal dan beide kanten van de coax kabel(s) eens los. Er moet dan iets toch niet goed zijn/zitten
Reputatie 7
Badge +31
@Evert @RX-Men-8 Als de box volledig over der rooie is betreffende verbinding via de coax door ooit verkeerde instellingen betreffende thuisnetwerk, komt deze nooit meer online.

Zie deze tekst in eerste bericht in dit topic:
==========================
"Als je modem in je Mediabox XL dan in de Acces Point modus staat, mag het Horizon Box / Mediabox XL TV gedeelte in geen geval via het menu met de afstandsbediening in een thuisnetwerk gezet worden, want dan valt de IP instelling naar Ziggo van je Mediabox TV deel ook weg en heb je niets meer werkend.

Op dat moment heb je geen DHCP van het modem van de Mediabox XL en moet je in je computer/laptop de UTP verbinding met het modem deel volledig handmatig instellen, om nog verbinding te krijgen en alles weer standaard in te kunnen stellen in het modem deel, dus schrijf van te voren de oorspronkelijke instellingen op, en pas hierna kun je de Mediabox XL TV deel weer in fabrieksinstellingen plaatsen en dan kun je pas weer de Mediabox XL in Gateway zetten en heb je weer een IP verbinding om TV te kunnen kijken.
Hierna werkt alles weer als vanouds.
Na allerlei thuisnetwerkvarianten te hebben geprobeerd, wat werkt wel en wat werkt niet en ik in het geheel geen werkende Mediabox XL meer had, ben ik 3 uur bezig geweest om uit te zoeken hoe alles weer in de normale stand te krijgen was."
===========================

Dan helpt alleen fabrieksinstellingen modem deel en dan fabrieksinstellingen TV deel, hierna kan er weer een IP verbinding tot stand komen tussen de Mediabox XL en de Ziggo servers en zal soms niet in één keer goed gaan, maar dan 30 seconden stroom eraf en weer erop en er is weer verbinding.
Reputatie 7
Badge +25
Je hebt gelijk, iets te snel gereageerd!😓
Reputatie 7
Badge +31
Mensen die veel doen maken veel fouten, mensen die weinig doen maken weinig fouten, ik ken ook mensen die geen fouten maken.
Bij het TV kijken zien we ook af en toe een popup dat de verbinding met Ziggo er niet is. Offline dus.
Kabelsignaal is volgens de Horizon box 50% sterkte en 100% kwaliteit. TV ziet er top uit.
Dus...
1. inloggen via http op de Horizon box (lukt altijd als je even het ip adres van de box checkt via de tv netwerkstatuspagina). Laatste instelling bij mij is 192.168.172.2, box is in gateway modus.
2. Systeem->Fabrieksinstellingen->Instellingen herstellen (mij viel op dat de netwerkinstellingen soms behouden wordt als je dit doet)
3. Op de TV: Settings->Fabrieksinstellingen en daarna de setup doorlopen op de tv.
4. Dan eens kijken hoe ie ervoor staat?

Ethernet tussen Connect Modem en Horizon nog loskoppelen tussendoor? Maakt in deze situatie denk ik niet uit.

Fingers crossed. Ik meen me te herinneren dat je in de begintijd van de Horizon box via telnet of ssh op de command line de box kon configureren.... Lijkt nu uitgeschakeld.
Reputatie 7
Badge +25
Be rt schreef:

Mensen die veel doen maken veel fouten, mensen die weinig doen maken weinig fouten, ik ken ook mensen die geen fouten maken.

Die laten anderen fouten maken 😉
OK geef mij de schuld maar als ik hem ge-bricked heb 😃
Reputatie 7
Badge +25
RX-Men-8 schreef:


Ethernet tussen Connect Modem en Horizon nog loskoppelen tussendoor? Maakt in deze situatie denk ik niet uit.

Ik zou die tussendoor inderdaad loskoppelen. Kan het ook niet storen 😉

RX-Men-8 schreef:

OK geef mij de schuld maar als ik hem ge-bricked heb :D

Haha, sja, grote kans dat je het zelf veroorzaakt hebt 😜 , maar zoals Bert zegt, alleen mensen die niks doen maken geen fouten 😄
Reputatie 7
Badge +31
De kabel tussen de Connect box uithalen haalt de laatste storingen eruit.
Alleen de kabel ertussen kan al storingen veroorzaken.
Tot nu toe succes, Horizon box bleef vannacht online na het compleet terugzetten van de fabrieksinstellingen.
De IP diensten blijven wat wisselend qua respons, die instabiliteit - ook in de interface - heb ik nog niet eerder gezien.
Vanmorgen besloot de Horizon box zelf te herstarten, en doet er erg lang over. Toevallige update?
Ik heb hem met rust gelaten, zie vanavond wel of ie erbovenop gekomen is.

Dank voor de hulp! De eerste post in deze thread is nuttig!
Na bovenstaande te hebben uitgevoerd, lijken de problemen met live tv niet te zijn opgelost of misschien zelfs verergert. Zou dat kunnen omdat ik de IP-adressen van een wifi-netwerk router heb gebruikt die achter het Ziggo modem zit? Het bereik van mijn Ubee is namelijk slecht zodat ik een andere router als wifi acces point gebruik.
Reputatie 7
Badge +31
@gdroos1 Live TV zou geen issue moeten zijn met het thuisnetwerk al dan niet in gebruik.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de Mediabox XL op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.
Be rt schreef:

@gdroos1 Live TV zou geen issue moeten zijn met het thuisnetwerk al dan niet in gebruik.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de Mediabox XL op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.



Hoi, ik heb uit andere topics begrepen dat thuisnetwerk via mediabox zelf ook bij live tv problemen oplevert met stotterend geluid en beeld en dat was ook bij mij. Dus had ik mijn thuisnetwerk niet aanstaan en ook geen problemen. Nu bovenstaande gedaan en zout mijn mediabox netjes in het netwerk maar gisteren veel storing gehad. Vanochtend de stekker 30sec losgehaald en nog niet veel problemen gehad. Ik houdt het nog even in de gaten.
Nog een aanvulling op mijn vorige post: Ook vandaag hapert mijn live tv (voornamelijk heel kort geen geluid) soms echter wanneer ik de netwerkkabel uit de mediabox haal, stoppen de haperingen.

Zou dit dus kunnen komen omdat ik de IP-adressen van mijn router die achter het modem zit heb gebruikt ipv de IP adressen van mijn modem te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +31
@gdroos1 "Zou dit dus kunnen komen omdat ik de IP-adressen van mijn router die achter het modem zit heb gebruikt ipv de IP adressen van mijn modem te gebruiken."

Dat is moeilijk te zeggen, dan zou je hier de volledige topologie van je netwerk moeten omschrijven met alle IP ranges en exact IP gebruik.

Alleen de kabel tussen het modem en de Mediabox XL kan al allerlei storingen veroorzaken:
Om de box uit het thuisnetwerk te halen lees eerste bericht in dit topic:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251/index1.html
Ik heb eigenlijk maar 1 reden om mijn mediabox aan het netwerk te hangen en dat is dat ik hem wil aansturen met mijn domotica systeem. Het uit het thuisnetwerk halen is mijn laatste stap. Ik heb de stappen uit je eerste post opnieuw uitgevoerd maar dan gekoppeld aan mijn modem ipv de router die daar weer achter zit. Ik zal mijn bevinding weer melden.

In ieder geval bedankt voor je hulp
Reputatie 7
Badge +31
Succes gewenst, hoop dat het werkt voor je. @gdroos1

Reageer