Wat kan de Digitale Ontvanger?

Toon eerste bericht

61 Reacties

Willem-A schreef:

Dag @Paulino62

het kan wat langer duren voordat de decoder reageert, maar doorgaans zul je zien dat deze dus wel inschakelt. Ik weet niet hoe je de energiespaarstand instellingen hebt gemaakt, maar ook daar kan e.e.a. afhankelijk zijn qua opstarten van de decoder.

Maar voer ook eens een fabrieksreset uit van de Humax. Dat kun je het best doen door eerst 20 minuten de spanning geheel van het apparaat te halen, en na het opstarten direct een fabrieksreset uit te voeren en het apparaat opnieuw te installeren. Dat gaat zeer vlot.

Kijk ook eens of er niets is dat de IR straal vanaf de afstandsbediening kan hinderen, zoals b.v. bepaalde verlichting of objecten. Bedien anders de decoder eens van dichtbij of schakel deze op de decoder zelf aan, en kijk dan eens wat het resultaat is. maar eerst dus even de fabrieksreset zoals genoemd.

Dank Willem, het probleem lijkt vooralsnog opgelost met het herstellen van de fabrieksinstellingen! Top!
Reputatie 7
Badge +17
Dag @Paulino62,

graag gedaan. Bij issues is dat eigenlijk iets wat je eerst standaard even moet uitvoeren. Zeker als je vooraf de spanning ook even geheel van de apparaten haalt, kan dat veel issues verhelpen, maar ook voorkomen. Ik voer daarom standaard met regelmaat een fabrieksreset uit, en formatteer ook regelmatig de schijf in de PVR modellen. Dat loont absoluut.

Veel kijkplezier gewenst.
Reputatie 2
Badge
De bovenstaande pinout klopt niet. Humax gebruikt een afwijkende bedrading voor de 9 pins waardoor een Sega Genesis 2 kabel niet werkt. De connector past en geeft prima beeld maar geen geluid. Ik vermoed daarom dat geluid niet op pin 8 en 9 zit maar op pin 1 en 2. Ik heb een losse connector besteld en zal de pinnen omsolderen en hier een nieuwe pinout plaatsen.
Reputatie 7
Badge +17
W00fer schreef:

De bovenstaande pinout klopt niet. Humax gebruikt een afwijkende bedrading voor de 9 pins waardoor een Sega Genesis 2 kabel niet werkt. De connector past en geeft prima beeld maar geen geluid. Ik vermoed daarom dat geluid niet op pin 8 en 9 zit maar op pin 1 en 2. Ik heb een losse connector besteld en zal de pinnen omsolderen en hier een nieuwe pinout plaatsen.

Waarom de zaak aanpassen? Er is toch een kabel bijgeleverd bij de Humax? Maar inderdaad is de situatie anders, daar de aansluiting volgens Humax een analoge afgeleide is van de HDMI aansluiting. Maar voor de meeste mensen zal dat niet interessant zijn, en daarom houden zij, maar ook ik me daar niet echt mee bezig. Maar dat laat onverlet dat Humax een ander, eigen systeem gebruikt.
Reputatie 2
Badge
Willem-A schreef:

W00fer schreef:

Waarom de zaak aanpassen? Er is toch een kabel bijgeleverd bij de Humax? Maar inderdaad is de situatie anders, daar de aansluiting volgens Humax een analoge afgeleide is van de HDMI aansluiting. Maar voor de meeste mensen zal dat niet interessant zijn, en daarom houden zij, maar ook ik me daar niet echt mee bezig. Maar dat laat onverlet dat Humax een ander, eigen systeem gebruikt.

Omdat het kan en niet al mijn tv's en displays hebben een SCART of HDMI ingang.
Reputatie 7
Badge +17
Oke, duidelijk. Aanpassing voor andere toestellen dus. Overigens zijn daarvoor ook tal van opties te koop, maar die zullen absoluut kostbaarder zijn.
Reputatie 2
Badge
Willem-A schreef:

Oke, duidelijk. Aanpassing voor andere toestellen dus. Overigens zijn daarvoor ook tal van opties te koop, maar die zullen absoluut kostbaarder zijn.

Tuurlijk, als je gaat converteren van scart naar whatever formaat ga je zo een tientje of meer kwijt zijn. Terwijl een kabeltje maken een euro of vier a vijf kost. Liever had ik gehad dat Humax niet zo'n rare 9 pin DIN connector had gebruikt. Samsung heeft er ook een handje van door op hun tv's een rare connector te stoppen die je weer moet omzetten.

https://www.conrad.de/de/scart-samsung-adapter-1x-scart-buchse-1x-samsung-stecker-schwarz-speaka-professional-1278723.html

Diverse systemen hebben gewoon een S-Video ingang welke ook nog beter beeld geeft dan SCART. Is maar een voorbeeld, zijn er nog meer.
Reputatie 7
Badge +17
Voor de nieuwe Tv's zijn vaak verloopkabels nodig, doorgaans dan nog wel bijgeleverd. Maar in het kader van besparing op ruimte word alles dunner, kleiner en krapper en worden de aansluitingen daarop aangepast.

S video is niet voor iedereen een optie, maar scart, ingesteld op RGB presteert nog iets beter. Eerst is er CVBS, ofwel Composiet/Video, met de minst goede kwaliteit. S video doet het al een stuk beter, maar RGB via scart is nog fraaier doordat de rgb kleuren apart worden aangeboden. Daarna is Component de beste optie, welke ook hogere resoluties aankan en vervolgens is er HDMI. Maar goed, er zullen altijd discussies blijven over wat men zelf als beste ervaart. Zo kies jij voor CVBS, terwijl dit toch de minste fraaie beeldoverdracht is. Maar ik denk dat de vergelijking met RGB in jou geval wat mank gaat doordat de Tv dat laatste niet goed aankan. In de 5500 is geen ruimte voor scart en dus heeft men gekozen voor een Din aansluiting. Dat is ook voor het eerst zo, want de eerdere modellen ondersteunden altijd nog 1 of 2 scart aansluitingen in de gebruikelijke vorm, dus Euro AV.

En ja, omvormers etc. zijn meestal niet goedkoop, zeker niet als je iets goeds wilt. Nu zijn de hoge prijzen niet altijd reeel maar als iets er exotisch uitziet trekt dat vaak toch vaak de aandacht van de audio/video freaks...
Reputatie 5
Badge +4
dit is de link van Conrad Nederlandhttps://www.conrad.nl/zoeken?search=scart%20voor%20samsung%20tv&searchType=regular 🤡 vrg honda
Reputatie 2
Badge
@honda

Sommige Samsung TV's gebruiken een tip/ring/sleeve connector voor analoge inputs.

Let erop dat het 3 ringen zijn onder de tip

Voor component ingangen is het hetzelfde principe maar dan met rood/groen/blauwe stekkertjes aan de andere kant
Heb vanmiddag de humax 5500 geïnstalleerd op mijn dino tv in de slaapkamer. Ik heb keurig beeld en veel zenders maar welke ik mis is net 22 BBC first 😳 waarom is dat? Dat is nou juist de zender die ik ook wel boven op mijn tv had willen hebben..... en nou is die er dus niet, kan ik dat toch voor elkaar krijgen?
Reputatie 7
Badge +11
De 5500 heeft allen maar een fta pakket, dus alleen de zenders die je zonder kaart kunt ontvangen. Je zou je abonnement kunnen aanpassen of als men nog een kaartje liggen heeft een 2e hands decoder op de kop tikken.

Teun
Francoise schreef:

Heb vanmiddag de humax 5500 geïnstalleerd op mijn dino tv in de slaapkamer. Ik heb keurig beeld en veel zenders maar welke ik mis is net 22 BBC first 😳 waarom is dat? Dat is nou juist de zender die ik ook wel boven op mijn tv had willen hebben..... en nou is die er dus niet, kan ik dat toch voor elkaar krijgen?

Je hebt die vraag al elders gesteld, dubbele topics starten is weinig zinvol en wordt je niet sneller mee geholpen.

Reageer