Wat kan de Digitale Ontvanger?

Reputatie 7
We stappen binnenkort, regio voor regio, af van het analoge signaal. Daarom heb je besloten, of overweeg je om onze Digitale Ontvanger als alternatief te gebruiken. Deze is verkrijgbaar voor alle klanten die voor 8 maart 2018 al Ziggo klant waren.

Een nieuw apparaat, wat kun je hiervan verwachten? Eigenlijk precies hetzelfde als je oude vertrouwde tv toestel, maar dan net een beetje meer!

De beeldkwaliteit van digitale signaal is simpelweg beter, zeker met deze HD ontvanger! Digitale tv bevat veel meer detail en is een stuk scherper dan analoog. Dit zie je het beste als je een HDMI-kabel gebruikt.

Je kunt de tv gids nu zo op je scherm toveren, met één knop op de afstandsbediening. Je ziet meteen wat er vanavond op tv is (of morgen) en je kunt een herinnering instellen zodat je geen minuut van je favoriete programma hoeft te missen.

Naast tv kijken kun je nu ook radiozenders luisteren via je tv (en je aangesloten audio systeem) in digitale kwaliteit.

“Klinkt goed! Maar… ik zie in jullie reclames altijd allerlei extra functies. Biedt deze Digitale Ontvanger dat ook?” Nee, onze andere apparaten zijn uitgebreider.

Zo biedt de Digitale Ontvanger géén ReplayTV zoals de Ziggo Mediabox XL, of Uitzending gemist die de Standaard Mediabox en in sommige gevallen de CI+ module wel biedt.

Géén On Demand films en series. Die kun je wel kijken via de Ziggo Mediabox XL, de Standaard Mediabox en in sommige gevallen ook via de CI+ module.

Alleen de Ziggo Mediabox XL wordt standaard geleverd met opname functie en de mogelijkheid om uitzendingen op pauze te zetten, hier zit een harde schijf in die in deze simpele Digitale Ontvanger ontbreekt. Géén opnames en niet pauzeren dus.

Kortom het is een simpele mediabox zonder poespas, simpel en éénvoudig tv kijken met HD beeldkwaliteit. Hij doet precies wat je gewend bent van je huidige tv toestel, met wat handige extra opties.

Hoe ziet deze Spartaanse geweldenaar er dan uit? Nou zo:

61 Reacties

Reputatie 7
Badge +15
@Mark Ziggo Persoonlijk vind ik de (bijna) dertig euro eigen bijdrage per box wat aan de hoge kant, zeker voor een box die niet eens je eigendom wordt en ook nog eens meetelt bij het aantal smartcards.

Wellicht een leuk alternatief voor klanten is de Megasat HD 5000 tuner. Deze kost net iets meer dan 40 Euro en heeft HDMI en SCART uit en tevens USB en LAN aansluiting. En volgens mij telt deze dan niet mee bij het aantal smartcards (er zit nl geen smartcard in😎 )
Reputatie 7
Thanks, goede aanvulling. Ik heb naar de specs gekeken en de Megasat HD 5000 is inderdaad ook een bruikbaar alternatief wanneer je nog een oud tv toestel hebt.

Gelukkig zijn heel veel tv toestellen al wel DVB-c geschikt. In de Tweakers pricewatch zie ik dat van de 900 spiksplinter nieuwe toestellen in de lijst, 833 op dit moment zijn uitgerust met DVB-c 🙂
Reputatie 2
Badge +1
Zojuist een besteld, eerste is gratis :-)

Tweede hoef ik niet, maar 30 euro voor een digitaal kastje met vermoed ik garantie zolang je hem gebruikt en support van een helpdesk is naar mijn mening niet duur.

Ga hem ook voor mijn moeder en schoonmoeder regelen als hij bij mij probleemloos werkt. Eenvoudige afstandsbediening met grote knoppen en Tv-gids is voor deze twee tachtigplussers ideaal!
Reputatie 7
Badge +31
De Megasat HD 5000 is je eigendom, defect of problemen? Zelf regelen met ............?

De Umax 5500 van Ziggo heb je in bruikleen, problemen of defect = hulp bij problemen en/of binnen een paar dagen een nieuwe Umax 5500 van Ziggo in huis.
Reputatie 7
Badge +15
@Be rt Maar dan nog is bijna 30 euro eigen bijdrage aan de hoge kant. Nog afgezien van het verschil tussen wel of niet meetellen met aantal smartcards, want de ziggo boxen tellen mee voor die limiet van 5 smartcards.
verder zitten er nog wat interessante verschillen tussen de Ziggo box en de Megasat. De laatste heeft zowel HDMI als SCART uitgang, een werkende USB waar vanaf je media kunt spelen en ook een LAN aansluiting + internet apps.
Dus in ieder geval een leuk alternatief voor bv mensen die al aan de limiet van 5 smartcards/boxen zitten of die een tv hebben met scart.

Overigens ben ik benieuwd waar die eigen bijdrage voor is want voor geen van de andere boxen in bruikleen betaal je een bijdrage. Misschien weet @Mark Ziggo iets meer. @😎
Reputatie 7
Badge +31
@Nick999 Dat zijn zeker flinke voordelen.☺
Reputatie 7
Nick999 schreef:

@Be rtOverigens ben ik benieuwd waar die eigen bijdrage voor is want voor geen van de andere boxen in bruikleen betaal je een bijdrage. Misschien weet @Mark Ziggo iets meer. @😎

Mijn collega Lycke heeft daar in dit topic al meer over geschreven 🙂
Ik ben best bereid om een extra boxje aan te schaffen voor op de slaapkamer. Nu kan ik nergens zien of er een HDMI kabel/scart aansluiting voor nodig is. Op de tv op de slaapkamer zie ik die ook niet. Wij zijn 2 meer dan senioren, dus dan wordt het voor ons wat ingewikkelder.🤔
Reputatie 2
Badge
aac.peeters schreef:

Ik ben best bereid om een extra boxje aan te schaffen voor op de slaapkamer. Nu kan ik nergens zien of er een HDMI kabel/scart aansluiting voor nodig is. Op de tv op de slaapkamer zie ik die ook niet. Wij zijn 2 meer dan senioren, dus dan wordt het voor ons wat ingewikkelder.🤔

Dat nieuwe kastje werkt of met HDMI of scart.

@Teun
Die humax boxen waaronder de 5300c kan je gebruiken zonder zonder smartcard voor het SD pakket van digitale tv (digitale kabeltv). Kan je die humax dan ook gebruiken in Fupc gebied? Aangezien ze daar met de pace box werken. Er is namelijk geen sprake van codering?
Reputatie 7
Badge +31
@aac.peeters

De aansluitingen hebben deze vormen, maar kunnen in kleur verschillen:

scart

HDMI

@Bert Ik zie op het kastje deze aansluitingen. Het zal me toch niet gebeuren dat ik of een monteur over de vloer krijg of dat ik een smart teeveetje moet kopen😥 Tot nu toe heb ik alles zelf aan kunnen sluiten (was op zich niet zo moeilijk met een duidelijk manual).
Bedankt voor je snelle reply.
@Megapaul: U ook bedankt voor de snelle reply.
Reputatie 7
Badge +31
@aac.peeters

De ronde is een kleine scart aansluiting de andere kant van deze kabel is een standaard aansluiting scart.

Zie hier de aansluitingen:

Be rt schreef:

@aac.peeters

De ronde is een kleine scart aansluiting de andere kant van deze kabel is een standaard aansluiting scart.

Zie hier de aansluitingen:

Klasse, heel duidelijk. Ik ben eruit . Soms is het zo simpel.Fijn weekend verder.
Reputatie 7
Badge +11
Megapaul schreef:

aac.peeters schreef:

@Teun
Die humax boxen waaronder de 5300c kan je gebruiken zonder zonder smartcard voor het SD pakket van digitale tv (digitale kabeltv). Kan je die humax dan ook gebruiken in Fupc gebied? Aangezien ze daar met de pace box werken. Er is namelijk geen sprake van codering?

Volgens mij wel, maar misschien dat een van de andere gebruikers bv @Willem-A het wel weet.

Teun
Reputatie 7
Badge +25
Teun schreef:

Megapaul schreef:

aac.peeters schreef:

@Teun

Volgens mij wel, maar misschien dat een van de andere gebruikers bv @Willem-A het wel weet.

Teun

Met 4444 en 164.000 ook in fUPC regio te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +25
Jammer dat wéér de USB-aansluiting niet werkt, had je mooi een programma op kunnen nemen op een USB HDD, een gemiste kans.
Misschien iets voor een volgende firmware update?
Reputatie 7
Badge +18
Teun schreef:

Megapaul schreef:

aac.peeters schreef:

@Teun

Teun

Ja, dat kan, maar niet altijd met dezelfde frequentie en 4444. Dat heb ik N.N. overigens eerder verteld. Als 4444 dus niet werkt, kun je het op deze manier doen: https://myhumax.info/upc/

Zeer zelden dien je de instellingen te maken in het verborgen menu, maar doorgaans werkt voornoemde uitstekend. Voor oud UPC gebied is er geen smartcard beschikbaar, dus gaat het puur om de free to air zenders waarvan er 3 of 4 in HD zijn. Maar als de Humax word ingesteld op 720P of 1080I zal deze uiteraard de SD zenders opschalen. Via HDMI aansluiten is dus altijd mogelijk. En in tegenstelling tot de Pace kan de 5300 natuurlijk programma's opnemen.
Reputatie 7
Badge +18
SantiOriginal schreef:

Teun schreef:

Dan moet er inderdaad een converter tussen. Stelling bouwen met 4 of 5 dezelfde humax decoders, lijkt wel geinig denk ik.
p.s voor de humax ir-fox zou ik niet de grijze kleur nemen, deze zijn in de regel al iets te oud, maar de zwarte. Of de 5100, als die op standby staan heb je ook nog een 5 klokken tot je beschikking. Ook wel leuk.

Teun

:) Ik heb net rondgekeken op het net; de 5100c is in vergelijking met de 5300c naast het display ook aantrekkelijker want heeft 2x scart en rca. De 5200c wordt toch wel een stuk duurder aangeboden.

De 5300c is een wat uitgeklede versie van de 5100c. Die laatste heeft i.t.t. de 5300c nog een ingebouwde voeding, handiger dus als je meerdere stekkers en apparaten hebt, een analoge uitgang in de vorm van Cinch, een display, 2 scart uitgangen, een voor Tv, een voor VCR/DVD recorder en de energiebesparing erop werkt nog iets anders, maar de 5100 stamt ook uit 2010. De 5300 is nieuwer.

De 5200c is een heel ander apparaat met een interne harde schijf en 2 tuners. Dat werkt wel een stuk prettiger. Zeker als je wilt opnemen met het apparaat. De 5400c is gebouwd op het platform van de 5200, maar nu met ene interne schijf die 2 keer zo groot is: 1TB.

De al oudere 5050c kan ook worden gebruikt, maar heeft nog geen energiespaarstand. Althans niet in die vorm zoals de nieuwere modellen dit hebben. Dit is ook een PVR, welke een schijf heeft van 350Gig, een dubbele tuner, maar niet geschikt is voor Interactieve Tv (bij de andere modellen werkt dat alleen in fZiggo gebied).

En dan is er nog de 5000c. Een simpele HD decoder/ontvanger, die al een hele tijd meeloopt. Maar hierbij willen de condensators in de voeding het nog wel eens begeven. Eenvoudig te herstellen, ook door jezelf, want de betreffende Elco's staan dan bol, maar desondanks het vermelden waard.

Uiteraard kun je ze allemaal nog vinden op het Internet, maar in de veerkoop is de 5400c nog vrij kostbaar en niet heel veel te vinden. Soms kom je de 5200c tegen voor zo'n 25-30 Euro, maar het is dan altijd even uitkijken, daar dit model ook al langer loopt. En daar geld niet stinkt verkoopt men ook wel defecte apparaten. vaak geen ramp, maar je hebt dat natuurlijk liever niet.
Reputatie 7
Badge +18
Nick999 schreef:

Als de NMA zijn zin krijgt is het maar de vraag of de FTA zenders nog blijven bestaan. Kans is groot dat die verdwijnen om plaats te maken voor de eventuele concurrentie.

Maar zover is het nog niet, dus laten wel elkaar nog maar niet te bang maken. Een hoax is zo geboren...
Reputatie 7
Badge +18
Be rt schreef:

@aac.peeters

De aansluitingen hebben deze vormen, maar kunnen in kleur verschillen:

scart

HDMI

Ook qua functie kan de scart verschillen. De een ondersteund bijvoorbeeld wél RGB (het mooiste) en de ander niet. Maar ook kan scart dan weer S-Video, of zowel ín- als uitgaande signalen ondersteunen.
Reputatie 7
Badge +18
N.N. schreef:

Jammer dat wéér de USB-aansluiting niet werkt, had je mooi een programma op kunnen nemen op een USB HDD, een gemiste kans.
Misschien iets voor een volgende firmware update?

Ook als de USB aansluiting wel had gewerkt was opnemen met de 5500 niet mogelijk geweest. Het is immers een simpele digitale decoder/ontvanger en géén PVR. Wil je opnemen moet je naar b.v. de Humax 5300c. Met de 5500 gaat het dus ook na een update nooit lukken en dat is een zeer logische keuze. Anders had men deze niet hoeven maken en had men net zo goed de 5300c uit kunnen geven op de manier zoals men nu met deze nieuwe telg doet.

De oude 5000c heeft ook een niet werkende USB aansluiting, welke, net als bij de 5500 alleen dient voor b.v. fabrieksdoeleinden. Maar zou deze wel hebben gewerkt bij de 5000c, dan nog had je ook daarmee nooit op kunnen nemen. Die functie is er gewoon niet.
Reputatie 2
Badge +1
Net HUMAX 5500 "geïnstalleerd" probleemloos, hoefde zelfs geen frequentie en netwerk is in te geven. Prima beeld en duidelijke TV-gids en verder eenvoudige bediening door beperkte mogelijkheden. Radio ook fijn?
Let op dat je energiestand even goed zet, staat op 5 minuten en dan duurt opstarten "lang", op 24 uur gezet.
Reputatie 7
Badge +25
Ik heb de radio via S/PDIF aangesloten op mijn geluidsinstallatie, perfect geluid buiten de TV om, die hoeft nu niet (meer) aan te staan en heb de analoge radio niet (meer) nodig.
Reputatie 7
Badge +18
JGWH Verhoeven schreef:

Net HUMAX 5500 "geïnstalleerd" probleemloos, hoefde zelfs geen frequentie en netwerk is in te geven. Prima beeld en duidelijke TV-gids en verder eenvoudige bediening door beperkte mogelijkheden. Radio ook fijn?
Let op dat je energiestand even goed zet, staat op 5 minuten en dan duurt opstarten "lang", op 24 uur gezet.

Maar dan gaat wel het stand-by verbruik omhoog. Toch ook iets om rekening met te houden in deze tijd. Ik heb meerdere Humax modellen staan, en deze laatst allemaal weer in de energiespaarstand gezet, want anders verbruiken deze in stand-by bijna net zoveel als in gebruik. Toch wat zonde als je ze maar een aantal uren per dag echt gebruikt...

Reageer