Rotterdammertje

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Met 'kastje' digitaal om naar beeldbuis tv te kijken, ook DVD recorder?

Er kunnen 'kastjes' geleverd worden, om het digitale signaal ook terug te zetten, en televisie te kijken op een beeldbuis tv. Ik heb er één in de slaapkamer.
In de woonkamer heb ik een flatscreen tv, Panasonic LCD TX-L-32 U 10E. Dat is geen smart tv, maar wel voorbereid voor digitaal.
Deze kan volgens de importeur worden omgezet voor digitale ontvangst, door de fabrieksinstellingen te veranderen.

Ik heb begrepen, dat men met een 'kastje' (decoder?) ook met de beeldbuis tv kan kijken.
Vraag 1: is daar een nieuwe kabel voor nodig? Direct vanuit de contactdoos in de muur, waar die de woning binnenkomt? Of via de andere apparatuur, zoals nu?
Vraag 2: kan het zijn, dat de contactdoos te oud is, en vervangen moet worden? Dan moet het hele huis overhoop, zit op onmogelijke plek.

Nu het belangrijkste: Ik neem heel veel op de dvd recorder op, en bewaar dingen voor privé gebruik op dvd schijfjes.
Vraag 3: Als zo'n 'kastje' gelezen kan worden door een tv, moet een dvd recorder het toch ook kunnen?
Ik wil GEEN all-in abonnement, want ik neem absoluut geen internet van Ziggo, alleen kabel tv, en radio, zonder extra kosten, zoals beloofd. Als ik een 'mediabox' moet lenen, kan ik dat overal.
VRAAG 4: Heeft er al iemand ervaring met zo'n constructie, en werkt de dvd recorder (of video recorder) met zo'n omzet kastje, met zender keuze, of desnoods 1 zender tegelijk?
13 Reacties 13
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Vraag 1: is daar een nieuwe kabel voor nodig? Als je een Ziggo kastje krijgt (https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-irhd-5300c/) kun je die aansluiten op je huiskamer TV met een HDMI kabel.

Vraag 2: kan het zijn, dat de contactdoos te oud is? Ja waarschijnlijk wel. Ziggo vervangt gratis indien verouderd.

Vraag 3: Als zo'n 'kastje' gelezen kan worden door een tv, moet een dvd recorder het toch ook kunnen? Nee je recorder heeft waarschijnlijk geen HDMI ingang, en er zijn tegenwoordig restricties die het opnemen tegengaan.

Ten vierde. Als het goed is heb je een dvb-c tuner in huiskamer TV daarmee kun je nu al digitaal kijken. https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-ziggo-na-harmonisatie/ Digitaal is storingsgevoeliger, dus kabels moeten up to date zijn, zie ook punt2.

Ziggo gaat analoog uitfaseren, dus je slaapkamer TV wordt een ander verhaal. Vervangen is waarschijnlijk goedkoper, makkelijker en beter.

Met de Ziggo box kun opnemen met een externe harde schijf, die moet je er wel zelf bijkopen.
Rotterdammertje
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je wel, Steefb,
Ik was vergeten te vermelden, dat ik in Rotterdam woon, en op 19 september de stekker uit de analoge ontvangst gaat, dus enige haast is geboden.
Maar op de 'schakelmee' pagina staat dit:
quote:
Digitale ontvanger voor toestellen die niet geschikt zijn
Heb je ergens in huis een beeldbuis-tv of een platte tv zonder ingebouwde digitale ontvanger? Dan krijg je een Digitale Ontvanger in bruikleen. Daarmee zet je het digitale kanaal uit de kabel om in een signaal waar je tv wel mee overweg kan. Je ontvangt er maximaal drie. De eerste kosteloos en de tweede en derde voor een eenmalig bedrag van € 29,95 per stuk. unquote.

Daar zijn eigenlijk mijn vragen over. Omdat ik denk, dat dat signaal, als het is omgezet terug naar 'iets' wat de oude tv wel kan ontvangen, ook de dvd mee overweg zou moeten kunnen. Die ontvangt ook analoog.

Over het verboden kopiëren, daarvoor wordt op de dvd's en cd's en zelfs cassette bandjes een toeslag betaald, al heel lang, zover ik weet. Bovendien ben ik geen groothandel, maar voor privé gebruik.

"Met de Ziggo box kun opnemen met een externe harde schijf, die moet je er wel zelf bijkopen. "
Nieuwe vraag: Betekent dat, dat ik op een externe harde schijf, die ik verbinden moet met de Ziggo box, als ik die zou nemen, dingen kan op zetten, die ik altijd kan bewaren, en afspelen op de computer, of t.v. elders? Maar ik denk, laptop, tablet of zo, geen andere tv, want die moet het type bestand kunnen lezen. Heb ik dat zo goed begrepen?

Nieuwe kabels zullen er zeker moeten komen, maar de wandcontactdoos van de kabel is een probleem: zit achter meubels op onhandige plek.... dat wordt graven.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
"Daar zijn eigenlijk mijn vragen over. Omdat ik denk, dat dat signaal, als het is omgezet terug naar 'iets' wat de oude tv wel kan ontvangen, ook de dvd mee overweg zou moeten kunnen. Die ontvangt ook analoog."
Ik denk dat je daarmee wel gelijk hebt.

"Over het verboden kopiëren, daarvoor wordt op de dvd's en cd's en zelfs cassette bandjes een toeslag betaald, al heel lang, zover ik weet. Bovendien ben ik geen groothandel, maar voor privé gebruik."

Ik zelf vindt dat je gelijk hebt. maar zo werkt het niet.
Rotterdammertje
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nog even over het 'kopiëren', of wel bewaren:
"Met de Ziggo box kun opnemen met een externe harde schijf, die moet je er wel zelf bijkopen. "
Nieuwe vraag: Betekent dat, dat ik op een externe harde schijf, die ik verbinden moet met de Ziggo box, als ik die zou nemen, dingen kan op zetten, die ik altijd kan bewaren, en afspelen op de computer, of t.v. elders? Maar ik denk, laptop, tablet of zo, geen andere tv, want die moet het type bestand kunnen lezen. Heb ik dat zo goed begrepen?
Een vriendin van mij had het over 'op een memorie stick zetten' maar ze wist niet goed hoe. Als het op een stick kan, kan het ook op een externe schijf. Klopt dat, wat ik daar denk?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Rotterdammertje,
De DVD-recorder kun je blijven gebruiken.
Alleen de ingebouwde analoge tuner niet meer.
Je kunt met de DVD-recorder dat opnemen waar je op dat moment naar kijkt, dus als je naar NPO1 kijkt kun je die tevens opnemen, maar niet ondertussen naar NPO2 kijken.
Als je niet thuis bent kun je ook opnemen, je zet dan de tv aan op de betreffende zender. De DVD-recorder stel je zo in dat deze van tijd tot tijd opneemt en als je dan thuis komt kun je het opgenomen programma alsnog bekijken.
Kijk wel even in de handleiding van de recorder welk kanaal je moet hebben van de TV, vaak heet dat EXT1 o.i.d.
Rotterdammertje
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je wel, N.N.,
Dat is in elk geval beter wat dan niets.
Kan ik dan de opname ook bewerken en op dvd schijfjes zetten? Of krijg ik dan alsnog last van de kopieer beveiliging?
Het gaat om een oude serie (via RTL8) en wat motorsport, als ik niet thuis ben b.v. en natuurseries van BBC of ARD.
Anders is de schijf snel vol. Hebben mensen daar al ervaring mee?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Rotterdammertje,
hoe neemt de DVD-recorder dan in 1e instantie op? Op een harde schijf, waarna je het op een DVD brandt?
De ingebouwde kopieerbeveiliging hangt af van de betreffende uitzending en de betreffende aanbieder.
Op het moment dat je op wilt nemen krijg je daar meteen een melding van, dan weet je dat het bij die uitzending niet gaat lukken.
Rotterdammertje
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja, dat doe ik steeds: opnemen op de harde schijf, knippen, wat ik wil bewaren, en kopiëren naar een dvd schijfje, wat bij elkaar past.
Tot nog toe alleen met uitzendingen van de Olympische Spelen last gehad van beveiliging, dat het kopiëren niet wilde lukken. Maar nu heb ik natuurlijk analoog, zowel de tv als de dvd recorder.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Rotterdammertje,
Succes ermee en laat even weten of mijn advies helpt met het opnemen en weer weer kunnen geven via dvd.
Rotterdammertje
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik moet eerst heel goed uitzoeken, wat ik wil, en wat er kan met de verschillende aanbiedingen, dan een beslissing nemen, en er mee leven.
Dus het moet in één keer goed zijn.
Op mijn adres kunnen ook niet alle mogelijkheden, heb ik al vernomen, dus het wordt een fikse puzzel..... vandaar al mijn twijfel.
Ik laat het weten, kan nog wel duren.
In elk geval bedankt voor de hulp.
Rotterdammertje
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Plotseling kwam ik de uitleg tegen, over het opnemen en bewaren van de 'vrije' zenders met een decoder:
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Dat is wat ik eigenlijk zocht, wellicht wat krom gevraagd door mij, maar hier staat het.
Dat is te vergelijken met de situatie nu, met de analoge kabel, en vergelijkbare prijs, en mogelijkheden.
Dit lijkt dus de beste tussen mogelijkheid. Altijd later nog over te stappen, als het uitkomt, of toch niet zo goed blijkt.
Dank allemaal voor het meedenken, en de reacties.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Rotterdammertje,

kijk ook hier eens:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/dvd-recorder-geeft-geen-kanaal-weer-25690

https://community.ziggo.nl/randapparaten-196/opnames-op-harddiskrecorder-overzetten-naar-dvd-26921

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/humax-irhd-5300-c-in-combinatie-met-samsung-dvd-hr-753-en-ht-x20-23691

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/digitale-ontvanger-in-combinatie-met-een-hdd-recorder-en-of-videorecorder-25209

Hier staat veel info welke je ook kan gebruiken. Maar probeer langzaamaan afscheid te nemen van je DVD recorder, want deze worden al langere tijd niet meer geproduceerd en raken dus langzaam uit zicht.
Rotterdammertje
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja, dat was ook nog nieuwe info, over het opnemen op de externe schijf, dat is ook een goed idee, natuurlijk, ben ik ook van plan, om dingen op te bewaren, maar het is weer een nieuw systeem, hoop gedoe, dingen aanschaffen, dingen uitzoeken, en mee om leren gaan... terwijl de apparatuur, die ik heb staan, met veel moeite en kunst en vliegwerk destijds netjes heb aangesloten, nu weer weg moet, of anders moet.
Het is 'wegwerpmaatschappij 3.0' voor heel veel mensen.
Kennissen van mij krijgen morgen het spul thuis - we zullen zien, of het allemaal klopt, dan maak ook een keus.
Nogmaals dank allen, voor het meedenken, want het is toch lastig precies dat te vinden, wat men bedoelt.

Uitgelicht topic