skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Ziggo WiFi instellingen op modems; beperk het bandbreedte gebruik op 2.4GHz

Ziggo heeft veel klanten, dat kun je eenvoudig terug zien als je een app als WiFi analyser of Kismet opent. Een niveautje dieper zal naast de naam van de netwerken ook het type modem laten zien. Als Ziggo hotspots aanstaat is een modem nog eenvoudiger te herkennen.

Nu valt me da laatste tijd op dat er meer Ziggo modems op de 2.4GHz band gebruik maken van 40MHz brede kanalen. Effectief betekent het dat, dat als je buren beide zo'n instelling hebben ontvangen (of gezet) er geen ruimte meer in het spectrum over is om je eigen WiFi (stabiel) te gebruiken. Menig niet laptop (lees: iPad of Tablet, of smartphone) haalt z'n benodigde verbindingskwaliteit niet meer doordat de signaal/ruisverhouding zeer slecht is.

Gegeven dat 2.4GHz verder penetreert dan de 5.2GHz band heb ik een verzoek aan Ziggo: kunnen jullie het goede voorbeeld geven en de maximale bandbreedte van 1 WiFi modem terugbrengen naar de gebruikelijke 20MHz, en de Nederlandse eisen rond uitgestraald vermogen respecteren?

Misschien kunnen jullie zelfs 1 stap verder gaan en vanuit Utrecht op alle modems een kanaal scan initialiseren om zo een dekkingskaart te maken. Wellicht kunnen jullie daarmee - gegeven de omgevingsfactoren - een veel betere kwaliteit van WiFi in Nederland realiseren. Zeg maar gerust Ziggo Hotspots++. Ik zou er graag eens over mee denken als jullie er wat in zien.
4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Waarom denk je dat Ziggo niet de Nederlandse eisen rond uitgestraald vermogen respecteert?

Klanten kunnen zelf hun Wifi instelling maken betreffende 2,4 en 20/40/automatisch Mhz.
Zowel in hun Ziggo Wifi/modem, maar ook in eigen router/accespoint/wifi-via-stopcontact.

Misschien is het voor de providers een optie om een landelijke voorlichtingscampagne uit te rollen betreffende Wifi en instellingen, hebben ze er allemaal plezier van.
skinkie
Topicstarter
Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes
Be rt wrote:
Waarom denk je dat Ziggo niet de Nederlandse eisen rond uitgestraald vermogen respecteert?

Het WiFi signaal van mijn buren is harder dan m'n eigen modem dat op twee meter achter me hangt. Nu zal niet iedereen een Rohde & Schwatz spectrum analyser thuis hebben staan, maar ik denk dat ze die bij Ziggo wel hebben 😉


Klanten kunnen zelf hun Wifi instelling maken betreffende 2,4 en 20/40/automatisch Mhz.

Dat is wellicht de huidige situatie. Zoals je weet configureert Ziggo op het moment dat je Hotspots zet hebt ook een aantal zaken. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat die configuratie veel intelligenter kan.


Zowel in hun Ziggo Wifi/modem, maar ook in eigen router/accespoint/wifi-via-stopcontact.

Misschien is het voor de providers een optie om een landelijke voorlichtingscampagne uit te rollen betreffende Wifi en instellingen, hebben ze er allemaal plezier van.

Dat is altijd goed, maar blijft reactief. Juist het actief pushen van een configuratie die rekening houdt met de omgeving zou ook de dekking van Ziggo Hotspots veel kunnen verbeteren.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ziggo kan niet veel pushen 40 MHz voldoet gewoon aan de 802.11 specificatie en is dus ook gewoon toegestaan.
De instellingen van de hotspots zijn gelijk aan die van het betreffende wifi netwerk daar. En terugschakelen van 40 naar 20 MHz op 802.11n betekent ook dat je vrijwel nooit boven effectief 50-70 Mbit gaat komen, iets wat veel klanten met een snel abbo niet echt fijn gaan vinden.

Het grootste probleem is niet de 20/40 MHz maar eerder het feit dat 2.4 Wifi geen "eigen" frequentieband heeft, maar een band die gedeeld wordt met andere apparatuur zoals sommige DECT telefoons, babyfoons en sommige alarmsystemen. Dus buiten de overlap heb je al vaak te maken met interferentie die niet altijd zichtbaar is.

De nieuwere routers zijn tegenwoordig al snel dual of zelfs tri-band zodat het probleem in de toekomst alleen maar groter zal worden. Tel daar ook nog bij dat mensen al snel geneigd zij om bij storingen, de firmware te vervangen door een andere versie waarmee hogere vermogens mogelijk zijn en dus nog meer storing bij buren (net zoals vroeger het opschroeven van je 27 MHz om er in plaats van een half wat 0,9 Watt uit te persen)

Enige oplossing is om óf over te gaan op een hele eigen frequentieband met minstens 20-30 kanalen. Dit zal echter nooit gebeuren omdat de band vrijwel geheel vol zit.
Of men moet over op een 5 MHz netwerk (waarbij de bandbreedte theoretisch zelfs mag oplopen tot 160 MHz) en dan meerdere accesspoints vanwege het slechtere bereik.

Of er moeten geheel nieuwe alternatieven komen zoals IR maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik heb in mijn modem de 2.4-band uitgeschakeld en gebruik alleen de 5.0-band en werk verder hoofdzakelijk bekabeld i.v.m. stabiliteit en veiligheid.
Mocht het een keer voorkomen dat ik de 2.4-band nodig heb, omdat een device de 5.0-band niet ondersteunt, dan gebruik ik daarvoor de Ziggo Wi-Fi spot.

Uitgelicht topic