Math Driessen

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo spam filter leert niet

Al maanden sleep ik dagelijks hetzelfde type mails naar de spam box. Het gaat elke keer om een andere afzender met een algemene naam waarvan het mailadres eindigt op ...@naam.eu. Naam in deze beschrijving varieert ook elke keer. Blijkbaar is het makkelijk voor de daders om telkens nieuwe domein namen op te voeren.

De boodschap in de onderwerp regel verschilt van aanpassen hypotheek bedrag, energie gegevens, traplift, kunststof kozijnen, etc. In onderwerpen is blijkbaar een hele lijst beschikbaar voor de harde werkers.

In de mail staat dan een link waarop je zou moeten klikken om je gegevens aan te passen.

Voor de rest staat er niets in de mail.

4 Reacties 4
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik heb hetzelfde. Steeds die mails, maar ook nog wat andere, waar je helemaal zat van wordt. Wat is al gewonnen heb… Ook dit sleep ik steeds naar spam, maar gezien het steeds om andere namen e.o. adressen gaat, gaat dit niet werken. Ik stuur het daarom ook steeds nog door naar valse-email@fraudehelpdesk.nl

Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes

Hier ook hetzelfde, gelukkig op een niet vaak gebruikte alias maar wordt met de dag meer.

Eerst maar weer met de webmail nakijken en verplaatsen (als dit helpt) en dan mail ophalen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes

De Ziggo spam filter leert gelukkig wel, anders zou je alle eerdere afzenders terug blijven zien komen in je mailbox.

Spammers worden steeds vindingrijker en kunnen met spamservers automatisch alle mogelijke afzender adressen invoeren die ze maar willen en er komen steeds nieuwe technieken die de spamfilter omzeilen.

Een gelukkig ook nieuwe technieken die spam stoppen, zoals dkim, dmarc en spf.

En dan zie je dat het op en af gaat.

Op dit moment is 85% van alle mail op het internet spam, dus er wordt al een hele berg tegengehouden.

https://talosintelligence.com/reputation_center/email_rep

Math Driessen
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dan heb ik helaas een verkeerde verwachting gehad van het leren door een spam filter. Mijn verwachting dat het verder ging dan wat de gebruiker voordoet: slepen van een mail met een adres naar een spam prullenbak. Duidelijk, mijn verwachting inmiddels omlaag bijgesteld.

Uitgelicht topic