Kars

Level 1
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Wifi steeds trager na reset

Hallo,

Na een frisse reset van mijn modem is de snelheid goed, zo rond de 100 Mb/s. Na 1 - 2 dagen zakt deze terug naar de 20 Mb/s. Even aan en uit doen en het is weer een dag rond de 100 Mb/s, maar dan zakt ie weer terug naar de 20 Mb/s….

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

 

groet Kars

78 Reacties 78
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19180Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7282Likes

Goedenavond @Kars en welkom op de Community,

Fijn dat je via dit topic contact met ons opneemt. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is wanneer je draadloze verbinding na verloop van tijd trager wordt. Er kunnen meerdere redenen zijn waardoor dit gebeurd. Test eerst of je  bekabelde verbinding goed werkt. Sluit hiervoor een netwerkkabel aan tussen het Ziggo modem en een PC of laptop. Test de verbinding dan via www.ziggo.nl/speedtest . Door via een bekabelde verbinding te testen kun je eerst goed controleren of de internetverbinding zelf in orde is. Is deze verbinding goed, dan moet er gekeken worden naar de draadloze verbindingen in huis. 

Op het moment dat er meer draadloze netwerken in je buurt zijn (van buren) kan dat storen op jouw draadloze verbinding. Dit kan vervolgens ten koste gaan van de draadloze snelheid. Daarnaast kunnen er andere draadloze signalen storen op de 2.4 en 5.0 Ghz frequentie.
Denk hierbij aan (draadloze) speakers, babyfoons, DECT Telefoonstations en bijvoorbeeld een draadloze deurbel.

Zorg er in ieder geval voor dat je draadloze modem (of draadloze router) niet in de buurt geplaatst is in de buurt van apparaten die kunnen storen. Gebruik daarnaast de adviezen in de topic om de draadloze verbinding in huis te optimaliseren.
Laat
onder dit topic maar weten of het gelukt is met bovenstaande tips. Anders helpen wij je graag verder.

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Kars,

Hoe staat het er op dit moment voor? Hoe is het gegaan met de tips van @Paul Ziggo ? 

Kars
Topicstarter
Level 1
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Hi,

Ik heb alle tips & trick, do's en dont's bekeken en/of gedaan, heb geen stoorzenders in de buurt en heb geen buren die kanalen met me delen.  

 

Soms is de snelheid 100 Mb/s…..dan weer rond de 20 - 30, dan weer rondde 40 -50…….en af en toe lijkt er wel een hik in de verbinding te zitten, want dan laden websites erg traag, maar als ik dan een speedtest doe, haal ik vervolgens wel weer de 100 Mb/s…..

 

Op de tv werkt kanaal 150 ineens niet meer voor Netflix en kan ik die alleen benaderen via de app….

 

Kortom, er heerst hier nog geen heel warm gevoel na onze overstap naar Ziggo en ondanks dat ik toch aardig thuis ben in deze wereld, weet ik ook niet meer wat we anders zouden kunnen doen om de boel stabieler te maken…

 

groet Kars

 

 

 

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels,Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

Hier 2 voorbeelden hoe het aop eruit kan zien:

Om je signaal te kunnen beoordelen:

Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

 

Instructies:

 

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem-29212

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Kars met de gegevens die gegeven hebt kan niemand heel veel.

Kun je wellicht:

  • Aangeven welke apparaten het wel goed doen op WiFi?
  • Aangeven welke apparaten het niet goed doen op WiFi?
  • Aangeven of apparaten het met een UTP kabel wel goed doen?
  • Welke WiFi kanalen je nu gebruikt en met welke breedte?
  • Kun je de up- en downstream waarden uit het modem en de netwerk historie hier posten?
  • Foto's maken hoe het modem op het AOP aangesloten zit?
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Oh well… simultane zend knop...

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Henno  Synchroon helpers haha

Kars
Topicstarter
Level 1
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Hi,

 

Alle apparaten (2 HP laptops en 2 mobiele telefoons) ervaren dezelfde klachten.

Ik heb via UTP een Samsung hub voor de muziek aangesloten en die werkt prima.

 

Zie meegestuurd foto voor de AOP aansluiting waar de modem (witte kabel) en de mediabox op aangesloten zitten.

Alsmede een snapshot van de wifi instellingen.

En zie meegestuurd een Word doc met allerlei statusgegevens die ik uit het modem heb weten te vissen.

 

Hoor graag wat jullie allemaal zien!

 

Groet Kars

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Even hardop gedacht, hier hielp dit ook met het vasthouden van de hogere snelheid:

Hebben de 2,4 en 5 GHz dezelfde SSID / wifinaam?
Zo ja, maak ze eens verschillend.

En de Wifi-modus op alleen n en ac , als je apparatuur dit ondersteund, dan kunnen de snelheden niet terugvallen naar lagere snelheden.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Heb je de netwerkhistorie ook bekeken @Be rt

Dit lijkt mij te duiden op meer als 'n bandsteering probleem.

Maar de 2.4 en 5ghz scheiden van elkaar door beide 'n andere naam te geven is zeker 'n goed begin

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Kars 

Zou je het frontje van het aop(hoofdaansluiting) er beter/verder op kunnen schroeven?

Het zou kunnen dat de splitter daardoor niet ver genoeg in het aop gaat waardoor signaal problemen optreden.

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Tom. met de scheiding van de SSIDs gaat de bandsteering direct uit. Het is een workaround, maar geen achterliggende oorzaak.

@Kars 

“Alle apparaten (2 HP laptops en 2 mobiele telefoons) ervaren dezelfde klachten.”

Welke modellen HP laptops zijn dit en welke merken en types WiFi kaarten zitten er in (kijk even in apparaatbeheer)?

Welke merken en modellen mobiele telefoons zijn dit?

 

“Ik heb via UTP een Samsung hub voor de muziek aangesloten en die werkt prima.”

Gegeven de meldingen in de netwerk historie van je modem moet je wel regelmatig onderbroken streaming diensten hebben gehad.

 

“Zie meegestuurd foto voor de AOP aansluiting waar de modem (witte kabel) en de mediabox op aangesloten zitten.”

Die AOP ziet er niet best uit. Tom had een eerste suggestie gegeven. Als dat niet helpt is zeker een kostenloze vervanging ervan wenselijk.

 

“Alsmede een snapshot van de wifi instellingen.”

Zien er in principe goed uit, helemaal te beoordelen is dit nog niet, dan moet je plaatjes maken met een WiFi analyser en hier posten. Netwerk technisch heb ik nog wel 2 tips: IPv6 op stateful zetten en de DHCP IPv4 lease aanpassen naar 7 dagen; 604800.

“En zie meegestuurd een Word doc met allerlei statusgegevens die ik uit het modem heb weten te vissen.”

Observaties:

Veel T3, T4 en partial services, niet best

Ruis en lager niveau op kanalen 22, 23 en 24 (DS)

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Henno ik weet dat de bandsteering dan uit gaat.

Ik doelde meer op de signaal onderbrekingen en de andere meldingen die bandsteering uitzetten niet op lost maar wel 'n prettigere ervaring kan geven aan je internet beleving.

Kars
Topicstarter
Level 1
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Dank heren, ik heb bovenstaande aangepast en het ziet er op het eerste gezicht goed uit. Denk dat het slim is om eerst even 1 - 2 dagen de boel aan te kijken of het goed blijft. IK hou jullie op de hoogte. Tnx!!!

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik ben benieuwd!?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Tom.  Niet eerst sleutelen zonder dat de data over de omstandigheden compleet zijn. Eerst even wachten tot TS met gegevens komt over wat voor WiFi kaarten er in de laptops zitten (ik durf de gok wel aan: weer meer Qualcomm’s) en wat voor mobieltjes er gebruikt worden.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Henno Je hebt gelijk stap voor stap.

Kars
Topicstarter
Level 1
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

In de HP elitebook laptops zitten Intel Dual Band Wireless-AC 8265 

Heb nog weinig muziek geluisterd dus eventuele storing is me niet opgevallen.

AOP ziet er inderdaad niet fijn uit, maar de boel lijkt wel goede connectie te hebben. 

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Kars Met de kwaliteit van die Intel WiFi kaartjes moet je de maximale snelheid van je abbo zonder veel moeite kunnen halen.

Uitgelicht topic