williewortel01

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi slecht via Acces point Ubiquiti

Ik heb beneden de ziggo connect staan(de nieuwe witte) al 3 maanden die draadloos signaal verzend voor de beneden verdieping, van hieruit 2 vaste pc's en 1 kabel naar boven waarop een ubiquiti ap zit voor de bovenverdieping.  Gisteren een 2e ubiquiti AP PRO gekocht die ik beneden heb opgehangen, het wifi signaal van de connect heb ik uitgeschakeld, dus vanuit de connect gaat een utp naar een switch waar vervolgens een kabel naar de POE adapter van de ubiquiti gaat en dan naar de AP zelf, vanuit dezelfde switch gaat er een 2e kabel naar de andere poe adapter en naar de 2e AP voor beneden.

Ik kom met speedtest niet boven de 80mB uit, ik heb het MAX abo van ziggo.

Als ik de AP's uitzet en het wifi signaal van de connect weer aanzet kom ik ook niet boven de 80mB uit. Weet zeker dat ik voorheen vele malen sneller wifi had, hoe kan dit. Speedtest op de vaste pc is gemiddeld 480-500mB.  Hoe kan dit dat ik geen sneller wifi krijg, beide AP's zijn Pro versie

6 Reacties 6
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Wat laat een bekabelde speedtest zien?

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
hanh wrote:

Wat laat een bekabelde speedtest zien?

 

Hij schrijft in zijn bericht “Speedtest op de vaste pc is gemiddeld 480-500mB” ik ga er vanuit dat dit een bekabelde speedtest is.. 

williewortel01
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Staat in mijn tekst, 480-500mb, zowel ziggo speedtest, ookla en nog meerdere

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Pff. Niet goed genoeg doorgelezen. Foutje.

80 Mbps kan typisch wijzen op een kabel die 100 Mbps levert ipv 1Gbps (of bij een bekabelde test een Ethernet Adaptor die 100 Mbps levert).

Bij gebruik van een Wireless verbinding via een AP kan je last van een slechte kabel hebben, als de Wifi verbinding meer voor je kan doen.
Via een Wireless Connectie met de Connectbox kan dat het probleem niet zijn. Die levert ook 80 Mbps. Kan nog toeval zijn.
Dicht bij de Connectbox met een 5Ghz verbinding moet je zowat je abo snelheid te zien krijgen.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Ubiquity gebruikt meerdere POE-normen. Ook een propriétaire norm die 24 volt geeft. Je zou eens moeten kijken (opzoeken) of de meegeleverde POE-adapters die 24 volt (propriétaire norm  / versie) van Ubiquity geven/zijn en zo ja, of men daar de draad-adres voor gebruikt die ander voor Gb nodig zijn (Met andere woorden: Of er, voor de data-overdracht, teruggevallen wordt op een ouderwetse 100Mb/s verbinding.)

 

**EDIT**
Hier een link met een overzicht van de Ubiquity-POE-adapters. Er zijn inderdaad exemplaren bij die geen Gb aankunnen. Controleer typenummer!

 

**EDIT2**
Én, niet onbelangrijk: controleer ook op welke POE-norm de AP's ingesteld zijn. Misschien is die instelling wel de beperkende factor.
N.B.: Zo maar experimenteren met de POE-instelling is niet ongevaarlijk. Kijk altijd eerst in de specs / manuals welke normen er gelden  / geschikt zijn voor een bepaald apparaat. 

williewortel01
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik had gistern het modem nog eens gereset en dan haal ik weer 220 mB via de wifi zowel over de ubiquiti als over de connectbox, maar na een tijdje valt deze weer terug naar 80-90.

 

wat kan de oorzaak zijn van het terugvallen na een tijdje.

als ik gewoon de ubiquiti uitzet en alleen wifi heb over de connectbox dan kom ik na een tijdje ook niet verder dan 80-90, dus dat ligt niet aan de bekabeling van het modem naar de switch.

Uitgelicht topic