Hans3205

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Wifi 5.0 GHz wel verbinding, geen internet

Sinds de onderhoudswerkzaamheden van een paar weken geleden heb ik problemen met het 5 ghz netwerk op mijn connect box. De 2.4 werkt altijd,maar de 5 ghz valt constant weg. Er wordt dan aangegeven dat er wel verbinding is, maar geen internet. Als ik via een wifi-analyser het signaal opzoek blijkt dit prima te zijn.
Ik heb de connect box reeds verschillende keren gereset en uit en aan gedaan. Ook het specifiek uitzetten en aanzetten van 5 ghz werkt niet.
Het enige watik nog niet geprobeerd heb is het kanaal van automatisch naar vast over te zetten.

Kent iemand dit probleem en weet een oplossing, mijn dank zou groot zijn.

Hans
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Hans3205
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Heb het kanaal nu vast op 44 gezet en tot nu toe geen uitval meer gehad. In de automatische modes werden de kanalen 50-58 geselecteerd. Ik vermoed dat hierin inderdaad het probleem zat.
Blijft vreemd dat ziggo dat niet vermeldt, of in iedergeval ergens opschrijft waar ik het niet kan vinden.

Nog maals bedankt voor de reacties

Hans

Bekijk in context

12 Reacties 12
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ik ken het probleem niet, maar vastzetten op kanaal 36, 40 of 44 is altijd te proberen. De hogere kanalen kunnen worden onderbroken door militaire en andere gebruikers.
ceskens

Level 1
  • 217Posts
  • 19Oplossingen
  • 19Likes
Jan F. wrote:
De hogere kanalen kunnen worden onderbroken door militaire gebruikers.


Dit wist ik nog niet. Hoe zit dat?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
https://www.lantech.nl/blog/wi-fi-5ghz-kanalen ceskens
ceskens

Level 1
  • 217Posts
  • 19Oplossingen
  • 19Likes
Bedankt voor de link, weer wat geleerd!:thumbsup_tone1:
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo ceskens,
Als je uitval in de 5-band wilt voorkomen gebruik je alleen de kanalen 36 t.e.m. 48, omdat de hogere zogenaamde DFS-kanalen zijn, maar daar weet jij nu ook alles van.
Een groot aantal modem- en router-fabrikanten heeft hun apparatuur die in Europa geleverd wordt al zodanig geprogrammeerd dat alléén de kanalen 36 t.e.m. 48 gebruikt kunnen worden en de hogere niet (meer).
Onder andere TP-Link heeft dat gedaan bij de laatste firmware update van mijn C2-router.
Waarom Ziggo dat (nog) niet aangepast heeft weet ik ook niet, maar in de nieuwste modems van Ziggo wordt wel braaf een waarschuwing gegeven dat je overschakelt naar een DFS-kanaal, dan ben je dus gewaarschuwd.
Hans3205
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor de reacties, ga het proberen !
Hans3205
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Heb het kanaal nu vast op 44 gezet en tot nu toe geen uitval meer gehad. In de automatische modes werden de kanalen 50-58 geselecteerd. Ik vermoed dat hierin inderdaad het probleem zat.
Blijft vreemd dat ziggo dat niet vermeldt, of in iedergeval ergens opschrijft waar ik het niet kan vinden.

Nog maals bedankt voor de reacties

Hans
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Hans3205
Bedankt voor de terugkoppeling en veel internetplezier verder.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Hans3205,
Liberty Global, de baas van Ziggo, zou voor de EU inderdaad de EU-richtlijnen moeten volgen voor de modems die binnen de EU geleverd worden, net zoals andere modem/router-leveranciers dat doen en dus alléén de kanalen 36 t.e.m. 48 vrijgeven.
Ze geven kanaal 14 in de 2.4-band ook niet vrij voor de EU, terwijl die band wèl bestaat, dus kunnen ze dat mijns inziens óók voor de 5.0-band goed regelen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
N.N. Be rt Jan F.
Dit topic had moeten heten:
"Alles wat je moet weten over 5Ghz Wifi".
Gr Han
Hans3205
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Met de kennis van nu...... :grinning:
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Wat een kennis wordt er in dit topic gedeeld, top! Iedereen bedankt voor het meedenken.
Hans3205, fijn dat het tot zover goed gaat! Wees welkom op de Community, met een goede verbinding dit keer 🙂

Uitgelicht topic