Even een aanvulling op onderstaand: Ik ben afgelopen week ingegaan op een uitnodiging om een monteur langs te laten komen die onderstaand probleem zou moeten gaan bekijken. Dit heb ik gedaan met de wetenschap dat die monteur het niet zou kunnen oplossen maar je moet de gelegenheid geven om het te proberen, toch?
Ik heb dus voor vandaag vrij genomen en de monteur is geweest. Die is na wat testen de z.g. monteurslijn gaan bellen en heeft het probleem en zijn bevindingen uitgelegd. Het enige wat hij te horen kreeg van zijn achterban was dat het probleem bij (het netwerk van) de klant lag. Zijn tegenspraak en bevindingen werden niet geduld... Dus we hebben weer afscheid genomen zonder een oplossing.
Omdat ik toch vrij heb genomen en ik vastberaden was om het probleem te laten oplossen, heb ik Ziggo weer gebeld. Weer het hele verhaal gedaan, verwezen naar de monteur die niets kon doen en gevraagd naar de volgende stap. Ik ben toen verwezen naar Gideon: Een extern bedrijf die problemen voor o.a. klanten van Ziggo oplossen als Ziggo het zelf niet kan. Leuke service maar een nadeel: Dat gesprek kost je 80 cent per minuut.
Ik dus Gideon gebeld en die jongens via een Teamviewersessie toegang gegeven. Na 45 minuten (a 80 cent per minuut) (!) testen van lokale systemen, de router en de NAS kwam die toch tot de conclusie dat het niet ligt aan mijn (klant)netwerk maar dat de modem iets tegenhoudt. Het slechte nieuws was dat hij niets aan het modem kon doen om dit op te lossen. Dus na 36 euro verder nog steeds terug bij af...
Ik weer Ziggo gebeld met bovenstaand verhaal. Een daadkrachtige dame aan de lijn die tijdens het half uur durende gesprek misschien 5 minuten met mij heeft gesproken maar de rest van de tijd waarschijnlijk onweer binnen het bedrijf heeft gebracht. Het resultaat is dat zij gaat zoeken naar een modem die en mijn gewenste snelheid van de lijn aankan en het mogelijk zou moeten maken dat ik mijn via (thuis)netwerk mijn diensten kan bereiken via DNS...
Ik ben dus in de stille afwachting van dat nieuwe modem en ga jullie op de hoogte houden.
Het zou goed zijn als jullie ondertussen hier nog wel een reactie plaatsen als jullie hier ook last van hebben. dat geeft (de dame) (ondanks zij dat niet heeft gevraagd) bij Ziggo namelijk voldoende ruggesteun om dit brede probleem voor altijd op te lossen. Daarnaast helpt het om dit probleem alvast op te lossen voordat er een toekomstig nieuw modem wordt geselecteerd voor verspreiding naar klanten. Wat ik daarmee bedoel is dat het misschien dan een puntje op een lijst van vereisten wordt...
Joop V. wrote:
Ik ben begin april 2017 verhuisd en heb een nieuwe aansluiting gekregen en dus ook een pakket met een Technicolor TC7210 modem ontvangen. Omdat ik de installatie in het nieuwe huis niet ken, heb ik om een monteur gevraagd om eventuele installatieproblemen gelijk op te kunnen laten lossen. Na installatie heb ik Ziggo het modem in bridge laten zetten en na bevestiging heb ik mijn eigen router en NAS weer geplaatst. Alles werkte zoals vanouds behalve dat ik vanaf mijn (thuis)netwerk niet mijn diensten kan bereiken via DNS:
Voorbeeld: Je tikt binnen je (thuis)netwerk "www.mijnwebserver.nl" in en je verwacht je webpagina te zien die je zelf op je (thuis)netwerk heb staan maar dat gebeurt niet. Je belt een vriend(in) of de buren en daar zien ze wel de webpagina die je verwacht. Tik jij binnen je (thuis)netwerk het lokale IP-adres in van je webserver, dan doet die het wel.
NAT loopback maakt het dus mogelijk (als alles (routers, firewalls, servers, etc.) goed is ingesteld) bovenstaand voorbeeld wel werkt. NAT loopback is een functioneel onderdeel dat begint bij het modem van Ziggo.
Je gebruikt het bijvoorbeeld voor een eigen mailserver, webserver, online fotoboek, printen of zoiets als SONOS of Nest.
Het rare is dat de zg. oude modems dit wel kunnen maar de nieuwe Technicolor- of ConnectBox-modems niet.
Omdat Ziggo eigenlijk aangeeft dat er te weinig vraag is naar NAT loopback, hierbij de vraag aan jullie om een reactie (misschien met naam (en type) modem) achter te laten en/of de "Leuk!"-knop te gebruiken als je ook deze functionaliteit wilt gebruiken.