Lijkt veel op het befaamde NAT issue waarbij NAT entries na vijf minuten uit de NAT sessie table worden verwijderd. Vijf minuten is natuurlijk veel te kort. Maar ja dat krijg je met goedkope prutzooi die Ziggo aan consumenten in bruikleen geeft.
Jouw Whatsapp client weet niet dat jouw modem de mapped connectie met de whatsapp server heeft verwijderd en daardoor ontvang je ook niets meer. De client denkt dat er nog een connectie is met de Whatsapp server. Server whatsapp packets komen ook niet meer aan bij de client omdat jouw router niet meer een mapping heeft voor je whatsapp server connectie. Een goede router laat toe dat je NAT table entry aging dynamisch kunt instellen of iig de aanbevolen aging time aanhoudt welke in de NAT RFC 5382 staat beschreven.
REQ-5: If a NAT cannot determine whether the endpoints of a TCP
connection are active, it MAY abandon the session if it has been
idle for some time. In such cases, the value of the "established
connection idle-timeout" MUST NOT be less than 2 hours 4 minutes.
The value of the "transitory connection idle-timeout" MUST NOT be
less than 4 minutes.
a) The value of the NAT idle-timeouts MAY be configurable.
De twee uur is de standaard keep alive tijd voor TCP verbindingen. De vier extra minuten is voor verbindingen die in een half open/closed state zijn. Dit om te voorkomen dat een router de entry verwijderd voordat de client en server de gelegenheid hebben gehad om de verbinding goed te openen of te sluiten.
De oplossing is klagen bij Ziggo dat je een modem/router wil welke dit issue niet heeft of zelf een goede router aanschaffen die zich wel aan de aanbevolen NAT RFC richtlijnen houdt of waar je het iig zelf kunt instellen. Een workaround zoals keepalives sturen binnen vijf minuten is geen oplossing. Er zijn niet voor niets richtlijnen om dit soort gedoe te voorkomen.