Bosa

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

whatsapp berichten komen niet binnen

Hallo, Ik heb sinds een maandje een samsung A40. Wanneer mijn telefoon een tijdje niet gebruikt is dan komen er geen whatsapp berichten binnen. Dit ervaar ik alleen als ik op de wifi thuis zit. Heb ook al vele instellingen op mijn telefoon gecheckt, die staan goed. Wij hebben de modum Ubee EVW 321B, lees in de topics dat er hier al meerdere meldingen van zijn geweest. Heb net contact gehad met ziggo klantenservice maar daar weten ze niets van dit probleem af. Ze willen wel een monteur sturen maar als het niet aan de modum ligt dan moet ik kosten betalen. Word hier een beetje hopeloos van.

Hoe kan ik dit probleem oplossen? We hebben een modem/router van Ubee type EVW312B.

Vriendelijke groet,
Bosa
15 Reacties 15
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Dit is inderdaad een vervelend probleem, en ik heb dit ook gehad met de Samsung in het verleden. Maar omdat de Telefoon na een 5 minuten inactief wordt en als er geen data/wifi verkeer is dan is hij stil. Samsung mijn vriendin heeft er nog steeds last van, wat je beste kan doen is Data/Wifi aanzetten hij gaat automatisch naar de snelste verbinding toe Wifi, maar als ie even geen connectie pakt, dan zorgt Data dat je wel binnen krijgt.

Met Iphone heb ik er geen last van.

Hoop dat je iets aan de tip hebt.
Drone

Level 1
  • 308Posts
  • 17Oplossingen
  • 0Likes
Lijkt veel op het befaamde NAT issue waarbij NAT entries na vijf minuten uit de NAT sessie table worden verwijderd. Vijf minuten is natuurlijk veel te kort. Maar ja dat krijg je met goedkope prutzooi die Ziggo aan consumenten in bruikleen geeft.

Jouw Whatsapp client weet niet dat jouw modem de mapped connectie met de whatsapp server heeft verwijderd en daardoor ontvang je ook niets meer. De client denkt dat er nog een connectie is met de Whatsapp server. Server whatsapp packets komen ook niet meer aan bij de client omdat jouw router niet meer een mapping heeft voor je whatsapp server connectie. Een goede router laat toe dat je NAT table entry aging dynamisch kunt instellen of iig de aanbevolen aging time aanhoudt welke in de NAT RFC 5382 staat beschreven.

REQ-5:  If a NAT cannot determine whether the endpoints of a TCP
connection are active, it MAY abandon the session if it has been
idle for some time. In such cases, the value of the "established
connection idle-timeout" MUST NOT be less than 2 hours 4 minutes.
The value of the "transitory connection idle-timeout" MUST NOT be
less than 4 minutes.
a) The value of the NAT idle-timeouts MAY be configurable.


De twee uur is de standaard keep alive tijd voor TCP verbindingen. De vier extra minuten is voor verbindingen die in een half open/closed state zijn. Dit om te voorkomen dat een router de entry verwijderd voordat de client en server de gelegenheid hebben gehad om de verbinding goed te openen of te sluiten.

De oplossing is klagen bij Ziggo dat je een modem/router wil welke dit issue niet heeft of zelf een goede router aanschaffen die zich wel aan de aanbevolen NAT RFC richtlijnen houdt of waar je het iig zelf kunt instellen. Een workaround zoals keepalives sturen binnen vijf minuten is geen oplossing. Er zijn niet voor niets richtlijnen om dit soort gedoe te voorkomen.
Bosa
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Drone,
Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag behoorlijk geklaagd bij ziggo maar ze willen mij geen andere modem sturen. Ik hoop eigenlijk dat iemand van ziggo op mijn vraag reageert want ik ben niet de enige met dit probleem(lees ik in eerdere vragen). En als niets helpt dan ga ik overstappen naar een andere provider. Ben een beetje klaar met ziggo.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Drone Lijkt me een beetje vreemd. Ik heb precies hetzelfde met Zowel mijn Samsung J5 als de S5 en heb zowel op WiFi als 4G vaak dat Whatsapp en email pas binnenkomen nadat ik het toestel ontgrendeld heb,, dus kennelijk gaat de Samsung in een te diepe slaap als hij op standby gaat. Met mijn Huawei had ik nooit problemen, terwijl ik al jaren hetzelfde modem heb.


Overigens staat Samsung al lang bekend om zijn wifi problemen. Google maar eens...
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Bosa
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Nick999,
Ik heb het alleen op mijn wifi verbinding van thuis. Met 4G en als ik ergens anders heb ik geen problemen. Lijkt mij dan dat het probleem bij mij thuis ligt.
En mijn whatsapp berichten komen dan pas binnen als ik whatsapp open.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik zou in dit topic een reactie plaatsen met een linkje erbij naar je eigen topic.
Daar hebben vele anderen last gehad van hetzelfde probleem en is het opgelost met een ander modem.

Zet wel alvast je postcode en huisnummer in je profiel 🙂
Drone

Level 1
  • 308Posts
  • 17Oplossingen
  • 0Likes
Nick999 wrote:
Drone Lijkt me een beetje vreemd. Ik heb precies hetzelfde met Zowel mijn Samsung J5 als de S5 en heb zowel op WiFi als 4G vaak dat Whatsapp en email pas binnenkomen nadat ik het toestel ontgrendeld heb,, dus kennelijk gaat de Samsung in een te diepe slaap als hij op standby gaat. Met mijn Huawei had ik nooit problemen, terwijl ik al jaren hetzelfde modem heb.


Overigens staat Samsung al lang bekend om zijn wifi problemen. Google maar eens...


Ik heb geen problemen met de WiFi verbinding op mijn Samsung telefoon. Ik heb ook geen problemen met whatsapp. Ik heb eigenlijk helemaal geen noemenswaardige problemen met mijn verbindingen. Dat ik geen Ziggo router gebruik helpt daar zeker bij, gezien ik maar zeer beperkte controle krijg over de werking van het apparaat.

Mijn smartphone ontvangt direct Whatsapp berichten, of ik de telefoon nou vijf minuten niet gebruikt heb of uren lang. Het maakt niet uit, het werkt gewoon. Ik heb dan ook zelf NAT timeouts ingesteld conform de richtlijnen voor TCP en UDP traffic.

Een NAT vriendelijke router is een must imo, met name voor gamers. Dit zodat je zelf controle hebt over het soort mapping dat gedaan wordt en hoe lang die mappings idle mogen zijn. Strikt ingestelde NAT routers kunnen alleen maar voor allerlei connectiviteit issues zorgen.

Verder lees ik ook niet dat de topicstarter issues heeft met de WiFi verbinding in het algemeen. Ik lees alleen issues met berichten ontvangen met Whatsapp. Mocht je zelf nog suggesties hebben wat het dan wel zou kunnen veroorzaken, laat je horen zou ik zeggen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Mensen in onderstaande link hebben hetzelfde probleem, schijnt bij Ziggo bekend te zijn en kregen een nieuw modem dus ff wachten op een moderator lijkt me:

https://eu.community.samsung.com/t5/Galaxy-S9-S9/Berichten-whatsapp-gmail-komen-niet-binnen-pas-bij-...
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
mguzz ik heb zelf een Arris Connect Box gekregen en mijn vriendin heeft het nog steeds met haar s10+ op wifi, als die telefoon 15 minuten in actief is dan komt niks binnen. Mijn IphoneXR heeft nergens last van op Wifi. Lijkt iets van een spaarstand te zijn in een Samsung en of Modem daar iets aan kan doen, weet ik niet 100% vertel het nu even uit me eigen ervaring.

Blijft een moeilijke situatie, want is het ook bij andere providers het geval of alleen Ziggo i.c.m. Vodafone of ook andere telecom aanbieder.

Ja is echt lastige kwestie. Snap je verhaal hoor :wink:
Drone

Level 1
  • 308Posts
  • 17Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het zelf nog even getest en gekeken naar welke connecties hun idle timeout gereset worden wanneer er een whatsapp berichtje naar m'n phone wordt verstuurd.

De phone houdt een actieve TCP connectie open naar een server op port 5228. Draait een push notificatie service op van Google zo te zien. Daar komt traffic op binnen zodra m'n partner me een berichtje stuurt. Vervolgens opent whatsapp een nieuwe TCP connectie naar een server op poort 5222 en krijg ik een berichtje binnen. Zo te zien is dat het facebook chat XMPP protocol.

Als ik die connectie op poort 5228 niet heb werkt het dus blijkbaar niet goed. Het is heel normaal dat die verbinding voor langere tijd idle is. Dan ben je dus afhankelijk van een router die niet na korte tijd die verbinding al als inactief bestempeld.
miekenpat

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zelf ervaarde ook dat whatsapp berichten niet of vertraagd binnen komen zolang de telefoon op het wifi netwerk verbonden is. Onderstaand forum gaat hier ook over.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/berichten-komen-met-vertraging-op-smartfoon-binnen...

Na wat onderzoek in het ziggo modem EPC3925, bij geavanceerde instellingen de SPI Firewall protection op LOW gezet (Stond op medium). Dit heeft bij mij gewerkt.
Bosa
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor jullie reacties. Begrijp alleen niet dat er geen moderator reageert.

Daarom nog div. keren contact gehad met ziggo klantenservice en alleen al omdat deze zo klantonvriendelijk zijn, Niets kan of mag (je mag alleen maar betalen). Heb mijn abonnement opgezegd en in één keer kan alles????? Nee het is voor mij nu te laat, laat maar ziggo!
Ben helemaal klaar met dit bedrijf.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Bosa dat is mijn fout excuses! Zo is het gebeurd:

Dit topic staat in mijn beheer. Op 10 september heb ik gelezen dat Evert je verwijst naar een specifiek topic hierover met de vraag om daar een reactie achter te laten. Dat is de perfecte aanpak in dit geval. In dat topic verzamelen we reacties over deze problemen en regelt een collega moderator nieuwe modems na een aantal checks. Ik ben er onterecht vanuit gegaan dat dit helemaal is gelukt en heb daarom dit topic gemarkeerd als 'over een week weer controleren'. Dat is nu pas 😞

De klantenservice heeft die nodige modem ruil niet voor je in gang gezet begrijp ik. Kan ik nu nog iets voor je doen?
Bosa
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Anne H,
Ik heb ook bij de specifieke topic mijn reactie geplaatst!

Misschien moeten jullie eens met de klantenservice aan tafel gaan en duidelijke afspraken maken.

Bedankt voor je aanbod maar je kunt niets meer voor mij doen. IK ben klaar met het bedrijf ziggo.

Uitgelicht topic