J.W.M.

Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Whatsapp berichten geven geen geluid notificatie op wifi van Ziggo, wel op 4G en wifi van een andere provider.

Op aanraden van Ziggo, omdat hun bekennen het ook niet te weten.

Op mijn mobiel Samsung Galaxy J5, ervaar ik de laatste tijd, overal in huis, dat de Whatsapp berichten veel later tot niet binnen komen...op mijn 'thuis' wifi.
Zodra ik overschakel op 4G of een ander wifi netwerk ervaar ik geen problemen.

Heb de app al opnieuw geïnstalleerd, telefoon uit/aan gezet, naar de Vodafone winkel geweest, en alles staat goed ingesteld.

Ziggo heeft op afstand gezien, dat het signaal op het modem in orde is.

Op aanraden van Ziggo, mijn wifi modem (Cisco EPC3928AD) gereset naar de fabrieksinstelling, het 5 Ghz netwerk ingeschakeld, maar helaas zonder resultaat.

Wie, wat, waar zit of is het loos?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Nou...ik ben naar mijn idee eindelijk achter wat er mis is!
Namelijk...gedempte meldingen schakelt vanzelf naar geen geluid.
Ook dat hoort niet, dus ga ik hiermee verder...op zoek naar de goede oplossing om dit euvel te verhelpen.

Bekijk in context

42 Reacties 42
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Dit lijkt me een behoorlijk vervelend probleem! Om de juiste oorzaak te vinden een heel aantal vragen 🙂

Is je telefoon het enige apparaat wat internet problemen heeft? Valt bijvoorbeeld het internet ook weg bij andere apparaten of bij een andere telefoon?

Wat je in ieder geval kunt controleren is of er ingesteld staat dat wifi uitgezet wordt wanneer de telefoon niet gebruikt wordt. Ga hiervoor naar Instellingen > Wifi > rechtsboven aan Meer > Geavanceerd en dan moet er een kopje zijn met iets van Wifi aan tijdens standby. Ik weet niet precies hoe dit genoemd wordt in de Nederlandse taal op die telefoon. Deze instelling moet in ieder geval zo staan dat wifi altijd aan blijft staan.

De 5Ghz is aangezet geef je aan, maar standaard hebben de 2,4Ghz en 5Ghz dezelfde naam. Is dat nu ook het geval? Zo ja, maak ze dan verschillend om zo te kijken bij welke van de 2 dit gebeurt. Hoe dat moet, kun je hier vinden.

Wat ook kan helpen, is het wifi kanaal wijzigen. Hoe dit moet, staat hier uitgelegd. Kies voor de 2,4Ghz voor kanaal 1,6 of 11 en voor de 5Ghz voor een kanaal tussen de 36 en 48.

Wanneer dit allemaal niet helpt, kun je proberen de netwerkinstellingen te resetten.
Ga hiervoor naar Instellingen en gebruik de zoekfunctie die rechts bovenaan het scherm te vinden is. Typ Netwerk in, als de netwerkinstellingen op deze telefoon gereset kunnen worden, zou die optie gevonden moeten worden. Nadat de netwerkinstellingen gereset zijn, moet je wel opnieuw weer het wachtwoord invullen om verbinding te kunnen maken met de wifi.

Probeer bovenstaande stappen één voor één om er zo achter te komen welke van de stappen de oplossing biedt 🙂

Groet,
Evert
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Evert,

Ja mijn telefoon is de enige waarmee ik dat ervaar ?
Het 5Ghz staat vermeld met -5g achter de naam
De wifi blijft aanstaan, dat heb ik zojuist gecheckt, dat staat goed

Met uw stappen, ga ik aan de slag.
Bedankt voor zover.

Groet, J.W.M.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ah top, de de namen zijn dus al verschillend 🙂

Wat dan nu belangrijk om te weten is of dit probleem zich voordoet wanneer je met de 2,4Ghz en/of met de 5Ghz verbonden bent.
Kies bijvoorbeeld de wifi met -5g in de naam en kijk dan wat er gebeurd. Komen de whatsapp berichtjes na verloop van tijd weer niet binnen, kijk dan of je telefoon nog steeds met de 5Ghz verbonden is. Is dat het geval, verbindt de telefoon dan voor de zekerheid nog met de 2,4Ghz om te controleren of dan ook de whatsapp berichtjes niet binnen komen.

Groeten!
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Super blij???, hoe u dit voor mij heel duidelijk uitleg...ben namelijk helemaal niet technisch.
Maar alles stap voor stap...helemaal top!

Helaas doet het probleem in beide (2 en 5 ) voor.

Heb nu zojuist de netwerkinstellingen gereset...dus ben heel benieuwd.
Tot later.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Graag gedaan! 🙂 gelukkig hoef je niet technisch te zijn om toch technische dingen te doen 😉

U gaf aan dat het alleen bij u thuis gebeurd en niet bij een ander wifi netwerk.
Een vraag die hiermee te maken heeft: zodra u thuis bent, komen dan direct de whatsapp berichtjes niet meer binnen? Of komen de berichtjes dan weer wel en dan weer niet binnen?

En er schiet me ineens een vraag te binnen die ik veel eerder had moeten stellen, heeft u uw telefoon ook eens helemaal uit gezet en daarna weer opnieuw opgestart?
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:
Graag gedaan! 🙂 gelukkig hoef je niet technisch te zijn om toch technische dingen te doen 😉

U gaf aan dat het alleen bij u thuis gebeurd en niet bij een ander wifi netwerk.
Een vraag die hiermee te maken heeft: zodra u thuis bent, komen dan direct de whatsapp berichtjes niet meer binnen? Of komen de berichtjes dan weer wel en dan weer niet binnen?

En er schiet me ineens een vraag te binnen die ik veel eerder had moeten stellen, heeft u uw telefoon ook eens helemaal uit gezet en daarna weer opnieuw opgestart?

Ja dit gebeurd alleen thuis.
Vaker...komen de berichten veel later (10 min tot 30 min) binnen dan verstuurd en heeeeel soms direct, maar dat aantal mag eigenlijk geen naam of genoemd worden.

En de telefoon gaat 1x per week uit en dan weer aan.
Het netwerk resetten heeft ook helaas niet geholpen...dus wellicht ligt het aan of bij Whatsapp zelf.
Maar het vreemde blijf ik vinden, dat als ik op een ander wifi netwerk zit het wel gewoon werkt/doet.
Het is gewoon frusterend, zeker als er belangrijke berichtjes zijn.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als u uw telefoon aan het gebruiken bent, dus als het scherm aan staat, krijgt u dan ook geen whatsapp berichtjes binnen?

Wanneer de berichtjes niet binnen komen terwijl u de telefoon gebruikt, probeer dan eens een andere app te openen die ook internet nodig heeft, bijvoorbeeld NOS, Facebook of iets opzoeken op Google.
De kans is klein dat het aan Whatsapp ligt. Maar stel dat het wél aan Whatsapp ligt, dan zou u, terwijl de berichtjes níét binnen komen, wel een andere app moeten kunnen gebruiken.
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:
Als u uw telefoon aan het gebruiken bent, dus als het scherm aan staat, krijgt u dan ook geen whatsapp berichtjes binnen?

Wanneer de berichtjes niet binnen komen terwijl u de telefoon gebruikt, probeer dan eens een andere app te openen die ook internet nodig heeft, bijvoorbeeld NOS, Facebook of iets opzoeken op Google.
De kans is klein dat het aan Whatsapp ligt. Maar stel dat het wél aan Whatsapp ligt, dan zou u, terwijl de berichtjes níét binnen komen, wel een andere app moeten kunnen gebruiken.

Volgens mij komt het dan wel binnen, dan krijg ik bovenin het scherm het embleempje.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Okee, en wanneer u dan de telefoon pakt om die te gaan gebruiken, komen dan de berichten ineens allemaal tegelijkertijd binnen? Of komen ze dan nog steeds niet binnen ongeveer 1 minuut binnen?
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:
Okee, en wanneer u dan de telefoon pakt om die te gaan gebruiken, komen dan de berichten ineens allemaal tegelijkertijd binnen? Of komen ze dan nog steeds niet binnen ongeveer 1 minuut binnen?

Dan zie ik het aantal berichtjes bij de app, zonder dat die met geluid zijn binnengekomen. En als ik berichten geluid hoor, dan zie ik aan het bericht dat ie een 10, 30 tot 45 min geleden verstuurd is.

Is het nog duidelijk zo voor u...ik probeer het zo duidelijk mogelijk aan u over te brengen ?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
IK begrijp u zeker! 🙂 Ik probeer door zoveel mogelijk te vragen de oorzaak boven tafel te krijgen, maar zo ver ben ik helaas nog niet :sweat_smile: Juist dit laatste bericht maakt het niet makkelijker, want als ik het goed begrijp komen de berichtjes soms wel binnen, maar dan heeft de telefoon geen geluidje afgespeeld. En soms gaat er wel een geluidje af, maar dan veel te laat.

Heeft u misschien Facebook en staat dit ook op uw telefoon? Via Facebook Messenger kun je namelijk ook berichtjes sturen. Ik ben benieuwd of die berichtjes wel goed aankomen en hoorbaar zijn op het moment dat de berichtjes van Whatsapp niet aankomen.

Welke Androidversie staat er op uw telefoon? Dit kunt u zien bij Instellingen, dan helemaal naar beneden en dan staat daar iets van Over Telefoon of Info Telefoon. Tik daarop en dan moet er iets staan van Softwaregegevens. Wanneer u daarop tikt, moet daar in het rijtje de Android versie staan.

Wat uiteraard ook kan, is de telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dit is alleen een redelijk paardenmiddel. Mocht u verder willen zoeken, dan zou ik die reset nog even uitstellen 🙂
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:
IK begrijp u zeker! 🙂 Ik probeer door zoveel mogelijk te vragen de oorzaak boven tafel te krijgen, maar zo ver ben ik helaas nog niet :sweat_smile: Juist dit laatste bericht maakt het niet makkelijker, want als ik het goed begrijp komen de berichtjes soms wel binnen, maar dan heeft de telefoon geen geluidje afgespeeld. En soms gaat er wel een geluidje af, maar dan veel te laat.

Heeft u misschien Facebook en staat dit ook op uw telefoon? Via Facebook Messenger kun je namelijk ook berichtjes sturen. Ik ben benieuwd of die berichtjes wel goed aankomen en hoorbaar zijn op het moment dat de berichtjes van Whatsapp niet aankomen.

Welke Androidversie staat er op uw telefoon? Dit kunt u zien bij Instellingen, dan helemaal naar beneden en dan staat daar iets van Over Telefoon of Info Telefoon. Tik daarop en dan moet er iets staan van Softwaregegevens. Wanneer u daarop tikt, moet daar in het rijtje de Android versie staan.

Wat uiteraard ook kan, is de telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dit is alleen een redelijk paardenmiddel. Mocht u verder willen zoeken, dan zou ik die reset nog even uitstellen 🙂

Super dat u mij nog steeds begrijpt ?

Het bovenste klopt exact...

Facebook heb ik op mijn telefoon, en staat het geluid bewust uit. Ook bij de messenger staat het geluid uit.
Het enige geluid wat op mijn telefoon aanstaat is bij ...bellen, appen en sms

Android-versie 8.1.0
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Dat er soms geen geluidje af gaat terwijl de berichten wel binnen komen is in ieder geval geen verbindingsprobleem, dit zit ergens in het toestel. Dat de berichten te laat binnenkomen, kan wel een verbindingsprobleem zijn.

Tenzij dat iemand (per ongeluk) de instellingen qua meldingen etc verandert, denk ik dat de telefoon wat kuurtjes heeft en dan kan een reset van de telefoon de juiste oplossing zijn.

Toch nog voor de zekerheid dit: weet u zeker dat de geluidsinstellingen altijd hetzelfde zijn? Of zet u soms het geluid van alle meldingen uit, bijvoorbeeld 's avonds?

Wanneer de berichten van Whatsapp niet binnenkomen, kunt u dan op dat zelfde moment een berichtje via messenger op een andere telefoon naar uzelf sturen? Om zo te controleren of die wél binnenkomen.

Als gaat naar Instellingen > Meldingen, dan kunt u op Whatsapp tikken. Wanneer u dat gedaan hebt, staan daar dan alle vinkjes op aan?
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:
Dat er soms geen geluidje af gaat terwijl de berichten wel binnen komen is in ieder geval geen verbindingsprobleem, dit zit ergens in het toestel. Dat de berichten te laat binnenkomen, kan wel een verbindingsprobleem zijn.

Tenzij dat iemand (per ongeluk) de instellingen qua meldingen etc verandert, denk ik dat de telefoon wat kuurtjes heeft en dan kan een reset van de telefoon de juiste oplossing zijn.

Toch nog voor de zekerheid dit: weet u zeker dat de geluidsinstellingen altijd hetzelfde zijn? Of zet u soms het geluid van alle meldingen uit, bijvoorbeeld 's avonds?

Wanneer de berichten van Whatsapp niet binnenkomen, kunt u dan op dat zelfde moment een berichtje via messenger op een andere telefoon naar uzelf sturen? Om zo te controleren of die wél binnenkomen.

Als gaat naar Instellingen > Meldingen, dan kunt u op Whatsapp tikken. Wanneer u dat gedaan hebt, staan daar dan alle vinkjes op aan?

Oei...kuurtjes...zolang heb ik deze foon nog niet!

Alle meldings geluidjes staan zoals ik wens...aan of uit.

Bij Whatsapp, staat alle vinkjes op aan
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
J.W.M. wrote:

Evert wrote:
Dat er soms geen geluidje af gaat terwijl de berichten wel binnen komen is in ieder geval geen verbindingsprobleem, dit zit ergens in het toestel. Dat de berichten te laat binnenkomen, kan wel een verbindingsprobleem zijn.

Tenzij dat iemand (per ongeluk) de instellingen qua meldingen etc verandert, denk ik dat de telefoon wat kuurtjes heeft en dan kan een reset van de telefoon de juiste oplossing zijn.

Toch nog voor de zekerheid dit: weet u zeker dat de geluidsinstellingen altijd hetzelfde zijn? Of zet u soms het geluid van alle meldingen uit, bijvoorbeeld 's avonds?

Wanneer de berichten van Whatsapp niet binnenkomen, kunt u dan op dat zelfde moment een berichtje via messenger op een andere telefoon naar uzelf sturen? Om zo te controleren of die wél binnenkomen.

Als gaat naar Instellingen > Meldingen, dan kunt u op Whatsapp tikken. Wanneer u dat gedaan hebt, staan daar dan alle vinkjes op aan?
Oei...kuurtjes...zolang heb ik deze foon nog niet!

Alle meldings geluidjes staan zoals ik wens...aan of uit.

Bij Whatsapp, staat alle vinkjes op aan

En daarbij komt...het probleem is iets van de laatste tijd...en de Whatsapp heeft het wel goed gedaan!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als het echt kuurtjes zijn, is dat niet erg hoor 🙂 Kan altijd gebeuren en zegt niets over de staat van het toestel 🙂
De melding instellingen lijken in ieder geval goed te staan.

Gebruikt u misschien Whatsapp ook op uw laptop/pc? Zo ja, wanneer daar Whatsapp open staat, rinkelt de telefoon ook niet of pas later.

En test onderstaande voor meer zekerheid.
Evert wrote:
Wanneer de berichten van Whatsapp niet binnenkomen, kunt u dan op dat zelfde moment een berichtje via messenger op een andere telefoon naar uzelf sturen? Om zo te controleren of die wél binnenkomen.
J.W.M.
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:
Als het echt kuurtjes zijn, is dat niet erg hoor 🙂 Kan altijd gebeuren en zegt niets over de staat van het toestel 🙂
De melding instellingen lijken in ieder geval goed te staan.

Gebruikt u misschien Whatsapp ook op uw laptop/pc? Zo ja, wanneer daar Whatsapp open staat, rinkelt de telefoon ook niet of pas later.

En test onderstaande voor meer zekerheid.

Evert wrote:
Wanneer de berichten van Whatsapp niet binnenkomen, kunt u dan op dat zelfde moment een berichtje via messenger op een andere telefoon naar uzelf sturen? Om zo te controleren of die wél binnenkomen.

Ik heb geen Whatsapp op mijn pc, dus dat kan ik helaas niet testen.
Mijn taak ? op/met andere telefoon ga ik zaterdag of zondag even testen.
Ik kom hier spoedig op terug.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
J.W.M. wrote:
Ik heb geen Whatsapp op mijn pc, dus dat kan ik helaas niet testen.

Helaas, ik had het gevoel bijna de oorzaak te hebben, maar dat is hem dus niet. :disappointed_relieved:

Ik wacht rustig af!
In ieder geval fijne avond verder!
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ik denk dat je niet alleen staat.

https://allestoringen.nl/storing/whatsapp

Uitgelicht topic