mpbotman

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Welke DNS adres is de beste keus

Voor systemen die ik lever adviseer ik klanten bij het gebruik van een statisch IP adres om het zelfde DNS adres te gebruiken als dat je PC krijgt vanuit de DHCP server. Dit gaat goed. Echter heb ik de laatste dagen veel ziggo klanten met DHCP of DNS adres 8.8.8.8 die klagen over veel uitvallen met onze cloud server. Vaak door de netwerk kabel los te halen en weer terug te stoppen of door de modem te herstarten hersteld dit zich. Maar doorgaans komt het probleem dan vanzelf weer terug.

Bij de ziggo helpdesk begrijpen ze niets van mijn vraag. Wat is het best advies voor het instellen van een DNS adres bij zoggo en hoe kan het dat bepaalde adressen zo onstabiel zijn?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Verwijderd account
Niet van toepassing
Het beste is als DNS-adres het adres van de gateway te nemen, er wordt dan altijd gekeken welk DNS door de provider op dat moment actief is.
Dus als het gatewayadres bijvoorbeeld 192.168.178.1 is gebruik je dat adres ook als DNS-adres.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Verwijderd account
Niet van toepassing
Het beste is als DNS-adres het adres van de gateway te nemen, er wordt dan altijd gekeken welk DNS door de provider op dat moment actief is.
Dus als het gatewayadres bijvoorbeeld 192.168.178.1 is gebruik je dat adres ook als DNS-adres.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mpbotman
Meestal kun je netwerkbreed andere DNS-Servers instellen bij de
DHCP-server van het 'Ziggo-kastje' dat je voor je Internet-verbinding gebruikt.
Standaard zijn daar Ips van Ziggo DNS-Servers genoteerd.

Bij de ConnectBox kan dat niet en als de MediaBox/HorizonBox in gebruik is
voor het Internet daarop ook niet.
In dat geval wordt het Gateway Address (standaard 192.168.178.1)
als DNS-Server via DHCP aan een systeem gegeven.
De DNS verloopt dan via een so-called cache DNS-Server in het Ziggo kastje,
die alles verder uitbesteedt aan Ziggo DNS-Servers die intern zijn vastgelegd.
NB Deze Gateway aanpak kan niet bij alle andere kastjes van Ziggo worden toegepast.

Het wordt wel aangeraden publieke alternatieve DNS-Servers
met een goede reputatie te gebruiken. Die van Google zijn daar een voorbeeld van.
Een lijstje:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062

Als motief hiervoor wordt aangedragen dat de DNSen van ISP's
(dus niet specifiek bij Ziggo), vaak rammelen, qua performance,
het up to date zijn met de werkelijke stand van zaken in het Internet en
het gebruik van de laatste 'best practice' DNS-standaards.
Of dit uiteindelijk toch meer een kwestie van smaak is, weet ik niet.
In een wat langer verleden was er echt iets aan de hand met de Ziggo DNS.
Om nog fatsoenlijk te kunnen Web Browsen, moest je destijds wel uitwijken.
Klanten met bv een ConnectBox moesten die alternatieve Servers per systeem
gaan instellen, bij gebrek aan een netwerkbrede instelling daarvan op de ConnectBox.

Ik kan me niet voorstellen dat het gebruik van bv 8.8.8.8 van Google
het probleem oplevert dat je beschrijft.
Wat het dan wel is, kan ik nu niet overzien.

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hanh
Ik vind de DNS-servers van Google niet aan te bevelen, behalve als je graag wilt dat ze alles van je weten en onthouden.
Ik heb het een keer geprobeerd met 8.8.8.8 en 8.8.4.4 bij een tablet, toen viel het me op dat ik ineens een heel ander WAN-IP-adres had, dit werd veroorzaakt door Google omdat nu alles via hun proxy-servers liep, nou daar zit ik niet op te wachten.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mpbotman
Ik denk dat N.N hier een beetje spoken ziet.
Zie het DNS privacy statement.
https://developers.google.com/speed/public-dns/privacy
Ik heb daar wel vertrouwen in, maar je kunt daar natuurlijk anders over denken.

Ik bestrijd overigens niet dat Google een matige reputatie kan hebben
voor privacy bij andere geleverde diensten.

In de lijst die ik gaf van Public DNS Providers, kun je vaak expliciete details bekijken
over hoe e.e.a zit bij andere DNS-leveranciers.

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hanh,
je hebt waarschijnlijk gelijk, ik denk dat ik in de war ben geweest met de optie binnen Chrome: 'databesparing aan of uit'.
Als je dat aanzet loopt het internetverkeer via de (proxy) servers van Google en heb je een ander WAN-IP.
Excuses voor de verwarring.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
N.N.
Ok, bedankt.
Zag je over die proxy eerder betogen, maar begreep het niet.
Was toen niet in de stand: daar ga ik over doorzeuren.
Dan hadden we het misschien samen eerder uitgevonden.
Maakt niet uit. Was geen halszaak.
Ga nu 4 weken met vakantie.
Van mij ben je dus even af :wink:.
Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo hanh,
Bedankt voor je reactie.
Fijne vakantie gewenst.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
N.N. wrote:
Het beste is als DNS-adres het adres van de gateway te nemen, er wordt dan altijd gekeken welk DNS door de provider op dat moment actief is.
Dus als het gatewayadres bijvoorbeeld 192.168.178.1 is gebruik je dat adres ook als DNS-adres.


N.N. Ik heb dat geprobeerd, maar heb een DNS probleem als ik in Windows 10 bij DNS adres 192.168.178.1 invul.

Doe ik iets niet goed of werkt het Gateway adres niet altijd als zijnde ingevuld bij de DNS.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Be rt,
Ik gaf ook als VOORBEELD een bepaald gateway-adres op dat door de Compalmodems gebruikt wordt, ik zie in jouw profiel dat jij een tc7210 hebt en die heeft waarschijnlijk een ander gateway adres en kun jij dat adres gebruiken of het dns vak gewoon leeg laten, dan zit je ook altijd goed.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
N.N. De TC7210 heeft ook standaard 192.168.178.1 , vandaar dat ik dit wilde proberen, als ik handamatig alles invul doe ik dit ook met de DNS adressen die ik in het modem zie of zoals bij een DNS storing een andere externe DNS of ik vul een DNS in voor specifieke server configuraties zoals vroeger ISA server en nu Microsoft Forefront Threat Management Gateway.

Maar het Gateway adres lukt bij mij niet.
Ric

Level 3
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Mijn NAS vraagt om een primair adres en secundair.
Als ik het gateway adres bij primair invul wat moet ik dan bij secundair invullen.
Meen me te herinneren dat ik eerder de DNS adressen van Ziggo gebruikte.
Na blikseminslag heb ik een nieuwe modem en gebruik ik ook de router functie van de Ziggo.
Heb de NAS ook terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen en kan dus niet meer zien wat het was.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Bij mijn weten kun je 0.0.0.0 plaatsen en dan worden de DNSen van het modem overgenomen.
Maar ik weet niet of dit bij alle apparatuur zo is.

Zo niet, dan zijn dit Ziggo DNSen 89.101.251.228 en 89.101.251.229 die ik hier zie.
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
tijdje terug ging men de DNS servers van providers dDOS'sen, zo lag internet er voor iedereen uit, dat voorkom je door niet de standaard te gebruiken.
die van google is bekend, 8.8.8.8 bijvoorbeeld, die werkt eigenlijk altijd.

zelf gebruik ik openDNS, 208.67.222.222
werkt ook altijd

Uitgelicht topic