mpbotmanMeestal kun je netwerkbreed andere DNS-Servers instellen bij de
DHCP-server van het 'Ziggo-kastje' dat je voor je Internet-verbinding gebruikt.
Standaard zijn daar Ips van Ziggo DNS-Servers genoteerd.
Bij de ConnectBox kan dat niet en als de MediaBox/HorizonBox in gebruik is
voor het Internet daarop ook niet.
In dat geval wordt het Gateway Address (standaard 192.168.178.1)
als DNS-Server via DHCP aan een systeem gegeven.
De DNS verloopt dan via een so-called cache DNS-Server in het Ziggo kastje,
die alles verder uitbesteedt aan Ziggo DNS-Servers die intern zijn vastgelegd.
NB Deze Gateway aanpak kan niet bij alle andere kastjes van Ziggo worden toegepast.
Het wordt wel aangeraden publieke alternatieve DNS-Servers
met een goede reputatie te gebruiken. Die van Google zijn daar een voorbeeld van.
Een lijstje:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062
Als motief hiervoor wordt aangedragen dat de DNSen van ISP's
(dus niet specifiek bij Ziggo), vaak rammelen, qua performance,
het up to date zijn met de werkelijke stand van zaken in het Internet en
het gebruik van de laatste 'best practice' DNS-standaards.
Of dit uiteindelijk toch meer een kwestie van smaak is, weet ik niet.
In een wat langer verleden was er echt iets aan de hand met de Ziggo DNS.
Om nog fatsoenlijk te kunnen Web Browsen, moest je destijds wel uitwijken.
Klanten met bv een ConnectBox moesten die alternatieve Servers per systeem
gaan instellen, bij gebrek aan een netwerkbrede instelling daarvan op de ConnectBox.
Ik kan me niet voorstellen dat het gebruik van bv 8.8.8.8 van Google
het probleem oplevert dat je beschrijft.
Wat het dan wel is, kan ik nu niet overzien.
Gr Han